loading...
فرامادرانه
انشارات خورشید خانم

برای آشنایی بیشتر روی کتاب ها کلیک کنید.

http://s5.picofile.com/file/8120817918/skar.jpg

http://s5.picofile.com/file/8120817876/sakoochooloo.jpg

http://s5.picofile.com/file/8120817976/sdsh.jpg

admin بازدید : 299 پنجشنبه 23 مرداد 1393 نظرات (0)

 

شیرمادر خوردن نه تنها برای کودک بلکه برای شیر دادن مادر هم خوب است، به ویژه اگر بیش از ۶ ماه طول بکشد. در اینجا  به ۵ دلیل از مهم ترین دلایلی که به مادر توصیه می شود شیر خود را به فرزندش بدهد، اشاره می کنیم.

 

۱) فرزند قوی تر می شودبه لطف پادتن ها و سلول های بدن شما، فرزندتان کلیدهای طلایی دفاع را پیدا می کند و در طول مدت ۳ تا ۴ ماه به خوبی در برابر حملات میکروب ها مقاومت خواهد کرد تا آنکه بدن خود او پادتن و سلول های دفاعی اش را کامل کند. در ضمن شیر مادر میزان، ریفلاکس معده، ناراحتی های گوارشی و اسهال را کاهش می دهد. شیر مادر همچنین از کودک در برابر عفونت های تنفسی و دیگر بیماری های رایج این دوران حفاظت می کند.

 

۲) میزان ابتلا به آلرژی کاهش می یابد در صورتی که در خانواده شما ابتلا به آلرژی مرسوم است، باید بدانید شیردهی بیش از ۳ تا ۶ ماه می تواند احتمال اگزما را در کودک به شدت کاهش دهد.بهتر است مادر طی دوران شیردهی از خوردن میوه های آلرژی زا مثل کیوی، گردو و بادام خودداری کند. در رابطه با مصرف لبنیات و تخم مرغ باید به متخصص مراجعه کرد. به خود کودک نیز پیش از یک سالگی نباید مواد آلرژی زا داده شود اما تخم مرغ و ماهی را از ۶ ماهگی می توان به غذای کودک اضافه کرد.

 

۳) رابطه مادر و فرزندی قوی می شود وقتی مادر به فرزندش شیر می دهد، یک رابطه نزدیک پوست به پوست برقرار می شود که نه تنها به کودک بلکه به مادر هم آرامش می دهد. در حین مک زدن نوزاد هورمون اسیتوسین که هورمون محبت است، ترشح می شود و هم مادر و هم کودک احساس راحتی خواهند کرد.

 

۴) احتمال سرطان پستان کاهش می یابد وقتی یک زن در طول عمر خود به فرزندان اش شیر می دهد، احتمال ابتلا به سرطان پستان را در او با هر سال شیر دادن ۴ درصد کاهش می یابد. بارداری و شیردهی به دلیل آنکه سبب توقف ترشح هورمون استروژن می شود، احتمال سرطان پستان را پایین می آورد.

 

۵) به راحتی وزن کم می کنید در صورتی که ۹ تا ۱۰ ماه به نوزاد خود شیر دهید، ماهی یک کیلو وزن کم خواهید کرد. در واقع برای هر لیتر شیری که شما سنتز می کنید ۹۴۰ کیلوکالری می سوزد، در صورتی که شما تنها ۵۰۰ کیلوکالری برای شیردهی جذب می کنید چون تعادل در این میان وجود ندارد، حتی بدون آنکه رژیم بگیرید، وزن کم می کنید. توصیه می کنیم در کنار شیردهی یک ورزش را هم شروع کنید.

 

منبع:seemorgh.com


admin بازدید : 363 پنجشنبه 23 مرداد 1393 نظرات (0)

 

1-براي‌ جلوگيري‌ ازسرماخوردگي‌ نوزاد چه‌ بايد كردو آيا با قنداق‌ كردن‌ مي‌توان‌نوزاد را از سرماخوردگي‌ حفظ كرد؟

سرماخوردگي‌ عبارت‌ است‌ از ابتلاي‌دستگاه‌ تنفس‌ (يعني‌ حلق‌، حنجره‌ وريه‌) به‌ انواع‌ ويروسهاي‌ مولدسرماخوردگي‌، بنابراين‌ سردبودن‌محيط اتاق‌ نوزاد در پيدايش‌سرماخوردگي‌ نقش‌ بسياري‌ دارد; امابراثر تماس‌ نوزاد با افرادي‌ كه‌ مبتلا به‌سرماخوردگي‌ مي‌باشند(يعني‌ افرادي‌كه‌ دچار آبريزش‌ از بيني‌، گلودرد،سرفه‌ و عطسه‌ هستند) ويروس‌سرماخوردگي‌ وارد دستگاه‌ تنفس‌نوزاد هم‌ مي‌شود و او مبتلا مي‌گردد.


بايد دانست‌ بالا بردن‌ درجه‌ حرارت‌اتاق‌، پوشاندن‌ زياد و قنداق‌ كردن‌نوزاد به‌ هيچ‌ وجه‌ او را ازسرماخوردگي‌ حفظ نخواهد كرد بلكه‌بايد او را از تماس‌ با افراد سرماخورده‌دور نگه‌ داشت‌. به‌ هر حال‌ بايد دماي‌اتاق‌ نوزاد بين‌ 19 تا 22 درجه‌سانتي‌گراد باشد و بهتر است‌ لباس‌بلندي‌ كه‌ دست‌ و پاي‌ نوزاد رامي‌پوشاند به‌ تن‌ او كرد، ولي‌ اگر باچنين‌ شرايطي‌ دست‌ و پاي‌ نوزاد سرداست‌ جاي‌ نگراني‌ نيست‌ بلكه‌ مي‌توان‌دستكش‌ به‌ دست‌ او كرد و پاهاي‌ او رابا جوراب‌ پوشاند گرماي‌ بدن‌ نوزاد رامي‌توان‌ با دست‌ گذاشتن‌ روي‌ قفسه‌سينه‌ او حس‌ كرد و سردبودن‌ دست‌نوزاد نمايانگر دقيق‌ دماي‌ بدن‌ اونيست‌ همچنين‌ سرماخوردگي‌ نتيجه‌سردبودن‌ دست‌ يا پاي‌ نوزاد نيست‌بلكه‌ نبايد در تماس‌ با افرادسرماخورده‌ قرار گيرد.


2- عطسه‌ كردن‌ نوزادان‌:


اكثر نوزادان‌ به‌ سادگي‌ و پي‌ درپي‌عطسه‌ مي‌كنند كه‌ اين‌ عطسه‌ كردن‌نشانه‌ سرماخوردگي‌ نوزاد نيست‌، مگرتوأم‌ با آبريزش‌ از بيني‌ و علايم‌ ديگرسرماخوردگي‌ باشد.


عطســه‌ كــردن‌ نتيجه‌ وارد شدن‌ گـردو خاك‌ يا هواي‌ خشك‌ و گرم‌ به‌ داخل‌بيني‌ نوزاد بوده‌ و يا به‌ علت‌ تجمع‌ترشحات‌ در داخل‌ بيني‌ و تحريك‌ديواره‌ بيني‌ است‌.


از بيني‌ بعضي‌ نوزادان‌ ممكن‌ است‌ مايع‌شفافي‌ زيادتر از معمول‌ ترشح‌ شودمخصوصا وقتي‌ كه‌ گريه‌ مي‌كنند يادچار سرماخوردگي‌ مي‌شوند كه‌ دفع‌اين‌ ترشحات‌ چندان‌ هم‌ بد نيست‌ ومادر بايد با دستمال‌ نرم‌ آن‌ را پاك‌ كند.و يا با «پوآر» و قطره‌ چكان‌ پلاستيكي‌ترشحات‌ را مخصوصا قبل‌ از شيردادن‌به‌ آرامي‌ تخليه‌ نمايد.


در صورتي‌ كه‌ ترشحات‌ بيني‌ نوزادغليظ، سبز و يا زردرنگ‌ باشد به‌ دليل‌عفونت‌ بيني‌ است‌ و نياز به‌ درمان‌ دارد.


3 - پوست‌ نوزاد:


در روزهاي‌ بعد از تولد ممكن‌ است‌برجستگيهاي‌ كوچكي‌ به‌ اندازه‌ ته‌سنجاق‌ در سطح‌ پوست‌ صورت‌ نوزادظاهر شود. اين‌ برجستگيهاي‌ كوچك‌را «ميليا» گويند كه‌ نتيجه‌ ترشحات‌زياد چربي‌ پوست‌ مي‌باشد وخود بخوداز بين‌ مي‌رود. همچنين‌ ممكن‌ است‌لكه‌هاي‌ آبي‌ تيره‌ با اطراف‌ مشخص‌ درناحيه‌ كفل‌ نوزاد يا به‌ طور استثنايي‌ درمحل‌ ديگري‌ از بدن‌ ديده‌ شود كه‌ آنهارا لكه‌هاي‌ منگولي‌ يا آبي‌ رنگ‌ گويندو در خلال‌ سال‌ اول‌ تولد از بين‌مي‌رود.


4 - لرزش‌ چانه‌ و زانوهاي‌نوزاد:


بعضي‌ نوزادان‌ موقعي‌ كه‌ در حال‌بيداري‌ و فعاليت‌ هستند لرزشهايي‌ درچانه‌ يا در زانوهاي‌ آنها ديده‌ مي‌شود.اين‌ لرزشها چون‌ در زمان‌ فعاليت‌ نوزاداست‌ جاي‌ نگراني‌ نيست‌ و طبيعي‌است‌.


علت‌ اين‌ لرزشها اين‌ است‌ كه‌ سيستم‌عصبي‌ نوزاد هنوز تكامل‌ نيافته‌ است‌ وبتدريج‌ در طي‌ چند ماه‌ از بين‌ مي‌رود.اما اگر در حال‌ آرامش‌ يا خواب‌ دچارلرزش‌ گرديد بايد به‌ فكر تشنج‌ بود وكودك‌ بايد مورد معاينه‌ پزشك‌متخصص‌ قرار گيرد.


5 - آيا پاهاي‌ نوزاد را بعد ازتولد بايد كشيد و قنداق‌ كرد؟


خير، چون‌ پاهاي‌ نوزاد در رحم‌ مادركاملا جمع‌ است‌، لذا بلافاصله‌ و بعد ازتولد نمي‌توان‌ پاهاي‌ نوزاد را دراز كرد.در اين‌ زمينه‌، مادر بايد چند روز و چندشب‌ پاهاي‌ كودك‌ را بپوشاند تا اوبتواند آزادانه‌ پاهاي‌ خود را زماني‌ خم‌و زماني‌ هم‌ دراز كند; در هر حال‌، نوزادخود در انتهاي‌ ماه‌ اول‌ و دوم‌ پاهايش‌را دراز خواهد كرد.


6 - چرا بعضي‌ نوزادان‌ دچارگرفتگي‌ بيني‌ مي‌شوند و درهنگام‌ خواب‌ خرخر مي‌كنند؟


چون‌ مجاري‌ بيني‌ نوزادان‌ باريك‌است‌; اگر در اين‌ مجاري‌ باريك‌ترشحات‌ مخاطي‌ جمع‌ گردد و يا اگرهواي‌ اتاق‌ نوزاد زيادتر از معمول‌ گرم‌باشد سبب‌ مي‌شود كه‌ مخاط بيني‌ نوزادكه‌ در داخل‌ رحم‌ مادر بوسيله‌ مايع‌آمينوتيك‌ مرطوب‌ بوده‌ با تنفس‌ هواي‌گرم‌، خشك‌ شود و ترشحات‌ مخاطي‌نيز خشك‌ و سبب‌ گرفتگي‌ بيني‌ نوزادشود. براي‌ جلوگيري‌ از گرفتگي‌ بيني‌بايد درجه‌ حرارت‌ اتاق‌ نوزاد متناسب‌و مطلوب‌ باشد(22 درجه‌ سانتي‌ گراد).و اگر هواي‌ اتاق‌ نيز مرطوب‌ باشد بهترخواهد بود (با جوش‌ آوردن‌ سماوربرقي‌ يا وسايل‌ ديگر مي‌توان‌ مقداري‌بخار آب‌ در اتاق‌ نوزاد به‌ وجود آورد).


اگر بيني‌ نوزاد گرفته‌ است‌ مادرمي‌تواند دو قطره‌ آب‌ نمك‌ (يك‌ قاشق‌چايخوري‌ نمك‌ به‌ 250 سي‌ سي‌ آب‌جوشيده‌ سرد شده‌ اضافه‌ نموده‌ يا ازداروخانه‌ قطره‌ را تهيه‌ نمايد) داخل‌ هرسوراخ‌ بيني‌ مخصوصا قبل‌ از شيردادن‌بريزد تا ترشحات‌ داخل‌ بيني‌تر شود وآن‌ را با قطره‌ چكان‌ يا پوآرهاي‌مخصوص‌ تا حدي‌ كه‌ مي‌توان‌ترشحات‌ داخل‌ بيني‌ كودك‌ را ببيندخارج‌ نمايد. مادران‌ هيچگاه‌ نبايد شيرپستان‌ خود را داخل‌ بيني‌ نوزاد خودبريزند يا بدوشند چون‌ شير بصورت‌لايه‌اي‌ مجاري‌ بيني‌ نوزاد را مي‌پوشاند.ضمنا محيط بسيار خوبي‌ نيز براي‌ رشدميكروبهاست‌ و لذا موجب‌ عفونت‌ بيني‌نوزاد مي‌گردد.


7 - آيا سكسكه‌ كردن‌ نوزاداهميت‌ دارد؟


خير، سكسكه‌ تحريك‌ عصبي‌ است‌ كه‌سبب‌ انقباض‌ عضله‌ ديافراگم‌ مي‌گردد.انقباض‌ ديافراگم‌ خود سبب‌ فروبردن‌هوا به‌ داخل‌ ريه‌ مي‌شود كه‌ اين‌فروبردن‌ ناگهاني‌ هوا بوسيله‌ انقباض‌اپي‌گلوت‌ متوقف‌ مي‌شود و سكسكه‌بوجود مي‌آيد.


8 - حد متوسط افزايش‌ وزن‌ دردوران‌ شيرخوارگي‌:


صفر تا 3 ماهگي‌ 30 گرم‌ در روز (200گرم‌ در هفته‌)


4 تا 6 ماهگي‌ 20 گرم‌ در روز (140گرم‌ در هفته‌)


7 تا 9 ماهگي‌ 15 گرم‌ در روز (105گرم‌ در هفته‌)


10 تا12 ماهگي‌ 10 گرم‌ در روز (70گرم‌ در هفته‌)


در شش‌ ماه‌ اول‌ تولد افزايش‌ وزن‌ زياداست‌ و سپس‌ كاهش‌ مي‌يابد بعد از سن‌10 ماهگي‌ به‌ صورت‌ طبيعي‌ اشتهاي‌كودك‌ كم‌ مي‌شود و در نتيجه‌ سرعت‌افزايش‌ وزن‌ او كم‌ خواهد شد.



منبع‌:كتاب‌ «من‌ و كودك‌ من‌» - ترجمه‌ دكتر فيض‌




admin بازدید : 317 پنجشنبه 23 مرداد 1393 نظرات (0)

 

معمولا برخی نوزادان تازه متولد شده با برخی بیماری ها دست به گریبانند. در این نوشتار به برخی از این بیماری ها، علائم و روش درمان آنها اشاره می شود.

 

● غلظت خون نوزاد


در این بیماری، نوزادان پرخون یا برافروخته به نظر می رسند.


▪ علائم: بی اشتهایی و اختلال در تغذیه، خواب آلودگی، تنگی نفس، کاهش قندخون، تشنج و کبودی در انتهای اعضای بدن.

 

 

▪ عوامل مساعدکننده عبارتند از: کوچک بودن جثه نوزاد، زندگی در ارتفاعات، تولد دیررس، شرایط خاص ۲ تا ۳ ساعت اول پس از تولد، انتقال خون از یک جنین به جنین دیگر در حاملگی دوقلویی، تاخیر در بستن بندناف پس از تولد، ابتلای مادر به دیابت، سندرم داون و اختلال های تیروئیدی.

 

▪ درمان: جایگزینی خون با سرم، آلبومین یا تعویض کامل خون.

 

 

● فتق های دیافراگم


انتقال محتویات شکم به داخل قفسه سینه، فتق دیافراگم نامیده می شود که ممکن است به صورت مادرزادی یا بر اثر ضربه به دیافراگم ایجاد شود. این نوع فتق در سمت چپ شایع تر بوده و مرگ و میر ناشی از آن حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است.

 

▪ علائم: تنگی نفس شدید بخصوص در چند ساعت اول پس از تولد، شنیدن صدای روده از سینه، شکم قایقی.

 

▪ درمان: باید جراحی شود.

 

 

● کبودی نوزاد


رنگ آبی دست و پا و سرخ بودن بدن هنگام تولد، طبیعی است ولی کبودی در مرکز بدن، غشاهای مخاطی و زبان ممکن است نشانه وجود یک اختلال زمینه ای جدی باشد که شایع ترین علت آن، بیماری های قلبی ـ ریوی است.

 

 

● نوزاد شل


سستی نوزاد ممکن است گذرا باشد و مشکلی در آینده ایجاد نکند یا این که ضایعه ای جدی و دائمی باشد. بیماری هایی که ممکن است سبب ایجاد شلی در نوزاد شوند، عبارتند از: ضایعات نخاعی بر اثر ضربه، بیماری های خود ایمنی و بیماری های عضلانی مادرزادی.

 

▪ علائم: نوزاد هوشیار به نظر نمی رسد، گریه ضعیف، مشکلات تنفسی، دشواری بلع بزاق، تشنج و رفلکس های ضعیف.

 

▪ درمان: دارو تجویز می شود ولی درمان قطعی ندارد.

 

 

● نوزاد نارس


بیشتر نوزادان کم وزن، دوره نوزادی را بدون عواقب درازمدت پشت سر می گذارند. کوچک ترین نوزادان در معرض بالاترین خطر هستند.

 

▪ عواقب درازمدت عباتند از: اختلالات چشمی نوزادان همراه با نابینایی، ناشنوایی، بزرگی یا کوچکی جمجمه، عقب ماندگی ذهنی، فلج مغزی، سندرم روده کوتاه و عدم رشد.

 


● کاهش قندخون


کاهش قند خون در دوره نوزادی شایع است. نشانه های آن معمولا در روزهای اول و دوم به وجود می آید و از بیماری بدون علامت تا گرفتاری های دستگاه عصبی مرکزی و قلبی ـ ریوی متغیر است.

 

▪ علائم: شل بودن نوزاد، خواب آلودگی، بی تفاوتی، بی اشتهایی، لرزش، تشنج، نارسایی قلبی، افزایش ضربان قلب، کبودی یا رنگ پریدگی، وقفه تنفسی و تعریق شدید.

 

▪ درمان: تغذیه زودرس، شدت عوارض را کاهش می دهد و گاه تجویز گلوکز لازم است. دکتر مهرانگیز توتونچی پزشک عمومی روزنامه جام جم       منبع:بیتوته

admin بازدید : 289 چهارشنبه 22 مرداد 1393 نظرات (0)

                                                                                                                               همیشه از سر كودك به نحو مناسب حمایت كنید. به هر كسی كه می خواهد از كودك مراقبت كند،آموزش دهید به خصوص به مراقب كودك بیاموزید چگونه از سر كودك هنگام نگه داشتن، بازی كردن و جابجا كردن وی حمایت كند.

 تکان دادن نوزدان برای آرام کردن گریه آنها، می‌تواند آسیب‌های مغزی متعددی را ایجاد کند بدون آنکه نشانه ظاهری در آنها مشاهده شود.

 چنانچه والدین یا پرستار به علت گریه مداوم نوزاد پی‌نبرند، ممکن است به سرعت وارد عمل شوند و تکان دادن نوزاد را آغاز کنند که این امر سبب آسیب مغزی در نوزاد و در نتیجه باز ایستادن نوزاد از گریه می‌شود.

هرچند میزان آسیب مغزی به تکرار، شدت و استمرار تکان دادن نوزادان وابسته است اما آسیب‌های کوچکی چون زودرنجی، رخوت و بیحالی، تشنج، استفراغ یا بی‌اشتهایی و دیگر آسیب‌های جدی‌تر مانند آسیب چشمی یا شکستگی استخوان از عوارض تکان دادن نوزاد است.

بیشتر قربانیان این مشکلات شیرخواران زیر 2 سال هستند و آسیب‌پذیرترین آنها نیز شامل نوزادان نارس، نوزدان کم وزن، نوزدان مبتلا به کولیک مفرط، نوزدان معلول، دو قلوها و فرزندخوانده‌ها هستند که البته پدران بیش از مادران در بروز این آسیب‌ها نقش دارند. علائم این سندرم چیست؟

آمارها نشان می دهد که ۵ تا۱۰% این کودکان کاملاً بهبود می یابند. میزان آسیب دیدگی مغز بستگی به مقدار و مدت تکان دادن و نیرویی که به کار برده می شود دارد بنابراین علائم از خفیف تا شدید متغیر است.

در مواردی که آسیب متوسط تا شدید باشد سه ضایعه عمده دیده می شود که عبارتند از:
 1- هماتوم ساب دورال (جمع شدن لخته خون بین مغز و جمجمه)

2- ادم مغزی (ورم مغز)

3- خونریزی در شبکیه (خونریزی در پرده خلفی چشم)

 4- ادم کنترل نشده مغزی اغلب منجر به مرگ می شود.

 5- خونریزی ته چشم نیز در اكثر موارد باعث از دست دادن دید به طور کامل یا جزیی می گردد.

6- تجمع لخته خون بین مغز و استخوان سر نیاز به جراحی و تخلیه دارد.

علائم سندرم خفیف:
1- تهوع و استفراغ
2- خواب آلودگی
3- تحریک پذیری
4- اختلالات بلع و تغذیه
5- از دست دادن جزئی دید
6- تغییرات شخصیتی و رفتاری
7- ناتوانی در یادگیری
8- اختلالات تشنجی
9- تاخیر در نمو کودک

علائم سندرم متوسط و شدید:
* تشنج/تكرار شونده
* غییر سطح هوشیاری و نهایتاً اغماء
* مشکلات تنفسی
* خواب آلودگی شدید
* فلج های مختلف
* شكستگی های مختلف
* مرگ

چه كسی و به چه علت كودك را تكان می دهد:
اغلب مردان این عمل را مرتكب می شوند، این افراد در اوایل دهه سوم زندگی بوده و به عنوان پدر یا به عناوینی دیگر با كودك در تماس هستند. زنانی كه این عمل را انجام می دهند معمولاً پرستار یا مراقب كودك می باشند. اما مهم است به خاطر داشته باشیم هر فردی كه با یك كودك ناآرام مواجه شود چون کمبود خواب دارد و یا تحت عوامل استرس زای بیرونی است میتواند خطر آفرین باشد.

گریه تنها راهی است که کودک به وسیله آن می تواند به ما بگوید به چیزی مانند غذا، تعویض كهنه یا بغل كردن احتیاج دارد. گریه صدای ناخوشایندی است و باید هم باشد چرا كه اگر خوشایند بود نادیده گرفته شده و به نیازهای كودك پاسخ داده نمی شد. یك مادر بی تجربه وقتی نتواند بر گریه مداوم كودك كه گاهی ۳ تا ۴ ساعت طول می كشد تحمل کند، عصبانی شده و برای ساكت كردن وی اقدام به تكان دادن و حتی آزار رساندن به او می كند.

برای پیشگیری از ضایعات SBS چه كارهایی می توان انجام داد:
 هرگز یك شیرخوار یا طفل كوچك را تكان ندهید.

همیشه از سر كودك به نحو مناسب حمایت كنید. به هر كسی كه می خواهد از كودك مراقبت كند،آموزش دهید به خصوص به مراقب كودك بیاموزید چگونه از سر كودك هنگام نگه داشتن، بازی كردن و جابجا كردن وی حمایت كند.

مطمئن شوید افرادی كه با كودك سرو كار دارند از خطرات تكان دادن كودك اطلاع داشته باشند. این افراد می توانند والدین، پدر بزرگ، مادر بزرگ، كودكان دیگر، دوستان و سایر خویشاوندان باشند.

پیش از به وجود آمدن این موقعیت به راه حلی برای غلبه بر عصبانیت خود بیندیشید.

منبع:بیتوته

admin بازدید : 361 شنبه 18 مرداد 1393 نظرات (0)

 

کودکان در حال رشد،به دلیل آموختن و آموزش ورشد سریع، با مصرف نکردن صبحانه اغلب دچار مشکلات یادگیری می‌شوند. از این رو، لازم است مادران نسبت به مصرف صبحانه کودکان و نوجوانان دقت لازم را بعمل آورند.

مصرف صبحانه برای دانش‌آموزان و نوجوانان که در مرحله رشد به سر می‌برند، لازم و ضروری است.

 20 درصد از موادغذایی مصرفی روزانه در صبحانه تأمین می‌که بتواند قند مازاد موجود مغز را از چرخه خارج کند و با توجه به برنامه‌ریزی بدن و مغز در صبح برای فعالیت در یک روز کاری و انجام وظایف مربوط به اندیشه و توانایی جسمی، مصرف صبحانه و ترکیب آن بسیار مهم است.

بیشترین ترکیب در صبحانه مربوط به گروه‌های غلات و لبنیات بوده و بیشترین منابع دریافتی انسان در صبحانه عبارتند از: شیر، نان، پنیر، کره و ...که برای تنوع بخشیدن به صبحانه، ترکیب آن با مواد دیگری از جمله خرما، تخم مرغ، سبزیو... لازم است.

مصرف صبحانه در تأمین نیازهای کلی بدن بسیار مؤثر است. صبحانه و میل کردن آن علاوه بر نقش تأثیرگذار در سلامت، ترمیم و رشد، مهم‌ترین اثر را در تمرکز انسان دارد و افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند توانایی ذهنی و فکری کامل را ندارند. کودکان همچنین چون در حالت رشد، آموختن و آموزش سریع هستند، با مصرف نکردن صبحانه اغلب دچار مشکلات یادگیری می‌شوند. از این رو، لازم است مادران نسبت به مصرف صبحانه کودکان و نوجوانان دقت لازم را بعمل آورند.

مصرف صبحانه برای دانش‌آموزان و نوجوانان که در مرحله رشد به سر می‌برند، بسیار لازم و ضروری است. برای موفقیت هر چه بیشتر دانش‌آموزان در دوران تحصیلی اولین اموری که معمولاً به فکر والدین می‌رسد، انتخاب مدرسه مناسب و آماده‌سازی امکانات خوب، و همینطور انتخاب معلمان و همکلاسی‌های خوب برای فرزندانشان است و ممکن است کمتر به فکر مسئله تغذیه مناسب برای کودکانشان باشند.

برخی از مناسب‌ترین موادغذایی برای مصرف در وعده غذایی صبحانه که می‌تواند مورد توجه مادران قرار گیرد، عبارتند از:


1. انواع نان: بهترین نوع نان برای صبحانه نان‌های سبوس‌دار مثل نان سنگک و نان‌های تیره فانتزی است. این ماده غذایی جزء اصلی صبحانه است که با تأمین کربوهیدرات روزانه تا حدودی انرژی مورد نیاز فرد را تأمین خواهد کرد.

2. نوشیدنی‌های مناسب برای صبحانه، شیر و آبمیوه‌های طبیعی بدون قند اضافی هستند. بهتر است چای صبحانه را شیرین نکنید و اگر خیلی دوست دارید چای شیرین بخورید چای را با عسل و یا مقدار خیلی کمی شکر شیرین کنید. بهتر است از قندهای طبیعی مثل عسل و خرما استفاده کنید.خوردن موادقندی به خصوص قندهای ساده برای صبحانه توصیه نمی‌شود، چون مصرف موادقندی باعث افزایش موقتی قند خون شده و بعد از آن احساس خستگی به شما دست می‌دهد، بنابراین ترجیحاً مقدار قند و شیرینی‌ها را در برنامه غذایی‌تان به حداقل برسانید.

3.  عسل: این ماده‌ غذایی در گروه قندها جای می‌گیرد و بر مربا ارجحیت دارد، اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

4. پنیر: یکی از مواد پر پروتئین صبحانه پنیر است و از نوع کم‌نمک و کم‌چرب آن توصیه می‌شود. شما می‌توانید پنیر را با ماده غذایی دیگری مانند کنجد، گردو و حتی سبزیجات معطر طعم‌دار کنید.

5. گردو: یکی از اجزای چرب صبحانه گردو است. خوردن این مغز که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است حتی برای افرادی که کلسترول بالایی دارند نیز مفید است. پس حداقل 2 عدد گردو در صبحانه بخورید.

6.  کره و خامه: یکی دیگر از اجزای پر کالری صبحانه است که اسیدهای چرب موجود در آن از نوع اشباع‌ هستند. از آنجاکه کره می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد، مصرف آن برای کودکان و نوجوانان و نیز افراد بزرگسال که فعالیت بدنی زیاد دارند و مبتلا به کلسترول بالا نیستند، توصیه می‌شود.

7.  تخم ‌مرغ: یکی دیگر از مواد پروتئینی صبحانه تخم ‌مرغ است که آن را به صورت آب‌پز، عسلی، نیمرو و املت میل می‌کنند. نوع آب‌پز آن برای کسانی که محدودیت دریافت انرژی دارند توصیه می‌شود و بهتر است از نوع عسلی آن صرف‌نظر شود، زیرا امکان آلودگی به میکروب در آن بالاست؛ نوع نیمرو و املت آن به دلیل سرخ شدن در روغن برای افرادی که کمبود وزن دارند بهتر است.

8.  عدسی: این منبع پروتئین گیاهی یکی از غذاهای تنظیم‌کننده قند خون در صبحانه به حساب می‌آید که برخی آن را با سیب‌زمینی و کره و برخی به تنهایی میل می‌کنند. یک کاسه عدسی جایگزینی مناسب برای پنیر یا تخم‌مرغ است.

9.  میوه و سبزی: مصرف میوه‌های تازه مثل سیب و پرتقال به دلیل داشتن فیبر و ویتامین C برای صبحانه مناسب هستند. مصرف آب پرتقال به همراه شیر می‌تواند باعث افزایش جذب کلسیم موجود در شیر شود.

منبع:mehrkhane.com

admin بازدید : 223 جمعه 27 تیر 1393 نظرات (0)

جوانه‌های غلات و دانه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی اند و در گروه سبزی‌ها قرار می‌گیرند.


ماش، عدس، گندم، جو و شنبلیله، دانه‌هایی هستند که بیش از همه برای تهیه جوانه مناسب هستند.

طی جوانه زدن، نشاسته، پروتئین و چربی‌های موجود در دانه به واحدهای قابل هضم و جذب‌تری تبدیل می‌شوند .

در این فرآیند میزان ویتامین، املاح معدنی و پروتئین دانه افزایش، اما کالری و کربوهیدرات‌هایش کاهش می‌یابد زیرا نشاسته موجود در گندم، برای تأمین املاح و ویتامین‌ها مصرف می‌شود.

اگر چه نشاسته موجود در جوانه‌ها کمتر می‌شود اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد چون ارزش غذایی 4 قاشق غذاخوری جوانه گندم، معادل یک واحد نان است. به عبارت ساده‌تر، 100 گرم گندم، 500 کیلوکالری و 100 گرم جوانه گندم، 200 کیلوکالری انرژی دارد.

ویتامین B موجود در جوانه گندم نیز نقش موثری در تعادل سیستم عصبی دارد و مصرف آن در کسانی که دچار اختلالات خواب (کم‌خوابی) یا استرس هستند، باعث آرامش خاطر، تقویت اعصاب و رفع بی‌خوابی و بهبود عملکرد طبیعی اعصابشان می‌شود و احساس خستگی مفرط، ضعف و بی‌حالی را کاهش می‌دهد.

جوانه در ماست
جوانه گندم به دلیل داشتن ویتامین‌های E، سلنیوم و منیزیم، رادیکال‌های آزاد را حذف می‌کند و به تقویت سیستم ایمنی و فعالیت‌های مغز کمک می‌کند. بهترین روش مصرف جوانه گندم به صورت تازه است نه پودر یا خشک‌شده آن.

می‌توان جوانه‌ها را به انواع سالادها افزود و به میزان مناسب همراه غذا خورد یا به ماست اضافه کرد. به این ترتیب هم تنوع و هم ارزش غذایی سالاد افزایش می‌یابد.

توصیه می‌شود جوانه گندم را در غذای بچه‌های زیر 2 سال هم بریزید اما به دلیل طعم خاص آن، بهتر است برای بچه‌های بین سنین 5-2 سال، آن را به ماست اضافه کنید. در صورتی که کودک بالای 5 سال است، حتماً جوانه‌ها را به سالاد بیفزایید.

مصرف جوانه همراه با سالاد یا ساندویچ‌های خانگی، میان وعده‌ای مناسب برای تمام افراد به خصوص دانش‌آموزان است.

منبع : سلامتیران

admin بازدید : 275 جمعه 27 تیر 1393 نظرات (0)

در طول ماه مبارک رمضان، اینکه از چه مواد غذایی به هنگام سحر و یا قبل از سپیده دم استفاده می کنیم، فوق العاده مهم می باشد .ما در اینجا مواد غذایی را که باید از خوردن آنها اجتناب کنید و یا اینکه باید آنها را بیشتر مصرف کنید را برایتان آورده ایم.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

خرما میوه ای کوچک است که حاوی قند، فیبر و مواد مغذی بوده و به علت انرژی زیادی که دارد مصرف آن به هنگام سحر بسیار توصیه شده است. حضرت محمد ( ص ) نیز فرموده اند : خرما بهترین بهترین ماده ی غذایی به هنگام سحر می باشد.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

در  مواد غذایی چون جو ، گندم ، عدس ، غلات و ...کربوهیدرات های زیادی وجود دارد که خوردن این نوع غذاها به هنگام سحر باعث می شود که شما احساس سیری بیشتری در طول روز داشته باشید.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

خوردن موز و سایر میوه ها یی که غنی از کربوهیدرات های و فیبر می باشند بسیار توصیه می شود. موز همچنین منبع خوبی از پتاسیم و سایر مواد مغذی ضروری است.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

نوشیدن مقدار زیادی آب نه تنها در طول افطار بلکه به هنگام سحر باعث می شود که آب زیادی را در بدن ذخیره کنید.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

خوردن غذاهایی با فیبر بالا مانند غلات، حبوبات، انجیر، سبوس ، گندم سبوس دار ، سیب زمینی ، سبزیجات و تقریبا تمام میوه ها(به خصوص زردآلو و آلو ) به علت آنکه باعث می شود که هضم غذا به آرامی انجام پذیرد توصیه می شود.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

از خوردن غذاهای سرخ کردنی وغذاهای چرب و سرخ شده به هنگام سحراجتناب کنید ، چرا که خوردن این جور غذاها احساس بی حالی و شل شدن و پف کردن را به بدن می دهد و بهتر است از غذاهای آب پز بیشتر استفاده شود.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

از خوردن نوشیدنی های کافئین دار به هنگام سحر اجتناب کنید چرا که یک ماده غذایی ادرارآور می باشد که باعث از دست دادن سریع آب بدن شده و در نهایت منجر به کم آبی بدن می شود.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

خوردن غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، ماست یا گوشت نیز بسیار توصیه می شود چرا که باعث استقامت بیشتر بدن خواهد شد.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

از خوردن انواع شیرینی ها مانند کیک، بیسکویت، شکلات و ...اجتناب کنید چرا که این مواد غذایی باعث می شود که کربوهیدراتهای تولید شده در بدن بسیار سریع سوخت شوند.

منبع:seemorgh.com

admin بازدید : 269 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

انجیر میوه ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم خورده شده است. نام عربی آن " تین " و نام انگلیسی آن " "FIG"می باشد.

درخت انجیر بومی آسیای غربی و كشورهای مدیترانه است و از آنجا به عربستان ، سوریه و فلسطین اشغالی برده شده است .

انجیر درختی است با برگ های زرد و پنجه ای و به رنگ سبز خاكستری كه بلندی آن تا شش متر می رسد و به دلیل عدم مقاومت در مقابل سرمای شدید ، در مناطق معتدله و گرمسیر كشت می شود .

درخت انجیر معمولا از سال چهارم شروع به میوه دادن می كند و تا سن بیست سالگی میوه می دهد.


ارزش غذایی انجیر
انجیر، قند زیادی دارد. 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم ، منیزیم  ، کلسیم  ، فسفر  و ویتامین های C  , B , A  است.

انجیر منبع غنی فیبر غذایی می باشد. لیگنین یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد.

انجیر منبع غنی فیبر غذایی و نیز منبع خوبی از منیزیم ، کلسیم ، فسفر و ویتامین های C , B , A است.

سایر خواص غذایی انجیر عبارتند از :
1- از انجیر می توان در رژیم های غذایی خاص مثل رژیم کم چربی ، کم سدیم ، پرفیبر ، کاهش وزن ، دیابتی و حتی رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کرد.

2- انجیر سدیم و چربی ندارد و مانند سایر میوه ها بدون کلسترول است.
3- 40 گرم انجیر تازه یا یک چهارم لیوان از خرد شده ی آن، معادل یک واحد میوه است.

4- 5/1 عد انجیر خشک معادل یک واحد میوه یا 15 گرم کربوهیدرات است که کربوهیدرات آن از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است.

5- انجیر، فیبر غذایی بالایی دارد و هر واحد آن 20 درصد نیاز روزانه را تأمین می کند که بیش از هر نوع میوه تازه یا خشک می باشد.

6- انجیر بیش از سایر میوه ها املاح دارد. 40 گرم انجیر تازه دارای 244 میلی گرم پتاسیم ( 7 درصد نیاز روزانه ) ، 53 میلی گرم کلسیم ( 6 درصد نیاز روزانه ) و 2/1 میلی گرم آهن ( 6 درصد نیاز روزانه ) می باشد.


خواص درمانی انجیر
انجیر از نظر طب قدیم ایران ، گرم و تر است .
- انجیر تعرق بدن را زیاد می كند .

- ادرار آور است . اگر ترشح ادرار كم باشد ،خوردن انجیر باعث ازدیاد آن می شود .
- حرارت بدن را كاهش می دهد .

- چاق كننده است و برای آنهایی كه می خواهند وزن اضافه كنند بسیار مفید است . بدین منظور می توان آن را با شیر مخلوط كرد و در بین غذاها خورد.

- انجیر ( تازه یا خشک ) یبوست را برطرف می كند و یكی از بهترین میوه ها برای تمیز كردن روده بزرگ و رفع یبوست است . در قدیم برای از بین بردن یبوست از شربت انجیر استفاده می كردند .

- برای درمان ناراحتی های سینه حدود 20 گرم از خرما ، عناب ، انجیر خشك و مویز را با هم مخلوط كرده و آسیاب می کنند. سپس این پودر را با یك لیتر آب می جوشانند تا حجم آن به نصف برسد . از این جوشانده می توان به مقدار سه فنجان در روز مصرف نمود .

- جوشانده انجیر خشك درمان كننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی ، كلیه ، ذات الریه ، ذات الجنب ، سرخك ،مخملك و آبله می باشد .

- جوشانده غلیظ انجیر خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است و غرغره کردن آن گلودرد را برطرف می کند.

خواص تغذیه ای و درمانی انجیر
- برای برطرف كردن سیاه سرفه ، برونشیت و ذات الریه از " قهوه ی انجیر" استفاده كنید. برای درست كردن این قهوه ، انجیر خشک را ابتدا بو می دهند و سپس آن را آسیاب می كنند تا بصورت پودر درآید .

- انجیر دستگاه هاضمه را تقویت می كند .
- انجیر برای درمان سوء هاضمه مفید است .

- سوپ انجیر بسیار مقوی است و برای افزایش شیر در زنان شیرده مفید است .برای تهیه سوپ ، انجیر نرسیده را با گوشت بپزید .

- برای برطرف كردن ورم گلو ، 50 گرم انجیر زرد را در 500 گرم شیر ریخته و مدت 15 دقیقه بگذارید بماند. سپس آن را غرغره كنید و مقدری از آن را نیز بنوشید. می توانید آن را با عسل هم شیرین كنید .

- انجیر خشک جوشیده شده در شیر برای درمان آنژین ، ورم لثه و ورم مخاط دهان مفید است .

- یكی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه می باشد . این مخلوط سموم مختلف را از بدن خارج كرده و درد را از بین می برد.

- انجیر ، به خصوص انجیر خشک خیسانده در آب یا شیر ، موثرترین درمان برای رفع یبوست است.

- انجیر را می توان همراه با میوه های دیگر مصرف كرد. انجیر با میوه های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست .

- انجیر برای آنهایی كه قند خونشان پائین می آید و یك دفعه احساس ضعف می كنند مناسب است، زیرا قند آن به سرعت در روده كوچك جذب می شود.

- خوردن انجیر باعث افزایش نیروی جنسی می شود .
- برای برطرف كردن ورم بناگوش و دمل ها ، ضمادی از انجیر خشك با آرد جو و گندم درست كنید و روی ورم دمل بگذارید .

 

خواص انجیر, خواص درمانی انجیرAds by OffersWizard


- دم كرده انجیر با شنبلیله ، برای سینه درد مفید است .
- برای رفع ورم طحال، انجیر را به مدت 9 روز در سركه خیس كنید و هر روز پنج عدد از آن را با سركه بخورید .

- انجیر ضد سرطان است .
- انجیر در معالجه بیماری های پوستی  موثر است .

- مربا و کمپوت انجیر برای درمان یبوست موثر است ،5 لذا می توان 3 یا 4 انجیر تازه را چهار قطعه کرد و در نیم لیتر شیر جوشاند تا بپزد و آن را با 12عدد کشمش صبح ناشتا بخورند.

- هضم انجیر آسان است و مصرف آن برای بچه ها و اشخاصی که از بستر بیماری برخاسته اند و دوره نقاهت را می گذرانند، بسیار مفید است.

- انجیر به علت دارا بودن دانه های ریز، باعث تقویت معده و روده می شود، ولی برای کبدهای ضعیف زیان آور است.
- سرشار بودن انجیر از پتاسیم، تامین کننده سلامتی کودکان ضعیف و کم خون  و بی اشتها ست.

- اگر انجیر و عسل را به طور مساوی با هم مخلوط نمایید و بخورید، جهت زخم معده  بسیار مفید است.
- انجیر به علت داشتن پتاسیم، درجه قلیائیت بدن را بالا برده و در دفع اوره و چربی خون بسیار موثر است.

- شربت انجیر، تسکین دهنده دردهای گلو و سرفه  است.

- انجیر خشک خیسانده شده در شیر بسیار خوشمزه و برای درمان یبوست شدید بسیار مفید است. همچنین خوردن انجیر خشک خیسانده در روغن زیتون  در صبح ناشتا ، برای رفع یبوست موثر است. ( نوشيدنی شير و انجير خشک )

نظر پیامبر و امامان در مورد خواص انجیر :

* رسول گرامی اسلام (ص) خواص ذیل را برای انجیر بر شمرده اند و مسلمانان را به خوردن آن ترغیب کرده اند :

- انجیر میوه ای بهشتی است که بواسیر را قطع می کند.
- انجیر نقرس را معالجه می کند.

- انجیر، قوای جنسی را زیاد می کند و رطوبت و سردی را که موجب ضعف نیروی آمیزش است ، برطرف می نماید.


* حضرت علی (ع) می فرمایند : انجیر برای باد قولنج مفید است. در روز از آن زیاد بخورید ، ولی در شب کم بخورید.

* در حدیثی از امام محمد باقر (ع) آمده است که فرمود:

بر کبد "حزقیل" پیامبر زخمی ظاهر شد که او را آزار می داد. خداوند به او وحی کرد که شیره انجیر را بگیر و بر سینه خود بمال. وی نیز این کار را انجام داد و بهبود یافت.

* در حدیثی ازامام رضا (ع) چنین آمده است که :

انجیر بوی بد دهان  را از بین می برد ؛ استخوان را محکم می سازد؛ باعث رویش مو  می شود ؛ درد را بر طرف می کند و با وجود انجیر دیگر به دارو احتیاج نیست.

 

خواص انجیر, خواص درمانی انجیرAds by OffersWizard


مضرات
- انجیر برای كبدهای ضعیف مناسب نیست و آنهایی كه كبد ضعیف دارند ، باید انجیر را با گردو  بخورند.
- زیاده روی در مصرف انجیر باعث نفخ شكم و اسهال می شود و برای چشم نیز مضر است .

- انجیر برای مبتلایان به بیماری قند مضّر است.
- انجیر برای مبتلایان به اختلال معده و روده مضّر است.

- زیاده روی در خوردن انجیر، برای معده و چشم  زیان آور است و خنثی کننده زیان آن، کرفس  است.

تهیه دسر با انجیر
برای تهیه پوره انجیر، 240 گرم انجیر را با یک سوم لیوان آب یا آب میوه، در مخلوط کن بریزید و با هم مخلوط کنید. پوره انجیر می تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای چربی و یک شیرین کننده در سفره غذایی شما استفاده شود.

خرید و نگهداری انجیر
موقع خرید انجیر دقت کنید که تازه و پوست آن صاف باشد. اگر بوی ترشیدگی می داد، آن را نخرید ، زیرا این بو نشان می دهد که قند موجود در انجیر تخمیر و میوه خراب شده است.

انجیر تازه را حتماً باید در یخچال نگهداری کنید ، ولی انجیر خشک را می توانید در یخچال یا در هوای اتاق نگهداری کنید. البته باید در یک ظرف یا بسته بندی بدون هوا و رطوبت باشد که در اینصورت برای چندین ماه می توان آن را نگه داشت.

منبع : tebyan.net

admin بازدید : 264 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

لحظه‌ای آرام و قرار ندارند. اگر قرار باشد پنج دقیقه روی صندلی بنشینند، آن‌قدر روی آن صندلی تکان می‌خورند که خودشان همراه با صندلی و احتمالا چند صندلی دیگر، با سر روی زمین فرود می‌آیند.

اصولا خطر نمی شناسند و برایشان آب و آتش یکی است! این کودکان گاهی با وجود شیطنت شان شیرین هستند، اما دچار مشکل بیش فعالی بوده و باید درمان شوند. یکی از راهکارهای درمانی، دریافت یکی از عناصر طبیعی دارای آهن است که بتازگی مصرف مکمل یا مواد غذایی حاوی آهن پیشنهاد می شود.

برای درمان مشکل کودکان بیش فعال، نخستین و مهم ترین قدم، مراجعه به روانپزشک کودک و نوجوان است. اما تغذیه مناسب، درمان کمکی است که روند درمان این کودکان را تسهیل می کند.

براساس آخرین بررسی های پژوهشگران دانشگاه اوما در سوئد که در مجله پزشکی «طب اطفال» به چاپ رسیده است، مصرف مکمل آهن یا مواد غذایی حاوی این عنصر مهم، به کنترل رفتارهای کودکان بیش فعال کمک می کند. از سوی دیگر دریافت میزان کافی مکمل آهن در دوران بارداری مادر، مانع ابتلای کودک به بیش فعالی می شود.
 
کنترل وزن با آهن
یکی از مشکلاتی که کودکان متولد شده با وزن کم را تهدید می کند؛ ابتلا به بیش فعالی است. مصرف مکمل حاوی آهن مانع ابتلای آنها به بیش فعالی می شود. از سوی دیگر اگر کودکی با مشکل بیش فعالی متولد شده باشد، مصرف مکمل آهن می تواند نشانه های رفتاری او را کنترل کرده و باعث تعدیل رفتارش شود.

پژوهشگران سوئدی دانشگاه اوما، 285 نوزاد را که وزن آنها در بدو تولد نسبت به وزن طبیعی کودکان هنگام تولد از یک تا دو کیلوگرم کمتر بود، انتخاب کردند. سپس نوزادان به مدت شش هفته تا شش ماه با توجه به مشکل وزنی شان تحت مراقبت و مصرف مکمل آهن قرار گرفتند. 95 کودک طبیعی نیز به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند.

شرایط این کودکان و گروه شاهد در سه سالگی از نظر «ضریب هوشی» و «رفتارهای فردی»و «رفتارهای اجتماعی» مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه پژوهش ها نشان داد مصرف مکمل آهن باعث شده تفاوتی از نظر ضریب هوشی و رفتاری این دو گروه مشاهده نشود.

بررسی نتیجه این پژوهش نشان می دهد در 7 / 12 درصد کودکانی که با کمبود وزن متولد شده و مکمل آهن مصرف نکرده اند، مشکل رفتاری دیده می شود. در این آمار نزدیک به 3 / 2 درصد این کودکان به طور خاص دچار بیش فعالی بودند. بنابراین مصرف نکردن مکمل های آهن یا مواد غذایی حاوی این عنصر، زمینه ساز بروز مشکلات رفتاری بویژه بیش فعالی در کودکانی است که با وزن کم متولد می شوند.

 شیر مادر، نخستین منبع دریافت آهن
مصرف مکمل آهن اصلی ترین منبع دریافت آهن در کودکان و نوزادان است، اما منبع غذایی دیگری هم حاوی این ترکیب مهم است. این منبع مهم، شیر مادر است. پس از سن شش ماهگی و شروع مصرف غذاهای کمکی در کودکان، مصرف انواع میوه و سبزی تازه مانند اسفناج، عدس، گوشت قرمز و.. می تواند پاسخگوی نیاز کودک به آهن باشد. البته این نکته را هم نباید فراموش کنیم که شیر مادر در صورتی می تواند نیاز نوزاد به آهن را برآورده کند که مادر به اندازه کافی آهن دریافت کرده و آن را از طریق شیر به کودک منتقل کند.

شایان ذکر است که مصرف مکمل آهن باید تحت نظر متخصص اطفال یا تغذیه انجام شود. چرا که مصرف آهن، بیش از میزان موردنیاز، عواقب ناگواری برای کودک در پی دارد. بنابراین والدین مجاز به تجویز آهن برای نوزاد نبوده و فقط باید مقدار مصرف از سوی متخصص تعیین شود. پس از تعیین میزان مصرف نیز، نوزاد باید براساس میزان مشخص شده آهن دریافت کند.

اشاره شد که یکی از منابع مهم دریافت آهن در نوزادان شیر مادر است. بنابراین بدن مادر باید از نظر منابع آهن غنی باشد تا شیر او نیز سرشار از آهن کافی باشد. به همین دلیل در دوران بارداری و شیردهی به نوزاد، مصرف این خوراکی ها را در برنامه غذایی تان قرار دهید.

1 ـ گوشت قرمز: یکی از مهم ترین منابع آهن، گوشت قرمز است. بهترین نوع گوشت قرمز، انواع بدون چربی است. در برنامه غذایی روزانه مادر باید مصرف گوشت قرمز گنجانده شود.

2 ـ حبوبات: منبع دیگر آهن، حبوبات بویژه عدس است، غیر از عدس، دیگر حبوبات هم حاوی آن عنصر مهم است، اما به دلیل نفاخ بودن دیگر حبوبات، بهتر است بیشتر از عدس استفاده کنید. هر صد گرم از این خوراکی حاوی 5 / 1 تا 3 میلی گرم آهن است.

نکته: همراه با مصرف مواد غذایی حاوی آهن حتما موادغذایی حاوی ویتامین C مصرف کنید. به این دلیل که مصرف آن باعث کمک به جذب آهن می شود. لیموترش و دیگر مرکبات، کلم بروکلی، جعفری، سیب زمینی و فلفل ها حاوی ویتامین C است، اما بهتر است برای جلوگیری از نفخ مادر و نوزاد، بیشتر از منابع غیرنفاخ مانند جعفری یا مرکبات استفاده شود.

3ـ شکلات تلخ: یکی دیگر از منابع حاوی آهن، شکلات تلخ یا سیاه است. دلیل آن نیز کاکائوی موجود در این خوراکی است. البته اگر احساس کردید کودکتان با خوردن این نوع شکلات دچار تپش قلب شده است، خوردن آن را متوقف کنید. کافئین موجود در آن ممکن است باعث تپش قلب شود.

4ـ غذاهای دریایی: اغلب غذاهای دریایی، بویژه ماهی حاوی آهن است. هر صد گرم ماهی حاوی نیم یا یک میلی گرم آهن است. مصرف ماهی هایی که چربی طبیعی دارند، بهتر است. ماهی آزاد، تن و ساردین از این گروه ماهی ها هستند.

5 ـ آویشن: این گیاه معطر حاوی آهن است. اضافه کردن این گیاه معطر به غذا، می تواند آهن مورد نیاز بدن مادر و کودک را تامین کند. هر ده گرم آن حاوی 12 میلی گرم آهن است. اضافه کردن آن به سالاد، ماست، غذا و... از راه های مصرف آن است.

6 ـ جعفری: هر صد گرم از این گیاه، حاوی 8 / 3 میلی گرم آهن است. مصرف آن بسیار راحت است. کافی است به سبزی خوردن، سوپ، سالاد، ماست و... کمی جعفری اضافه کنید. به این ترتیب هم غذا معطر می شود و هم این که بخشی از آهن مورد نیاز بدن خود و کودکتان را تامین کرده اید.

 

منبع:jamejamonline.ir

admin بازدید : 186 سه شنبه 10 تیر 1393 نظرات (0)

یک کارشناس صنایع غذایی با تاکید بر عدم مصرف فست فود ها در کودکان بیان داشت: فست فودها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف هستند و فقط کالری بالایی دارند و از طرف دیگر؛ زیاده روی در مصرف آنها به کبد آسیب می رساند.

ایشان اظهار داشت: غذاهای فرآوری شده از دسته غذاهایی هستند که به هیچ عنوان نباید کودکان مصرف کنند؛ اغلب غذاهای فرآوری شده که از سوپرمارکت ها خریداری می‌کنید، حاوی نمک، چربی و شکر زیاد بوده و جزء غذاهای ضعیف هستند؛ این نوع غذاها، طعم طبیعی ندارند و حتی گاهی اوقات حاوی ترکیباتی هستند که روی برچسب شان عنوان نمی شود.

وی با اشاره به عدم مصرف صبحانه های بسیار شیرین در کودکان تصریح کرد: بیشتر صبحانه هایی که به کودکان داده می شود، بسیار شیرین است، بنابراین باید به اجزای تشکیل دهنده مواد غذایی توجه شود.

 ایشان فست فودها را از دیگر غذاهایی عنوان کرد که سعی شود به کودکان داده نشود و گفت: طی سال های اخیر تعداد رستوران های فست فود در سطح دنیا چند برابر شده و به همین ترتیب تعداد کودکانی که فست فود می خورند نیز بسیار افزایش یافته است. فست فودها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف هستند و فقط کالری بالایی دارند. در ضمن زیاده روی در مصرف آنها به کبد آسیب می رساند.

این کارشناس صنایع غذایی در ادامه خاطرنشان کرد: کافئین نوعی محرک موجود در قهوه، چای و نوشیدنی های کولا است که سبب تحرک بیش از اندازه کودکان می شود و مصرف آنها باید برای کودکان محدود شود بنابراین می توان نوشیدنی هایی سالم تر مثل آب و شیر را جایگزین کرد.

 

منبع:shahrzadpress.com

 

admin بازدید : 153 سه شنبه 10 تیر 1393 نظرات (0)

دوران پس از زایمان نیز مانند دوران بارداری دوره‌ای پر از التهاب و تجربه‌های نو است. خانم‌ها معمولا دغدغه‌های فكری و سوال‌های زیادی در رابطه با این دوره در ذهن دارند اما گاهی به دلیل گرفتاری و رسیدگی به فرزند فرصت پرسیدن آن را پیدا نمی‌كنند و حتی نمی‌دانند مشكلی كه با آن برخورد كرده‌اند طبیعی است یا نه. در این مطلب به برخی سوال‌های رایج خانم‌ها مثل اینكه چرا شكمم بعد از زایمان جمع نشده است یا چرا هنوز دچار انقباض‌های رحمی می‌شوم، پاسخ داده‌ایم.

1. چرا هنوز دچار انقباض رحم هستم؟
خانم‌ها فكر می‌كنند انقباض‌های رحمی مربوط به اواخر بارداری و زایمان است و از بروز آن بعد از زایمان تعجب می‌كنند. مادربزرگ‌ها می‌گفتند بعد از زایمان رحم در غم از دست دادن مونس خود به دنبال او می‌گردد و عامل این انقباض‌ها همین جست‌وجوهاست اما در حقیقت دلیل انقباض‌های رحمی دفع سریع‌تر جفت و كمك به كاهش خونریزی است. بعد از زایمان، مدتی طول می‌كشد تا رحم به اندازه طبیعی خودبازگردد. به دلیل ترشح هورمون اوکسی‌توسین انقباض‌ها 2 تا 4 روز بعد از زایمان ادامه دارد و این موضوع معمولا برای خانمی كه تازه زایمان كرده و شیر می‌دهد دردناك است. ممكن است اگر درد زیادی داشته باشید پزشك برای شما استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب تجویز كند.

چه باید کرد؟ به بدنتان استراحت دهید و تا جای ممكن دراز بكشید. تا چند روز پس از زایمان رحم پر از لخته‌های خونی و سنگین است به همین دلیل هنوز احساس سنگینی می‌كنید. فكر می‌كنید چرا قدیمی‌ها تا چند هفته‌ بعد از زایمان در رختخواب می‌ماندند؟

2. چرا بخیه‌های اپیزیوتومی (برشی که در زایمان طبیعی داده می شود) من بسیار حساس و دردناك است؟
این موضوع طبیعی است و تا یكی، دو هفته بعد از زایمان ادامه خواهد داشت. در حقیقت این درد مربوط به كل بافت تناسلی است كه متورم و خون‌مرده شده است. اگر خیلی ناراحت هستید، می‌توانید از بالشتك‌های مخصوص استفاده کنید. البته مراقب باشید زیرا گاهی خود این بالشتك‌ها باعث كشیده شدن بیشتر جراحت و درد شدیدتر می‌شوند.

چه باید کرد؟ دو پایتان را زیرتان جمع كنید و بنشینید اما اگر همچنان احساس ناراحتی می‌كنید تنها یك پا را جمع كنید. بعد از هر بار دستشویی رفتن داخل تشتی آب ولرم و بتادین بریزید و چند دقیقه‌ای داخل آن بنشینید. برای خشك كردن ناحیه بخیه‌خورده از سشوار استفاده كنید تا بخیه‌ها سریع‌تر خشك شوند و بیفتند. اگر این ناحیه بیش از حد قرمز است، حتما با یك متخصص زنان مشورت كنید.

3. چرا بعد از سزارین درد شکم دارم؟
اگر زایمان دوم یا سوم شماست، به‌طور حتم دلیل آن انقباض‌های شدید رحمی است كه به ‌خصوص بعد از سزارین دردناك‌تر هم است و 3 تا 4 روز ادامه خواهد داشت اما اگر چند روز اول را پشت‌سر گذاشته‌اید و هنوز درد دارید، ممكن است علت آن متفاوت باشد. مثلا شاید نفخ یا یبوست دارید.

چه باید کرد؟ موادغذایی نفاخ را از برنامه‌غذایی‌تان حذف و از موادغذایی یا داروهای رونده بیشتر استفاده كنید. شاید رحم از حد طبیعی پایین‌تر افتاده است که در این صورت توصیه ما به شما بعد از اتمام هر وعده شیردهی مصرف استامینوفن است. برخی تمرین‌های تنفسی به بازگشت سریع‌تر رحم به مكان طبیعی خود كمك می‌كند. اگر بعد از 3-2 هفته هنوز درد داشتید با پزشكتان مشورت كنید.

4. چرا خونریزی شدیدی دارم؟
این موضوع طبیعی است و حدود 3 هفته ادامه خواهد داشت. طی 48 ساعت اول خونریزی شدیدتر از حالت عادی و رنگ خون روشن است. به مرور میزان آن كمتر و رنگ خون قرمز قهوه‌ای خواهد شد.

چه باید کرد؟ در 3 روز اول پس از زایمان به دلیل شدید بودن خونریزی نوارهای بهداشتی پهن و ضخیم و شورت‌های یكبار مصرف استفاده كنید. هرگز شورت یا شلوار تنگ نپوشید زیرا رحم را به پایین فشار می‌دهد و این موضوع می‌تواند مشكل‌ساز شود.

5. چرا بعد از زایمان دچار بواسیر شده‌ام؟
20 درصد زنان بعد از زایمان به‌خصوص 6 هفته نخست دچار همورویید (بواسیر) می‌شوند.

چه باید کرد؟ اگر قسمت پایینی روده و مقعد دردناك است و خونریزی دارید، حتما با پزشكتان تماس بگیرید. برای تسکین دردتان می‌توانید از توصیه‌های ذکر شده در مورد هفتم استفاده کنید.

6. چرا بعد از زایمان هنوز شكمم بزرگ است؟
این موضوع كاملا طبیعی است. ماهیچه‌های زیر شكمی هنوز درست كار نمی‌كنند، رحم سنگین و افتاده شده و دچار اضافه وزن دوران بارداری هستید. چند هفته زمان لازم است تا رحم به جای اولش بازگردد.

چه باید کرد؟ به كمر بخوابید، زانوهایتان را خم كنید و زیر سرتان بالشی بگذارید به طوری كه چانه به سینه بچسبد. آرام و عمیق نفس بكشید. این تمرین را 3 تا 4 بار در روز تكرار كنید. از گن‌های مخصوص هم می‌توانید استفاده كنید.

7. چرا بعد از زایمان یبوست گرفته‌ام؟
دلیل این موضوع ترشح هورمون پروژسترون است. پروژسترون باعث كاهش اجابت مزاج در طول بارداری می‌شود و اثر آن تا چند هفته بعد از زایمان باقی می‌ماند. از طرفی رحم روده‌ها را تحت‌فشار قرار داده و آنها هنوز به حالت اولیه خود برنگشته‌اند. اگر سزارین كرده باشید، داروهای بیهوشی و بی‌حسی نیز می‌توانند یبوست را شدیدتر كنند. نكته دیگر اینكه بعد از زایمان به دلیل درد و ترس از پاره شدن بخیه‌ها معمولا اجابت مزاج را به تاخیر می‌اندازیم و همین موضوع باعث تشدید یبوست می‌شود.

چه باید کرد؟ میزان آب و فیبر مصرفی‌تان را افزایش دهید. حجم وسیعی از آب دریافتی صرف تولید شیر می‌شود. میوه ها، سبزی‌ها و غلات كامل را به برنامه‌غذایی‌تان اضافه کنید.

8. چرا كمردرد دارم؟
اضافه وزن بعد از بارداری و كشش‌های هنگام زایمان عامل این دردهاست. كمردرد شما به مرور و با استراحت بهتر می‌شود به شرطی كه خودتان آن را شدت نبخشید.

چه باید کرد؟ فرزندتان را درست در آغوش بگیرید و در وضعیت صحیح به او شیر دهید. موقع نشستن حتما از زیرپایی استفاده كنید.

9. چرا سوزش ادرار دارم؟
سوزش، درد در ناحیه زیر شكم و تمایل به ادرار مكرر از جمله علایم عفونت ادراری است. احتمال بروز عفونت ادراری بعد از زایمان بسیار بالاست. از یك سو در دوران بارداری مثانه پایین آمده و چون كامل خالی نمی‌شود احتمال تجمع باكتری‌ها در آن بالاست و از سوی دیگر اگر طی زایمان به شما سوند وصل شده باشد، ممكن است دچار عفونت شده باشید.

چه باید کرد؟ بیشتر آب بنوشید و اگر مشکلتان زود رفع نشد، از پزشکتان کمک بگیرید.

منبع : salamatiran.com

admin بازدید : 195 شنبه 07 تیر 1393 نظرات (0)

ما اکنون می دانیم که کلید یک بارداری سالم برای خانم های مبتلا به دیابت، کنترل قند خون است. کنترل قند خون باید پیش از دوران و در طول دوران بارداری انجام گیرد.

کنترل دقیق قند خون، به معنی نگهداری غلظت قند خون نزدیک حد طبیعی است.

برای رسیدن به این کنترل لازم است تعادل صحیحی بین مصرف مواد غذایی، ورزش و تزریق انسولین برقرار گردد. از این رو لازم است قند خونتان را مرتب بررسی کنید.

با کنترل قند خون و مراقبت های صحیح پزشکی، احتمال یک بارداری بدون مشکل و تولد نوزاد سالم همانند مادران غیردیابتی خواهد بود.

 

 

علی رغم پیشرفت های اخیر، در نوزادان متولد شده از مادران دیابتی به ویِژه آنهایی که کنترل قند خون مناسبی نداشته اند، هنوز هم خطر پیدایش نقایص مادرزادی بیشتر است.

قند خون و کتون ها که در خون مادر با غلظت بیش از حد طبیعی وجود دارند، از جفت می گذرند و وارد بدن جنین می شوند و احتمال تولد نوزاد با نقایص مادرزادی را افزایش می دهند. بنابراین کنترل درست قند خون پیش از دوران بارداری بسیار مهم است.

در طول 6 هفته اول بارداری، اندام های جنین شکل می گیرند. قند خون بالا در طول این هفته ها بر رشد اندام های جنین اثر می گذارد و می تواند سبب ایجاد نقایص مادرزادی شود.

به دلیل افزایش میزان قند خون جنینی، لوزالمعده جنین، انسولین بیشتری می سازد، ولی بعد از تولد نوزاد، توقف ترشح انسولین در بدن او مشکل است. بنابراین ممکن است سطح قند خون نوزاد، پایین بیفتد.

مراقبت های قبل از بارداری

زمانی که دیابت و مسایل پیرامون آن را به خوبی شناختید، می توانید برای باردار شدن برنامه ریزی کنید. شما می توانید با اندازه گیری مرتب قند خون و ارتباط مداوم با پزشک متخصص زنان، قند خون را تحت کنترل در آورید. برای انجام بهترین مراقبت های قبل از بارداری، گروه های زیر لازم است به شما کمک کنند:

- پزشک متخصص غدد که کنترل دیابت شما زیر نظر وی است.

- متخصص زنان

- متخصص تغذیه که برنامه غذایی صحیح را برای شما در طول مدت بارداری جهت کنترل قند خون طراحی کند.

به خاطر داشته باشید برای داشتن بارداری سالم لازم است قند خون خود را قبل از بارداری، در طول بارداری و بالاخره پس از زایمان در حد طبیعی نگه دارید.

مصرف غذا در طول بارداری

مادران دیابتی,بارداری مادران دیابتی,تغذیه مادران دیابتی,بارداری و زایمان علائم بارداری علائم زایمان

مراقبت های بارداری در مادران دیابتی

اصولا افراد مبتلا به دیابت برنامه غذایی مرتبی دارند. در طول حاملگی برای پیش گیری از افزایش یا کاهش زیاد قند خون لازم است با متخصص تغذیه و پزشک معالج خود مشاوره کنید. اگر در شروع بارداری، وزن شما بیش از حد معمول بود، نباید وزن خود را کم کنید. پزشک و متخصص تغذیه در مورد نحوه افزایش وزن در طول دوران بارداری شما را راهنمایی خواهند کرد.

اگر در شروع حاملگی وزن مطلوبی دارید، انتظار می رود تا پایان بارداری 7 تا 11 کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنید. خانم های لاغر لازم است افزایش وزن بیشتری در طول بارداری داشته باشند.

انجام ورزش در طول بارداری

ورزش به ویژه در دیابت نوع 2(غیر وابسته به انسولین) یکی از اصول اساسی درمان به شمار می آید. همان طور که می دانید ورزش همراه با برنامه غذایی صحیح، در کنترل قند خون نقش اصلی را دارد. در مورد ورزش کردن در دوران بارداری حتما سوالاتی برایتان مطرح می شود که در این مورد باید با متخصص مربوطه مشورت کنید. ورزش در دوران بارداری به وضعیت سلامت شما کمک خواهد کرد، اما اگر مبتلا به یکی از بیماری های زیر هستید لازم است در مورد خطرهای ورزش در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید.

این بیماری ها عبارتند از: فشارخون بالا ، بیماری های چشمی ، کلیوی، قلبی، آسیب های عروقی و عصبی.

به طور کلی در دوران بارداری، نباید ورزش های کششی اندام یا در اصطلاح ورزش های کششی سنگین انجام دهید. بهترین ورزش، در دوران بارداری، پیاده روی و شناست.

زایمان فرد مبتلا به دیابت

نزدیک زمان زایمان، پزشک جنین را از نظر میزان رشد و وضعیت سلامت بررسی می کند و سپس درباره زایمان تصمیم می گیرد. ممکن است مادر دیابتی، به طور طبیعی زایمان کند، یا بنا به نظر پزشک سزارین داشته باشد. نحوه زایمان اثری بر نوزاد ندارد.

پزشک تلاش می کند که در طول بارداری و زایمان و تولد نوزاد، قند خون شما را کنترل کند. در شروع زایمان نیاز به انسولین کم می شود، به گونه ای که گاهی اوقات در طول زایمان یا حتی 24 تا 72 ساعت بعد از تولد نیز به تزریق انسولین نیازی نیست.

به خاطر داشته باشید برای داشتن بارداری سالم لازم است قند خون خود را قبل از بارداری، در طول بارداری و بالاخره پس از زایمان در حد طبیعی نگه دارید.

پس از تولد نوزاد

بعد از تولد نوزاد، بدن شما به علت فعالیت زیاد در دوران بارداری به استراحت نیاز دارد. برخی مادران در طول چند هفته اول پس از تولد، میزان قند خونشان بهتر می شود و برعکس بعضی دیگر قند خونشان به سرعت بالا می رود. بنابراین وضعیت کنترل قند خون در این مدت قابل پیش بینی نیست.

تغذیه نوزاد با شیر مادر برای مادران دیابتی بسیار خوب است، اما ممکن است غلظت قند خون قابل پیش بینی نباشد. هم چنین ممکن است تغییر در الگوی خواب و غذا سبب افت قند خون شما شود، از این رو همانند دوران قبل از بارداری، در کنترل قند خون خود کوشا باشید.

تغذیه نوزاد با شیر مادر

برای پیشگیری از افت قند خون در طول دوران شیردهی لازم است:

1- قبل یا در طی شیردهی یک میان وعده حاوی پروتئین و کربوهیدرات مثل نان و گوشت و... مصرف کنید.

2- به مقدار کافی مایعات بنوشید. طوری برنامه ریزی کنید که در حین شیردهی، آب یا چای بدون قند مصرف کنید.

3- اگر در زمان شیردهی دچار کاهش قند خون شُدید، شیردهی را متوقف سازید و برای برطرف کردن حالت افت قند خون، یک ماده غذایی مصرف کنید.

اگر به فرزند خود شیر می دهید، به انرژی بیشتری نیاز دارید. بنابراین جهت تعیین دقیق این میزان انرژی و هم چنین داشتن قند خون طبیعی، حتما ارتباط مستمر خود را با پزشک معالج و متخصص تغذیه ادامه دهید.

مرجع: انجمن حمایت از بیماران دیابتی

 

admin بازدید : 240 شنبه 07 تیر 1393 نظرات (0)

نوزادان و كودكان با علائم متفاوتي دندان درمي‌آورند.ميزان درد دندان درآوردن نيز در آنها متفاوت است.

علائم و نشانه‌هاي دندان درآوردن
نوزادان و كودكان با علائم متفاوتي دندان درمي‌آورند. ميزان درد دندان درآوردن نيز در آنها متفاوت است. اين علائم چند روز ادامه دارند. برخي كودكان خوش‌شانس هستند كه به هنگام دندان درآوردن رنج و عذاب زيادي متحمل نمي‌شوند. يك‌سوم از كودكان آب دهان‌شان سرازير مي‌شود، يك‌سوم ديگر از كودكان كج‌خلق و تندمزاج مي‌شوند و يك‌سوم مابقي نيز دچار مشكلات مربوط به خواب مي‌شوند.


براي آنكه كودك‌تان به راحتي دندان درآورد و دچار درد و ناراحتي نشود، بهتر است روش‌هاي زير را امتحان كنيد:


* بيرون زدن نوك دندان از زير لثه
* تورم لثه
* تلاش كودك براي جويدن و مكيدن هر چيزي كه در دست دارد
* سرازير شدن آب دهان
* كج‌خلقي
* ماليدن صورت
* مشكلات مربوط به خواب (بدخوابي)
* امتناع از غذا خوردن
* ماليدن گوش‌ها


اگر متوجه چند نشانه از نشان‌هاي فوق در كودك‌تان شديد، احتمالاً به زودي متوجه دندان درآوردن او نيز خواهيد شد. اگر كودك‌تان طي اين روزها دچار اسهال، تب و آبريزش بيني شده است، آن را نشانه خاص دندان درآوردن قلمداد نكنيد؛‌ به‌خصوص اگر اين موارد بيشتر از 24 ساعت ادامه يابد؛ ‌چرا كه دندان درآوردن باعث اسهال و تب نمي‌شود. با اين وجود اغلب والدين مي‌گويند كه دندان درآوردن كودك‌شان به صورت مستقيم با اين نشانه همراه بوده است؛ ولي هنوز هيچ‌گونه دليل علمي اين ادعا را اثبات نكرده است. در صورت بروز اين علائم، كودك خود را نزد پزشك ببريد.


چه زماني دير دندان درآوردن بايد باعث نگراني والدين شود؟
معمولاً نخستين دندان سفيد و شيري كودك در 10-4 ماهگي بيرون مي‌زند، اما اگر كمي هم ديرتر شد، جاي هيچ‌گونه نگراني نيست. اگر دندان‌هاي كودك‌تان بسيار كند و دير به دير ظاهر مي‌شوند، اما رشد استخواني، پوستي و موهاي او كاملا طبيعي است، باز هم جاي نگراني نيست. اگر كودك‌تان تولد يكسالگي‌اش را پشت سر گذاشته اما هنوز دنداني درنياورده است، او را نزد پزشك ببريد.

 

حتي گاهي اوقات دندان‌هاي دائمي كودكان 9-8 ساله نيز مي‌افتد. در چنين مواقعي بهترين كار اين است كه به يك متخصص دندانپزشك و يا يك اُرتودنتيست مراجعه كنيد. دير دندان درآوردن در كودكاني كه سير طبيعي رشد خود را سپري مي‌كنند، نشانه خطر نيست. در ضمن دندان‌هايي كه ديرتر درمي‌آيند، ديرتر پوسيده و خراب مي‌شوند. بهترين كار مراجعه دندانپزشك از زمان رويش اولين دندان شيري يا يكسالگي است

منبع:madarclub.com

 

admin بازدید : 161 شنبه 07 تیر 1393 نظرات (0)

کلیه ها مسئول تنظیم آب و املاح بدن هستند و اینکار را به دقت تمام انجام می دهند. حتما شما متوجه شده اید که اگر شما حتی چند لیتر مایعات پشت سر هم مصرف کنید، کلیه ها بلافاصله میزان زیادی آب را دفع می کنند و گرنه ما توسط آب زیادی که مصرف می کنیم غرق می شویم. همین موضوع در مورد املاح نیز صدق می کند.

 

مثلا یون پتاسیم که در میوه جات به مقدار زیادی وجود دارد، اگر از طریق کلیه ها دفع نشود، میزان آن در خون بالا رفته و سبب ایست قلبی می شود. هر ملحی به میزان مشخصی در آب محلول است. مثلا اگر شما به یک لیوان آب شروع به اضافه کردن شکر کنید، شکر در ابتدا در آب حل می شود. حال اگر شما به اضافه کردن شکر به آب ادامه دهید، موقعی می رسد که دیگر شکر قابل حل در آب نیست و به اصطلاح می گوئیم که آب از شکر اشباع شده است.

 

در نقطه اشباع، شکر شروع به کریستالیزه شدن می کند و به شکل جامد در می آید. در این نقطه ما برای اینکه شکر را به حالت محلول در آوریم باید میزان آب را افزایش دهیم ولی باز در این میزان آب افزایش یافته ما به نقطه ای می رسیم که آب از شکر اشباع شده و شکر به شکل کریستال در می آید. همین مکانیسم در مورد سنگ سازی کلیه ها نیز صادق است.

 

شایعترین نوع سنگ کلیه به ترتیب اگزالات کلسیم و فسفات کلسیم هستند. اگر اگزالات کلسیم به شکل محلول در بیاید، کریستالیزه نشده و با ادرار دفع می شود، ولی کافی است که میزان آن در ادرار به نقطه ای برسد که دیگر قابل حل نباشد که در اصطلاح می گوئیم که به نقطه اشباع رسیده است. در این حالت کریستال اگزالات کلسیم تشکیل می شود. این کریستالها در ابتدا در حد میکرون هستند و اگر حجم ادرار به مقدار کافی زیاد باشد از راه ادرار دفع می شوند، و گرنه در کلیه رسوب کرده و کم کم بزرگ شده و به شکل سنگ کلیه در اندازه های متفاوت در می آید.


در مورد روزه داری در کسانی که دارای سابقه سنگ کلیه هستند چند اصل کلی وجود دارند:
بطور کلی سابقه سنگ کلیه مانع از گرفتن روزه نیست.


برای همه کسانی که دارای سنگ کلیه هستند یک نسخه واحد نمی توان پیچید.


بسته به شرایط محیط، نوع کار، میزان فعالیت روزانه و میزان دفع مایعات، در مورد هر بیمار باید جداگانه تصمیم گرفت.


در افرادیکه فقط دارای یک بار سابقه سنگ کلیه بوده اند با افرادیکه مکررا سنگ کلیه می سازند، دستورات پزشک متفاوت خواهد بود.


نوع عملکرد کلیه (آیا کلیه ها سالم هستند یا نه و اگر آسیب دیده اند، این آسیب چقدر است) در اخذ تصمیم مهم است.

میزان دفع آب یک کارگر ساختمانی که در زیر آفتاب کار می کند چندین برابر یک کارمند پشت میز نشین است که در یک اطاق دارای سرمایش مناسب کار می کند. هر بیماری باید قبل از اخذ تصمیم در مورد چگونگی روزه داری، با پزشک معالج خود مشورت نماید.

 

روزه در بیماران سنگ کلیه, فواید روزه

 

پزشک برای اینکه تصمیم بگیرد که بیمار رزوه بگیرد یا نه، پارامترهای زیر را در نظر خواهد گرفت:
سن و جنس


چگونگی سابقه سنگ کلیه (چند بار با چه فواصلی مبتلا به سنگ کلیه شده است)


سابقه اقدامات درمانی از جمله عمل جراحی برای سنگ


شغل بیمار و میزان مایعاتی که در روز از دست می دهد


وجود بیماریهای دیگر مثل دیابت


چگونگی عملکرد کلیه (آیا کلیه ها عملکرد طبیعی دارند، اگر کلیه ها آسیب دیده اند این آسیب چقدر است، آیا بیمار فقط دارای یک کلیه است)


محل سنگ (آیا سنگ در داخل کلیه است و یا در داخل حالب)

 

اندازه و میزان سنگ ( تعداد سنگها و اندازه آنها چقدر است)


جنس سنگ (سنگ بیمار از چه جنسی است، اگزالات کلسیم، اسید اوریک، سنگ عفونی، سنگ سیستئینی)


میزان فعالیت روزانه (آیا بیمار بنا به دلایلی زمین گیر است و یا فعالیتهای روزمره را انجام می دهد)


نوع رژیم غذائی و میزان مایعاتی که در روز مصرف می کند


نوع داروهائیکه مصرف می کند


توصیه های کلی در مورد روزه داری در افرادیکه دارای سابقه سنگ کلیه هستند به قرار زیر است ولی اخذ تصمیم نهائی با پزشک معالج خواهد بود:
ما در اصطلاح افراد مبتلا به سنگ کلیه داریم که به آنها سنگ ساز فعال می گوئیم یعنی این افراد هر شش ماه دو بار مبتلا به سنگ کلیه می شوند. این افراد اگر به مقدار کافی مایعات مصرف نکنند بسرعت سنگ می سازند. توصیه می شود این افراد در فصل گرما و طولانی مدت روزه نگیرند.


بیمارانیکه دارای سنگ حالب هستند تا موقع دفع سنگ و یا درمان آن نباید روزه بگیرند. چون این بیماران نیاز به این دارند که هر چه زودتر سنگ خود را دفع کنند. اگر سنگ حالب به اندازه ای بزرگ باشد که جلوی دفع ادرار از کلیه مربوطه را کاملا مسدود کند، کلیه همانطرف در عرض 8 هفته از بین می رود. در حقیقت سنگ حالب از اورژانسهای پزشکی است.


در افرادیکه دارای سنگ کلیه از نوع عفونی هستند و عفونت فعال کلیه دارند، روزه داری توصیه نمی شود.


افرادیکه جنس سنگ آنها سیستئین است، نباید روزه بگیرند، چون بسرعت دچار سنگ کلیه می شوند.


افرادیکه دارای یک سنگ منفرد در قسمتی از کلیه بوده که چندین سال است، بدون تغییر باقی مانده است، می توانند روزه بگیرند. این افراد باید حتما ما بین افطاری و سحری حدا قل 8 لیوان آب علاوه از میزان مورد نیاز برای رفع تشنگی بنوشند.


افرادیکه در سابقه یک بار دچار سنگ کلیه شده اند و چندین سال است که دیگر سنگ کلیه نداشته اند، می توانند روزه بگیرند و از مایعات به شرح فوق باید استفاده کنند.


افرادیکه اخیرا فقط بار اول است که دچار سنگ کلیه شده اند و درمان نیز انجام شده است، می توانند روزه بگیرند.


افرادیکه یک کلیه خود را به خاطر سنگ کلیه از دست داده اند، نباید روزه بگیرند.


افرادیکه بیش از 50 درصد عملکرد کلیه های خود را به علت سنگ کلیه از دست داده اند صلاح است روزه نگیرند.


افرادیکه برای بار اول در ماه رمضان دچار سنگ کلیه شده و میتلا به درد و خونریزی می شوند، تا درمان آن نباید روزه بگیرند.


بطور کلی ثابت نشده است که روزه داری فرد را مستعد سنگ کلیه می کند.
منبع:7sib.ir

 

admin بازدید : 197 جمعه 06 تیر 1393 نظرات (0)

تغذیه مناسب در این دوران بسیار مهم است و به داوطلبان کنکور توصیه می شود در این روزها هیچ وعده غذایی را از برنامه خود حذف نکنند.

admin بازدید : 167 جمعه 06 تیر 1393 نظرات (0)

دکتر همتی، متخصص زنان و زایمان گفت:  کودکان در زمان به دنیا آمدن بدن نرم و منعطف دارند این روند با خوردن شیر مادر و گذشت زمان به استحکام استخوان ها تبدیل می شود.


 وی افزود: زمان شکل گیری و مستحکم شدن استخوان ها به خصوص در سر کودکان از زمان تولد تا 18 ماهگی ادامه خواهد داشت.


 همتی افزود: شایع ترین علت نرم ماندن استخوان ها مخصوصا استخوان جمجمه در ناحیه سر کم کاری تیروئید است.


 وی خاطر نشان کرد: اگر استخوان ها تا سن 18 ماهگی همچنان نرم بمانند باید این نوزادان تحت درمان دارویی قرار گیرند چرا که در صورت حاد شدن تحت جراحی قرار می گیرند.


 همتی در ادامه افزود:  کم کاری تیروئید در کودکان علاوه بر اینکه سبب نرمی استخوان ها و مشکلات حرکتی در آنها می شود در صورت درمان  نشدن منجر به عقب ماندگی ذهنی و کاهش رشد کودکان می شود.

منبع:yjc.ir

 

admin بازدید : 212 جمعه 06 تیر 1393 نظرات (0)

فقط كافي است يك بار در عمرتان دندان‌درد كشيده باشيد تا تاييد كنيد يكي از بدترين و عذاب‌آورترين دردهايي است كه مي‌توان تجربه كرد. خدا نكند پوسيدگي دندان از حد گذشته باشد كه آن وقت درد از دندان و فك مي‌گذرد و احساس مي‌كنيد كل سرتان درد مي‌كند. حالا حسابش را بكنيد اگر اين درد در دوران بارداري سراغ‌تان بيايد چه بساطي مي‌شود. نه مي‌توانيد مسكن و آرام‌بخش بخوريد و نه مي‌توانيد دندان پوسيده را بكشيد تا از شرش راحت شويد.

 

واقعا در دوران بارداري با آن همه حساسيتي كه هر مادري نسبت به جنين دلبندش دارد با درد دندان چه بايد كرد؟ اصلا در اين دوران چقدر احتمال مشكلات دنداني وجود دارد؟ چه مراقبت‌هايي لازم است تا از اين درد در امان باشيد يا اگر سراغ‌تان آمد با آن كنار بياييد؟ دكتر مريم ابراهيمي، دندانپزشك به اين پرسش‌ها پاسخ مي‌دهد تا با روش‌هاي اصولي از دندان‌هاي‌تان مراقبت كنيد و مجبور نشويد بعد از تولد نوزاد نصف دندان‌هاي‌تان را بكشيد!

دورانديش باشيد
معمولا پزشكان توصيه مي‌كنند بارداري ناگهان و بي‌برنامه نباشد و از چند ماه قبل براي آن برنامه‌ريزي شود. از تغذيه صحيح و خوردن مكمل‌هاي غذايي گرفته تا درمان بيماري‌هاي احتمالي. مراجعه به دندان‌پزشك هم بايد در همين برنامه‌ريزي قرار بگيرد. مهم نيست مشكل دنداني داريد و احساس درد مي‌كنيد يا نه، همين كه تصميم به بارداري گرفتيد بايد سراغ دندانپزشك‌تان برويد تا همه دندان‌هاي‌تان را معاينه كند و پوسيدگي‌ها ترميم شود. گاهي ممكن است يك پوسيدگي سطحي وجود داشته باشد و هيچ درد يا آزاري از آن احساس نكنيد ولي همين مشكل كوچك در دوران بارداري مي‌تواند به دردي غيرقابل تحمل تبديل شود و امان‌تان را ببرد.

مشكلاتي كه ناگزير است
زمان بارداري بعضي از مشكلات خواه نا‌خواه براي دهان و دندان‌ها به وجود مي‌آيد كه بخشي از آن به دليل تغييرات هورموني است. از آغاز دوران بارداري سطح بعضي هورمون‌ها در بدن تغيير مي‌كند و همين تغييرات هورموني باعث پرخوني در رگ‌ها مي‌شود. لثه‌هاي پرخون يكي از مشكلاتي است كه زنان در دوران بارداري با آن مواجه مي‌شوند.

 

در اين زمان لثه‌ها حساس است و خيلي زود دچار خونريزي مي‌شود. البته پرخوني لثه در دوران بارداري يك مشكل طبيعي است ولي التهاب لثه مي‌تواند باعث حساسيت لثه‌ها و دردناك شدن آن‌ها  شود و بنابراين خانم‌هاي باردار با ملايمت مسواك بزنند يا از نخ كشيدن دندان‌ها امتناع كنند كه عواقب آن باقي ماندن ذرات غذا لا‌به‌لاي دندان‌ها و پوسيدگي تدريجي دندان‌ها در قسمت‌هاي پاييني است. از سوي ديگر در دوران بارداري بخشي از مواد معدني براي رشد جنين مصرف مي‌شود و كمبود مواد معدني براي مادر را در پي دارد. البته پرخوني بدن هم به كاهش غلظت مواد معدني كمك مي‌كند. كمبود كلسيم، فسفر و فلورايد مي‌تواند روند پوسيدگي دندان‌ها را سرعت ببخشد و براي مادري كه دندان‌هاي سالمي ندارد، دردسرساز شود. 

بهداشت مضاعف لازم است
با توجه به شرايط خاص دوران بارداري كه دندان‌ها بيش از قبل مستعد پوسيدگي هستند بايد مادر مراقبت ويژه از دندان‌ها داشته باشد. مسواك زدن و نخ كشيدن دندان‌ها بعد از هر وعده غذايي اگرچه در هر شرايطي مهم است ولي در دوران بارداري اهميت بيشتري پيدا مي‌كند و بايد با دقت بيشتري انجام شود. استفاده از دهان‌شويه هم براي زنان باردار ضروري است. البته محلول‌هاي دهان‌شويه‌اي كه مخصوص دوران بارداري باشد وجود ندارد ولي دهان‌شويه‌هاي معمول كه در شرايط عادي توصيه مي‌شوند، براي اين دوران هم مناسب است. فقط بايد دقت شود دهان‌شويه‌اي كه انتخاب مي‌شود غيرالكلي باشد.

 

توصيه به مادران باردار اين است كه بعد از هر مسواك زدن و به خصوص شب‌ها قبل از خواب حتما از دهان‌شويه استفاده كنند. يكي ديگر از مشكلاتي كه در دوران بارداري خانم‌ها با آن درگير مي‌شوند بوي بد دهان است كه آن هم غيرطبيعي نيست ولي با استفاده منظم از مسواك، نخ دندان و دهان‌شويه مي‌توان اين مشكل را برطرف كرد. التهاب و پرخوني لثه‌ها گاهي تا دوران شيردهي هم ادامه دارد. اين التهاب نيازي به درمان ندارد و خود به خود برطرف مي‌شود ولي پوسيدگي دندان‌ها را سرعت مي‌بخشد.

3 ماهه‌هاي خطرناك
3 ماه اول بارداري، 3 ماه خطرناكي است و عمليات ترميمي يا كشيدن دندان مي‌تواند به جنين آسيب وارد كند. مواد بي‌حسي از يك سو و استرس دندان‌پزشكي از  سوي ديگر سلامت جنين را به خطر مي‌اندازد. معمولا نشستن روي يونيت دندان‌پزشكي و قرار گرفتن در آن شرايط به خودي خود اضطراب‌زاست و در دوران بارداري اين اضطراب بيشتر خواهد بود. در 3 ماه اول استرس براي جنين خيلي مضر است و به همين دليل دندان‌پزشك سعي مي‌كند كاري روي دندان انجام ندهد.

 

3 ماه آخر هم 3 ماه خطرناكي محسوب مي‌شود، چون اضطراب در اين ماه‌ها مي‌تواند زايمان زودرس در پي داشته باشد. 3 ماه مياني بارداري جنين در رحم محكم‌تر شده و نسبت به ماه‌هاي ديگر كم‌خطرتر است ولي باز هم هر كاري بايد با احتياط انجام شود. البته طبيعي‌ است كه در طول دوران بارداري احتمال دندان‌درد شديد براي هر كسي مي‌تواند وجود داشته باشد و اگر پيش بيايد قابل تحمل نيست. در چنين شرايطي بهترين راه‌حل مراجعه به دندا‌نپزشك است.

 

معمولا در اين مواقع اگر درد شديد باشد با مشورت دكتر متخصص زنان استامينوفن ساده تجويز مي‌شود و روي دندان پانسمان قرار داده مي‌شود تا درد آن آرام شود. به اين ترتيب مادر مي‌تواند تا پايان دوران بارداري با دندان پوسيده مدارا كند و بعد از زايمان درمان ترميمي را آغاز كند. البته در بعضي مواقع كه دندان‌درد شديد است و عصب دندان آسيب ديده درمان‌هاي خاص و محافظه‌كارانه‌اي انجام مي‌شود و عصب را نيمه از بين مي‌برند تا درد آرام شود. اگر دندان‌پزشك مجبور به استفاده از مواد بي‌حس‌كننده باشد از موادي استفاده مي‌شود كه حاوي ليدوكائين ساده است و اپي‌نفرين ندارد، چون اپي‌نفرين با انقباضاتي كه ايجاد مي‌كند، مشكل‌ساز خواهد شد.   

مراقبت از دندان با سبزيجات
هميشه پيشگيري بهتر از درمان است. معمولا در دوران بارداري پزشك زنان توصيه‌هاي لازم را به مادر مي‌كند تا كمبود مواد معدني جبران و استحكام دندان‌ها حفظ شود. در اين دوران بيشتر پزشكان با توجه به وضعيت مادر مصرف كلسيم و ويتامين C را توصيه مي‌كنند و مادران نبايد در مصرف اين داروها سهل‌انگاري كنند، چون علاوه بر سلامت و رشد نوزاد سلامت دندان‌ها هم به اين موضوع وابسته است.

 

در كنار مصرف قرص‌هاي ويتامين و مواد معدني تغذيه مناسب هم اهميت ويژه‌اي دارد. زنان باردار بايد مواد غذايي سرشار از كلسيم را بشناسند و در رژيم غذايي‌شان بگنجانند. كرفس، هويج و كلم –به خصوص كلم بروكلي- منابع خوبي براي كلسيم هستند. چغندر قرمز هم كلسيم قابل توجهي دارد و معمولا خوردن لبو توصيه مي‌شود. در كل سبزي‌هايي كه ساقه زيرزميني دارند و ساقه آن‌ها مصرف مي‌شود مواد معدني بيشتري از خاك جذب مي‌كنند و منابع بهتري براي جبران كمبودهاي دوران بارداري هستند.

خوددرماني ممنوع
بعضي‌ها فكر مي‌كنند داروهاي گياهي هيچ ضرري ندارند. گرچه اين داروها نسبت به داروهاي شيميايي كم‌عارضه‌تر هستند ولي نمي‌توان مطمئن بود كه هيچ ضرري نداشته باشند. مثلا گل ميخك كه براي تسكين درد دندان توصيه مي‌شود به دليل داشتن ماده شيميايي اوژنول مي‌تواند تحريك‌كننده باشد. اسپري‌هاي بي‌حس‌كننده خانگي هم معمولا الكل دارند و مي‌توانند براي مادر و جنين خطر ايجاد كنند. بهتر است زنان باردار سراغ اين روش‌ها نروند و در صورت بروز دندان‌درد به دندان‌پزشك مراجعه كنند.

 

مواردي پيش آمده كه مادر چون فكر مي‌كند در اين شرايط دندان‌پزشك هيچ كاري نمي‌تواند براي او انجام دهد به درمان‌هاي خانگي آسيب‌رسان رو مي‌آورد و دنداني كه با يك پانسمان ساده مي‌توان تا پايان بارداري حفظش كرد و بعد به ترميم آن پرداخت به حدي مي‌رسد كه دندان‌پزشك مجبور مي‌شود پس از زايمان آن را بكشد. گاهي پرخوني لثه‌ها در دوران بارداري باعث مي‌شود يك پوسيدگي سطحي با درد شديد بروز كند ولي دندان‌پزشك مي‌داند با چه روشي درد را تسكين دهد تا دندان در شرايط مساعدي قرار بگيرد. توصيه مي‌شود خانم‌هاي باردار در صورت بروز دندان‌درد زمان را از دست ندهند و سريع‌تر به دندان‌پزشك مراجعه كنند تا قبل از عميق شدن پوسيدگي بتوان كاري انجام داد.

 منبع:shahrzadpress.com

 

admin بازدید : 215 دوشنبه 26 خرداد 1393 نظرات (0)

اگر انقباضات منظم دهانه رحم قبل از هفته ۳۷ بارداری ایجاد شوند خانم دچار زایمان زودرس می‌شود البته تمام نوزادانی که قبل از ۳۷ هفتگی به دنیا می‌آیند نارس تلقی نمی‌شوند. با مطالعه ادامه مطلب، درباره زایمان زودرس بیشتر بدانید.

گاهی به دلیل شرایط خاص بارداری متخصص زنان معالج تصمیم به سزارین می‌گیرد. اما گاهی زایمان زودرس به طور ناخواسته رخ می‌دهد مثلا کیسه آب مادر پاره می‌شود یا دهانه رحم بدون هیچ‌گونه انقباضی باز می‌شود. مشکلات متعاقب زایمان زودرس به سن خاتمه بارداری بستگی دارد. هرچه نوزاد با فاصله بیشتری از زمان ۳۷ هفتگی بارداری به دنیا بیاید، مشکلات بیشتری گریبان‌گیر او خواهد شد. مشکلات تنفسی، حساسیت‌های شدید، مشکلات گوارشی، خونریزی مغزی و اختلالات سیستم عصبی از شایع‌ترین مشکلات این نوزادان هستند. نوزادان نارس همچنین ممکن است در تنظیم دمای بدن مشکل داشته باشند و ابتلا به عفونت و زردی در مورد آن‌ها شایع‌تر است. حال شاید با خود فکر کنید که یک مادر چطور می‌تواند از زایمان زودرس خود پیشگیری کند؟ به این منظور باید در مورد علل و عوامل خطر زایمان زودرس بدانید.

علل

برخی عفونت‌های دستگاه تناسلی با زایمان زودرس همراه هستند. در اصل مواد تولید شده توسط باکتری‌های مولد عفونت، باعث پاره شدن غشای اطراف مایع آمنیوتیک می‌شوند. این باکتری‌ها همچنین ممکن است رحم را ملتهب و عفونی کنند و به این ترتیب سبب زایمان زودرس شوند.

- عفونت مجرای ادراری

- مشکلات جفت مثل جفت سرراهی یا جداشدن زودهنگام جفت

- بزرگی بیش از حد رحم در موارد چند قلویی یا مقدار زیاد مایع آمنیوتیک

- ناهنجاری‌های ساختاری گردن رحم مثلا کوتاهی گردن رحم (کمتر از ۲۵ میلی‌متر)

- جراحی ناحیه شکم در دوران بارداری مثلا جراحی آپاندیس، کیسه صفرا یا تخمدان

عوامل خطر

- بارداری ۲ یا چند قلویی

- سن کمتر از ۱۷ یا بالای ۳۵ سال مادر

- نژاد آفریقایی

- کمبود وزن مادر قبل از بارداری

- اضافه وزن ناکافی در دوران بارداری

- خونریزی در سه ماهه اول یا دوم بارداری- خونریزی در بیش از یک ۳ ماهه خطر زایمان زودرس را بیشتر هم می‌کند.

- کم‌خونی خفیف یا شدید در دوران بارداری

- مصرف مواد مخدر و نوشیدنی‌های غیر حلال

آزمایش‌های تشخیصی

متخصص زنان ممکن است در طول معاینات خود متوجه علامتی شود و برای تشخیص قطعی‌تر بخواهداز شما یک سونوگرفی بگیرد مثلا ممکن است با علائمی مانند فشار یا درد لگنی، کمر درد، ترشح بیشتر مخاط، لکه بینی یا خونریزی مواجه شود. در این شرایط ممکن است لازم باشد که از فعالیت‌های شغلی، حرکت زیاد یا مقاربت با همسرتان پرهیز کنید.

علایم زایمان زودرس

- ترشحات رحمی بیش از حد

- تغییر حالت ترشحات مثلا خونی یا رقیق شدن

- هرگونه خونریزی یا لکه

- درد شکمی مانند درد ماهانه یا بیش از ۴ انقباض در ساعت

- احساس فشار مضاعف در لگن

- کمر درد خصوصا اگر متناوب است

پیشگیری از زایمان های زودرس:

مادر گرامی به دنیا آمدن یک طفل نارس می تواند شادی والدین را به اندوه تبدیل کند. این نوزادان کم وزن توان ادامه حیات در دنیایی که به آن وارد شده اندرا ندارند. مرگ و میر در بین آنان بسیار است. بنابراین مادران بارداری که در معرض خطر زایمان زودرس هستند، باید به رعایت موارد زیر تشویق گردند و در صورت لزوم خانواده و بخصوص همسر، آموزش های لازم را برای همکاری هرچه بیشتر به مادر دریافت دارند.

استراحت:

مادر باردار در خطر زایمان زودرس، نباید بیشتر از یک ساعت به حالت ایستاده و بیشتر از ۲ ساعت به حالت نشسته به سر برد و بیشتر روی پهلوی چپ استراحت کند.
مادر باردار در معرض خطر، باید از فعالیت روزانه کم کند و از انجام کارهای سنگین خودداری نماید.

بهداشت سیستم ادراری:

باید هر دو ساعت یکبار مثانه را تخلیه نموده و در صورت مشاهده علائم عفونت ادراری مانند پهلودرد و زیر شکم درد،سوزش ادرار، قطره قطره خارج شدن ادرار، وجود خون و چرک در ادرار و تب هر چه زودتربه پزشک متخصص ارجاع نماید. بهتر است آزمایش ادرار هر سه ماه یکبار در طول بارداری تکرار شود. نوشیدن آب مرکبات مثل آب پرتقال یا شربت آبلیموی رقیق باعث اسیدی شدن ادرار شده، می تواند به کنترل عفونت کمک کند. باید مادران باردار روزانه ۱۰-۸ لیوان مایعات در شبانه روز مصرف نمایند. نوشیدن ۴ لیوان شیر یا به همین تعداد ماست شیرین توصیه می شود.
خودداری از فعالیت شدید بدنی ( مادران در معرض خطر بایستی از انجام فعالیت های زیر خودداری نمایند: دویدن، پریدن، جابجاکردن و حمل وسایل سنگین، بالا و پایین رفتن از پله.)

خودداری از دلشوره و عصبانیت

آموزش مادران در معرض خطر برای کنترل دردهای زودرس زایمانی و سایر علائم زایمان زودرس: اکثر مادران به طور طبیعی دردهایی را در طول بارداری بخصوص در سه ماهه سوم تجربه می نمایند ولی این دردها ثابت نیست و معمولاً از پنج بار در روز بیشتر تکرار نمی شوند. در دردهای رحمی در زنانی که به دردهای زودرس زایمانی دچار می شوند از دو هفته قبل افزایش یافته (بیشتر از ۵ بار) و بالاخره زایمان زودرس ایجاد می نمایند. چنانچه این علائم تشدید شود حتماً باید به پزشک مراجعه شود: کمردردی که با خوابیدن برطرف نشود، دردهایی مانند دردهای قاعدگی، دل پیچه همراه با اسهال، زیاد شدن ترشحات واژن، پاره شدن ناگهانی کیسه آب در مورد دردهای رحمی.

 

منبع : مجله شهرزاد

 

 

admin بازدید : 284 دوشنبه 26 خرداد 1393 نظرات (0)

بهترین قسمت زندگی درست در همین نقطه خلاصه می‌شود؛ یک شروع جدید و یک مرحله تازه. زندگی شکل دیگری به خود می‌گیرد. یک هیاهوی شیرین که البته زحمت زیادی در پی دارد اما دردسر‌هایش اگرچه شیرین، به هر حال اجتناب‌ناپذیر است. شما قرار است پدر و مادر شوید.

همه چیز عادی است و شاید فقط حس عجیب و غریبی اطرافتان پرسه می‌زند اما ورق در لحظه‌ای برمی‌گردد که برای اولین بار صدای تپش قلب کوچکش را می‌شنوید. فرقی نمی‌کند مادر این قصه شیرین باشید یا پدر. مهم این است که حالا هم‌پای ضربان قلب جنین، قلب شما هم تند‌تر می‌زند. نگرانی‌های‌تان ناگهان شکل می‌گیرند. در یک آن همه چیز رنگ دیگری به خود می‌گیرد. اوضاع عوض شده. بزرگ‌ترین دغدغه زندگی‌تان رو آمده. دغدغه‌ای شیرین که شما را به سمت دنیای جدیدی سوق می‌دهد. دیگر برای خودتان نگران نیستید بلکه حالا همه دلواپسی‌های‌تان خلاصه می‌شود در موجود کوچکی که در حال پرورش دادن او هستید. می‌خواهید سالم باشد. می‌خواهید همه چیز بر وفق مرادش باشد. می‌خواهید دنیا به کامش باشد. می‌خواهید خم به ابرویش نیاید. اگر قرار است پدر و مادر شوید و همه این نگرانی‌ها را دارید بدانید که شرایط شما کاملا طبیعی است و اتفاق عجیبی نیفتاده. به عنوان پدر و مادر پا به دنیای نگرانی گذاشته‌اید و این کاملا طبیعی است. با همه این احوال می‌توانید حتی همین دلشوره‌های طبیعی را هم به حداقل برسانید. کافی است برای بچه‌دار شدن با برنامه پیش بروید.

این مهم‌ترین قسمت زندگی را در سه ابعاد جسمی، روحی و مالی کاملا با برنامه‌ریزی تنظیم کنید تا همه چیز به خوبی جلو برود. در این مطلب، دکتر زهرا بهبودی برای شما از نکات سلامت در بارداری می‌گوید.

ذره‌ای از وجود من!

مادران یا خانم‌های محترمی که می‌خواهید بچه‌دار شوید، آیا می‌دانید که بچه در زمان بارداری به بند بند وجود شما وصل است و از بطن شما تغذیه می‌کند، رشد می‌کند و در ‌‌نهایت کامل می‌شود؟

بدون شک به این نکته واقف هستید. بنابراین نقش پررنگ خود را در این ماجرا اصلا دست کم نگیرید. بنا به‌‌ همان دلیلی که پیش‌تر ذکر شد سلامت وجود شما سلامت نوزاد را تضمین می‌کند چون در دوران بارداری تغذیه شما تغذیه اوست و شرایط روحی شما شرایط روحی اوست. شما و جنین یک نفر هستید. پس بدانید که هر چه بیشتر از خودتان مراقبت کنید، هر چه با برنامه‌تر پیش بروید و هر چه اصولی‌تر رفتار کنید به واقع نه تنها به خودتان، بلکه به جنین کوچکی که قرار است در وجود شما رشد کند و بزرگ شود لطف کرده‌اید. بر همین اساس است که بارداری و مسائل اطراف آن بسیار حائز اهمیت می‌شود و حتی جزئی‌ترین مسائل در آن به مهم‌ترین‌ها تبدیل خواهد شد. خودتان را برای یک پروسه مهم آماده کنید.


بهترین سن برای بارداری

اگرچه این روز‌ها دیگر مثل قدیم به سن و سال برای بارداری توجه چندانی نمی‌شود و پیشرفت علم مشکلات را از میان برداشته و البته راه‌ها را هموار کرده اما همین علم همچنان تئوری‌هایی دارد که به آن‌ها وفادار مانده است و برای بهبود اوضاع در قالب توصیه آن‌ها را ارائه می‌دهد. در همین راستا سن مناسب برای بارداری هم در قامت اعداد ظاهر می‌شود. اعدادی که قطعا مهم هستند و باید به آن‌ها اهمیت داد.

دکتر زهرا بهبودی، متخصص بهداشت باروری و استاد دانشگاه تهران درباره سن باروری و اهمیت آن می‌گوید: «بهترین سن برای باردار شدن بین ۱۸ تا ۳۵ است. خانم‌ها در این فاصله سنی به بلوغ کامل رسیده‌اند و در واقع لگن آن‌ها کاملا رشد کرده است. به این ترتیب است که از نظر جسمی در بهترین شرایط قرار دارند و می‌توانند بارداری کم دردسرتری را سپری کنند. البته در عین حال مسائل دیگری هم وجود دارد که می‌تواند حائز اهمیت باشد. از جمله این‌که خانم‌ها باید در دوران بارداری از سلامت کاملی بهره ببرند. به عنوان مثال مشکلاتی مانند دیابت یا مشکلات خونی باید حتما کنترل شود و تحت نظارت پزشک حل شود. خانم‌هایی که برای بارداری برنامه‌ریزی کرده‌اند باید مطمئن باشند که در بند بیماری‌های زنانگی نیستند و از این لحاظ هم در سلامت کامل به سر می‌برند. در واقع اگر خانم‌ها می‌خواهند بارداری معقولی داشته باشند باید بدانند در هر شرایط سنی باید به استقبال یک بارداری خواسته یا به زبان ساده‌تر از پیش برنامه‌ریزی شده بروند.»

یک چکاپ کامل

تاکید دکتر بهبودی بر چکاپ کامل خانم‌ها قبل از باردار شدن اهمیت این موضوع را بیش ار پیش روشن می‌کند: «خانم‌هایی که قرار است بارداری را تجربه کنند باید قبل از آن از برخی مسائل مطمئن شوند که البته به سلامت جسم آن‌ها برمی‌گردد. تست‌های معمولی وجود دارد که می‌تواند در صورت تایید سلامت مادر خیال او را بابت بارداری راحت کند. از جمله تست‌هایی که معمولا در کشور ما رایج است کم خونی، قند خون، هپاتیت، اچ آی وی و تست سفلیس است که اتفاقا هزینه چندانی ندارد و انجام آن‌ها حداقل ذهن پدر و مادر را برای یک بارداری سالم و بی‌دردسر آسوده می‌کند.»

فولیک اسید فراموش نشود

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دوران بارداری مراقبت‌های ویژه‌ای است که باید به طور روزانه اعمال شود و البته طبیعی است که دقیقا به همین دلیل بسیار مهم است. از جمله مهم‌ترین این مراقبت‌ها استفاده روزانه از فولیک اسید است که دکتر بهبودی درباره آن توضیح می‌دهد: «بارداری بهتر است با برنامه‌ریزی باشد. به این ترتیب که شما از ۴ تا ۵ ماه قبل خودتان را برای این مهم آماده کنید. در این صورت می‌توانید اوضاع را کاملا تحت کنترل داشته باشید. خانم‌هایی که به این ترتیب برنامه‌ریزی می‌کنند باید تحت نظر یک متخصص زنان قرار بگیرند و از سه ماه پیش از باردار شدن روزانه یک میلی‌گرم فولیک اسید بخورند. استفاده از فولیک اسید مانع از بروز ناهنجاری‌های عصبی می‌شود. استفاده از فولیک اسید معمولا تا هفته شانزدهم یا بیستم ادامه پیدا می‌کند و بعد از آن است که پزشک متخصص می‌تواند آهن و مولتی ویتامین‌ها را بنا بر شرایط مادر باردار تجویز کند.»

وقتی سن ازدواج بالا می‌رود...

این روز‌ها به هر دلیلی سن ازدواج بالا رفته و به تبع آن طبیعی است که دوران بارداری و بچه‌دار شدن هم به بعد از ۳۵ سالگی موکول شود. همین مسئله می‌تواند شرایط را برای بارداری در این سنین متفاوت کند. دکتر بهبودی درباره این موضوع توضیح می‌دهد: «از آنجا که سن ازدواج بالا رفته طبیعی است که بارداری‌ها هم به تاخیر می‌افتد. بنابراین باید با هوشیاری بیشتری برای بارداری برنامه‌ریزی کرد. اگر قرار است بارداری بعد از ۳۵ سالگی اتفاق بیفتد، بهتر است تست‌های غربالگری فراموش نشود. به هر حال در سنین بالا‌تر احتمال بروز سندرم ‌داون وجود دارد. هر چند این مشکل ممکن است در مادران باردار ۲۰ ساله هم دیده می‌شود. بنابراین اگر تست غربالگری در‌‌ همان ابتدای بارداری انجام شود و مشکلات این‌چنینی به چشم بیاید با توجه به قانون موجود در کشور پزشکی قانونی تا زیر 19 هفته اجازه سقط جنین را صادر می‌کند و به این ترتیب می‌توان مشکل را حل کرد اما بالای 19 هفته دیگر چنین مجوزی صادر نخواهد شد.

بنابراین بهتر است این تست در خانم‌هایی که بعد از ۳۵ سالگی باردار شده‌اند در‌‌ همان دوران ابتدای بارداری انجام شود. از دیگر تست‌های مهم در غربالگری سنجش میزان ماده‌ای به نام آلفافیتوپروتئین است. این ماده مهم‌ترین ماده‌ای است که در این آزمایش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و میزان آن نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشد. هر چند در دوقلویی مادر، طبیعی است که این ماده بیشتر از یک قلویی باشد و نباید در این مورد نگرانی به وجود بیاید. در غربالگری همچنین برجستگی گردن جنین را اندازه می‌گیرند که اگر در حد طبیعی نباشد، نشان‌دهنده سندرم‌داون است.»

ویتامین، فقط تحت نظر پزشک

اگر فکر می‌کنید که به واسطه بارداری باید خودتان را به ویتامین ببندید و انواع و اقسام ویتامین‌ها را به بدن برسانید باید بدانید که کم و بیش در اشتباه به سر می‌برید: « استفاده از ویتامین‌ها به خصوص در 3 ماهه ابتدای بارداری باید قطع شود. به این دلیل که بدن جنین در همین سه ماهه اول بارداری شکل می‌گیرد. بنابراین ممکن است استفاده از هر دارویی بر رشد جنین تاثیرگذار باشد. به این ترتیب باید هر دارویی حتی ویتامین‌ها و البته زمان استفاده از آن‌ها تحت نظر پزشک باشد.»

قرص ضدبارداری نازایی نمی‌آورد

خیلی از دختر خانم‌ها پیش از ازدواج بنا به دلایلی مثل کیست‌های تخمدان یا آکنه‌های پوستی از قرص‌های ضدبارداری به عنوان درمان استفاده کرده‌اند و وقتی تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند، نگران این موضوع هستند که قرص‌های ضد بارداری باعث ناباروری آن‌ها نشود. دکتر بهبودی می‌گوید: «به هیچ‌وجه چنین چیزی وجود ندارد که قرص‌های ضدبارداری نازایی به همراه داشته باشد. اتفاقا این قرص‌ها خیلی خوب جواب داده و حتی خانم‌هایی که برای پیشگیری از بارداری آن‌ها را مصرف کرده‌اند هم نباید چنین نگرانی داشته باشند چون اتفاقا قرص‌های ضد بارداری عادت ماهانه خانم‌ها را تنظیم می‌کند و از این نظر بسیار مفید است. با این وصف اصلا ثابت نشده که قرص‌های ضد بارداری باعث ناباروری می‌شوند، مگر در افرادی که مشکلات دیگری داشته باشند که باعث ناباروری آن‌ها شده باشد و شاید استفاده از قرص‌های ضد بارداری سبب شود این مشکل آن‌ها تشدید شود.»

زایمان اول، زایمان دوم....

معمولا برای خانم‌هایی که به هر دلیلی یک سقط جنین داشته‌اند این نگرانی وجود دارد که چه مدت زمانی باید از سقط گذشته باشد تا آن‌ها بتوانند بی‌دردسر، دوباره باردار شوند. وی در این باره می‌گوید: «اگر سقط جنین اتفاق بیفتد خانم‌ها می‌توانند به فاصله 3 ماه بعد دوباره باردار شوند اما گاهی خانم‌ها مثلا در 7 ماهگی جنین خود را مرده به دنیا می‌آورند که این به سقط جنین تعبیر می‌شود. در صورتی‌که چنین اتفاقی درست مانند یک زایمان عادی است. بنابراین نباید در این مورد دچار اشتباه شد. در زایمان‌های عادی اما توصیه می‌شود فاصله بین بچه اول و دوم به واسطه سلامت جسمی مادر و بازگشت او به شرایط فیزیولوژی طبیعی 3 سال باشد چون جنین کاملا وابسته به مادر است و از وجود او تغذیه می‌کند بنابراین اگر حد فاصل بین دو زایمان طوری باشد که مادر هنوز بنیه خود را به دست نیاورده باشد ممکن است در طول بارداری دوم از نظر جسمی ضعیف‌تر هم بشود.»

 

منبع : جام جم سرا

 

 

admin بازدید : 959 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

عسل چربی های اطراف قلب را آب می کند

  عسل يك واژه عربي است كه در فارسي آن را انگبين مي‌گويند و عبارت است از شهد گل‌ها كه زنبور عسل توسط خرطوم كوچك خود آن را مكيده و از راه دهان به كيسه بسيار كوچك خود موسوم به كيسه عسلي وارد مي‌كند. وقتي ميزان شهد جمع‌آوري شده به حدود "40" ميلي‌گرم رسيد، گل‌ها را رها كرده و به سمت كندو پرواز مي‌كند. جالب اينكه براي تهيه يك كيلو عسل، زنبور بايد شهد "20" ميليون گل را جمع و به كندو حمل كند. جالب‌تر اين است كه زنبور عسل خاصيت ثابت گلي دارد، يعني تا وقتي كه مشغول جمع آوري شهد يك گل است، روي ساير گل‌ها نمي‌نشيند.

admin بازدید : 373 چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نیلوفر آبی گونه‌های مختلفی دارد و دارای آلكالوئید نوفارین ، نمفئین در ریشه آن و نمفالین در گل‌های آن و نمفارین در شكوفه آن وجود دارد و به خاطر همین تركیبات باید در خوردن نیلوفر آبی بسیار احتیاط گردد و زیر نظر پزشك استفاده شود.

admin بازدید : 206 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

اگر به رشد کودک خود اهمیت می دهید و می خواهید فرزند سالمی داشته باشید ویتامین ها را فراموش نکنید

اگر بخواهیم تبلیغاتی را که هر روزه در رسانه های عمومی می شود باور و به آنها اعتماد کنیم هر کودکی در طول روز نیاز به مصرف ویتامین های خوراکی مکمل به صورت قرص و شربت دارد اما سوالی که به ذهن هر پدر و مادری ممکن است هجوم بیاورد این است که آیا باید این تبلیغات را باور کنیم؟ آیا این داروهای خوراکی به آن اندازه که گفته می شود موثر هستند و سوالات زیاد دیگری در ذهن این والدین نگران  با دیدن این تبلیغات موج می زند.


به گفته پزشکان هر کودکی نیاز به ویتامین های خوراکی دارد اما باید این ویتامین ها را در به طور معمول از وعده های غذایی سالم دریافت کنند. غذاهایی مانند شیر و لبنیات دیگر هم خانواده آن مانند و ماست که پزشکان توصیه می کنند برای کودکان بالای 3 سال لبنیات کم چرب استفاده شود. انواع میوه ها و سبزیجات تازه، مواد غذایی حاوی پروتئین مانند  مرغ، ماهی، گوشت، تخم مرغ و انواع حبوبات. به نظر پزشکان کودکان امروز با عادات غذایی ناسالم مانند خوردن انواع فست فودها و خوراکی هایی مانند چیپس و پفک که آنها را به چاقی و اضافه وزن بالا مبتلا کرده اند نیاز به ویتامین های مکمل و خوراکی دارند و در کنار مواد غذایی که هر روز در وعده های غذایی خود می خورند باید ویتامین های مکمل برای رشد گنجانده شود.


چه کودکانی نیاز به ویتامین های مکمل دارند؟
متخصصان کودک مصرف مولتی ویتامین های روزانه و مکمل های معدنی را برای کودکانی که در عادات خود به دسته های غذایی زیر تقسیم شده اند توصیه می کنند.


- کودکانی که به طور مرتب و برنامه ریزی شده از وعده های غذایی که در آنها مواد تازه استفاده شده نمی خورند.


-  کودکان بد غذا که لب به هر غذایی نمی زنند


-  کودکانی که با بیماری های مزمن مانند آسم یا مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می کنند. به خصوص اگر این کودکان دارو مصرف می کنند و تحت درمان هستند. در این شرایط قبل از استفاده از داروهای خوراکی مکمل با پزشک معالجش مشورت کنید.


- کودکانی که در باشگاه ها ورزش می کنند.


-   کودکانی که عاشق فست فود هستند و از این نوع غذاها زیاد می خورند.


-  کودکانی که تحت نظر پزشک رژیم دارند. به طور مثال این کودکان اگر تنها سبزیجات مصرف می کنند باید از مکمل های آهن استفاده کنند و اگر لبنیات از وعده های غذاییشان حذف شده باید مکمل کلسیم در روز مصرف کنند.


- کودکانی که نوشیدنی های حاوی کربنات مانند نوشابه زیاد مصرف می کنند. فراموش نکنید این قبیل نوشیدنی ها باعث می شود ویتامین ها و املاح معدنی از بدن دفع شوند.

6 ویتامین برتر
در جدولی که ویتامین ها و املاح معدنی را دسته بندی کرده اند تنها تعداد کمی از آنها برای بدن و رشد کودک ضروری هستند که این 6 ویتامین را به ترتیب الفبا در زیر آورده ایم.


ویتامین A :  این ویتامین در رشد و تکامل کودک تاثیر زیادی دارد و همچنین در ترمیم استخوان ها، بافت های پیوندی پوست، بینایی و سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی بازی می کند. این ویتامین در شیر، پنیر، تخم مرغ و سبزیجاتی که زرد و نارنجی رنگ هستند مانند هویج، سیب زمینی و کدو حلوایی وجود دارد.


ویتامین B: اعضای خانواده ویتامین B  ویتامین های ب2، ب3، ب6 و ب 12 هستند که تمامی آنها در سوخت و ساز مناسب بدن، تولید انرژی، گردش خون و سیستم عصبی تاثیر مناسبی دارند. بهترین منابع غذایی برای این دسته ویتامین ها گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر، پنیر، لوبیاها، سویا و دانه های آجیل مانند پسته هستند.


ویتامین C: این ویتامین برای داشتن ماهیچه های قوی و سالم، بافت های عضلانی و پوست ضروری است. این ویتامین را می توان در خانواده مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی پیدا کرد.


ویتامین D : این ویتامین برای قوی کردن استخوان ها و دندان ها و کمک به بدن برای جذب کلسیم بسیار مناسب است. شیر و دیگر لبنیات ها، زرده تخم مرغ و روغن ماهی منابع خوبی برای این ویتامین هستند اما بهترین منبع برای ویتامین D نور آفتاب است.


کلسیم:  برای داشتن استخوان های قوی و کمک به رشد کودک کلسیم بسیار مهم است. شیر، پنیر، ماست وآب پرتغال بهترین منابع برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن هستند.


آهن: برای داشتن ماهیچه های قوی و سالم و گلبول های قرمز خون باید آهن مورد نیاز بدن تامین شود. مصرف آهن نه تنها برای کودکان بلکه بزرگسالان به خصوص در زمان عادت ماهیانه در دختران و زنان نیز توصیه می شود. آهن در گوشت گاو و دیگر گوشت های قرمز، بوقلمون، اسفناج، آلو بخارا و  لوبیا ها وجود دارد.

5 توصیه ضروری
اگر به کودک دلبندتان ویتامین های خوراکی می دهید نکات زیر را فراموش نکنید.


1.  این قرص ها را دور از دسترس کودکان خود قرار دهید تا مبادا کودکتان آنها را مانند آبنبات و بدون اجازه شما بخورد.


2.  برای دادن غذا به کودکتان خانه را به میدان جنگ تبدیل نکنید یا برای تشویق کردنش برای خوردن غذا به او قول دسر ندهید بلکه تلاش کنید این ویتامین های خوراکی را که به صورت جویدنی هستند به همراه غذا به او بدهید. این دسته ویتامین ها به همراه غذا بیشتر جذب بدن می شوند.


3.  اگر کودکتان تحت درمان خاصی قرار دارد از دکترش درباره مصرف این ویتامین ها و املاح معدنی مانند کلسیم و آهن و اثری که این داروها بر هم می گذارند بپرسید. به طور خلاصه بدون اجازه پزشک معالج فرزندتان دست به مصرف این ویتامین ها نزنید.


4.  اگر کودکتان برای خوردن مقاومت می کند از ویتامین های جویدنی به جای قرص و شربت استفاده کنید.


5.  برای دادن مولتی ویتامین های مکمل تا 4 سالگی کودکتان صبر کنید مگر اینکه دکتر آن را تجویز کند.

 

 

admin بازدید : 295 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

شیرپاک کن چیست ؟ شیرپاک کن ها  از این مواد می توان به عنوان پاک کننده های آرایشی و یا برطرف کننده آلاینده های صورت استفاده کرد. نحوه استفاده از این فرآورده ها به صورت زدن آنها روی نوک انگشت و سپس مالیدن آن روی صورت به شکل دوایر متحدالمرکز( یا مارپیچی از داخل به خارج) به همراه ماساژ ملایم می باشد که در صورت احتیاج به تکرار عمل فوق دوباره به همان شکل تکرار می شود. کار پاکسازی به اتمام نمی رسد مگر مواد زاید قابل شستشو ایجاد شده به دنبال استفاده از شیر پاک کن ها با تونیک یا آب ولرم از روی صورت برداشته شوند.

admin بازدید : 150 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

اگر تا بحال از کلم بروکلی استفاده نکرده اید دستور پخت های زیر را امتحان کرده و بروکلی را وارد رژیم غذایی خود کنید.

قطعا شما از خواص بیشمار کلم بروکلی و ضرورت استفاده از آن آگاه هستید. این سبزی کم کالری و سرشار از ویتامینها، مواد معدنی و فیبر می باشد. علاوه بر همه اینها منبع فوق العاده غنی از آنتی اکسیدانها و مواد شیمیایی گیاهی محسوب می شود. اگر تا بحال از این سبزی منحصر بفرد استفاده نکرده اید دستور پخت های زیر را امتحان کرده و بروکلی را وارد رژیم غذایی خود کنید:

1 - بروکلی چرب
2 فنجان بروکلی را بخار پز کنید تا نرم شوند، سپس آنها را به یک غذاساز منتقل کرده و یک عدد آووکادو خرد شده را به آن اضافه کنید و 5 تا 10 ثانیه مخلوط کنید تا یکدست شوند. سپس 1 عدد گوجه فرنگی خرد شده، یک چهارم فنجان پیاز قرمز خرد شده، کمی فلفل سبز تند خرد شده، یک چهارم فنجا ن گشنیز، یک چهارم قاشق چایخوری پودر سیر و کمی نمک را به بقیه مواد درون غذاساز اضافه می کنیم وتا جایی که یک مخلوط همگن بدست آید هم می زنیم. می توانید این غذا را با کاسنی و کرفس نیز سرو کنید.
2 - بروکلی با سس فتا
2 فنجان کلم بروکلی را بخارپز کرده و کنار می گذاریم. در یک تابه نچسب یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و نصف یک پیاز ریز شده و پخته و 2 حبه سیر رنده شده را می ریزیم و تفت می دهیم تا همه آنها نرم شوند. بروکلی را به این مواد اضافه کرده و تفت می دهیم تا وقتی پیازها بیرنگ شوند. 2 قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه را به مواد تابه اضافه کرده و مواد را درون غذاساز یا مخلوط کن ریخته و نصف فنجان پنیر فتا ، یک چهارم فنجان آب و سبزیجاتی مانند جعفری یا شوید را به آنها می افزاییم و هم می زنیم تا نرم و یکدست شوند.

3 - پوره بروکلی
یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را بر روی حرارت ملایم گرم کرده و یک دسته کوچک  گل کلم و یک دسته کوچک بروکلی را خرد کرده  و به آن می افزاییم و به مدت 8 دقیقه تفت می دهیم، سپس سه چهارم فنجان آب اضافه کرده و شعله را زیاد کرده  تا نرم شوند(حدود 5 دقیقه). مواد را به یک کاسه منتقل کرده و یک چهارم فنجان پارمیزان به آنها اضافه می کنیم. می توانیم این مخلوط را له کرده و بصورت پوره در بیاوریم و با نمک و فلفل طعم دار کنیم. این پوره را می توان به جای پوره سیب زمینی به عنوان یک پوره کم کالری و سالم سرو کرد.

 

منبع : سیمرغ

 

admin بازدید : 141 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

ممکن است از آن دسته از خانمها باشید که در دوران بارداری تصمیم به استفاده از چای سبز دارند و البته باید بدانید که مطالعات نیز چای سبز را به عنوان یک نوشیدنی مناسب باروری اعلام کرده است.

به طور کل باید دانست که این نوشیدنی در واقع سبب افزایش مخاط های دهانه رحم می شود یا شاید هم دوست دارید به هنگام صبح به جای نوشیدن قهوه از این نوشیدنی محتوی کافئین کم استفاده ‏کنید. اما آیا به راستی چای سبز می تواند برای رژیم قبل از بارداری بیشتر از آنکه مفید باشد، مضر باشد. به نظر می رسد بعضی از جنبه های مفید چای سبز برای آن دسته از خانم هایی که باردار هستند یا برای باردار شدن تلاش می کنند مناسب نباشد.

 آیا نوشیدن چای سبز در بارداری مجاز است
چای سبز و سیاه توانایی بدن برای جذب اسید فولیک را کاهش می دهد. چای سبز همچنین در جذب آهن نیز تاثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهد که چای توانایی بدن در جذب آهن از منابع غیر گوشتی مثل لوبیاها را کم می کند.

  چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و مشابه  متوترکسات که ضد سرطان بوده عمل می کند و به همین دلیل است که گفته شده است مصرف چای سبز یعنی مبارزه علیه سرطان. آنتی اکسیدان موجود در چای سبز می تواند آنزیمهای پرورش دهنده سرطان را مسدود کند. متاسفانه درست است که چای سبز این آنزیم در دوران بارداری را مسدود می کند اما مصرف چای سبز نیز می تواند منجر به کاهش فولات شود. پایین بودن سطح فولات در طول بارداری خطر نقص سیستم عصبی در جنین را افزایش می دهد.  
 
نوشیدن 3 تا 4 فنجان چای سبز در طول بارداری مانعی ندارد. از زمان های گذشته چای سبز یکی از نوشیدنی های سالم و مفید به حساب می آید . بهرحال تحقیقات اخیر نشان می دهد استفاده بیش از اندازه از چای سبز در طول بارداری احتمال بروز مشکلاتی را به همراه دارد.
 
چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها  ترکیبات شیمیایی هستند که از تخریب سلول ها در داخل بدن جلوگیری می کنند. محققان بر این باورند که چای سبز از بدن  در برابر بیماریهایی چون ناراحتیهای قلبی، فشار خون بالا و بعضی سرطان ها محافظت می کند. مطالعات دیگر نشان می دهد که نوشیدن چای سبز برای بهداشت دهان و دندان مفید بوده و علاوه بر اینکه باعث محکم شدن استخوان های بدن می شود، توانایی بدن در برابر باکتریها و عفونت های ویروسی را افزایش می دهد.

 بعضی از پزشکان نوشیدن بیش از اندازه چای سبز را توصیه نمی کنند. مقدار زیاد چای سبز ممکن است بر میزان اسید فولیک یا فولات تاثیر بگذارد. اسید فولیک یکی از مهمترین مواد مغذی در طول بارداری است. یکی از تحقیقات نشان می دهد خطر نقص لوله عصبی مثل اسپینا بیفیدا در نوزادانی که مادران آنها در زمان لقاح یا ابتدای بارداری از مقدار زیادی چای سبز استفاده کرده اند افزایش پیدا می کند.

 اسپینا بیفیدا زمانی اتفاق می افتد که لوله اطراف سیستم عصبی مرکزی که لوله عصبی نامیده می شود، به طور کامل بسته نشود. نقص لوله عصبی مثل اسپینا بیفیدا معمولا در اثر کمبود اسید فولیک بوجود می آید.

البته هنوز به طور قطع نمی توان گفت که اجتناب از نوشیدن چای سبز در طول بارداری خطر نقص لوله عصبی را کاهش می دهد اما در این خصوص تحقیقات بیشتری لازم است. 

 به خاطر داشته باشید که چای سبز همانند هر چای دیگری حاول مقداری کافئین بوده و باید در طول بارداری مصرف آن محدود شود. هرچند میزان کافئین در چای سبز پایین است، مصرف بالای آن در طول بارداری جایز نیست. 

در نهایت چای سبز و هر نوع چای دیگر و قهوه می توانند جذب آهن از مواد غذایی را برای بدن مشکل کنند. بنابراین به خانم های باردار  پیشنهاد می شود که نوشیدن چای سبز در طول روز به 3 تا 4 فنجان محدود شود.

admin بازدید : 251 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

همیشه لاغر کردن و رسیدن به اندامی مناسب یکی از سوژه های اصلی مطالب علمی بوده است و به همین دلیل کمتر به موضوع چاق شدن و افزایش وزن پرداخته شده است.
چاقی بسیار زیاد و یا کمبود وزن هر دو از جمله مواردی هستند که نمی توان به آن ها به عنوان شرایط سالم نگاه کرد.

 

افرادی که کمبود وزن دارند ضعیف تر هستند و  ممکن است به بیماری های مختلفی دچار شوند در حالی که با کمی غذا خوردن می توانند به وزن دلخواهشان برسند. در این مطلب بهترین موادی که برای چاق شدن می توانید مصرف کنید را معرفی می کنیم.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** گردو: گردو یکی از آجیل هایی است که به شما کمک می کند تا خیلی سریع و طبیعی چاق شوید. میزان امگا3 در این ماده بسیار زیاد است و از بیماری های مختلف در بدن شما جلوگیری می کند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** شیر پرچرب: شیر به تنهایی می تواند بسیاری از بیماری های بدن را از بین برد ولی بسیاری از پزشکان نوع کم چرب آن را توصیه می کنند شیرپرچرب تمام خواص شیر را دارد و گزینه مناسبی برای افرادی است که می خواهند چاق شوند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** نارگیل: نارگیل یکی از بهترین میوه هایی است که می توانید از آن استفاده کنید. آب نارگیل دارای مواد مغذی بی شماری است و کالری بالایی دارد که می تواند به شما در ازایش وزن کمک کند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** موز: موز میوه ای که می تواند به عنوان یک کربوهیدارات سالم از آن نام برد یکی دیگر از  مواد خوب برای چاق شدن است. موز همچنین می تواند انرژی روزانه شما را نیز تامین کند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** دانه های مغذی: از جمله دانه های مغذی می توانیم به تخم کتان، دانه هندوانه، شاه دانه و کنجد اشاره کنیم که هر کدام آن ها دارای اسیدهای چرب مفید برای بدن هستند و به شما در چاق شدن کمک به سزایی می کنند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** بادام: بادام یکی از تنقلات سالم که می توانید روزانه از آن استفاده کنید. سرشار از ویتامین های مختلف و همچنین مبارز بیماری های عصبی است. بادام نیز می تواند به افراد لاغر کمک به سزای بکند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** روغن زیتون: هیچ پزشکی را پیدا نخواهید کرد که روغن زیتون را توصیه نکند. این روغن نه تنها به شما در چاق شدن کمک می کند بلکه از بیماری هیا قلب و عروقی نیز پیشگری می کند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** سیب زمینی: منبعی عظیم از کربوهیدارات ها و همچنین مملو از مواد مغذی که البته همیشه به عنوان یک ماده چاق کننده از آن نام برده می شود.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** لوبیا: لوبیا مملو از پروتئین است و با کالری زیادی که دارد می تواند انرژی شما را برای کارهای سخت تامین کند و همچنین به شما در چاق شدن نیز کمک به سزایی می کند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** موجودات دریایی: ماهی های آزاد و تن و همچنین میگو از جمله مواد دیگری هستند که دارای مواد مغذی مختلف مانند امگا3 هستند. این مواد همچنین به شما در داشتن بدنی سالم و چاق نیز کمک می کنند.

 

منبع : بیتوته

 

 

admin بازدید : 194 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

گیاه دارویی گل همیشه بهار در ایران شش گونه ی علفی داردویکساله است.گل همیشه بهار گیاهی است یکساله باارتفاع کمتراز50سانتیمتربابرگ های ساده وبیضی شکل وخمیده وپوشیده ازکرک به رنگ سبزمایل به قهوه ای با گلهایی به شکل طبق منفردبه رنگ زردنارنجی.این گیاه دارویی رابه فارسی همیشه بهاروبه هندی زرگل وبه فرانسه سوسی دژاردن می نامند.از گیاه دارویی گل همیشه بهار گلبرگ ها ودمگل مورداستفاده است.وازنظرشیمیایی دارای کاروتن . کالین دولین و لیگوپین و ساپونین و ورزین واسانس روغنی است. گیاه دارویی گل همیشه بهار دارای خاصیت ضدنفخ انساج ونرم کننده ی پوست است وعادت ماهانه ی بانوان راتنظیم می نماید.تب راتسکین می دهد.برای اغلب ناراحتی های پوستی مانند جوش وآفتاب زدگی , همچنین برای آماس اعصاب ودندان درد به کارمی رود. گیاه دارویی گل همیشه بهار ازدانه های جوش مانند در اطفال جلوگیری می کند.به طور کلی در مصارف خارجی تحریک کننده نیست.

منبع:xword.ir

 

admin بازدید : 263 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

در یک لیوان شیر بیش از ۲۰ نوع ترکیب ضددرد، آنتی بیوتیک و هورمون رشد وجود دارد

 

 

 

متخصصان علوم پزشکی در کشورهای اسپانیا و مراکش می گویند نتایج یک تحقیق مشترک آنان نشان داده است که یک لیوان شیر بیش از ۲۰ نوع ترکیب مسکن و ضددرد، آنتی بیوتیک و هورمون رشد وجود دارد. آنان عنوان کردند که یک لیوان شیر معادل یک مسکن عمل می کند .

 

 

 

این متخصصان با استفاده از یک آزمایش فوق العاده حساس، مجموعه ای از مواد شیمیایی را که برای درمان بیماری ها در حیوانات و انسانها استفاده می شوند در نمونه های بدست آمده از شیر گاو، بز و شیر مادر پیدا کردند.

 

آنان عنوان کردند گرچه دوز این ترکیبات آنقدر پایین است که تاثیر مشهودی روی انسان ندارند اما نتایج این بررسی تایید می کند که چطور مواد شیمیایی ساخت دست بشر در تمام زنجیره های غذایی وارد می شوند. بیشترین مقدار این ترکیبات دارویی در شیر گاو پیدا شده است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که یک لیوان شیر می تواند همچون مسکن و انتی بیوتیک عمل کند. محققان در این آزمون بسیار حساس برای درمان بیماری ها نمونه شیر گاو و بز را مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه به داشتن مواد دارویی هر کدام از شیرها پی برده شد و دریافتند شیر دارای مواد دارویی است.

کارشناسان معتقدند که برخی از این داروها و هورمون های رشد به دا م ها داده شده اند و یا از طریق غذا یا آلودگی در مزارع وارد شیر این حیوانات اهلی شده است. متخصصان در این آزمایش می گویند از آنجا که نمونه های حاصل از دام های اسپانیا و مراکش حاوی این ترکیبات بودند به احتمال زیاد همین وضعیت در انگلیس و شمال اروپا نیز وجود دارد. تحقیقات نشان داد شیر حاوی آثاری از مسکن های ایبوپروفن و ناپروکسن، همراه با آنتی بیوتیک تریکلوزان و برخی هورمون ها است .

منبع:iranianclinic.com

admin بازدید : 162 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

زنبق گیاهی است چند ساله و دارای ساقه راست به ارتفاع ۳۰ تا ۷۰ سانتی متر كه غالباً به علت گل های زیبایی كه دارد، در باغچه ها كاشته می شود و از طریق ریزوم خزنده و ضخیم خود نیز كه به رنگ سفید و بوی بنفشه دارد، تكثیر می یابد.

admin بازدید : 173 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
فکر می‌کنيد چه رازی در اين روغن نهفته است که سبب شده روی مصرفش اين قدر تاکيد شود؟
روغن زیتون جزو روغن‌های مغذی است که برحسب تصادف در کشورهای مدیترانه‌ای نیز مصارف بسیار دارد.اما اینکه چه‌قدر،چندبار و چه نوعی از آن مصرف شود،بین افراد بسیار متفاوت است.خیلی‌ها اصلا از روغن زیتون خوش‌شان نمی‌آید و در عوض بعضی‌ها دوست دارند به جای سس روی سالاد خود روغن زیتون بریزند...مدام می‌شنویم که در رژیم غذایی خود روغن زیتون را جایگزین سایر روغن‌ها کنید. مزایا و خواص آن را هم زیاد شنیده‌‌ایم اما چه رازی در این روغن نهفته است که سبب شده روی مصرفش این قدر تاکید شود؟
admin بازدید : 216 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

lea europaeao :نام علمی

 

گياه شناسي

 

زيتون درختچه اي است به ارتفاع تقريبا سه متر ولي هنگاميكه در شرايط مساعد پرورش مي يابد ارتفاع آن حدود 1مترو قطر تنه اش به 3 متر ميرسد. چوب درخت زيتون بسيار سخت و مقاوم است . رنگ آن زرد است كه خطوطي قهوه اي رنگ در آن وجود دارد .

admin بازدید : 788 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

روغن کرچک به این دلیل در پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد که زود تاثیر میگذارد .با روغن کرچک بدن  و مو سالم و زیبا می شود. این روغن نقش مهمی در سالم نگه داشتن موها و درخسشندگی پوست دارد. امروز برای شما درباره مزایای روغن گرچک می گوییم. 

admin بازدید : 195 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

به گفته یک کارشناس تغذیه در نیویورک، رژیم غذایی نامناسب، استعمال سیگار، عدم تعادل هورمون‌ ها و کم خوابی در سلامت موها اثر می‌گذارد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، لیزا دریر یکی از کارشناسان تغذیه در نیویورک درباره مراقبت از موها گفت: برای داشتن موهایی سالم و درخشان پروتئین را در رژیم غذایی فراموش نکنید.

admin بازدید : 278 شنبه 27 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

با افزایش سن  ضخامت مو کاهش میابد. زنان  از سن 30 سالگی دچار کاهش مو می شوند و مردان از سن  60 طاس می شوند. دلایل بسیار زیادی وجوددارد که عبارتند از:

 

فشار

دارو و وضعیت پزشکی

کمبود تغذیه ای

تیروئید

يائسگي

زایمان

آلوپسی

عفونت قارچی سر

admin بازدید : 309 شنبه 27 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
قسمت اول:از آلوئه ورا چه می‌دانیم؟
قسمت دوم: آیا ترکیبات و فواید آلوئه ورا را می‌شناسید؟
 
از آلوئه ورا در كرمهای مرطوب كنننده پوست و كرمهای التیام دهنده پوستی و بسیاری از كرمهای موضعی استفاده می‌شود.
admin بازدید : 269 شنبه 27 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

فواید:

  • مالیدن آب آن به تنهایى یا با برگ تازه آن جهت کاهش ورم‏ها،رفع حکه و آبله و سوختگى آتش
  • آب برگ تازه آن را بگیرید به تنهایى براى مار گزیدگى و عقرب‏ گزیدگى و با روغن گل مخلوط نموده جهت درمان نقرس
  • بخور آن رفع‏ کننده زکام
  • خوردن آب برگ تازه آن به قدر چهار رطل به دفعات خصوصا با آب سیب جهت قطع اسهال اطفال و غیر اطفال
  • مالیدن آب برگ تازه آن با روغن گل جهت نقرس و با برگ خرفه جهت درد مفاصل ناشى از گرما یا سرما
  • پاشیدن پودر خشک برگ آن براى بند آوردن خون و جراحت زخم
  • آن را با برگ خرفه مساوى بکوبید و به‏ موضع بمالید براى درمان درد مفاصل گرم و سرد نشستن در برگ تازه پخته شده و کمى از ریشه آن جهت تسکین درد رحم
  • ساییدن آن به عضو براى قطع خونریزى زخم‏ها
  • گل پنبه را به تنهایى یا همراه با برگ‏هاى پنبه خوب بخیسانید براى تحلیل ورم‏ها
  • ۲۰ گرم از مغز دانه پنبه را بخورید براى نرم کردن سینه و شکم، تسکین سرفه و سردرد، نرم‏ کننده پوست و مخاط، افزایش ‏دهنده ترشح شیر، مقوى نیروى جنسى در گرم‏ مزاجان و ازدیاد اسپرم
  • خوردن کنجاله تخم پنبه براى معالجه کمبودهای روانى اطفال و نوجوانان
  • نوشیدن آب جوشانده ریشه گیاه پنبه جهت معالجه اسهال خونى
  • ریشه آن را با برگ پنبه مساوى بجوشانید و در آب آن بنشینید براى رفع اختناق رحم و رفع درد آن
  • ریشه آن را بسوزانید و دود آن را به مقعد بدهید براى بواسیر
  • آب جوشانده پوست ریشه گیاه پنبه را بنوشید، تب ‏بر و قاعده‏ آور، سقط کننده جنین و مصرف آن در موقع وضع حمل به عنوان داروى کمک براى تسهیل وضع حمل
  • شاخه پنبه را در گوش گذاشته و طرف دیگر آن را بسوزانید براى جذب آبى که در گوش رفته باشد
مضر:برای کلیه مضر است که مصلح آن خمیر بنفشه میباشد.

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 480
  • کل نظرات : 36
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 116
  • بازدید سال : 6,822
  • بازدید کلی : 412,596
  • کدهای اختصاصی
    دریافت کد حرکت متن چت روم

    قالب