loading...
فرامادرانه
انشارات خورشید خانم

برای آشنایی بیشتر روی کتاب ها کلیک کنید.

http://s5.picofile.com/file/8120817918/skar.jpg

http://s5.picofile.com/file/8120817876/sakoochooloo.jpg

http://s5.picofile.com/file/8120817976/sdsh.jpg

admin بازدید : 361 شنبه 18 مرداد 1393 نظرات (0)

 

کودکان در حال رشد،به دلیل آموختن و آموزش ورشد سریع، با مصرف نکردن صبحانه اغلب دچار مشکلات یادگیری می‌شوند. از این رو، لازم است مادران نسبت به مصرف صبحانه کودکان و نوجوانان دقت لازم را بعمل آورند.

مصرف صبحانه برای دانش‌آموزان و نوجوانان که در مرحله رشد به سر می‌برند، لازم و ضروری است.

 20 درصد از موادغذایی مصرفی روزانه در صبحانه تأمین می‌که بتواند قند مازاد موجود مغز را از چرخه خارج کند و با توجه به برنامه‌ریزی بدن و مغز در صبح برای فعالیت در یک روز کاری و انجام وظایف مربوط به اندیشه و توانایی جسمی، مصرف صبحانه و ترکیب آن بسیار مهم است.

بیشترین ترکیب در صبحانه مربوط به گروه‌های غلات و لبنیات بوده و بیشترین منابع دریافتی انسان در صبحانه عبارتند از: شیر، نان، پنیر، کره و ...که برای تنوع بخشیدن به صبحانه، ترکیب آن با مواد دیگری از جمله خرما، تخم مرغ، سبزیو... لازم است.

مصرف صبحانه در تأمین نیازهای کلی بدن بسیار مؤثر است. صبحانه و میل کردن آن علاوه بر نقش تأثیرگذار در سلامت، ترمیم و رشد، مهم‌ترین اثر را در تمرکز انسان دارد و افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند توانایی ذهنی و فکری کامل را ندارند. کودکان همچنین چون در حالت رشد، آموختن و آموزش سریع هستند، با مصرف نکردن صبحانه اغلب دچار مشکلات یادگیری می‌شوند. از این رو، لازم است مادران نسبت به مصرف صبحانه کودکان و نوجوانان دقت لازم را بعمل آورند.

مصرف صبحانه برای دانش‌آموزان و نوجوانان که در مرحله رشد به سر می‌برند، بسیار لازم و ضروری است. برای موفقیت هر چه بیشتر دانش‌آموزان در دوران تحصیلی اولین اموری که معمولاً به فکر والدین می‌رسد، انتخاب مدرسه مناسب و آماده‌سازی امکانات خوب، و همینطور انتخاب معلمان و همکلاسی‌های خوب برای فرزندانشان است و ممکن است کمتر به فکر مسئله تغذیه مناسب برای کودکانشان باشند.

برخی از مناسب‌ترین موادغذایی برای مصرف در وعده غذایی صبحانه که می‌تواند مورد توجه مادران قرار گیرد، عبارتند از:


1. انواع نان: بهترین نوع نان برای صبحانه نان‌های سبوس‌دار مثل نان سنگک و نان‌های تیره فانتزی است. این ماده غذایی جزء اصلی صبحانه است که با تأمین کربوهیدرات روزانه تا حدودی انرژی مورد نیاز فرد را تأمین خواهد کرد.

2. نوشیدنی‌های مناسب برای صبحانه، شیر و آبمیوه‌های طبیعی بدون قند اضافی هستند. بهتر است چای صبحانه را شیرین نکنید و اگر خیلی دوست دارید چای شیرین بخورید چای را با عسل و یا مقدار خیلی کمی شکر شیرین کنید. بهتر است از قندهای طبیعی مثل عسل و خرما استفاده کنید.خوردن موادقندی به خصوص قندهای ساده برای صبحانه توصیه نمی‌شود، چون مصرف موادقندی باعث افزایش موقتی قند خون شده و بعد از آن احساس خستگی به شما دست می‌دهد، بنابراین ترجیحاً مقدار قند و شیرینی‌ها را در برنامه غذایی‌تان به حداقل برسانید.

3.  عسل: این ماده‌ غذایی در گروه قندها جای می‌گیرد و بر مربا ارجحیت دارد، اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

4. پنیر: یکی از مواد پر پروتئین صبحانه پنیر است و از نوع کم‌نمک و کم‌چرب آن توصیه می‌شود. شما می‌توانید پنیر را با ماده غذایی دیگری مانند کنجد، گردو و حتی سبزیجات معطر طعم‌دار کنید.

5. گردو: یکی از اجزای چرب صبحانه گردو است. خوردن این مغز که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است حتی برای افرادی که کلسترول بالایی دارند نیز مفید است. پس حداقل 2 عدد گردو در صبحانه بخورید.

6.  کره و خامه: یکی دیگر از اجزای پر کالری صبحانه است که اسیدهای چرب موجود در آن از نوع اشباع‌ هستند. از آنجاکه کره می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد، مصرف آن برای کودکان و نوجوانان و نیز افراد بزرگسال که فعالیت بدنی زیاد دارند و مبتلا به کلسترول بالا نیستند، توصیه می‌شود.

7.  تخم ‌مرغ: یکی دیگر از مواد پروتئینی صبحانه تخم ‌مرغ است که آن را به صورت آب‌پز، عسلی، نیمرو و املت میل می‌کنند. نوع آب‌پز آن برای کسانی که محدودیت دریافت انرژی دارند توصیه می‌شود و بهتر است از نوع عسلی آن صرف‌نظر شود، زیرا امکان آلودگی به میکروب در آن بالاست؛ نوع نیمرو و املت آن به دلیل سرخ شدن در روغن برای افرادی که کمبود وزن دارند بهتر است.

8.  عدسی: این منبع پروتئین گیاهی یکی از غذاهای تنظیم‌کننده قند خون در صبحانه به حساب می‌آید که برخی آن را با سیب‌زمینی و کره و برخی به تنهایی میل می‌کنند. یک کاسه عدسی جایگزینی مناسب برای پنیر یا تخم‌مرغ است.

9.  میوه و سبزی: مصرف میوه‌های تازه مثل سیب و پرتقال به دلیل داشتن فیبر و ویتامین C برای صبحانه مناسب هستند. مصرف آب پرتقال به همراه شیر می‌تواند باعث افزایش جذب کلسیم موجود در شیر شود.

منبع:mehrkhane.com

admin بازدید : 197 جمعه 06 تیر 1393 نظرات (0)

تغذیه مناسب در این دوران بسیار مهم است و به داوطلبان کنکور توصیه می شود در این روزها هیچ وعده غذایی را از برنامه خود حذف نکنند.

admin بازدید : 163 جمعه 06 تیر 1393 نظرات (0)

 اگر برای تهیه صبحانه برای فرزند خود زمان کافی ندارید، می توانید با خوراکی های ساده اما کاملا مقوی آنها را روانه مهد یا مدرسه کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ کودکان هنگام صبح به انرژی نیاز دارند. برای تولید این انرژی نیز باید غذایی را انتخاب کنید که سرشار از کالری و ویتامین است.

صبحانه در یک ثانیه
گرانولا این خوراکی از جو دو سر، گندم‌، مغز بادام، كنجد و عسل‌ و قطعات‌ میوه‌هاى خشك‌ درست‌ می شود و بیشتر براى صبحانه‌ به همراه شیر خورده‌ مى‌شود. شما می توانید عسل را زیاد بزنید تا مواد به خوبی به هم بچسبند و تکه ای از آن را صبح به فرزند خود بدهید تا میل کند. سلول های مغز با مصرف این خوراکی پرانرژی، کربوهیدرات لازم برای کارکرد بهتر را دریافت می کنند. می توانید انواع آماده آن را از فروشگاه تهیه کنید. یا خودتان در خانه هر وقت فرصت دارید درست و در یخچال نگهداری کنید.

نان گندم و کره بادام زمینی نانی که از گندم یا دانه چاودار تهیه شده باشد فیبر بالایی دارد. کره بادام زمینی نیز منبع غنی پروتئین است و بیشتر چربی آن طبیعی است و به رگ های بدن هیچ آسیبی نمی رساند.

مافین سبوس جو این کیک های کوچک سرشار از فیبر، پتاسیم و منیزیوم هستند.

میوه سیب سرشار از فیبر و مواد انرژی زا است موز نیز از دیگر میوه های مقوی برای صبحانه است که منبع غنی پتاسیم و دیگر مواد معدنی به شمار می رود. به عنوان میان وعده بین صبحانه و ناهار نیز می توان این میوه ها را به کودک داد. این باعث می شود تا قند خون کودکان در طول فعالیت و بازی کاهش پیدا نکند.

صبحانه های دو دقیقه ای
اسموتی پرتقال و موز – آب پرتقال، ماست کم چرب و موز را با هم مخلوط کنید تا مایعی غلیظ و نرم به دست بیاید. این اسموتی سرشار از ویتامین، کلسیم و مواد معدنی است. حتی می توانید زنجبیل نیز به این مخلوط اضافه کنید. البته باید ببینید فرزندتان طعم قوی زنجبیل را دوست دارد یا خیر. البته به توصیه پزشکان، کودکان نباید بیش از نصف لیوان آب میوه در طول روز میل کنند.

پوره میوه. باور کنید یا خیر محققان در مقایسه مواد غذایی مفید میوه ها به این نتیجه رسیده اند که کیوی بیشتر از همه میوه های دیگر ماده غذایی مفید در خود دارد. کیوی را پوست بگیرید و همراه موز، آب سیب و تمشک در مخلوط کن بریزید.

سالاد میوه. میوه های فیبردار را درون کاسه ای خرد کنید و روی آن کمی ماست بریزید تا علاوه بر مواد معدنی، کلسیم و پروتئین نیز به بدن کودک برسد.

صبحانه های ده دقیقه ای
بهترین و مقوی ترین صبحانه برای کودک کورن فلکس به همراه شیر کم چرب است. این مخلوط سرشار از کلسیم و فیبر است. بیشتر کورن فلکس ها، ویتامین هایی همچون ویتامین B و اسید فولیک دارند. سعی کنید انواعی را خریداری کنید که شکر کمی دارند. به کودک خود بیاموزید برای شیرین کردن کورن فلکس می تواند از عسل یا میوه هایی همچون موز استفاده کند. برای اینکه بدن کودک آهن موجود در کورن فلکس را جذب کند، یک لیوان آب میوه 100 درصد طبیعی سرشار از ویتامین C نیز برای او تهیه کنید.

از جمله سیریِل های مقوی می توان به مخلوط دانه های جو یا گندم اشاره کرد. این صبحانه ویژه ورزشکاران است. کورن فلکس های سرشار از دانه های گندم یا جو برای ساعت های طولانی کودک را پر انرژی نگه می دارند.
انواع کشمش و مویز نیز بهترین انتخاب هستند.

منبع:salamatnews.com

admin بازدید : 206 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

اگر به رشد کودک خود اهمیت می دهید و می خواهید فرزند سالمی داشته باشید ویتامین ها را فراموش نکنید

اگر بخواهیم تبلیغاتی را که هر روزه در رسانه های عمومی می شود باور و به آنها اعتماد کنیم هر کودکی در طول روز نیاز به مصرف ویتامین های خوراکی مکمل به صورت قرص و شربت دارد اما سوالی که به ذهن هر پدر و مادری ممکن است هجوم بیاورد این است که آیا باید این تبلیغات را باور کنیم؟ آیا این داروهای خوراکی به آن اندازه که گفته می شود موثر هستند و سوالات زیاد دیگری در ذهن این والدین نگران  با دیدن این تبلیغات موج می زند.


به گفته پزشکان هر کودکی نیاز به ویتامین های خوراکی دارد اما باید این ویتامین ها را در به طور معمول از وعده های غذایی سالم دریافت کنند. غذاهایی مانند شیر و لبنیات دیگر هم خانواده آن مانند و ماست که پزشکان توصیه می کنند برای کودکان بالای 3 سال لبنیات کم چرب استفاده شود. انواع میوه ها و سبزیجات تازه، مواد غذایی حاوی پروتئین مانند  مرغ، ماهی، گوشت، تخم مرغ و انواع حبوبات. به نظر پزشکان کودکان امروز با عادات غذایی ناسالم مانند خوردن انواع فست فودها و خوراکی هایی مانند چیپس و پفک که آنها را به چاقی و اضافه وزن بالا مبتلا کرده اند نیاز به ویتامین های مکمل و خوراکی دارند و در کنار مواد غذایی که هر روز در وعده های غذایی خود می خورند باید ویتامین های مکمل برای رشد گنجانده شود.


چه کودکانی نیاز به ویتامین های مکمل دارند؟
متخصصان کودک مصرف مولتی ویتامین های روزانه و مکمل های معدنی را برای کودکانی که در عادات خود به دسته های غذایی زیر تقسیم شده اند توصیه می کنند.


- کودکانی که به طور مرتب و برنامه ریزی شده از وعده های غذایی که در آنها مواد تازه استفاده شده نمی خورند.


-  کودکان بد غذا که لب به هر غذایی نمی زنند


-  کودکانی که با بیماری های مزمن مانند آسم یا مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می کنند. به خصوص اگر این کودکان دارو مصرف می کنند و تحت درمان هستند. در این شرایط قبل از استفاده از داروهای خوراکی مکمل با پزشک معالجش مشورت کنید.


- کودکانی که در باشگاه ها ورزش می کنند.


-   کودکانی که عاشق فست فود هستند و از این نوع غذاها زیاد می خورند.


-  کودکانی که تحت نظر پزشک رژیم دارند. به طور مثال این کودکان اگر تنها سبزیجات مصرف می کنند باید از مکمل های آهن استفاده کنند و اگر لبنیات از وعده های غذاییشان حذف شده باید مکمل کلسیم در روز مصرف کنند.


- کودکانی که نوشیدنی های حاوی کربنات مانند نوشابه زیاد مصرف می کنند. فراموش نکنید این قبیل نوشیدنی ها باعث می شود ویتامین ها و املاح معدنی از بدن دفع شوند.

6 ویتامین برتر
در جدولی که ویتامین ها و املاح معدنی را دسته بندی کرده اند تنها تعداد کمی از آنها برای بدن و رشد کودک ضروری هستند که این 6 ویتامین را به ترتیب الفبا در زیر آورده ایم.


ویتامین A :  این ویتامین در رشد و تکامل کودک تاثیر زیادی دارد و همچنین در ترمیم استخوان ها، بافت های پیوندی پوست، بینایی و سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی بازی می کند. این ویتامین در شیر، پنیر، تخم مرغ و سبزیجاتی که زرد و نارنجی رنگ هستند مانند هویج، سیب زمینی و کدو حلوایی وجود دارد.


ویتامین B: اعضای خانواده ویتامین B  ویتامین های ب2، ب3، ب6 و ب 12 هستند که تمامی آنها در سوخت و ساز مناسب بدن، تولید انرژی، گردش خون و سیستم عصبی تاثیر مناسبی دارند. بهترین منابع غذایی برای این دسته ویتامین ها گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر، پنیر، لوبیاها، سویا و دانه های آجیل مانند پسته هستند.


ویتامین C: این ویتامین برای داشتن ماهیچه های قوی و سالم، بافت های عضلانی و پوست ضروری است. این ویتامین را می توان در خانواده مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی پیدا کرد.


ویتامین D : این ویتامین برای قوی کردن استخوان ها و دندان ها و کمک به بدن برای جذب کلسیم بسیار مناسب است. شیر و دیگر لبنیات ها، زرده تخم مرغ و روغن ماهی منابع خوبی برای این ویتامین هستند اما بهترین منبع برای ویتامین D نور آفتاب است.


کلسیم:  برای داشتن استخوان های قوی و کمک به رشد کودک کلسیم بسیار مهم است. شیر، پنیر، ماست وآب پرتغال بهترین منابع برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن هستند.


آهن: برای داشتن ماهیچه های قوی و سالم و گلبول های قرمز خون باید آهن مورد نیاز بدن تامین شود. مصرف آهن نه تنها برای کودکان بلکه بزرگسالان به خصوص در زمان عادت ماهیانه در دختران و زنان نیز توصیه می شود. آهن در گوشت گاو و دیگر گوشت های قرمز، بوقلمون، اسفناج، آلو بخارا و  لوبیا ها وجود دارد.

5 توصیه ضروری
اگر به کودک دلبندتان ویتامین های خوراکی می دهید نکات زیر را فراموش نکنید.


1.  این قرص ها را دور از دسترس کودکان خود قرار دهید تا مبادا کودکتان آنها را مانند آبنبات و بدون اجازه شما بخورد.


2.  برای دادن غذا به کودکتان خانه را به میدان جنگ تبدیل نکنید یا برای تشویق کردنش برای خوردن غذا به او قول دسر ندهید بلکه تلاش کنید این ویتامین های خوراکی را که به صورت جویدنی هستند به همراه غذا به او بدهید. این دسته ویتامین ها به همراه غذا بیشتر جذب بدن می شوند.


3.  اگر کودکتان تحت درمان خاصی قرار دارد از دکترش درباره مصرف این ویتامین ها و املاح معدنی مانند کلسیم و آهن و اثری که این داروها بر هم می گذارند بپرسید. به طور خلاصه بدون اجازه پزشک معالج فرزندتان دست به مصرف این ویتامین ها نزنید.


4.  اگر کودکتان برای خوردن مقاومت می کند از ویتامین های جویدنی به جای قرص و شربت استفاده کنید.


5.  برای دادن مولتی ویتامین های مکمل تا 4 سالگی کودکتان صبر کنید مگر اینکه دکتر آن را تجویز کند.

 

 

admin بازدید : 242 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم از انواع نوشیدنی هایی که به فرزندان خود می دهید، کدام یک سالم تر و مقوی تر هستند و کدام یک را بهتر است حذف یا کم کنید. برای همه نظرات خود نیز دلیل نوشته ایم تا بدانید چرا و چگونه این نوشیدنی ها خوب یا بد هستند.

باید توجه داشته باشید این مطلب برای کودکان بالای یک سال است. کودکان زیر 6 ماه باید فقط شیر مادر یا شیرخشک بخورند و کودکان 6 تا 12 ماه نیز می توانند در طول روز مقداری آب هم بنوشند. برای اینکه شیر گاو به فرزند خود بدهید باید تا سن یک سالگی صبر کنید. این برای سلامت کودکان بسیار مهم است.

1.    آب خالص
آب موجب تنظیم دمای بدن و آبرسانی به سلول های بدن می شود. این نوشیدنی خالص بدون اینکه قند یا کالری اضافه و مضری به بدن کودک برساند او را از انواع عفونت های ادراری و یبوست مصون می دارد.

2.    آب طعم‌دار
آب طعم‌دار حاوی موادی است که شاید بدن کودک به آنها نیاز نداشته باشد. از جمله می توان به شکر یا شیرین کننده های مصنوعی اشاره کرد. منظور از آب طعم‌دار نوشیدنی های متنوع است که شاید سرشار از ویتامین باشند یا حاوی مواد مضر همچون کافئین باشند. شاید گیاهان دارویی و نوشیدنی باشند که برای کودک مفید نیستند. اگر می خواهید به فرزند خود آب میوه بدهید، بهترین کار این است که آن را با آب خالص مخلوط کنید. اگر آب میوه آماده از مغازه می خرید هم حتما برند خوب خریداری کنید و مطمئن شوید که 100 درصد طبیعی است و مواد شیرین کننده مصنوعی یا نگهداره های مضر در خود ندارد.

3.    شیر گاو
همه می دانیم که شیر گاو یکی از بهترین و کامل ترین منابع کلسیم و ویتامین D است. همچنین پروتئین های مفید نیز دارد. کودکانی که روزانه نیم لیتر شیر گاو می خورند از نظر کلسیم و ویتامین D تامین هستند. برای کودکان بالای یک تا دوساله بهتر است شیر کامل مصرف کنید. برای کودکان بالای دو سال نیز شیر کم‌چرب گزینه مناسب تری است. بیشتر از سه لیوان شیر در روز به فرزندان خود ندهید زیرا ممکن است سیر شوند و دیگر غذاهای خود را میل نکنند.

4.    شیر بدون لاکتوز
شیرهای بدون لاکتوز نیز همچون شیر گاو، ویتامین و مواد معدنی مفید برای بدن کودک را در خود دارند. تنها فرق آنها نیز با شیر معمولی، طعم شیرین تر آنها است.

5.    شیر مادر
اگر پس از دو سالگی نیز همچنان دوست دارید به فرزندتان از سینه خود شیر دهید، مانعی وجود ندارد. شیر مادر همیشه منبع بسیاری غن یاز انواع ویتامین ها و پروتئین ها است. هچنین از نظر احساسی نیز فرزند را سیراب می کند زیرا به واسطه نوشیدن شیر، در آغوش مادر است و به او نزدیکی بیشتری را حس می کند.

6.    لبنیات، کفیر، دوغ و ..
همه انواع محصولات لبنیِ نوشیدنی نیز نیز برای کودک مفید  هستند. آنها نیز عموما از شیر تهیه می شوند و همان مواد معدنی و ویتامین ها را در خود دارند. البته باید اشاره کنیم به اندازه خود شیر کلسیم ندارند. اما باید نکته ای را اشاره کنیم: نوشیدنی های همچون دوغ، کفیر، ماست و ... توسط باکتری های زنده تهیه می شوند و به همین دلیل بدن کودک را در برابر باکتری های مضر محافظت می کنند. البته میزان باکتری های محصولات مختلف متفاوت است. نوشیدنی های لبنی که شیرین هستند نیز شکر در خود دارند که چندان برای بدن مفید نیست.

7.    شیر سویا
شیر سویا یکی از بهترین جایگزین ها برای شیر مادر است. البته مواد مفید کمتری دارد. اگر کودک شما فقط شیر سویا می نوشد، بهتر است با مشورت دکتر به او قرص مکمل نیز بدهید. ترجیحا شیرسویایی که ویتامین D و کلسیم نیز داشته باشد خریداری کنید. برای کودکان زیر دو سال بهتر است شیر کامل بخرید. شیر سویا هیچ گونه چربی اشباع شده و  کلسترول ندارد و در عوض مملو از اسیدچرب مفید امگا سه است.  البته انواع مفید آن در خود قند دارند.

8.    شیر برنج
شیری که از برنج گرفته می شود، ویتامین و پروتئین کمتر از شیر گاو دارد. اما جایگزین خوبی برای شیر گاو به شمار می رود. برای کودکان زیر دوسال بهتر است از شیر برنج کامل (نه کم‌چرب) استفاده شود. ترجیحا هم برندی بخرید که کلسیم، ویتامین D و ویتامین B12 نیز در خود دارد.

9.    شیر بادام
شیری که از بادام گرفته می شود، ویتامین و پروتئین کمتر از شیر گاو دارد. اما جایگزین خوبی برای شیر گاو به شمار می رود. برای کودکان زیر دوسال بهتر است از شیر بادام کامل (نه کم‌چرب) استفاده شود. ترجیحا هم برندی بخرید که کلسیم، ویتامین D و ویتامین B12 نیز در خود دارد.

10.    شیرنارگیل
شیر نارگیل ویتامین و پروتئین کمتر از شیر گاو دارد. اما جایگزین خوبی برای شیر گاو به شمار می رود. برای کودکان زیر دوسال بهتر است از شیر نارگیل کامل (نه کم‌چرب) استفاده شود. ترجیحا هم برندی بخرید که کلسیم، ویتامین D و ویتامین B12 نیز در خود دارد.

11.    آب میوه
نوشیدن یک لیوان آب میوه در روز بسیار خوب است. اما تا حد امکان سعی کنید فرزندتان خود میوه را میل کند. آب میوه فیبر و مواد معدنی که در خود میوه وجود دارند را ندارد. در ضمن، کودکان بیشتر دوست دارند معده خود را با آب میوه پر کنند و به این ترتیب غذاهای سالم و لازم را میل نمی کنند. اگر قرار است آب میوه به فرزند خود بدهید، حتما نوع 100 درصد طبیعی را انتخاب کنید. ترجیحا نیز بیشتر از ¾ پیمانه در روز به فرزند خود اجازه نوشیدن ندهید.

12.    آب گوجه‌فرنگی و آب آووکادو
آب این سبزیجات برای مصرف روزانه کودکان مانعی ندارد. می توانید روزی یک لیوان آب گوجه‌فرنگی یا آب آووکادو به فرزندتان بدهید. یک لیوان در روز اشکالی ندارد. اما سبزیجات دیگر را بیشتر از نیم لیوان نباید کودک مصرف کند زیرا ممکن است بیشتر از حد نیاز بدن کودک در خود سدیم داشته باشند.

13.    لیموناد خانگی
اگر خودتان در خانه آب لیموترش را می گیرید و شربت آب لیمو برای فرزندتان درست می کنید، مطمئنا ویتامین C زیادی را به بدن او می رسانید. اما لیمونادهای آماده و موجود در فروشگاه ها مملو از قند و شکر مصنوعی هستند که ترجیحا بهتر است برای فرزند خریداری نکنید.

14.    نوشابه و نوشابه رژیمی
همه می دانیم نوشابه فقط خوشمزه است و هیچ ارزش غذایی ندارد. این نوشیدنی محبوب مملو از قندهای مصنوعی و رنگ و طعم دهنده ها است. بهتر است تا جای ممکن کودک از نوشیدن نوشابه منع شود.

15.    چای سبز و چای سیاه
چای حاوی آنتی اکسیدان است که برای بدن مفید می باشد اما شاید کافئین نیز داشته باشد که برای بدن کودک مضر است. اگر قرار است فرزندتان چای بنوشد، ترجیحا بیشتر از ¼ لیوان در روز ننوشد. یا برای اطمینان بیشتر می‌توانید چای را با شیر مخلوط کنید و به کودک بدهید.

16.    دمنوش های گیاهی
دمنوش های گیاهی هیچ ارزش غذایی ندارند و بهتر است به فرزندان خود از این نوع نوشیدنی ها ندهید. برخی از این نوشیدنی ها تاثیرات منفی در بدن کودک دارند و حتی می توانند منجر به مسومیت او نیز بشوند.

17.    آب میوه های بسته بندی
بیشتر این آب میوه ها، آب قندهای رنگی با اسانس های مضر هستند و هیچ نوع ارزش غذایی ندارند. تا حد امکان از خریدن این نوع آب میوه ها برای فرزندان خود پرهیز کنید.

18.    نوشیدنی انرژی‌زا
این نوشیدنی ها نیز هیچ ارزش غذایی مفیدی برای کودکان ندارند. بیشتر آنها حاوی کافئین و شکر و شیرین کننده های مصنوعی هستند. در برخی هم انواع گیاهان و سبزیجات انرژی بخشی وجود دارند که برای بدن کودک به هیچ عنوان مفید نیستند.

 

منبع : بهترین ها

بیتوته

admin بازدید : 228 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (0)


غذاهایی که برای تغذیه کودک انتخاب می‌کنید بر نحوه عملکرد تحصیلی او تاثیر مستقیم دارد. اگر خواهان تقویت حافظه کودک خود هستید و می‌خواهید ذهن وی از رشد و عملکرد مناسبی برخوردار باشد از دادن غذاهای فرآوری شده، نوشابه‌های گازدار و دیگر غذاهای ناسالم به کودک خودداری کنید چرا که این نوع غذاها حاوی مقادیر فراوانی قند و سدیم هستند که باعث کند و ضعیف شدن فعالیت‌های مغزی وی می‌شوند.

در اینجا چند غذای مفید برای حافظه کودک را به شما معرفی می‌کنیم:


 • غلات کامل، آنتی‌اکسیدان‌ها و چولاین
غلات کامل، آنتی‌اکسیدان‌ها و چولاین که یک ماده مغذی است که عمدتا در تخم‌مرغ‌ها یافت می‌شود، برای رشد و تقویت مغز دارای اهمیت خاصی هستند. به این منظور می‌توان از انواع نان گندم و ماکارونی و یا جوی شیرین نشده همراه با انواع توت‌ها به عنوان صبحانه استفاده کرد.

آنتی‌اکسیدان‌ها را می‌توان در انواع میوه و سبزی‌جات خام پیدا کرد. بسیاری از انواع لوبیاها نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.


 • اسیدهای چرب امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 را می‌توان در روغن زیتون، آجیل، آووکادو، سالمون و تن ماهی پیدا کرد. اسیدهای چرب عملکرد شناختی حافظه را تقویت می‌کنند.

تخم کتان‌ها نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و خوشبختانه بسیاری از کودکان این ماده غذایی را به راحتی در برنامه غذایی‌شان می‌پذیرند.


 • کلسیم و آب
بدن کودک را همیشه به اندازه کافی مرطوب نگه دارید. هرگز برای مرطوب نگه داشتن بدن کودک به وی نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی ندهید.

سعی کنید همیشه در یخچال خود ماست، ‌شیر سویا، پنیر داشته باشید چرا که این مواد غذایی منبع خوبی از کلسیم محسوب می‌شوند.


 • آهن
مصرف آهن، سطح هوشیاری ذهنی و نیز انرژی بدن افزایش می‌دهد. گوشت مرغ،‌ انواع گوشت قرمز، لوبیاها و میوه‌جات خشک از منابع خوب آهن به شمار می‌روند.

 

منبع ک بیتوته

 

 

admin بازدید : 183 پنجشنبه 07 فروردین 1393 نظرات (0)

قرار دادن کودک در رختخواب با شیشه شیر، تماشای تلویزیون با وی و تشویق او به تمام کردن غذایش، همه رفتارهایی است که محققان معتقدند باعث افزایش خطر ابتلای کودک به چاقی در مراحل بعدی زندگی می‌شود و بر اساس یک نظرسنجی جدید این رفتارها به شدت در والدین شایع است.

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 480
  • کل نظرات : 36
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 120
  • بازدید سال : 6,826
  • بازدید کلی : 412,600
  • کدهای اختصاصی
    دریافت کد حرکت متن چت روم

    قالب