loading...
فرامادرانه
انشارات خورشید خانم

برای آشنایی بیشتر روی کتاب ها کلیک کنید.

http://s5.picofile.com/file/8120817918/skar.jpg

http://s5.picofile.com/file/8120817876/sakoochooloo.jpg

http://s5.picofile.com/file/8120817976/sdsh.jpg

admin بازدید : 299 پنجشنبه 23 مرداد 1393 نظرات (0)

 

شیرمادر خوردن نه تنها برای کودک بلکه برای شیر دادن مادر هم خوب است، به ویژه اگر بیش از ۶ ماه طول بکشد. در اینجا  به ۵ دلیل از مهم ترین دلایلی که به مادر توصیه می شود شیر خود را به فرزندش بدهد، اشاره می کنیم.

 

۱) فرزند قوی تر می شودبه لطف پادتن ها و سلول های بدن شما، فرزندتان کلیدهای طلایی دفاع را پیدا می کند و در طول مدت ۳ تا ۴ ماه به خوبی در برابر حملات میکروب ها مقاومت خواهد کرد تا آنکه بدن خود او پادتن و سلول های دفاعی اش را کامل کند. در ضمن شیر مادر میزان، ریفلاکس معده، ناراحتی های گوارشی و اسهال را کاهش می دهد. شیر مادر همچنین از کودک در برابر عفونت های تنفسی و دیگر بیماری های رایج این دوران حفاظت می کند.

 

۲) میزان ابتلا به آلرژی کاهش می یابد در صورتی که در خانواده شما ابتلا به آلرژی مرسوم است، باید بدانید شیردهی بیش از ۳ تا ۶ ماه می تواند احتمال اگزما را در کودک به شدت کاهش دهد.بهتر است مادر طی دوران شیردهی از خوردن میوه های آلرژی زا مثل کیوی، گردو و بادام خودداری کند. در رابطه با مصرف لبنیات و تخم مرغ باید به متخصص مراجعه کرد. به خود کودک نیز پیش از یک سالگی نباید مواد آلرژی زا داده شود اما تخم مرغ و ماهی را از ۶ ماهگی می توان به غذای کودک اضافه کرد.

 

۳) رابطه مادر و فرزندی قوی می شود وقتی مادر به فرزندش شیر می دهد، یک رابطه نزدیک پوست به پوست برقرار می شود که نه تنها به کودک بلکه به مادر هم آرامش می دهد. در حین مک زدن نوزاد هورمون اسیتوسین که هورمون محبت است، ترشح می شود و هم مادر و هم کودک احساس راحتی خواهند کرد.

 

۴) احتمال سرطان پستان کاهش می یابد وقتی یک زن در طول عمر خود به فرزندان اش شیر می دهد، احتمال ابتلا به سرطان پستان را در او با هر سال شیر دادن ۴ درصد کاهش می یابد. بارداری و شیردهی به دلیل آنکه سبب توقف ترشح هورمون استروژن می شود، احتمال سرطان پستان را پایین می آورد.

 

۵) به راحتی وزن کم می کنید در صورتی که ۹ تا ۱۰ ماه به نوزاد خود شیر دهید، ماهی یک کیلو وزن کم خواهید کرد. در واقع برای هر لیتر شیری که شما سنتز می کنید ۹۴۰ کیلوکالری می سوزد، در صورتی که شما تنها ۵۰۰ کیلوکالری برای شیردهی جذب می کنید چون تعادل در این میان وجود ندارد، حتی بدون آنکه رژیم بگیرید، وزن کم می کنید. توصیه می کنیم در کنار شیردهی یک ورزش را هم شروع کنید.

 

منبع:seemorgh.com


admin بازدید : 361 شنبه 18 مرداد 1393 نظرات (0)

 

کودکان در حال رشد،به دلیل آموختن و آموزش ورشد سریع، با مصرف نکردن صبحانه اغلب دچار مشکلات یادگیری می‌شوند. از این رو، لازم است مادران نسبت به مصرف صبحانه کودکان و نوجوانان دقت لازم را بعمل آورند.

مصرف صبحانه برای دانش‌آموزان و نوجوانان که در مرحله رشد به سر می‌برند، لازم و ضروری است.

 20 درصد از موادغذایی مصرفی روزانه در صبحانه تأمین می‌که بتواند قند مازاد موجود مغز را از چرخه خارج کند و با توجه به برنامه‌ریزی بدن و مغز در صبح برای فعالیت در یک روز کاری و انجام وظایف مربوط به اندیشه و توانایی جسمی، مصرف صبحانه و ترکیب آن بسیار مهم است.

بیشترین ترکیب در صبحانه مربوط به گروه‌های غلات و لبنیات بوده و بیشترین منابع دریافتی انسان در صبحانه عبارتند از: شیر، نان، پنیر، کره و ...که برای تنوع بخشیدن به صبحانه، ترکیب آن با مواد دیگری از جمله خرما، تخم مرغ، سبزیو... لازم است.

مصرف صبحانه در تأمین نیازهای کلی بدن بسیار مؤثر است. صبحانه و میل کردن آن علاوه بر نقش تأثیرگذار در سلامت، ترمیم و رشد، مهم‌ترین اثر را در تمرکز انسان دارد و افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند توانایی ذهنی و فکری کامل را ندارند. کودکان همچنین چون در حالت رشد، آموختن و آموزش سریع هستند، با مصرف نکردن صبحانه اغلب دچار مشکلات یادگیری می‌شوند. از این رو، لازم است مادران نسبت به مصرف صبحانه کودکان و نوجوانان دقت لازم را بعمل آورند.

مصرف صبحانه برای دانش‌آموزان و نوجوانان که در مرحله رشد به سر می‌برند، بسیار لازم و ضروری است. برای موفقیت هر چه بیشتر دانش‌آموزان در دوران تحصیلی اولین اموری که معمولاً به فکر والدین می‌رسد، انتخاب مدرسه مناسب و آماده‌سازی امکانات خوب، و همینطور انتخاب معلمان و همکلاسی‌های خوب برای فرزندانشان است و ممکن است کمتر به فکر مسئله تغذیه مناسب برای کودکانشان باشند.

برخی از مناسب‌ترین موادغذایی برای مصرف در وعده غذایی صبحانه که می‌تواند مورد توجه مادران قرار گیرد، عبارتند از:


1. انواع نان: بهترین نوع نان برای صبحانه نان‌های سبوس‌دار مثل نان سنگک و نان‌های تیره فانتزی است. این ماده غذایی جزء اصلی صبحانه است که با تأمین کربوهیدرات روزانه تا حدودی انرژی مورد نیاز فرد را تأمین خواهد کرد.

2. نوشیدنی‌های مناسب برای صبحانه، شیر و آبمیوه‌های طبیعی بدون قند اضافی هستند. بهتر است چای صبحانه را شیرین نکنید و اگر خیلی دوست دارید چای شیرین بخورید چای را با عسل و یا مقدار خیلی کمی شکر شیرین کنید. بهتر است از قندهای طبیعی مثل عسل و خرما استفاده کنید.خوردن موادقندی به خصوص قندهای ساده برای صبحانه توصیه نمی‌شود، چون مصرف موادقندی باعث افزایش موقتی قند خون شده و بعد از آن احساس خستگی به شما دست می‌دهد، بنابراین ترجیحاً مقدار قند و شیرینی‌ها را در برنامه غذایی‌تان به حداقل برسانید.

3.  عسل: این ماده‌ غذایی در گروه قندها جای می‌گیرد و بر مربا ارجحیت دارد، اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

4. پنیر: یکی از مواد پر پروتئین صبحانه پنیر است و از نوع کم‌نمک و کم‌چرب آن توصیه می‌شود. شما می‌توانید پنیر را با ماده غذایی دیگری مانند کنجد، گردو و حتی سبزیجات معطر طعم‌دار کنید.

5. گردو: یکی از اجزای چرب صبحانه گردو است. خوردن این مغز که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است حتی برای افرادی که کلسترول بالایی دارند نیز مفید است. پس حداقل 2 عدد گردو در صبحانه بخورید.

6.  کره و خامه: یکی دیگر از اجزای پر کالری صبحانه است که اسیدهای چرب موجود در آن از نوع اشباع‌ هستند. از آنجاکه کره می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد، مصرف آن برای کودکان و نوجوانان و نیز افراد بزرگسال که فعالیت بدنی زیاد دارند و مبتلا به کلسترول بالا نیستند، توصیه می‌شود.

7.  تخم ‌مرغ: یکی دیگر از مواد پروتئینی صبحانه تخم ‌مرغ است که آن را به صورت آب‌پز، عسلی، نیمرو و املت میل می‌کنند. نوع آب‌پز آن برای کسانی که محدودیت دریافت انرژی دارند توصیه می‌شود و بهتر است از نوع عسلی آن صرف‌نظر شود، زیرا امکان آلودگی به میکروب در آن بالاست؛ نوع نیمرو و املت آن به دلیل سرخ شدن در روغن برای افرادی که کمبود وزن دارند بهتر است.

8.  عدسی: این منبع پروتئین گیاهی یکی از غذاهای تنظیم‌کننده قند خون در صبحانه به حساب می‌آید که برخی آن را با سیب‌زمینی و کره و برخی به تنهایی میل می‌کنند. یک کاسه عدسی جایگزینی مناسب برای پنیر یا تخم‌مرغ است.

9.  میوه و سبزی: مصرف میوه‌های تازه مثل سیب و پرتقال به دلیل داشتن فیبر و ویتامین C برای صبحانه مناسب هستند. مصرف آب پرتقال به همراه شیر می‌تواند باعث افزایش جذب کلسیم موجود در شیر شود.

منبع:mehrkhane.com

admin بازدید : 170 جمعه 27 تیر 1393 نظرات (0)

یک فوق تخصص نازایی با بیان اینکه اختلال در بارداری یکی از عوارضی است که مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک در دراز مدت به آن دچار می شوند، نسبت به افزایش این بیماری در بین زنان هشدار داد.
 
دکتر صالح پور ، با بیان اینکه شیوع این بیماری در شرایط عادی باید در جامعه در حدود ۳ تا ۴ درصد باشد، گفت: براساس مطالعه ای که در ۱۲۰۰ دانش آموز دختر دبیرستانی تهران انجام داده ایم این میزان به حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد رسیده است.
 
ایشان افزود: این میزان در جامعه نابارور حتی به حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دیده می شود.
 
دکتر صالح پور دلیل این افزایش را تغییر سبک زندگی در جامعه عنوان کرد و گفت: شیوه درست غذایی و ورزشی موجب می شود که حتی افرادی که زمینه ارثی این بیماری را دارا هستند، دیرتر در شکل ضعیف تر و با عوارض کمتر به آن دچار شوند.


 ایشان در خصوص تغییرات شیوه زندگی به کاهش حرکت، ورزش و مصرف فیبرهای غذایی و نیز افزایش استفاده از اتومبیل را مصرف غذاهای آماده و قند و شکلات، شکر و چیپس و پفک اشاره و به خانواده ها توصیه کرد تا مواظب اضافه وزن و استفاده زیاد از غذاهای چرب و شیرین و مصرف زیاد فیبر غذایی در کودکان دختر باشند.
 
دکتر صالح پور با این توصیه به خانواده ها که مواظب باشند تا کودک و نوجوان دختر آنها حتما ورزش کنند؛ گفت: ورزش لزوما نیاز به مراجعه به باشگاه ورزشی ندارد بکله می تواند به صورت پیاده رفتن مسیر خانه تا مدرسه باشد.
 
این متخصص زنان با بیان اینکه مشخص شده که آغاز ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک از دوران کودکی و نوجوانی است که البته می بایست زمینه ارثی خانوادگی آن وجود داشته باشد، گفت: معلوم شده است که تغییرات مذکور در سبک زندگی با کمک به زمینه ارثی موجب افزایش بسیار زیاد این بیماری در جامعه ما شده است.
 
ایشان در ادامه با بیان اینکه سندرم تخمدان پلی کیستیک بیماری ای است با نمایش های متفاوتی اعم از اختلال قاعدگی، رشد موهای زاید، چاقی و متعاقب آن اختلال باروری اضافه کرد: این بیماران در طولانی مدت دچار عوارض بسیاری می شوند که اختلال در حامله شدن یکی از آنهاست.
 
این دانشیار دانشگاه در ادامه افزایش چربی ها، قند و فشار خون و قرار گرفتن در معرض بیماری های قلبی عروقی را برخی دیگر از عوارض طولانی مدت این بیماری عنوان کرد.
 
گفتنی است : مطالعه مذکور بر یک هزار و ۲۰۰ نفر از دانش آموزان دوم و سوم دبیرستان از مدارس نواحی مختلف تهران انجام شده است که ۴۰۰ نفر از این دختران دارای علایم بالینی بیماری بوده اند و حدود ۱۰ درصد آنها علاوه بر علایم بالینی دارای علایم آزمایشگاهی و سونوگرافی بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز بوده اند.

 

منبع:isna.ir

admin بازدید : 226 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

بعضی از نکات و توصیه های تغذیه ای، سن و سال خاصی نمی شناسد و در همه دوره های زندگی باید مورد توجه قرار گیرد.

سنین بلوغ از مهم‌ترین دوره‌های زندگی است و پس از کودکی، دومین مرحله‌ای به حساب می‌آید که طی آن سلول‌ها شروع به رشد می‌کنند و سوخت و ساز بدن هم افزایش می‌یابد. برهمین اساس، برخی نیازهای تغذیه ای هم در این دوره بیشتر از قبل می شود که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان نمونه با توجه به افزایش حجم عضلات، نیاز به مصرف پروتئین هم بیشتر می شود یا در نتیجه افزایش حجم خون، نیاز به عنصر آهن افزایش پیدا می کند و به طور کلی می توان گفت نیاز به دریافت انرژی در این دوران بیشتر می شود.

از طرفی، احساسات و نحوه تفکری که نوجوانان در این سنین دارند ممکن است آنها را به سمت رژیم های لاغری سخت، شدید و غیرعلمی بکشاند. بسیاری از نوجوانان هم از دوستان شان پیروی می کنند و چون آنها رژیم گرفته اند، به فکر رژیم لاغری می افتند. در حالی که تغذیه صحیح در این دوره از زندگی اهمیت ویژه ای دارد و می تواند سلامت فرد را حتی در سنین میانسالی هم تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر  زراتی با اشاره به این که دوران بلوغ، از نظر جسمی و روحی از مهم ترین و حساس ترین دوره های زندگی است، توضیح می دهد: بسیاری از مسائل و موضوعات مربوط به سلامت فرد ابتدا در دوران کودکی و پس از آن در سنین بلوغ پایه ریزی می شود و به همین دلیل هم توجه به نوع رژیم غذایی در این سنین بسیار مهم است. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با اشاره به افزایش سوخت وساز بدن در دوران بلوغ یادآور می شود: بسیاری از افراد پس از پایان دوران بلوغ دچار مشکلاتی مانند افزایش وزن و چاقی می شوند، زیرا سوخت وساز بدن پس از این سنین به حالت قبل برمی گردد و رژیم ناسالمی که در دوران بلوغ داشته اند، می تواند آنها را دچار چنین مشکلاتی سازد.

عنصر آهن را فراموش نکنید
یکی از عناصر مهمی که در تمام دوره های زندگی و بویژه در سنین بلوغ باید به میزان کافی در بدن وجود داشته باشد، عنصر آهن است. دکتر زراتی با اشاره به این موضوع، یادآور می شود: نکته مهمی که در این سنین باید مورد توجه قرار گیرد، افزایش نیاز به عنصر آهن است که بویژه در دخترها به دلیل مسائل قاعدگی اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

 

برهمین اساس توصیه می شود در صورت نیاز، با آغاز سنین بلوغ دختران از مکمل آهن استفاده شود. وی می افزاید: در صورتی که آهن بدن از دست برود، فرد برای رشد عضلات و افزایش حجم خون با کمبود آهن روبه رو خواهد شد و به همین دلیل حتما باید به کمک مصرف مکمل، این کمبودها را جبران کرد. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان می کند: افرادی که در سنین بلوغ هستند ـ هم دخترها و هم پسرها ـ باید مصرف منابع غذایی آهن را نیز افزایش دهند. البته خیلی تصور می کنند آجیل هم حاوی آهن است در صورتی که گوشت قرمز و حبوبات تنها منابع غذایی آهن به حساب می آید.

مصرف پروتئین ها هم ضروری است
علاوه بر آهن که مصرف آن به مقدار کافی اهمیت ویژه ای دارد، پروتئین ها و استفاده از منابع پروتئینی هم موضوع مهمی است که به گفته دکتر زراتی برای رشد عضلات و استخوان ها در سنین بلوغ به آن نیاز داریم. وی درباره منابع حاوی پروتئین توضیح می دهد: این ماده غذایی در سفیده تخم مرغ، لبنیات و انواع گوشت ها به مقدار فراوان وجود دارد و به همین دلیل توصیه می شود نوجوانان در این سنین، در طول هفته سه یا چهار عدد تخم مرغ همراه با سفیده مصرف کنند. همچنین خوب است دست کم در یکی از وعده های اصلی غذایی از گوشت هم استفاده شود و وعده دیگر نیز به مقدار کافی حبوبات داشته باشد تا نیاز فرد به پروتئین تامین شود.

مصرف لبنیات هم به گفته این متخصص تغذیه در این دوران بسیار مهم است و با توجه به افزایش نیاز بدن به کلسیم توصیه می شود، نوجوانان در طول روز دست کم سه واحد لبنیات کم چرب مصرف کنند. البته مصرف لبنیات کم چرب حتی برای کسانی که وزن زیادی ندارند نیز توصیه می شود، زیرا آن طور که دکتر زراتی می گوید جذب کلسیم در لبنیات پرچرب کمتر خواهد بود.

علاوه بر اینها، مصرف میوه ها و سبزیجات رنگی هم در این سنین ضروری است. وی با اشاره به این موضوع، توضیح می دهد: به دنبال رشد، مواد زائدی هم در بدن تولید می شود که باید از سوی کبد سم زدایی شود. از طرفی هم کبد به آنتی اکسیدان ها و مواد رنگی موجود در میوه ها و سبزیجات احتیاج دارد و به همین دلیل رژیم غذایی باید به مقدار کافی حاوی میوه ها و سبزیجات باشد. به طوری که مصرف سه واحد میوه و سه واحد سبزی در طول روز توصیه می شود و آن طور که دکتر زراتی می گوید خوب است یک واحد میوه شامل مرکبات باشد و یک واحد هم میوه های نارنجی رنگ مانند خرمالو، انبه یا سبزیجاتی مانند هویج.

منابع حاوی اسید فولیک و روی را در رژیم تان بگنجانید
اسید فولیک هم یکی از موادی است که مصرف آن در سنین بلوغ اهمیت زیادی پیدا می کند و هم دختران و هم پسران در این دوره باید به مقدارکافی منابع آن را مصرف کنند. دکتر زراتی در این باره یادآور می شود: نوجوانان حتما باید از مواد غذایی حاوی اسیدفولیک که شامل انواع سبزیجات برگ سبز تیره است، استفاده کنند. به عنوان نمونه مصرف سالاد کاهو یا سبزی خوردن یا اسفناج همراه با حداقل یکی از وعده های غذایی در طول روز می تواند نیاز بدن را تامین کند.

علاوه بر این، با توجه به این که افزایش سوخت و ساز بدن می تواند موجب افزایش نیاز به عنصر روی شود، این متخصص تغذیه توصیه می کند در این دوران مصرف منابع حاوی روی مانند آجیل و انواع گوشت ها را نیز در نظر داشته باشید به طوری که خوب است نوجوانان در طول روز از مقداری آجیل خام استفاده کنند.

حواستان به نوع چربی ها هم باشد
بعضی از نکات و توصیه های تغذیه ای، سن و سال خاصی نمی شناسد و در همه دوره های زندگی باید مورد توجه قرار گیرد. نوع چربی های رژیم غذایی هم از جمله این موارد است که به گفته دکتر زراتی در تمام سنین و بویژه در دوران بلوغ باید مورد توجه قرار گیرد.

از طرف دیگر، بسیاری از نوجوانان به مصرف فست فودها روی می آورند و ترجیح می دهند از تنقلات ناسالمی مانند چیپس و پفک بیشتر استفاده کنند. در صورتی که مصرف این مواد غذایی مضر می تواند سلامت آنها را هم به خطر بیندازد؛ بنابراین توصیه می شود خانواده ها برای تهیه غذاهایی که داخل خانه درست می کنند، از روغن های جامد و اسیدهای چرب ترانس که در لبنیات پرچرب وجود دارد، استفاده نکنند. همچنین نباید فراموش کنیم مصرف بیش از حد فست فودها در این سنین می تواند زمینه بروز بیماری های مختلفی مانند چاقی، فشار خون و دیابت را در آینده فراهم سازد.

این رژیم ها سلامت نوجوانان را تهدید می کند
کم نیستند نوجوانانی که می خواهند لاغرتر شوند یا براساس حرف های دوستان شان تصمیم می گیرند رژیم غذایی خاصی را امتحان کنند. به همین دلیل هم امروزه انواع رژیم های سخت و غیرعلمی مانند تک خوری ها، رژیم های میوه، شیر و ... میان برخی نوجوانان رواج یافته است. در حالی که دکتر زراتی این روش ها را به هیچ عنوان صحیح نمی داند و به خانواده ها توصیه می کند آموزش های لازم را در زمینه تغذیه صحیح به نوجوانان بدهند یا حتی از مشاوران و کارشناسان تغذیه کمک بگیرند تا با شناخت نیازهای غذایی بهترین راه را در انتخاب کنند.

این متخصص تغذیه ضمن بیان این که بسیاری از نوجوانان در سنین بلوغ به مصرف داروهای لاغری یا داروهایی برای افزایش حجم عضلات روی می آورند، درباره عوارض ناشی از مصرف این مواد می گوید: متاسفانه ممکن است این داروها موجب ایست تنفسی و فلج ناگهانی عضلات ریه شود که در نتیجه به مرگ فرد منجر خواهد شد. علاوه بر این، نارسایی های کبدی و ایست قلبی هم از مشکلاتی است که در اثر مصرف چنین داروهایی ممکن است برای فرد ایجاد شود. دکتر زراتی می افزاید: این داروها و رژیم های غیرعلمی در کنار مشکلاتی که گفته شد، می تواند عوارض دیگری مانند اختلالات روحی، پرخاشگری، افسردگی، اختلالات فشار خون، ریزش مو و مشکلات پوستی را نیز ایجاد کند.

کمبود مواد غذایی در این دوران و تامین نشدن نیازهای غذایی نوجوانان می تواند موجب بروز اختلالاتی در ترشح هورمون های جنسی نیز بشود که به گفته دکتر زراتی در سال های آینده می تواند برای فرد مشکل ساز باشد.

منبع : jamejamonline.ir

admin بازدید : 196 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

نباید بچه‌ها را مجبور کرد تا بعد از سیر شدن به غذا خوردن ادامه دهند چون امکان چاقی کودکان را بالا می‌برد.

بچه‌ها به خوبی قادر به دریافت سیگنال‌های سیری هستند و به اندازه‌ی کافی غذا می‌خورند برای همین نیازی نیست آن‌ها را وادار به تمام کردن غذای موجود در بشقابشان بکنید.

 «غذایت را تا آخر بخور»! این توصیه‌ای است که از والدینتان شنیده‌اید و اگر خودتان صاحب فرزند هستید به او گوشزد می‌کنید؛ اما محققان آمریکایی معتقدند که نباید بچه‌ها را مجبور کرد تا بعد از سیر شدن به غذا خوردن ادامه دهند چون امکان چاقی کودکان را بالا می‌برد. این قبیل بچه قادر نخواهند بود سیگنال‌های سیری را به درستی دریافت کنند و در آینده دچار مشکل خواهند شد.
 
محققان آمریکایی برای پیشگیری از چاقی کودکان عادت‌های غذایی آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند. به عقیده‌ی این محققان عادت‌های غذایی در منزل روی وزن کودکان تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال غذا خوردن در جمع خانواده و شریک شدن غذا با دیگر اعضا باعث حفظ وزن نرمال در بچه‌ها و همچنین والدین می‌شود.

این محققان روی عادت‌های غذایی کودکان بین 2 تا 5 سال در 118 مهدکودک بررسی‌هایی انجام دادند. آن‌ها از مربیان مهدکودک‌ها خواستند که به پرسشنامه‌هایی در خصوص زمان غذا خوردن و رفتار خودشان پاسخ دهند.
 
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد زمانی که کودکان و مربیان با هم دور میز غذا می‌خورند و بچه‌ها اجازه دارند برای خودشان غذا بکشند، به اندازه غذا می‌خورند. در واقع این کار باعث می‌شود که بچه‌ها یاد بگیرند به میزان کافی غذا بخورند و مواد غذایی مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنند.

 محققان معتقدند زمانی که بشقاب آماده در مقابل بچه‌ها قرار می‌گیرد آن‌ها فرصت نمی‌کنند میزان اشتهای خود و حجم غذایشان را کنترل کنند و فقط مجبور می‌شوند بشقابشان را تمام کنند.
 
محققان معتقدند که مربیان مهدکودک و والدین باید به همراه بچه‌ها غذا بخورند تا الگوی مناسبی برای آن‌ها باشند نه اینکه بچه‌ها را مجبور به خوردن کنند. بهتر است به جای این کار اجازه دهید خودشان حجم غذایشان را انتخاب کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بگویید: «اگر هنوز سیر نشده‌ای می‌توانی غذا بکشی».

 منبع: lanutrition
 

admin بازدید : 264 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

لحظه‌ای آرام و قرار ندارند. اگر قرار باشد پنج دقیقه روی صندلی بنشینند، آن‌قدر روی آن صندلی تکان می‌خورند که خودشان همراه با صندلی و احتمالا چند صندلی دیگر، با سر روی زمین فرود می‌آیند.

اصولا خطر نمی شناسند و برایشان آب و آتش یکی است! این کودکان گاهی با وجود شیطنت شان شیرین هستند، اما دچار مشکل بیش فعالی بوده و باید درمان شوند. یکی از راهکارهای درمانی، دریافت یکی از عناصر طبیعی دارای آهن است که بتازگی مصرف مکمل یا مواد غذایی حاوی آهن پیشنهاد می شود.

برای درمان مشکل کودکان بیش فعال، نخستین و مهم ترین قدم، مراجعه به روانپزشک کودک و نوجوان است. اما تغذیه مناسب، درمان کمکی است که روند درمان این کودکان را تسهیل می کند.

براساس آخرین بررسی های پژوهشگران دانشگاه اوما در سوئد که در مجله پزشکی «طب اطفال» به چاپ رسیده است، مصرف مکمل آهن یا مواد غذایی حاوی این عنصر مهم، به کنترل رفتارهای کودکان بیش فعال کمک می کند. از سوی دیگر دریافت میزان کافی مکمل آهن در دوران بارداری مادر، مانع ابتلای کودک به بیش فعالی می شود.
 
کنترل وزن با آهن
یکی از مشکلاتی که کودکان متولد شده با وزن کم را تهدید می کند؛ ابتلا به بیش فعالی است. مصرف مکمل حاوی آهن مانع ابتلای آنها به بیش فعالی می شود. از سوی دیگر اگر کودکی با مشکل بیش فعالی متولد شده باشد، مصرف مکمل آهن می تواند نشانه های رفتاری او را کنترل کرده و باعث تعدیل رفتارش شود.

پژوهشگران سوئدی دانشگاه اوما، 285 نوزاد را که وزن آنها در بدو تولد نسبت به وزن طبیعی کودکان هنگام تولد از یک تا دو کیلوگرم کمتر بود، انتخاب کردند. سپس نوزادان به مدت شش هفته تا شش ماه با توجه به مشکل وزنی شان تحت مراقبت و مصرف مکمل آهن قرار گرفتند. 95 کودک طبیعی نیز به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند.

شرایط این کودکان و گروه شاهد در سه سالگی از نظر «ضریب هوشی» و «رفتارهای فردی»و «رفتارهای اجتماعی» مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه پژوهش ها نشان داد مصرف مکمل آهن باعث شده تفاوتی از نظر ضریب هوشی و رفتاری این دو گروه مشاهده نشود.

بررسی نتیجه این پژوهش نشان می دهد در 7 / 12 درصد کودکانی که با کمبود وزن متولد شده و مکمل آهن مصرف نکرده اند، مشکل رفتاری دیده می شود. در این آمار نزدیک به 3 / 2 درصد این کودکان به طور خاص دچار بیش فعالی بودند. بنابراین مصرف نکردن مکمل های آهن یا مواد غذایی حاوی این عنصر، زمینه ساز بروز مشکلات رفتاری بویژه بیش فعالی در کودکانی است که با وزن کم متولد می شوند.

 شیر مادر، نخستین منبع دریافت آهن
مصرف مکمل آهن اصلی ترین منبع دریافت آهن در کودکان و نوزادان است، اما منبع غذایی دیگری هم حاوی این ترکیب مهم است. این منبع مهم، شیر مادر است. پس از سن شش ماهگی و شروع مصرف غذاهای کمکی در کودکان، مصرف انواع میوه و سبزی تازه مانند اسفناج، عدس، گوشت قرمز و.. می تواند پاسخگوی نیاز کودک به آهن باشد. البته این نکته را هم نباید فراموش کنیم که شیر مادر در صورتی می تواند نیاز نوزاد به آهن را برآورده کند که مادر به اندازه کافی آهن دریافت کرده و آن را از طریق شیر به کودک منتقل کند.

شایان ذکر است که مصرف مکمل آهن باید تحت نظر متخصص اطفال یا تغذیه انجام شود. چرا که مصرف آهن، بیش از میزان موردنیاز، عواقب ناگواری برای کودک در پی دارد. بنابراین والدین مجاز به تجویز آهن برای نوزاد نبوده و فقط باید مقدار مصرف از سوی متخصص تعیین شود. پس از تعیین میزان مصرف نیز، نوزاد باید براساس میزان مشخص شده آهن دریافت کند.

اشاره شد که یکی از منابع مهم دریافت آهن در نوزادان شیر مادر است. بنابراین بدن مادر باید از نظر منابع آهن غنی باشد تا شیر او نیز سرشار از آهن کافی باشد. به همین دلیل در دوران بارداری و شیردهی به نوزاد، مصرف این خوراکی ها را در برنامه غذایی تان قرار دهید.

1 ـ گوشت قرمز: یکی از مهم ترین منابع آهن، گوشت قرمز است. بهترین نوع گوشت قرمز، انواع بدون چربی است. در برنامه غذایی روزانه مادر باید مصرف گوشت قرمز گنجانده شود.

2 ـ حبوبات: منبع دیگر آهن، حبوبات بویژه عدس است، غیر از عدس، دیگر حبوبات هم حاوی آن عنصر مهم است، اما به دلیل نفاخ بودن دیگر حبوبات، بهتر است بیشتر از عدس استفاده کنید. هر صد گرم از این خوراکی حاوی 5 / 1 تا 3 میلی گرم آهن است.

نکته: همراه با مصرف مواد غذایی حاوی آهن حتما موادغذایی حاوی ویتامین C مصرف کنید. به این دلیل که مصرف آن باعث کمک به جذب آهن می شود. لیموترش و دیگر مرکبات، کلم بروکلی، جعفری، سیب زمینی و فلفل ها حاوی ویتامین C است، اما بهتر است برای جلوگیری از نفخ مادر و نوزاد، بیشتر از منابع غیرنفاخ مانند جعفری یا مرکبات استفاده شود.

3ـ شکلات تلخ: یکی دیگر از منابع حاوی آهن، شکلات تلخ یا سیاه است. دلیل آن نیز کاکائوی موجود در این خوراکی است. البته اگر احساس کردید کودکتان با خوردن این نوع شکلات دچار تپش قلب شده است، خوردن آن را متوقف کنید. کافئین موجود در آن ممکن است باعث تپش قلب شود.

4ـ غذاهای دریایی: اغلب غذاهای دریایی، بویژه ماهی حاوی آهن است. هر صد گرم ماهی حاوی نیم یا یک میلی گرم آهن است. مصرف ماهی هایی که چربی طبیعی دارند، بهتر است. ماهی آزاد، تن و ساردین از این گروه ماهی ها هستند.

5 ـ آویشن: این گیاه معطر حاوی آهن است. اضافه کردن این گیاه معطر به غذا، می تواند آهن مورد نیاز بدن مادر و کودک را تامین کند. هر ده گرم آن حاوی 12 میلی گرم آهن است. اضافه کردن آن به سالاد، ماست، غذا و... از راه های مصرف آن است.

6 ـ جعفری: هر صد گرم از این گیاه، حاوی 8 / 3 میلی گرم آهن است. مصرف آن بسیار راحت است. کافی است به سبزی خوردن، سوپ، سالاد، ماست و... کمی جعفری اضافه کنید. به این ترتیب هم غذا معطر می شود و هم این که بخشی از آهن مورد نیاز بدن خود و کودکتان را تامین کرده اید.

 

منبع:jamejamonline.ir

admin بازدید : 157 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

مادران شیرده احتیاج به مواد غذایی دارند اما در این دوره باید یک رژیم غذایی مناسب را انتخاب کنند. مهم نیست شما به چه غذاهایی علاقه دارید، آنچه برای کودکتان ضرر دارد را فراموش کنید.
نی نی بان: مادران شیرده احتیاج به مواد غذایی دارند اما در این دوره باید یک رژیم غذایی مناسب را انتخاب کنند. مهم نیست شما به چه غذاهایی علاقه دارید، آنچه برای کودکتان ضرر دارد را فراموش کنید. اگر کودکتان نق می‌زند، غذایش را بر می‌گرداند، جوش می‌زند یا گاز معده دارد، به نکات زیر توجه کنید.

قهوه
زمانی که قهوه می‌نوشید (نوشابه یا چای) مقداری از کافئین به شیر شما راه پیدا می‌کند و از آنجا که کودکان قادر نیستند کافئین را به سرعت بزرگسالان دفع کنند، ممکن است منجر به تحریک سیستم بدن، بی‌خوابی و پیچیدگی شود. راه حل؟ کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنید. حتی اگر خسته هستید قهوه ننوشید زیرا یک کودک بی‌خواب می‌تواند خستگی شما را بیشتر کند. حداقل سعی کنید قهوه را پس از شیر دادن بنوشید.

شکلات
اگر چه می‌دانیم شکلات ماده مورد علاقه شما است، اما مانند قهوه و نوشابه، این ماده نیز حاوی کافئین است. (28 گرم شکلات تلخ شامل 5 تا 35 میلی گرم کافئین است. یک فنجان قهوه به طور معمول  135 میلی گرم کافئین دارد.) اگر احساس کردید شکلات علت بی‌قراری کودکان است، برای چند روز آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا تغییرات را در رفتار کودک خود مشاهده کنید.

مرکبات
ترکیباتی که در میوه‌ها و آب میوه‌های طبیعی وجود دارد ممکن است موجب اختلالات، بی‌قراری و حتی جوش‌هایی اطراف پوشک کودک ‌شوند. اگر مصرف نکردن آنها کارساز بود، سعی کنید از دیگر غذاهای حاوی ویتامین سی مانند عنبه استفاده کنید.

بروکلی
شاید مشاوران به شما بگویند این یک داستان قدیمی است که کلم بروکلی و گل کلم عامل بی‌قراری و نفخ کودکان است اما اگر از مادران شیرده بپرسید به شما خواهند گفت که این موضوع حقیقت دارد.  آیا زمانی که در سالاد خود کلم بروکلی می‌ریزید، کودک شما دچار نفخ و بی‌قراری می‌شود؟ برای چند روز مصرف آن را متوقف کنید تا نتایج آن را ببینید. به جای این که کاملا آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید، می‌توانید مصرف آن را محدود کنید برای مثال به جای آن که این سبزیجات را به صورت خام بخورید، آنها را بپزید تا از نفخ نیز جلوگیری کند.

غذاهای تند
ممکن است مادران شیرده مقدار کمی فلفل مصرف کنند و شاهد ساعت‌ها بی‌قراری کودکشان باشند. چگونه این ادویه جات را بدون آسیب به کودکمان در غذا بریزیم؟ به دنبال چاشنی‌هایی باشید که بدون حرارت به غذا طعم می‌دهند. به جای سس داغ، مقداری آب لیمو به مرغ خود بزنید.

سیر
این سیری که برای شما فوق‌العاده است، ممکن است برای کودکتان فوق‌لعاده نباشد. خوردن غذاهای سیردار اغلب طعم شیر مادر را تغییر می‌دهد. (بوی سیر تا 2 ساعت پس از مصرف می‌تواند به شیر مادر راه یابد.) بنابراین طبیعی است که کودکان به آن عکس‌العمل نشان دهند.

در ایتالیا، جایی که مصرف سیر رایج است، به مادران پیشنهاد شده که تا چند ماه اول شیردهی از خوردن سبزیجات خودداری کنند. اما در هند به مادران توصیه می‌شود تا جایی که می‌توانند سیر بخورند زیرا معتقدند که این روش باعث می‌شود کودکان با طعم این مواد مغذی آشنا شوند.

بادام
آیا شما یا شخص دیگری در خانواده‌تان به بادام آلرژی دارید؟ با احتیاط رژیم غذایی خود را مصرف کنید. با توجه به تحقیقات، اگر در خانواده خود سابقه آلرژی دارید، بهتر است در مصرف غذاهای خود مراقب باشید و از مصرف مواد آلرژی‌زا مانند بادام و آجیل‌های دیگر در طول شیردهی پرهیز کنید.

اگر شما بادام می‌خورید و احساس کردید که کودک شما به آن آلرژی دارد یا حساس است، باید نشانه‌هایی چون جوش، اگزما و خس خس در تنفس را مشاهده کنید.

منبع:niniban.com

admin بازدید : 217 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)

یکی، دو هفته دیگر با شروع مدارس، دل مشغولی والدین برای فرستادن هر روزه بچه ها به مدرسه شروع می شود و یک بار دیگر موضوع تغذیه و خواب بچه ها در دوران تحصیل محور گفت وگوی والدین می شود.

زیرا کنار گذاشتن عادت های خواب و تغذیه در طول تابستان، برای بسیاری از کودکان دشوار است.

یکی از آن کارها، صبحانه خوردن است. صبحانه خوردن بچه ها برای بیشتر مادران یکی از چالش برانگیزترین موضوعاتی است که در اولین ساعات روز با آن رو به رو می شوند. بسیاری از کودکان عادت به خوردن صبحانه ندارند و تشریح اهمیت خوردن صبحانه در دوران تحصیل نیز تاثیری در باز شدن اشتهای آن ها ندارد.

بنابراین قصد داریم به موشکافی این موضوع و دلیل صبحانه نخوردن برخی از کودکان بپردازیم و راهکارهای عملی به والدین ارائه دهیم. دلایل صبحانه نخوردن کودکان را باید در عوامل بسیاری جست و جو کرد که بیشتر آن ها روانی است. البته این مشکل بیشتر در بین دانش آموزان دیده می شود که هر روز به قصد تحصیل منزل را ترک می کنند و صبحانه خوردن یا نخوردن آن ها دغدغه والدین می شود.

دکترنسرین امیری، فوق تخصص روان پزشکی اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی با بیان این مطلب به خراسان می گوید: یکی از مهم ترین دلایل صبحانه نخوردن کودکان، کم اشتهایی صبحگاهی است. بیشتر بچه ها پس از بیدار شدن از خواب اشتها ندارند و اگر بهترین صبحانه هم برای آن ها فراهم باشد، لب نمی زنند.

بنابراین در مورد کودکی که هرگز پس از بیدار شدن از خواب صبحانه نمی خورد باید احتمال کم اشتهایی داد. یکی از علل شایع بی اشتهایی کودکان، سبک نادرست زندگی بیشتر خانواده هاست. در بیشتر خانواده ها تعطیلات و ایام تابستانی مساوی با بی برنامگی است و همه اعضای خانواده این بی برنامگی را دوست دارند و حتی از آن استقبال می کنند. این که شب ها هر وقت دوست دارند بخوابند و صبح هر وقت دوست دارند بیدار شوند و به جای صبحانه، ناهار صرف کنند.

نکته این جاست که برنامه خواب بچه ها ارتباط مستقیمی با برنامه غذایی شان دارد و وقتی برنامه خواب آن ها نامنظم است، نباید توقع داشته باشیم که برنامه غذایی صحیحی داشته باشند.درست به همین دلیل است که توصیه اکید ما به والدین این است که برنامه خواب بچه ها در روزهای تعطیل و ایام تابستان نباید بیش از یک ساعت با روزهای عادی تفاوت داشته باشد. بی اشتهایی ناشی از تغییر برنامه خواب و زندگی در کودکان ایرانی بسیار شایع است. زیرا بعضی از خانواده ها به این بی برنامگی ها عادت دارند.از سوی دیگر تبدیل یک زندگی بی برنامه به یک زندگی با نظم و با برنامه زمان می برد و چه بسا این امر نیز بی اشتهایی کودک را تداوم دهد.

بنابراین حتی اگر والدینی از همین امروز بخواهند برنامه خواب و غذای کودک خود را تنظیم کنند، باید مدت زمانی صبر کنند تا همه چیز به روال عادی برگردد و نباید منتظر نتیجه فوری باشند. دکترامیری با اشاره به این که دسته ای از کودکان به هنگام عزیمت به مدرسه دچار حالت های اضطرابی شدید می شوند، تصریح می کند: در این دسته از کودکان هم بی اشتهایی دیده می شود و برخی از آن ها ممکن است پس از صرف صبحانه دچار تهوع شوند. توصیه ما به والدین این است که به این دسته از کودکان صبحانه داده نشود زیرا ممکن است از شدت اضطراب دچار تهوع و استفراغ شوند و حالات اضطرابی آن ها در مدرسه تشدید شود. ابتدا باید تلاش کرد اضطراب کودک را فرو نشاند و کنترل کرد و سپس به فکر رفع بی اشتهایی بود. در بیشتر موارد بی اشتهایی ناشی از اضطراب پس از رفع حالت های اضطرابی خود به خود رفع می شود.

دسته ای دیگر از کودکان به دلیل لجبازی و اشتباهات تربیتی والدین، صبحانه نمی خورند و کم کم به بی اشتهایی صبحگاهی مبتلا می شوند. این فوق تخصص روان پزشکی اطفال با بیان این که تعداد زیادی از این کودکان توجه و محبت بیش از حد والدین را دریافت کرده اند، تأکید می کند: کودکان در چنین خانواده هایی، همه کارهای عادی و وظایف خود را با نوعی منت انجام می دهند زیرا والدین با اشتباهات تربیتی متعدد آن ها را باج گیر بار آورده اند.

این دسته از کودکان اگر درس بخوانند، مدرسه بروند و حتی صبحانه بخورند، باج می گیرند و گویی این کارها را برای والدین انجام می دهند. متأسفانه این شیوه تربیتی نادرست در میان بسیاری از خانواده ها رایج است و یکی از آموزه های نادرست آن باج گیری در قبال خوردن غذا یا صرف صبحانه است. کودک در چنین شرایطی والدین را تابع خود می کند و والدین هم به اشتباه در ازای غذا خوردن یا درس خواندن به او باج می دهند تا مبادا رفتارش تغییر کند. در چنین فضایی کودک و والدین وارد یک بازی روانی می شوند که بسیار خطرناک است.

زیرا کودک باید بداند برای نیازهای اولیه اش باید خودش اقدام کند و لازم نیست والدین را آزمایش کند. اگر والدین وارد این بازی کودکانه شوند اول خودشان و بعد بچه ها بازنده خواهند بود. کودک باید بداند غذا خوردن نیاز جسمی است و او باید این نیاز را برای خودش و نه برای پدر و مادرش برطرف کند. والدین فقط وظیفه دارند غذای مناسب را با کیفیت مناسب و در زمان مناسب در اختیار کودک قرار دهند و صبحانه خوردن یا نخوردن کودک به خودش بستگی دارد و او مسئول تغذیه خود است.

اگر کودکی به مسئولیت خود عمل نمی کند باید یک سری امتیازات را از او گرفت نه این که باج داد. گاهی والدین برای خوردن صبحانه باج می دهند و گاهی کودک بابت آن باج می گیرد. والدین باید بدانند هر دو روش اشتباه است. بهترین شیوه این است که کودک بداند برای صبحانه خوردن جایزه ای نمی گیرد و اگر صبحانه نخورد یک امتیاز مثبت مثل بازی در پارک یا رفتن به میهمانی را از دست می دهد.

نکته این جاست که بعضی از کودکان در خانواده ها حدود خود را نمی شناسند، بابت همه چیز باج گیری می کنند و از انعطاف والدین و اشتباهات آن ها سوء استفاده می کنند.دکتر امیری با بیان این که گاهی معلمان در مدارس هم با تأکید بر این که بچه ها حتماً باید صبحانه خورده به مدرسه بیایند، به والدین فشار می آورند، می گوید: لازم است معلمان از تأکید و توجه بیجا در این زمینه اجتناب کنند و اگر قرار است تشویقی صورت بگیرد، به موقع و به شیوه صحیح باشد. به عنوان مثال معلم می تواند بچه هایی را که صبحانه خورده اند ۱۵ دقیقه زودتر به حیاط مدرسه بفرستد. نه این که به شیوه نادرست بچه هایی را که صبحانه نخورده اند، توبیخ یا سرزنش کند یا به کرات والدین آن ها را در مدرسه بخواهد. تأکید بیش از حد روی مسائل تغذیه ای کودک طی چند سال اخیر به ویژه در آغاز فصل مدارس باعث شده است ناگهان همه به این موضوع بپردازند اما بچه ها با درک این مطلب لجبازتر می شوند.

 

 

منبع : salamatnews.com

admin بازدید : 222 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)

هنگامی که مادری خوراندن غذاهای جامد را به فرزندش شروع می‌کند، در تمام طول روز تب و تاب این را دارد که کدام خوراکی‌ها برای دلبندش دلچسب‌ترند و در رشد و سلامت او نقش مهم‌تری دارند. از سویی بازار تبلیغات موادغذایی انواع و اقسام خوراکی‌های صنعتی را به خانواده‌ها نشان می‌دهند که در حقیقت مجموعه‌ای کهنه از بافت غذایی، طعم‌دهنده، نگهدارنده و رنگ هستند. تهیه مواد غذایی خوشمزه و اشتهاآور در خانه شاید کمی وقت‌گیر باشد اما حاصل این زحمت یک خوراکی سالم، ارزان، مقوی و مغذی خواهد بود. از آنجا که کودک در هر وعده مقدار اندکی غذا می‌خورد تصمیم گرفتیم نحوه تهیه و نگهداری خوراکی‌های کودکان 6 ماه تا یك سال را برای‌تان شرح دهیم، تا غذایی که آماده کرده‌اید هدر نرود و دچار فساد میکروبی نشود.

آنچه نیاز دارید

کودک 6 ماه به بالا  یا هنوز دندان ندارد یا اگر داشته باشد نمی‌تواند مانند آدم‌بزرگ‌ها غذا را خوب بجود. به همین دلیل شما باید غذای فرزندتان را آن‌قدر ریز و نرم کنید که نیازی به جویدن نداشته باشد. به همین‌ منظور یک وسیله برقی می‌خواهید که مواد غذایی را خوب خرد یا پوره‌ای کند. این وسایل بسیار متنوعند و می‌توانید با نیم ساعت صرف وقت یک نوع خوبش را برای خودتان پیدا کنید. اگر هم از قبل وسایلی مانند مخلوط کن، غذا ساز یا گوشت‌کوب برقی را دارید دیگر لازم نیست هزینه زیادی بپردازید.

بهداشت مواد غذایی و آشپزخانه

آشپزخانه را تمیز نگه دارید، قطرات چکیده از غذا را بلافاصله پاک کنید، وسایلی را که كف فروشگاه یا خیابان یا خودرو گذاشته‌اید روی کابینت یا میز یا هر جایی که با غذا در تماس است، قرار ندهید.

قبل و بعد از آشپزی میز یا سطح کابینتی را که بر آن آشپزی می‌کنید با آب و صابون بشویید.

تمامی ظروف مورد استفاده‌تان را در صورت امکان در ماشین ظرف‌شویی بشویید.

تخته گوشت و سبزی را در ماشین ظرفشویی با دمای بالا بشویید.

برای خرد کردن میوه، سبزی و گوشت از تخته‌های مجزا استفاده کنید.

برای تهیه غذای سالم، مواد اولیه بهداشتی و تازه تهیه کنید.

به میزان کافی مواد اولیه تهیه کنید تا در یخچال کیفیت غذایی خود را از دست ندهند.

قبل از شروع  به آشپزی دست‌ها و زیر ناخن‌های‌تان را با صابون بشویید.

هر غذایی که بیش از 2 ساعت در دمای اتاق مانده را باید دور بریزید.

انتخاب مواد اولیه

سعی کنید مواد غذایی را روزانه تهیه کنید تا کاملا تازه باشند اما اگر ماده غذایی تازه در دست ندارید مجبورید از اندوخته‌های فریزر کمک بگیرید. شاید از خودتان بپرسید برای شروع باید به فرزندم چه بدهم؟ پاسخ ساده است: غذاهای جامد فرزندتان را می‌توانید با سیب، زردآلو، آلو، انبه، هلو، گلابی، طالبی و آلو شروع کنید. سبزیجات هم انتخاب مناسبی هستند. از گروه سبزی و صیفی‌‌ها می‌توانید سراغ این‌ها بروید: مارچوبه، آووکادو، هویج، نخود، سیب‌زمینی، فلفل شیرین و کدو.

یادتان باشد که کودک عاشق مزه‌های جدید است، پس سعی کنید با ترکیب این خوراکی‌ها با هم به طور خلاقانه هر هفته مزه جدیدی را به او معرفی کنید.( برای این منظور سراغ روغن، نمک، فلفل و سایر ادویه‌ها نروید) در ضمن غذاهای آماده و کنسرو شده مقدار زیادی نگهدارنده دارند، این خوراکی‌ها را به فرزندتان ندهید.

خوراندن غذا به کودک

* غذای کودک هنگام سرو نباید گرم‌تر از دمای بدن باشد. برای این منظور کمی از غذا را روی پوست پشت ساعد بگذارید و از دمای آن مطمئن شوید.

* اگر غذا را در مایکروفر گرم می‌کنید باید خیلی مراقب باشد. مایکروفر تمام  قسمت‌های غذا را به‌طور یکنواخت گرم نمی‌کند و ممکن است در غذا نقاطی به مراتب داغ‌تر از سایر قسمت‌های غذا ایجاد کند. بنابراین بعد از این‌که غذا را از مایکروفر درآوردید خوب هم بزنید و قبل از خوراندن آن به فرزندتان کمی صبر کنید که دمای آن در تمام قسمت‌های غذا یکنواخت شود.

* همان‌قدر غذا را گرم کنید که احتمال می‌دهید فرزندتان بخورد. در غیر این صورت باید اضافه غذایی را که گرم کرده‌اید، دور بریزید زیرا ورود بزاق کودک به غذا شرایط را برای رشد میکروب‌ها مناسب می‌کند.

* غذای فرزندتان را شیرین نکنید. کودک نیازی به شکر و قند افزودنی ندارد. درست است اگر فرزندتان غذایی را نخورد و شما آن را شیرین کنید، با اشتیاق همان غذا را می‌خورد اما این روش خوبی نیست زیرا درک مزه شیرین در کودک از سایر مزه‌ها قوی‌تر است و تکرار این روش غلط سبب بالا رفتن آستانه چشایی مزه شیرین در کودک شده و به این ترتیب کودک تمایل پیدا می‌کند غذاهای شیرین‌‌تر را بخورد و به این ترتیب زمینه بیماری‌هایی مانند دیابت و چاقی در او فراهم می‌شود.

* به کودک عسل ندهید زیرا خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم را برای فرزندتان بالا می‌برد.

یخ‌زدایی غذاهای منجمد شده

غذای یخ‌زدایی شده را باید ظرف 48 ساعت مصرف کرد و هر چه بعد از این مدت باقی‌ماند، دور ریخت.

یخ‌زدایی در یخچال: تکه‌های منجمد شده غذا را در ظرف غذای کودک بگذارید و در آن را بپوشانید و در طول شب در یخچال بگذارید تا یخ آن باز شود.

یخ‌زدایی در حمام آب: غذای منجمد شده را در ظرفی دربسته بگذارید سپس بسته غذا را در آب گرم بگذارید. به محض ذوب شدن یخ غذا آن را تقسیم‌بندی کنید و اضافه آن را در یخچال بگذارید و ظرف 48 ساعت مصرف کنید.

یخ‌زدایی در مایکروفر: تکه مورد نظر غذای منجمد را در یک ظرف ایمن مایکروفر بگذارید و با تنظیم یخ‌زدای مایکروفر یخ آن را ذوب کنید. یادتان باشد که ظرف مایکروفر را چندبار بچرخانید و غذا را خوب هم بزنید تا تمام قسمت‌های آن ذوب شده و به دمای یکنواختی برسد.

تهیه غذا

بعد از پاک‌کردن و شستن سبزی‌ها آن‌ها را بپزید یا برای حفظ ارزش غذایی بخارپز کنید. سپس با غذاساز بافت سبزی را نرم و یک‌دست كنید. در مورد میوه‌هایی مانند سیب، گلابی یا هر میوه‌ای که کمی سفت است بهتر است یا آن را رنده یا به مدت خیلی کوتاه بخارپزکنید تا کودک هنگام خوردن آن‌ها اذیت نشود. سایر میوه‌ها را می‌توانید به صورت خام پوره کنید. نکات ساده زیر در تهیه اولین غذاهای جامد فرزندتان به دردتان می‌خورد:

* اگر می‌خواهید غذا را بپزید مقدار کمی آب مصرف کنید و بقیه آب را هنگام کوبیدن غذا به آن بیفزایید.

* اگر عجله دارید و فرزندتان گرسنه است یك میوه را پوره کنید یا اگر می‌خواهید فرزندتان را با خود جایی ببرید و مجبورید برای او خوراکی همراه ببرید یک میوه را در کیف او بگذارید و اگر گرسنه شد با پشت قاشق له کنید و به او بدهید.

* بهتر است در ابتدای شروع غذاهای جامد پوست میوه‌هایی مانند سیب، هلو، آلو و... را جدا کنید سپس میوه را در غذاساز بیندازید زیرا ممکن است روده‌های کودک هنوز برای هضم پوست میوه آماده نباشند.

* غذاهای جامد در ابتدا باید خیلی رقیق باشند برای این منظور می‌توانید از شیر خودتان، شیرخشک یا آب جوشیده استفاده کنید. هرچه کودک به غذاهای جدید بیشتر عادت کرد می‌توانید غلظت آن‌ها را بیشتر کنید.

* برای تهیه انواع غله حتما ابتدا آن‌ها را بخیسانید سپس بپزید و در غذاساز یک‌دست کنید.

برای تهیه گوشت و مرغ ابتدا پوست و استخوان‌ها را جدا کنید، خوب بشویید، بپزید و سپس پوره کنید برای بچه‌های 10-12 ماه و بزرگتر می‌توانید گوشت را به قطعات خیلی ریز بریده و به کودک بدهید.

نگهداری غذای کودک در فریزر

غذای فرزندتان را در قالب‌های مکعبی یخ بریزید و منجمد کنید سپس مکعب‌های منجمد شده را در کیسه فریزر گذاشته در فریزر نگه دارید و هر بار یک تکه آن را خارج کنید و به فرزندتان بدهید.

میوه و سبزی‌هایی را که به این روش منجمد می‌شوند، تا 3 ماه می‌توان نگه داشت. ماهی، گوشت و مرغ منجمد شده هم یكی دو ماه ماندگاری دارد.

داشتن این تکه‌های غذای منجمد در فریزر باعث می‌شود به مرور زمان بتوانید غذاهای متنوعی را برای فرزندتان داشته باشید یا حتی با ترکیب آن‌ها یک غذای خوشمزه برای فرزندتان تهیه کنید.

 

منبع:bartarinha.ir

admin بازدید : 179 دوشنبه 16 تیر 1393 نظرات (0)

کم تحرکی مهم ترین عامل کمبود کلسیم در کودکان است.
بر اساس بیانیه انجمن کودکان آمریکا،عدم دریافت کلسیم کافی در کودکان بالای 8 سال موجب افزایش ابتلای آنها به پوکی استخوان در بزرگسالی می‌شود.
نوشیدن نوشابه‌های گازدار، تماشای زیاد تلویزیون، پرداختن زیاد به رایانه و بازی های رایانه ای و عدم انجام فعالیت‌های بدنی از عواملی است که منجر به کمبود کلسیم در کودکان و نوجوانان می‌شود.
متخصصان معتقدند حتی اگر مصرف لبنیات و سایر منابع کلسیم در کودکان کافی باشد، عدم تحرک بدنی و ورزش نکردن موجب می شود کلسیم کافی در بافت استخوانی تجمع نیابد و این اختلال احتمال ابتلا به پوکی استخوان را در آینده افزایش می دهد.

منبع:seemorgh.com

admin بازدید : 210 شنبه 14 تیر 1393 نظرات (0)

سلامت و تغذیه نوزاد تازه رسیده بیش از هر چیز دیگری ذهن پدر و مادرکم تجربه را به خود مشغول می‌کند. در این میان هر آشنایی می‌خواهد آنها را راهنمایی کند و این مسئله اضطراب والدین را بیشتر خواهد کرد. اگر والدین اطلاعاتی درست داشته باشند مسلما  دل‌نگرانی‌های آنها در مورد نوزاد نورسیده کمتر خواهد بود. همه مادران دوست دارند در مورد نحوه شیر دادن و موارد دیگر اطلاعاتی داشته باشند. در این باره با متخصصان  صحبت كرده‌ایم تا آنچه را كه باید، بدانید و در گرداب اطلاعاتی كه دوست و فامیل به شما می‌دهند غرق نشوید! شیر مادر بهترین غذایی است که برای نوزاد وجود دارد و نوزاد را از ابتلا به بیماری‌های گوناگون مصون نگه می‌دارد. شیر مادر علاوه بر این‌كه حاوی تمام ویتامین‌ها و مواد غذایی لازم برای نوزاد در 6 ماه اول زندگی است حاوی مواد ضد بیماری هم هست كه همین سلامت را برای فرزندان به ارمغان می‌آورد.

 

رمز و رازهای شیر مادر

روش صحیح شیر دادن

اولین ساعاتی که نوزاد به دنیا می‌آید مادر باید سینه خود را به روش صحیح در دهان نوزاد قرار دهد و بهتر است شیردهی همان ساعات و دقایق اولیه توسط مادر صورت گیرد. ممکن است 3 روز طول بکشد تا اثرات هورمونی بارداری که باعث سرکوب شیردهی می‌شود از بدن مادر پاک شود ولی در طول این مدت همان مقدار شیری که مادر به نوزاد می‌دهد برای نوزاد کافی است.کفایت زمان شیردهی زمانی مشخص می‌شود که نوزاد ادرار خوبی داشته باشد. او در طول روز باید 6 یا 7 بار ادرارکند. بیشترین مشکلی که مادران با آن مواجه می‌شوند زخم شدن نوک سینه هنگام شیردهی است. این مشکل نشان می‌دهد مادر روش صحیح شیردهی را نمی‌داند. هاله قهوه‌ای رنگ نوک سینه باید کامل در دهان نوزاد قرار گیرد. لب بالای نوزاد به داخل و لب پایین نوزاد به بیرون برگشته باشد و صدای مکیدن شیر توسط نوزاد نباید شنیده شود. مادر باید 4 انگشت دست خود را زیر سینه قرار دهد و انگشت شست را در بالا به طوری که روی سینه را بگیرد و جلوی بینی نوزاد را آزاد بگذارد. انگشت شست نقش اهرم را زیر آرواره نوزاد دارد و نوزاد را تحریک می‌کند شیر بخورد. هنگام شیردادن به نوزاد مادر باید تمام حواسش به نوزاد باشد. صورت مادر باید به سمت صورت نوزاد باشد.این نکته بسیار مهم است.

 

شیر دادن از یک سینه

بیشتر نوزادان فقط از یک سینه شیر می‌خورند و وقتی مادر سینه مقابل را امتحان می‌کند از شیر خوردن سر باز می‌زنند که دلیل آن می‌تواند تفاوت در نوک سینه‌ها یا اشکالاتی در تکنیک شیر دادن باشد. بهتر است مادر سعی کند از هر دو سینه به نوزاد شیر دهد و هر بار از یک سینه شیردهی انجام شود. مادر نقش مهمی در عادت شیرخوردن نوزاد دارد. این عادت که نوزاد از کدام سینه شیر بخورد کاملا به عملکرد مادر بستگی دارد. ممکن است مادری راست دست باشد و عادت داشته باشد از سینه راست شیر دهد یا بالعکس. مادر باید سعی کند از همان روز اول از هر دو سینه شیر بدهد. قسمت اول شیر آبکی است و برای رفع عطش نوزاد مناسب است. انتهای شیر هم غلیظ‌تر است و یک مقدار کالری و چربی بیشتری دارد.

 

تاثیر استرس بر شیر مادر

استرس به تنهایی باعث کاهش تولید شیر نمی‌شود ولی ممکن است محیط نامناسبی را برای شیردهی ایجاد کند. مسائل روحی مادر وآمادگی کامل مادر برای شیردادن به نوزاد بسیار مهم است. اولین تماس پوستی مادر و نوزاد اهمیت زیادی دارد. نداشتن اضطراب و استرس برای مادری‌که شیر می‌دهد خیلی مهم است. مادر باید آرامش روحی داشته باشد تا بتواند به شیردهی نوزاد خود ادامه دهد. اکثریت مادران توانایی شیردادن به نوزاد را دارند. در این میان مسائل روحی و به خصوص حمایت پدر خانواده اهمیت زیادی دارد. اگر فردی بعد از زایمان به افسردگی مبتلا شود باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کند. بر اساس شدت بیماری، درمان‌های خاص صورت می‌گیرد.

 

ترک سینه

ترك خوردگی نوك پستان هنگام شروع دوران شیردهی شایع است. معمولا ترک نوک پستان بعد از زایمان، در هفته اول یا دوم شیردهی به وجود می‌آید. اگر مادری با این مشکل مواجه شد  نحوه شیردهی او غلط است. مادر می‌تواند هر بار با چربی شیر دور سینه را آغشته کند. این بهترین محلول و چربی است که می‌توان برای چرب کردن پوست سینه استفاده کرد. نحوه شیردهی مادر باید اصلاح شود تا شقاق سینه به وجود نیاید. بعضی از مادران نوک سینه‌شان به سمت داخل است. به این مادران توصیه می‌شود از سرشیشه استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند قبل از مکیدن و خوردن شیر نوزاد نوک سینه خود را به سمت بیرون فشار دهند یا حتی با ماساژ سینه نوک را پیدا کنند. سر شیشه برای سینه‌هایی که سرشان به سمت داخل است و سینه‌هایی که شقاق دارند، مناسب است.

 

سایز سینه و تاثیر آن در شیردهی به نوزاد

از نظر آناتومیک در هر سینه 15 تا 20 لوب(غدد شیردهی) وجود دارد که باعث می‌شود سایز سینه‌ها با هم متفاوت باشند. کوچک و بزرگ بودن سینه مادر در میزان شیر او تاثیری ندارد. ممکن است مادری  سایز سینه‌اش کوچک باشد ولی نوزادش به خوبی وزن‌گیری ‌کند و شیر بخورد. در طول دوران شیردهی ممکن است یک سینه ترشح داشته باشد یا مادر شاغل باشد و در خانه نباشد در این صورت می‌تواند شیر خود را بدوشد و بعدا با قاشق به نوزاد بدهد. شیر مادر را تا 6 ساعت می‌توان در دمای اتاق نگهداری کرد. همچنین شیر را در یخچال تا 2 روز و در جایخی تا 3 هفته و در فریزر تا 3 ماه می‌توان نگه داشت. برای مادرانی که شاغل هستند این روش بسیار مناسب است. مادران شاغل می‌توانند خودشان شیرشان را بدوشند یا این‌که با استفاده از دستگاه شیر را بدوشند.

 

دلایل احتمالی عدم تمایل چند روزه کودک به خوردن شیر مادر

1 - غذاهای جدید یا سایر تغییرات در رژیم غذایی مادر که ممکن است باعث تغییر طعم شیر مادر شود.

2-  دندان درآوردن کودک و حساس ‌شدن لثه‌های او که باعث می‌ شود مکیدن شیر مادر برایش دردناک شود.

3 -   ممکن است شما دچار استرس باشید و نوزاد متوجه این حالت روانی شما ‌شود .  

4 -   شیوه شیردادن‌‌تان را تغییر داده‌اید.  

5 -  ورزش منظم و در حد متعادل مانعی برای شیردهی مادر محسوب نمی‌‌شود، اما گاهی دیده می‌شود که پس از فعالیت بدنی شدید و ورزش مادر شیرده، به علت ورود اسید لاکتیک به شیر، طعم تلخ در شیر ایجاد می‌‌شود.

6-  به گاز گرفتن اتفاقی نوزاد با صدای بلند واکنش نشان داده‌‌اید و او را ترسانده‌‌اید.    

7 -  عطر یا دئودورانت‌‌تان را تغییر داده‌‌اید و نوزاد متوجه تغییر بوی‌ شما شده است.  

8 -  ممکن است نوزاد شما دچار عفونت گوش شده باشد، آبریزش بینی و سایر عارضه‌ها در نوزاد که شیرخوردن از پستان را برای کودک دردناک یا ناراحت ‌کننده می‌‌کند .

9- فعالیت بدنی شدید مادر شیرده به علت ورود اسید لاکتیک به شیر، موجب تلخ شدن شیر مادر می ‌شود و به همین علت شیرخوار از خوردن شیر امتناع می‌کند.

 

موانع شیر را برطرف كنید!

دکتر اکبر کوشانفر متخصص کودکان و استاد دانشگاه شهید بهشتی در مورد مشكلات شیر دادن و روش‌های برطرف كردن این مشكلات می‌گوید:

شیر مادر برای تغذیه شیرخواران از بدو تولد تا 6 ماهگی کاملا کافی و سالم است. شیر مادر برای رشد و نمو جسمی و روحی شیرخوار و حرکت شیرخوار بسیار مفید است. مادری که قصد شیر دادن به نوزاد را دارد باید کاملا به روش شیردهی آگاه باشد. زمانی به نوزاد شیر بدهد که وقت خواب نوزاد نباشد، نوزاد گرسنه باشد و درد شکم نداشته باشد. گاهی اوقات که نوزاد از خوردن شیر امتناع می‌کند دلایلی دارد. ممکن است نوک سینه مادر برجسته نباشد و شیرخوار به سختی شیر بخورد. با توجه به این مشکل مادر باید از قبل این آمادگی را برای حل مشکل داشته باشد تا نوزادش با مشکل شیرخوردن روبه‌رو نشود.گاهی اوقات هم سینه مادران بزرگ است و جلوی تنفس نوزاد را می‌گیرد که مادر باید طوری به نوزاد شیر دهد که  مانع تنفس نوزاد نشود. بعضی مواقع نوک سینه مادر در اثر مکیدن شیر زخم می‌شود، در این صورت مادر باید از پمادهای مخصوصی استفاده کند تا بتواند به نوزاد شیر دهد. اگر مادر تمام این موارد را رعایت کند و با مهربانی به نوزاد خود شیر دهد هیچ مشکلی در شیر دادن به نوزاد خود نخواهد داشت و بعد از 6 ماهگی نوزاد مادر می‌تواند شروع به دادن غذای تکمیلی به نوزاد کند.

 

شیردادن به نوزاد طبق برنامه

شیرمادر هضم آسانی دارد و زمان و برنامه مشخصی برای تغذیه شیرخوار نمی‌توان ارائه کرد. این واقعیت طبیعی است که وقتی شکم شیرخوار به طور مرتب پر باشد و پستان‌ها پی‌درپی تخلیه شوند از بسیاری مشکلات شیردهی پیشگیری می‌شود هیچ جدول زمانی نمی‌تواند مشخص کننده زمان شیردهی باشد. برخی کودکان زودتر از ۲ ساعت یکبار و برخی دیگر فواصل زمانی طولانی‌تر نیاز به تغذیه دارند. آنچه مسلم است اگر کودک از نظر افزایش وزن مشکلی نداشته باشد می‌توانید بعد از حدود ۲۰ دقیقه عمل شیردادن را قطع کنید و مطمئن باشید که کودک گرسنه نخواهد ماند. در مورد کودکانی که بعد از خوردن چند دقیقه شیر تمایل به خوابیدن پیدا می‌کنند و مادر مطمئن است که هنوز کودک سیر نشده است توصیه می‌شود با عوض کردن سینه یا گرفتن آروغ و نیز تعویض پوشک کودک را بیدار نگه دارید تا به شیرخوردن ادامه دهد . البته میزان خیس و کثیف شدن پوشک کودک معیار خوبی برای میزان سیرشدن کودک خواهد بود. در مورد بچه‌ای که فقط مدت کوتاهی شیر می‌خورد بهتر است سعی کنید در فواصل زمانی کوتاهتر یا به طور مکرر و پی‌درپی به او شیر بدهید.

 

یکی از معیارهای مهم در میزان کافی بودن شیرمادر جدول رشد کودک است. هر کودک شیرخوار ماهانه بین 500 تا 600 گرم وزن اضافه می‌کند که نشان‌دهنده سلامت کودک و کافی بودن شیر مادر است. البته کودک در ۲ هفته اول تولد وزن کم می‌کند. معیار دیگر در کافی بودن شیرمادر تعداد پوشک خیلی خیس کودک در شبانه‌روز است که بین ۶ تا ۸ عدد مناسب است . کودک برای ۶ هفته اول معمولا ۲ تا ۵ بار مدفوع در طول روز خواهد داشت. مادر باید تغذیه خوبی داشته باشد. ویتامین‌های لازم، آهن و کلسیم مصرف کند تا شیری که به نوزاد می‌دهد برای او کافی باشد و نوزاد رشد طبیعی داشته باشد. مادر هر 5/1 تا 2 ساعت می‌تواند به نوزاد شیر دهد که نوزاد در این فواصل استراحت کافی داشته باشد و هر وقت گرسنه‌اش شد بیدار شود. در 2 ماهه اول که رشد نوزاد سریع است شیرخوار حتی شب هم درخواست شیر می‌کند. مادر در این صورت باید با نوزاد همراهی کند و شب‌ها به نوزاد شیر دهد. دراین مورد اگر نوزاد وزنش طبیعی باشد مادر می‌تواند شب‌ها به نوزاد شیر ندهد.

 

عفونت‌هایی که از شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شوند

معمولا هیچ مانعی برای تجویز شیر مادر وجود ندارد، جز در موارد خاصی که  مادر به بیماری مبتلا باشد که برای نوزاد خطرناک است و شیر مادر نوزاد را آلوده می‌کند. از جمله این بیماری‌ها سل باز ریوی است. در این بیماری چون مادر آلودگی دارد نمی‌تواند به نوزاد شیر بدهد. همچنین مادرانی که آبسه‌های شدید پستان دارند نباید به نوزاد شیر دهند. برخی مواقع مادر ممکن است از نظر روحی شرایط مناسبی نداشته باشد که در این موارد بهتر است به نوزاد شیر ندهد.در مواردی مانند سرماخوردگی و آنژین چون با دارو درمان می‌شود و نگرانی وجود ندارد مادر می‌تواند به نوزاد شیر دهد.

 

منبع:bartarinha.ir

 

admin بازدید : 160 شنبه 14 تیر 1393 نظرات (0)

 چگونه می توانم فرزندم را به خوردن سبزیجات علاقه مند کنم؟
خانم اسدی می پرسد:"دختر من از خوردن سبزیجات اجتناب می کند. چگونه می توانم مطمئن شوم او به اندازه ی کافی مواد مغذی دریافت می کند؟"
برای ساخت یک الگوی خوب، از خودتان شروع کنید و یک رژیم مغذی و پر از سبزیجات و میوه ها را برای خود مهیا کنید. بعضی از سبزیجات مانند هویج و یا کدوی سبز را خرد کنید و داخل غذاها، کلوچه ها، پنکیک ها و یا سوس های خانگی بریزید. سبزیجات را با چیزهایی که فرزندتان می پسندد تزیین کنید. مثلا به کلم بروکلی پنیر بزنید و یا کرفس را با کره ی بادام زمینی سرو کنید.
بعضی مواقع تنها کافی است کمی سرگرمی را چاشنی کارتان کنید. بشقابی را پر از سبزیجات کوچک کنید(مانند هویج های ریز و یا گوجه فرنگی های کوچک) و یا با آنها صورتک بسازید. از نخود فرنگی به جای چشم، هویج به جای بینی و جوانه های گندم به جای موها استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که تکه ها زیاد بزرگ نباشند.
اگر در مورد تغذیه فرزندتان نگرانید با دکتر او و یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

فرزندم سوء تغذیه دارد. چه کنم؟
آقای احمدی می پرسد:"دیروز شنیدم دخترم از وزنش شکایت می کند و می گوید که چاق شده. او از میز غذا دوری می کند و مدام می گوید که گرسنه نیست. من ناراحتم که او ازاین سن شروع به شکایت از وزنش کرده و نگرانم که سوء تغذیه بگیرد. چگونه می توانم بفهمم که مشکل کجاست و این که برای بهبود او چه باید بکنم؟"
نگرانی در مورد شکل ظاهری و کمی خجالتی بودن در مورد وزن، برای نوجوانان امری طبیعی است. در طول بلوغ، بدن آنها شروع به تغییرات شدید می کند و آنها با فشار های اجتماعی زیادی از طرف  دوستان و پیدا کردن جایگاه خود ، دست و پنجه نرم می کنند. ولی اگر این نگرانی ها تبدیل به وسواس شوند و در رفتار های شخص تاثیر بد بگذارند و تصور ذهنی آنها را از بدن خود وغذاها منفی کنند، سوء تغذیه پیش می آید.
کسانی که دست به کارهایی برای کاهش وزن می زنند که به آنها آسیب های روحی و جسمی وارد می کند، مشکل دارند. دیگر نشانه های این اختلال غذایی عبارتند از لاغر شدن، ترس از چاقی، بازی با غذا به جای خوردن آن، ورزش کردن های شدید و غیر منطقی، کاهش مدت زمان قاعدگی و صحبت مدام از وزن. بعضی از این افراد حتی با نوشیدن الکل زیاد خود را وادار به استفراغ می کنند و یا از ملین ها استفاده می کنند.
اگر نگرانید که دخترتان از سوء تغذیه رنج می برد، ضروری است که هر چه سریع تر به او کمک کنید. به او بفهمانید که رفتارهایش شما را نگران کرده است. اختلال در خورد و خوراک، می تواند بسیار خطرناک باشد و سلامت فرزندتان را در اعضای مختلف بدن ، به خطر بیاندازد.

آیا خوردن آب میوه ی زیاد باعث بدرنگی دندان ها می شود؟
خانم کاظمیان می پرسد:" پسر من زیاد اهل شکلات نیست ولی روزانه مقدار زیادی آب میوه مصرف می کند. دندان های جلویی او در حال زرد شدن هستند. آیا همین آب میوه باعث این مشکل شده است؟"
بله، مصرف آب میوه می تواند رنگ دندان ها را خراب کند. مطالعات نشان می دهند که شکر داخل آب میوه ها باعث خوردگی مینای دندان ها می شود؛ مخصوصا زمانی که به کودکان اجازه داده می شود به صورت پشت سر هم از بطری ها و یا پاکت های آب میوه در طول روز استفاده کنند.
پوسیدگی وقتی رخ می دهد که این مواد لای دندان ها برای مدت های طولانی می مانند. کودکانی که هنگام خواب شیر می خورند نیز به این نوع پوسیدگی دچار می شوند.
بهترین کار این است که مصرف این گونه نوشیدنی های شکر دار را محدود کنیم و نگذاریم آنها بطری در دست بخوابند. ایده آل آن است که کودکان را پس از یک سالگی به نزد دندان پزشک  جهت معاینه ، ببریم.

چگونه می توانم عادت های غذایی فرزندم را بهبود بخشم؟
خانم حقیقی می پرسد:"من می خواهم عادت های ناسالم غذایی دخترم را تغییر دهم. ولی میترسم با ممنوع کردنم هله هوله های پرچرب و غذاهای پر کالری، دخترم را به سمت سوء تغذیه سوق دهم. می خواهم که او در سلامت کامل باشد ولی از طرفی هم نمی خواهم او احساس بدی نسبت به خود پیدا کند. چگونه با این مسئله کنار بیایم؟"
مهمترین چیز در ایجاد عادت های جدید رعایت تعادل است. به دخترتان آموزش دهید در بیشتر مواقع از غذاهای سالم استفاده کند و خوردن هله هوله های چاق کننده را برای مناسبت های خاص نگهدارد. نباید در این مناسبت ها به او سخت بگیرید، وگرنه اوضاع بدتر هم می شود!
عادت های سالم را با تشکیل وعده های خانوادگی و پر کردن یخجال با غذاهای مغذی و متنوع تشویق کنید. سه وعده غذایی را حتما داشته باشبد و عصرانه ها و میان وعده های مفید نیز فراموش نشود. به تقویت اعتماد به نفس دخترتان کمک کنید. از او تعریف کنید و تشویقش کنید از خود ونگرانی هایش برایتان صحبت کند.
منبع:مجله پزشکی مادر

 

admin بازدید : 273 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

کودک باید در انتخاب نوع تمایلات غذایی و زمان غذا خوردن آزاد باشد و والدین اصرار به خوردن غذایی خاص نداشته باشند.در واقع اکثر کودکان در سنین پیش از دبستان تابع هوس‌های غذایی هستند و از خوردن بعضی غذاها امتناع می‌کنند.

 

 

پزشکان می گویند اصرار به مصرف غذایی خاص و یا خوردن غذا در وعده‌های غذایی مشخص به هیچ وجه درست نیست و بهتر است عادات غذایی کودک به صورت غیرمستقیم کنترل شود و والدین توجه داشته باشند در صورتی که کودک از خوردن غذایی خاص امتناع می‌کند به هیچ وجه اصرار نکنند و آن غذا را برای مدتی از فهرست غذایی کودک خارج کرده و مجددا آن غذا را به شکل دیگری وارد زنجیره غذایی کودک کنند.

 

 

همچنین در هنگام صرف غذا بهتر است تلویزیون را خاموش کرده و با انتخاب ظروف رنگی و تزئین غذا، کودک را تشویق به خوردن غذا کنند. در عین حال والدین تلاش نکنند غذا را به زور وارد دهان کودک کنند و غذا خوردن را به خود کودک واگذار کنند، زیرا تحقیقات نشان داده است کودکانی که خودشان غذا می‌خورند، سالم‌ترند.

 

admin بازدید : 166 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

علل و روشهاي مقابله چرا كودك از خوردن امتناع مي كند و چه بايد كرد؟ امتناع كودك از خوردن ممكن است به دلايل زير باشد:

 

فعاليت زياد و در نتيجه خستگي فعاليت كم و در نتيجه كمتر گرسنه شدن نخوابيدن كم بودن فاصله بين تنقلات با غذاهاي اصلي اظهار نظر مبني بر دوست نداشتن غذ توسط بزرگترها. اما در عين حال اين امر ممكن است وسيله اي باشد كه كودك مي خواهد عدم وابستگي و استقلالش را نشان دهد. اين خود بخشي از مراحل تكامل اوست.

 

بد غذایی کودک

 

 

والدين اگر هيجان زده باشند و به كودك فشار بياورند سبب كندي جريان ترشح معده كودك و مانع از هضم غذاي وي مي شوند. بعلاوه كودك از توجه والدين لذت مي برد و مي آموزد كه امتناع از خوردن، يكي از راه هاي جلب توجه آنان است. كودك معمولا غذاي بخصوصي را براي مدتي دوست دارد و بعد ممكن است به غذاي ديگري علاقه نشان دهد.

 

 

يعني كودك غذايي را كه تا ديروز دوست داشت و مي خورد، امروز از خوردنش امتناع مي كند. در اين مورد، والدين با تغييراتي از قبيل تغيير در درجه حرارت و يا نوع پخت، يا شكل غذا (به عنوان مثال دادن شير گرم يا سرد، دادن تخم مرغ آب پز يا نيمرو و... ) و تعريف و تمجيد از غذا مي توانند آن را مورد پسند و دلخواه كودك كنند. اگر كودك باز هم از خوردن متناع كرد، والدين بايد صبور باشند و كودك را به اجبار وادار به خوردن نكنند و پس از تمام شدن غذ، بشقاب او نيز با ساير بشقاب ها برداشته شود.

 

 

بدين ترتيب هم كودك ياد مي گيرد كه زمان صرف غذا نامحدود نيست و هم باعث مي شود در وعده غذايي بعد، به اندازه كافي گرسنه باشد و غذا بخورد. نتايج مطالعات نيز نشان داده است كه دريافت انرژي هر كودك از يك وعده غذايي به وعده ديگر بسيار متفاوت است ولي كل انرژي دريافتي روزانه بطور قابل توجهي ثابت است.

 

 

بدين معني كه معمولا كودك كمبود كالري و مواد مغذي در يك وعده را، در وعده بعد جبران مي كند. لذا وظيفه والدين انتخاب و ارائه مواد غذايي مغذي و مناسب است. اگر كودك به خوردن بعضي از غذاها علاقه نشان نمي دهد چه بايد كرد؟

 

 

اگر كودك علاقه كافي براي خوردن بعضي از انواع غذاه را ندارد مادر بايد آن غذا را به روش هاي مختلف درست كند تا همان ماده غذايي با مزه و طعم جديد مورد استفاده كودك قرار گيرد و اگر باز هم از خوردن امتناع كرد مي توان از جانشين هاي آن ماده غذايي استفاده نمود.

 

 

 

غذای کودک

 

 

بعضي از مادران شكايت دارند كه كودكشان گوشت تكه يا تخم مرغ نمي خورد و يا شير كم مي خورد و يا شيريني زياد طلب مي كند. در زير چند پيشنهاد براي راهنمايي اين مادران اورده شده است.

 

 

براي كودكاني كه گوشت تكه اي نمي خورند: بهتر است گوشت را به قطعات بسيار كوچك و ريز تقسيم كنيد كه به خوبي پخته شود مثلا به صورت حليم گندم درآيد. قطعات بسيار ريز گوشت را مخلوط با حبوبات كاملا بپزيد و نرم كنيد. همراه با يك قاشق غذا خوري روغن زيتون و يك قاشق مرباخوري آب ليمو ترش يا آب نارنج تازه به كودك بدهيد.

 

 

گوشت چرخ كرده را به صورت كوفته قلقلي درآوريد يا به صورت مخلوط با گوجه فرنگي بجاي سس روي ماكاروني بريزيد يا كتلت (مخلوط كوشت و سيب زميني و تخم مرغ) به شكل هاي كوچك و زيبا تهيه كنيد و يا به صورت مخلوط با آب گوجه فرنگي و لوبيا و برنج (لوبيا پلو) بپزيد. از گوشت مرغ يا ماهي استفاده كنيد.

 

 

اگر كودك هيچيك از انواع گوشت را نمي خورد از جانشين هاي آن استفاده كنيد؛ مثل زرده تخم مرغ، سفيده تخم مرغ، عدس، پنير با بادام يا گردو، لوبيا چيتي پخته شده، بادام زميني بدون پوست، شير و ماست.

 

 

برنج را در آب گوشت يا مرغي كه مي پزيد بريزيد و به صورت كته نرم، با انواع سبزي ها يا عدس ، به او بدهيد. كودكاني كه اصلا گوشت نمي خورند بايد از نظر دريافت آهن مورد توجه باشند. براي كودكاني كه تخم مرغ سفت شده را نمي خورند: تخم مرغ سفت شده را با كمي كره يا شير نرم كنيد.

 

 

زرده و سفيده تخم مرغ را بزنيد و داخل سوپ بريزيد و بگذاريد چند جوش بزند. زرده و سفيده تخم مرغ را با كمي شير (2 قاشق غذاخوري) مخلوط كرده و در روغن بپزيد (خاگينه) سيب زميني پخته شده و تخم مرغ سفت شده را رنده كنيد و به آن كمي كره يا روغن زيتون بزنيد (تقريبا مثل سالاد الويه ولي بدون سس مايونز) يا به آن ماست و روغن زيتون يا كمي شير اضافه كنيد.

 

 

تخم مرغ را بزنيد و با نصف استكان ماست در ته قابلمه اي كه براي او كته درست مي كنيد بريزيد (مثل ته چين) ماكاروني را بپزيد، آب كش كنيد، يك تخم مرغ را بزنيد و با يك استكان شير مخلوط كنيد، كمي پنير در آن رنده كنيد و با ماكاروني دم كنيد. تخم مرغ را بزنيد و با كمي خامه و آب ليمو به سوپ او اضافه كنيد و بگذاريد بپزد (از مصرف تخم مرغ خام يا نيم پز پرهيز كنيد).

 

 

براي كودكاني كه شير مادر يا هيچ شير ديگري را نمي خورند: ماست را جانشين شير كنيد و دوغ و ماست را در وعده هاي غذايي كودك بگنجانيد. در بعضي از غذاها از شير استفاده كنيد. مثلا آرد و كره و شير را به سوپ اضافه كنيد. ماكاروني و شير و پنير درست كنيد. به كودك شير برنج و فرني بدهيد.

 

 

بد غذایی کودک

 

با شير و كره و پنير و كمي آرد، سس درست كنيد و روي ماكاروني يا روي سبزي هاي پخته شده بريزيد. براي كودكاني كه سبزي يا ميوه نمي خورند: كودكان ممكن است در اين سن يك نوع ميوه يا سبزي را نخورند و نوع ديگر را بهتر بپذيرند. هر كدام را كه بهتر مي خورند بيشتر بدهيد. اما گهگاه سبزي ها يا ميوه هايي را كه نمي خورند باز امتحان نموده و پيشنهاد كنيد.

 

 

سبزي هايي مثل كرفس و هويج را بپزيد (نه خيلي زياد كه له شود بلكه كمي ترد باشد) و بگذاريد كودك آن را با دست بردارد و بخورد. سبزي ها را ريز كرده و در سوپ او بريزيد. كمي ماست چكيده بر روي سبزي هاي پخته بريزيد يا سبزي را با نان و پنير به او بدهيد.

 

 

اگر ميوه نمي خورد، آن را رنده كرده يا به تكه هاي كوچك تقسيم كنيد و با كمي خامه يا ژله به او بدهيد (مثل سالاد ميوه)؛ يا در تهيه ژله به جاي آب، آب ميوه بريزيد؛ يا ژله درست كنيد و تكه هاي بسيار كوچك ميوه را به ژله اضافه نمائيد (فراموش نكنيد ميوه و سبزي ها را قبل از مصرف خوب شسته و ضد عفوني نمائيد).

 

 

براي كودكاني كه شيريني زياد مي خورند: چون عادت به خوردن مواد شيرين از كودكي ايجاد مي شود، لذا براي پيشگيري از ايجاد اين عادت بايد: خريد شيريني و درست كردن غذاهاي شيرين را كاهش دهيد.

 

 

در غذاهاي شيريني كه استفاده مي كنيد، شكر كمتري استفاده نمائيد. مواد شيرين مثل بستني و شكلات را به عنوان جايزه به كودك ندهيد بلكه مقدار كمي از آن را جزو برنامه غذاييش بگذاريد. از عكس برگردان يا برچسب هاي رنگي بعنوان جايزه استفاده كنيد. مراقب دندان هاي كودك نيز باشيد و بعد از مصرف مواد شيرين حتما دندان هاي او را مسواك بزنيد.

 

admin بازدید : 204 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

بستني با انواع شکل‌ها و مزه‌هاي مختلف‌ مورد علاقه بزرگسالان و کودکان بوده و هست. مادران نيز بستني را جزو برنامه غذايي کودکان در نظر مي‌گيرند و اغلب اين سئوال برايشان پيش مي‌آيد كه بستني برايشان مفيد است يا نه؟ از چه سني مي‌توان به آنها بستني داد؟

 

پزشکان توصيه مي‌کنند از دادن بستني به‌صورت روزانه تا قبل از سن سه سالگي خودداري کنيد؛ زيرا تا اين سن دادن غذاهاي چرب و قندي احتمال چاقي و اضافه وزن را در کودکان افزايش مي‌دهد. همچنين دادن بستني قبل از سه سالگي، مي‌تواند آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به دندان‌ها زده و موجب نرم شدن ميناي دندان‌هاي شيري يا دايمي شود و دندان‌ها را در معرض فرسايش تدريجي و‌ پوسيدگي قرار دهد.

 

پس از آنجا که کودکان علاقه بسياري به بستني دارند، والدين بايد بر حسب سن و وضعيت جسمي و سلامت براي آنها بستني مناسب را انتخاب کنند. بعضي از کودکان به انواع مغز‌ها مثل پسته، بادام و گردو عدم تحمل نشان مي‌دهند و برخي نيز نسبت به کاکائو و رنگ‌هاي شيميايي حساسيت دارند که در اين صورت والدين بايد مصرف بستني حاوي اين مواد را قطع کنند.

 

در ضمن، بعد از سه سالگي بستني نه به عنوان وعده‌هاي غذايي بلکه جزيي از‌ غذاهاي تکميلي و به عنوان دسر بايد در نظر گرفته شود. دو تا سه قاشق مرباخوري بستني ساده که خيلي سرد نباشد کافي است، اما حتي اين مقدار هم براي کودکاني که استعداد چاقي دارند، توصيه نمي‌شود.

 

جالب است بدانيد ميزان کالري انواع بستني‌ها متفاوت است. بنابراين بر حسب وزن کودک بايد نوع مناسب بستني را انتخاب کرد. زيرا بستني‌هاي معمولي چون از شير، شکر، تخم‌مرغ و مقداري خامه درست شده‌اند، در هر 100 ميلي‌ليترشان، 100 کيلوکالري دارند. اما بستني‌هاي ميوه‌اي و يخي به علت داشتن ميوه، آب و شکر کالري کمتري دارند. نکته مهمي که بايد در اينجا به آن اشاره کرد، اين است که بايد از مصرف بستني‌هاي فله‌اي و حاوي مواد رنگي و شيميايي يا ميوه‌هاي نامطمئن به خصوص در اين سنين خودداري شود.

 

منبع:مجله مادران

 

admin بازدید : 148 پنجشنبه 12 تیر 1393 نظرات (0)

آماده کردن ناهاری که فرزندتان در مهدکودک یا مدرسه با اشتهای کامل بخورد کار چندان ساده‌ای نیست. اینجاست که باید سیاست مادرانه یا پدرانه‌تان را به کار بگیرید و دست به کار شوید.

 

این سیاست و ترفندهای هوشمندانه رمز موفقیت شما در تهیه‌ی یک ناهار خوشمزه و بدون استرس است که از طرفی باعث می‌شود از انتخاب مواد غذایی آماده و صنعتی بپرهیزید و از طرفی مطمئن باشید که فرزندتان غذایش را می‌خورد. برای آشنایی با این ترفندهای هوشمندانه با ما همراه شوید.

 

از فرزندانتان بخواهید که کمکتان بکنند

شما غذا را برای فرزندتان تهیه می‌کنید بنابراین نظر او را بپرسید. آن‌ها را به خرید ببرید و بخواهید در تهیه‌ی غذا کمکتان کند. این کار باعث می‌شود ذائقه‌ی غذایی آن‌ها در مسیر مناسب قرار بگیرد. از این گذشته با این روش فرزندتان غذایی که خودش در تهیه‌ی آن نقش داشته است را با لذت بیشتری می‌خورد.

 

غذای ساده‌ای تدارک ببینید

وقتی کودکان سر میز ناهارخوری می‌نشینند چندان به غذا فکر نمی‌کنند. در واقع تمام هوش و حواسشان به بازی است. یعنی به فکر این هستند سریع چیزی بخورند و سراغ بازی بروند. برای همین سعی کنید آن‌ها را سر میز معطل نکنید و غذاهای مغذی و ساده‌ای تهیه کنید مثل ساندویچ‌های برش داده شده، میوه های تازه و دسرهای سالم. اگر غذای ساده‌ای به دستشان ندهید هر روز مجبور خواهید بود ظرف غذای دست نخورده‌ی او را خالی کنید.

 

هم به صرفه، هم خوردنی

اگر برای شام پیتزای سالمی درست کرده‌اید (یا سفارش داده‌اید) و تکه‌هایی از آن مانده است دور نیندازید. خیلی از بچه‌ها عاشق پیتزای سرد برای ناهار هستند. پاستاهای شب نیز گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند. این گونه هم دغدغه «چی درست کنم؟» را از خود دور کرده‌اید و هم ناهار مورد علاقه‌ی فرزندتان را در ظرف غذایش گذاشته‌اید.

 

شما غذا را برای فرزندتان تهیه می‌کنید بنابراین نظر او را بپرسید. آن‌ها را به خرید ببرید و بخواهید در تهیه‌ی غذا کمکتان کند. این کار باعث می‌شود ذائقه‌ی غذایی آن‌ها در مسیر مناسب قرار بگیرد

 

اگر از شام مرغ مانده باشد دست به کار شوید و به همراه نخود فرنگی و کاهو ساندویچ درست کنید و داخل ظرف غذایش بگذارید. میوه را فراموش نکنید.

 

پروتئین یادتان نرود

پروتئین انرژی بچه‌ها را در طول روز تأمین می‌کند. برای همین لازم است غذاهایی تهیه کنید که حاوی گوشت قرمز، پنیر، تخم مرغ، انواع لوبیاها و دانه و مغزها باشند. این مواد غذایی بهترین گزینه برای تأمین پروتئین بچه‌ها محسوب می‌شوند. خیلی از بچه‌ها عاشق تخم مرغ آب پز هستند و برخی دیگر نان و پنیر را با اشتهای خوبی می‌خورند. همیشه یک مشت کوچک از دانه‌ها و مغزهای روغنی در جیب‌های کوچکشان بریزید.

 

در نهایت سعی کنید ذائقه‌ی بچه‌هایتان را به سمت مواد غذایی مغذی و سالم هدایت کنید. میوه را جایگزین هله‌هوله‌ها بکنید. دست به کار شوید و خودتان کیک و بیسکویت درست کنید. میوه و سبزیجات سالم را فراموش نکنید.

 

منبع:plaisirssante

 

admin بازدید : 152 پنجشنبه 12 تیر 1393 نظرات (0)

حتما درباره خواص گوناگون سیب تا به حال بارها و بارها شنیده‌اید. اینکه این میوه یکی از سلامت‌ترین خوراکی‌هاست و با مواد مغذی که دارد می‌تواند نقش بسیار مهمی در سلامت ایفا کند. یکی از مزیت‌های سیب این است که تقریبا در تمام دنیا وجود دارد اما بد نیست با عملکرد این میوه در بدن کودکان آشنا شوید و بدانید که چطور با خوردن یک سیب، کوچولوی‌تان می‌تواند سالم و سلامت بازی کند.
کاهنده سرفه
سیب درجه تب را پایین می‌آورد و برای بهبود گلو درد و سینه درد بسیار موثر است. نوزادان و بچه‌های کوچولو شاید به دلیل سرفه شب‌ها نتوانند خواب راحتی داشته باشند. سیب شیرین می‌تواند میزان سرفه این بچه‌ها را کم کند. ضمن آنکه می‌تواند دوره سرماخوردگی را نیز کوتاه‌تر کند و در درمان آن مفيد است.
بهبود دل درد
سیب می‌تواند بیماری‌های گوارشی را کنترل کند. پلی‌فنول موجود در سیب با ایجاد لایه محافظ روی آستر شکمی از ناراحتی‌های گوارشی جلوگیری می‌کند. سیب، تقویت‌کننده کبد و معده و اشتهاآور است و برای درمان بی‌اشتهایی کودکان مفید است.
تنظیم کننده قند خون
تنظیم سطح قند خون کودکان بخش مهمی از سلامت کلی آنها را شامل می‌شود که به طور مستقیم با مواد غذایی تامین می‌شود. قند خون پایین منجر به خستگی و خواب‌آلودگی کودک شده در حالی که قند خون بالا موجب افزایش میزان انسولین می‌شود. سیب شاخص قند خون حدود 38 دارد که نسبتا کم است. مصرف غذاهایی با شاخص قند خون پایین مانند سیب می‌تواند باعث جلوگیری از بالا و پایین شدن سطح قند خون ‌شود.
کمک به آسم
تحقیقات اخیر نشان داده بچه‌هایی که مبتلا به آسم هستند و هر روز صبح آب سیب می‌خورند، نسبت به کسانی که ماهی یک بار سیب می‌خورند، سینه‌شان کمتر خس خس می‌کند. بچه‌هایی که مادران‌شان هنگام بارداری سیب مصرف می‌کردند، نسبت به مادرانی که اصلا سیب نمی‌خوردند، کمتر دچار آسم شده‌اند.
تقویت سیستم ایمنی
سیب قرمز آنتی‌اکسیدانی به نام کورئکتین دارد که تحقیقات تازه نشان می‌دهد، همین آنتی‌اکسیدان می‌تواند سیستم ایمنی کودک را تقویت کند.
خمیر دندان طبیعی
اسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن، باکتری‌های دهان را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کند. جویدن سیب نه تنها جریان خون را در لثه‌ها تسهیل می‌کند بلکه فیبر موجود در آن مانند خمیر دندان عمل کرده و می‌تواند دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز کند. مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌شود. مینای دندان را محکم‌تر می‌کند و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند. ضمن آنکه اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند.

منبع:مجله سیب سبز

admin بازدید : 168 پنجشنبه 12 تیر 1393 نظرات (0)

معمولا علت خودداری بچه‌ها از خوردن میوه یا برخی غذاها، اصرار بیش از اندازه شماست. اگر فرزندتان میوه نمی‌خورد، او را مجبور یا تهدید نکنید چون در این صورت با مقاومت و لجبازی‌اش مواجه خواهید شد. می‌توانید مقداری از میوه‌های نرم را خوب پوست بکنید و به قطعه‌های ریز تقسیم کنید یا حتی به شکل پوره درآورید.

سپس آنها را با بستنی یا نوشیدنی‌های مورد علاقه فرزندتان یا حتی ماست ترکیب کنید یا از ترکیب آب و پوره میوه‌های مختلف (به همراه ورقه‌های ژلاتین) برای بچه‌ها ژله‌های خانگی سالم یا بستنی‌های یخی تهیه کنید. علاوه بر این، می‌توانید میوه‌های پوست‌کنده را تزیین کنید و جلوی بچه‌ها بگذارید. سپس به کار خود مشغول شوید.
  
در مواردی بچه‌ها از سر کنجکاوی هم که شده، دور از چشم شما سراغ این میوه‌ها خواهند رفت و آنها را خواهند خورد. البته میوه‌ها به تنهایی تامین‌کننده ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن نیستند. سبزی‌های مختلف مورد علاقه بچه‌ها هم می‌توانند بخشی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن آنها را تامین کنند.

نکته مهم دیگر، این است که مصرف خودسرانه مکمل‌های ویتامینی برای بچه‌ها اصلا درست نیست زیرا این مکمل‌ها اثر ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای که از طریق خوراکی‌های تازه به بدن می‌رسند، ندارند و ممکن است کودک را دچار مشکل دریافت بیش از اندازه ویتامین کنند.

منبع:aftabir.com

admin بازدید : 227 چهارشنبه 11 تیر 1393 نظرات (0)

وقتی کودک از دوران شیرخوارگی و نوپایی به سنین خردسالی می رسد، اشتهای او به خوردن خوراکی ها و تنقلات رنگارنگ زیاد می شود.

در واقع دوست دارد که غذاها و تنقلاتی که می خورد از نظر طعم، رنگ، ظاهر و بو متنوع باشد. اینجاست که پای تنقلات صنعتی به میان می آید.

نگرانی اصلی مادران جوان هم، میل زیاد کودکان به مصرف این نوع تنقلات است. هرچند مادر بتواند در محیط خانه کودک را به خوردن تنقلات سالم تشویق کند، اما به محض ورود او به مهد یا مدرسه و با دیدن این نوع تنقلات در دست دوستان یا در بوفه مدارس اشتهای او تحریک و ترغیب به مصرف این تنقلات می شود.

در این میان برخی مادران جوان به این تصور که تنقلاتی چون چیپس، پفک، ویفر، شکلات و... می تواند برای مدتی کودک را ساکت و خوشحال سازد، بی توجه به عوارض این نوع محصولات آن را براحتی در اختیار کودک دلبندشان قرار می دهند، اما در مقابل مادران متعهد و مسوولیت پذیری هم هستند که با ارائه راهکارهای صحیح و مناسب، تغذیه کودک خود را در جهت مثبت هدایت می کنند. اما تنقلات صنعتی چه مضراتی دارد وچه خوراکی هایی را می توانیم جایگزین آنها کنیم؟

● مضرات تنقلات صنعتی
چیپس، پفک، انواع اسنک ها، ویفرها، شکلات ها و... همگی از جمله تنقلات فانتزی غیر ضروری است که به جهت دارا بودن نمک، روغن، مواد طعم دهنده، رنگ دهنده، مواد شیرین و نگه​دارنده برای کودکان محدودیت مصرف دارد.

نمک زیاد این محصولات سبب آسیب به کلیه ها، تغییر ذائقه کودک به شورخواری، تجمع آب در بدن، تورم و پرفشاری خون خواهد شد. رنگ های به کاررفته باعث بروز اختلالات رفتاری، اضطراب، تندخویی و حساسیت شده و روغن های چند بار مصرف سرخ کردنی طی حرارت های بالا با ایجاد رادیکال های آزاد پراکسید، مواد سرطان زایی را ایجاد می کند که مصرف دراز مدت آن سبب ابتلای مصرف کننده به انواعی از سرطان ها می شود.

از طرفی طی برشته یا سرخ شدن محصولات حاوی کربوهیدرات نظیر چیپس، بیسکویت، کلوچه و... ماده ای سمی به نام آکریلامید تولید می شود که سبب تضعیف سیستم ایمنی، افزایش بیماری های عفونی، ناباروری، سقط جنین، تغییر رفتارهای جنسی و... می شود.

سوءجذب و سوءتغذیه ناشی از مصرف این تنقلات نیز می تواند منجر به کم خونی، کوتاهی قد، پوکی استخوان و ریزش مو بخصوص در کودکان در حال رشد شود. مواد شیرین نیز باعث تنبلی لوزالمعده و بروز دیابت و عوارض ناشی ازچاقی می شود.

● تنقلات سالم کدام​ است؟
برگه هلو، زردآلو و قیسی یکی از خوشمزه ترین تنقلات سالم به شمار می رود. برگه ها به دلیل طعم شیرین و مزه متنوع جایگزین مناسب پاستیل، تافی و آبنبات های نرم است.

برگه زردآلو، سرشار از ویتامین A بوده و به رشد مطلوب اطفال کمک کرده و باعث تقویت بینایی می شود. هرچه این برگه نارنجی تر باشد درصد بتاکاروتن (ویتامینA) آن بیشتر است. برگه قیسی از زردآلو کم شیرین تر و کوچک تر بوده و به دلیل آنتی اکسیدان و ویتامین های گروه B برای رفع ناآرامی و بی خوابی کودک مفید است. برگه هلو هم به رفع عطش کمک کرده، اشتها آور خوبی است و سموم بدن را دفع می کند.

● آلو؛ سرشار از ویتامین B
آلوبرقانی، آلو زرد، آلو سیاه، آلو بخارا و آلوچه جنگلی خشک شده یا تازه، جایگزین مناسب لواشک های صنعتی است. آلو بخارا و برقانی، صفرا را دفع، کبد را تقویت و خون را تصفیه می کند و ​جوش ها را التیام می بخشد و از عوارض کم خونی می کاهد. آلو جنگلی، ترش و ملس بوده، ملین و ادرارآور خوبی است، گرمی خوراکی ها را رفع می کند، کلیه ها را شستشو می دهد و از پرفشاری خون می کاهد. آلو سیاه مسکّن حرارت درونی و حالت تهوع و سرگیجه است، در رفع خارش بدن موثر و سم زدای خوبی است. بهترین آلوها، آلوی سیاه و برقانی است که ویتامین B زیادی دار​د.

● کشمش، از بین برنده سوءهاضمه
سطح این نوع میوه خشک را می توانید با مقداری کاکائوی نرم شده پوشش دهید و آن را جایگزین انواع شکلات های اسانس دار و اسمارتیز کنید.

مویز حبه های درشت خشک شده انگور سیاه و کشمش حبه های انگور سبز است. مویز تهیه شده از انگور شاهانی و قرمز خواص بیشتری دارد و پرخاصیت ترین آن انواع پرگوشت، کم دانه یا بی دانه آن است.

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان بوده، از غلظت خون می کاهد، رگ​ها را گشاد می کند، برای رفع سوء هاضمه مفید بوده و ضدآلرژی و تقویت کننده سیستم ایمنی است.

در مقایسه با مویز، کشمش خواص کمتری دارد و برای مادران شیرده، سالمندان و کودکان در حال رشد مفید است.

● کنجد و شاهدانه استخوان ها را تقویت می کند
این دانه ها جایگزین تنقلات شیرین است. آنها را خام تهیه و در منزل برشته کنید. این دانه های پرکالری نیرو را تقویت کرده، به واسطه فسفر زیاد برای آرامش اعصاب مفید و تقویت کننده حافظه است، اسیدفولیک و منیزیم بدن را تامین می کند و به سبب کلسیم فراوان باعث استحکام استخوان های در حال رشد می شو​د.

همچنین ذرت بوداده جایگزین مناسبی برای انواع اسنک است. ذرت غنی ازویتامین های گروه B بوده و به علت داشتن گوگرد، آهن و کلسیم به تقویت موها و ناخن ها کمک می کند. برای تنوع در طعم این محصول آن را با مقدار کمی کره حیوانی تهیه کنید.

● توصیه ها
۱ ـ برگه ها را از اماکن معتبر خریداری و آنهایی را که در بسته بندی های بهداشتی و دارای مجوز بهداشت است، انتخاب کنید. اغلب برگه های فله ای با مواد شیمیایی گوگرددار به صورت غیربهداشتی خشک شده و به دلیل سطح چسبنده اغلب آلوده به گرد و غبار و فضولات پرندگان و حشرات موذی است.

۲ ـ از خرید انواع آلوهای فرآوری شده و فله ای خودداری کنید؛ آلوهای فرآوری شده حاوی نمک و مواد رنگی زیادی بوده و آلرژی زاست.

۳ ـ میزان کالری اغلب میوه های خشک بخصوص کشمش و مویز بالاست؛ در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید.

۴ـ کنجد و شاهدانه به دلیل دارا بودن روغن های گیاهی، بسیار فسادپذیر بوده و رطوبت زیاد موجب کپک زدگی آنها می شود؛ از نگهداری طولانی مدت این دانه ها اجتناب کنید.***


منبع:aftabnews.i

 

admin بازدید : 152 چهارشنبه 11 تیر 1393 نظرات (0)

باز هم بوی خوش ماه رمضان می‌آید و ما را به سوی خود می‌خواند. ماه رمضان فرصتی است برای نزدیک‌تر شدن به خدا.

 

برای آنکه بتوانیم از برکات این ماه عزیز بهره ببریم و توفیق انجام عبادات و مناجات‌ها را داشته باشیم، باید برنامه‌ریزی صحیحی برای تغذیه در این ماه عزیز داشته باشیم.یکی از گروه‌هایی که توجه به تغذیه درست آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نوجوانانی هستند که برای بار اول روزه می‌گیرند. از آنجا که نوجوانان در سن رشد هستند عدم توجه به تغذیه مناسب هم می‌تواند بر روی رشد و سلامت آن‌ها اثر منفی بگذارد و هم قدرت و توان روزه گرفتن را از آنان سلب نماید.

 

حداقل 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابید

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در تغذیه ماه رمضان نوجوانان مدنظر قرار گیرد مصرف سحری است. وعده سحری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون در صورت عدم مصرف این وعده غذایی به خصوص در روزهای بلند تابستان، طول مدت ناشتایی بسیار زیاد شده و عوارضی چون سردرد، افت فشار خون و ضعف شدید را به همراه خواهد داشت. برای آنکه بتوانید نوجوان خود را به خوردن سحری ترغیب کنید، مهم‌ترین نکته این است که تلاش نمایید حداقل 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابد. این کار باعث می‌گردد که با کمبود خواب مواجه نشده و با رغبت در هنگام سحر بیدار شود.

 

کمی زودتر بیدار شوید

سحری نباید با عجله خورده شود. کمی زودتر بیدار شدن و مصرف یک میوه یا کمی سالاد می‌تواند باعث تحریک اشتهای فرد گردد. یک وعده سحری مناسب بهتر است شبیه ناهار باشد. البته این موضوعی است که بر حسب اشتها و ذائقه افراد متفاوت خواهد بود، ولی از آنجا که دریافت کالری و پروتئین نوجوانان نباید در طول ماه رمضان تغییر نماید، بهترین راه این است که وعده ناهار در سحر و صبحانه در افطار میل شود و بعد از حدود 2-1 ساعت پس از افطار نیز شام سبکی مصرف شود.

 

برای پیشگیری از تشنگی

در وعده سحری بهتر است از خوردن غذاهای سرخ‌شده پرهیز گردد تا از تشنگی در طول روز جلوگیری شود. ضمناً به خاطر داشته باشید پروتئین‌های حیوانی نظیر گوشت به صورت اوره دفع می‌شوند و دفع اوره مستلزم وجود مقادیر زیاد آب است. به بیان دیگر بدن برای دفع مواد زائد حاصل از هضم پروتئین‌های حیوانی مقدار زیادی آب مصرف می‌کند و بدین ترتیب بدن با تشنگی و کمبود آب مواجه می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل می‌توان از مخلوط پروتئین‌های حیوانی و گیاهی (گوشت و حبوبات مختلف) استفاده کرد تا میزان گوشت مصرفی کاهش یافته و در عین حال پروتئین مورد نیاز بدن نوجوان فراهم گردد. از سوی دیگر باید به خاطر داشت که حتماً در وعده سحری به همراه غذا از سالاد و سبزیجات (البته بدون سس) استفاده شود. از آنجا که مواد تشکیل دهنده سالاد به خصوص کاهو مقادیر زیادی آب دارد باعث تأخیر در ایجاد حس تشنگی خواهند شد. سوپ نیز گزینه مناسبی برای وعده سحری می‌باشد. مصرف غذاهای پر نمک و شور در هنگام سحر باعث تشدید احساس تشنگی در طول روز خواهد شد.

به خاطر داشته باشید مصرف آب زیاد در هنگام سحر نه تنها از تشنگی شما در طول روز نمی‌کاهد، بلکه می‌تواند با رقیق نمودن آنزیم‌های گوارشی، باعث بروز مشکلات گوارشی فراوان گردد.

 

منابع کلسیم را فراموش نکنید

از آنجا که نوجوانان در سن رشد هستند و استخوان‌های آن‌ها در حال طویل شدن است، کلسیم یکی از املاح حیاتی برای آن‌ها بشمار می‌رود، بنابراین در طول ماه مبارک رمضان نیز، مصرف منابع غنی کلسیم نظیر شیر، ماست و کشک باید به عنوان جزو جدایی‌ناپذیر رژیم غذایی در نظر گرفته شود.

 

روزه اولی‌ها و ورزش

در طول روز بهتر است از فعالیت‌هایی که باعث خستگی و تشنگی نوجوان می‌گردند جلوگیری شود. هر چند پیاده‌روی و فعالیت‌های سبک می‌توانند در طول ماه مبارک ادامه یابند، اما به دلیل تقارن ماه رمضان امسال با گرم‌ترین ماه سال (مرداد) احتمال تشنگی، کمبود آب و ضعف زیاد می‌باشد، بنابراین در صورتی که نوجوان تمایل به انجام فعالیت ورزشی دارد بهتر است آن را به بعد از ساعات افطار موکول نماید.

 

زمان افطار

برای افطار، بهتر است از یک نوشیدنی گرم مانند چای، آب جوش و شیر گرم به همراه یک شیرینی طبیعی نظیر خرما و کشمش استفاده شود و پس از آن افطار که باید در واقع مشابه صبحانه باشد مصرف گردد.

مصرف نان، پنیر، سبزی و گردو گزینه مناسبی برای وعده افطار است. مصرف غذاهایی مانند آش رشته که حاوی مقادیر زیادی رشته و حبوبات است و یا حلیم‌های چرب فشار زیادی را به دستگاه گوارش که ساعت‌های زیادی خالی از غذا بوده است وارد می‌نماید و مشکلات گوارشی ایجاد می‌شود. در صورتی که نوجوان تمایل زیادی به این‌گونه مواد غذایی دارد بهتر است به مقدار کم بسنده گردد.

 

فاصله کوتاه بین افطار و سحر

شام را می‌توان یک تا دو ساعت پس از افطار مصرف کرد. اما از آنجا که امسال ساعت افطار دیر هنگام می‌باشد و در نتیجه فاصله بین افطار و سحر نسبتاً کوتاه است، در صورتی که بین افطار و شام فاصله باشد، نوجوان دیرتر خوابیده و میل کمتری به مصرف سحری خواهد داشت، بنابراین بهتر است شام به همراه افطار مصرف شود، اما باید غذا را به آرامی میل کرد، چون مصرف سریع مقادیر زیاد غذا و اشباع شدن ناگهانی معده باعث اختلال در جریان خون شده و باعث بروز ناراحتی گوارشی می‌گردد. شام می‌تواند مشابه شام شب‌های غیر از ماه رمضان باشد. در فاصله افطار تا سحر مصرف میوه، آب‌میوه و چای کمرنگ توصیه می‌شود.

 

روزه اولی‌های کم اشتها

در مورد نوجوانانی که اشتهای کمی دارند یا کمی ضعیف به نظر می‌رسند، مصرف مغزها توصیه می‌شود. مادران عزیز می‌توانند مغزهای مختلف (نظیر پسته، بادام، فندق و نخودچی) را همراه کمی شکر آسیاب کرده و در هنگام سحر یا افطار به فرزندان خود بدهند و یا با مخلوط آن‌ها با شیر، یک حریره مغذی و سرشار از پروتئین برای آن‌ها تهیه نمایند. ضمناً ممکن است برخی از نوجوانان روزه‌دار نیاز به مصرف مکمل‌های ویتامین یا املاح داشته باشند که بهتر است با مشورت متخصص تغذیه در این خصوص اقدام نمایید.

 

منبع: زندگی آنلاین

 

admin بازدید : 186 سه شنبه 10 تیر 1393 نظرات (0)

یک کارشناس صنایع غذایی با تاکید بر عدم مصرف فست فود ها در کودکان بیان داشت: فست فودها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف هستند و فقط کالری بالایی دارند و از طرف دیگر؛ زیاده روی در مصرف آنها به کبد آسیب می رساند.

ایشان اظهار داشت: غذاهای فرآوری شده از دسته غذاهایی هستند که به هیچ عنوان نباید کودکان مصرف کنند؛ اغلب غذاهای فرآوری شده که از سوپرمارکت ها خریداری می‌کنید، حاوی نمک، چربی و شکر زیاد بوده و جزء غذاهای ضعیف هستند؛ این نوع غذاها، طعم طبیعی ندارند و حتی گاهی اوقات حاوی ترکیباتی هستند که روی برچسب شان عنوان نمی شود.

وی با اشاره به عدم مصرف صبحانه های بسیار شیرین در کودکان تصریح کرد: بیشتر صبحانه هایی که به کودکان داده می شود، بسیار شیرین است، بنابراین باید به اجزای تشکیل دهنده مواد غذایی توجه شود.

 ایشان فست فودها را از دیگر غذاهایی عنوان کرد که سعی شود به کودکان داده نشود و گفت: طی سال های اخیر تعداد رستوران های فست فود در سطح دنیا چند برابر شده و به همین ترتیب تعداد کودکانی که فست فود می خورند نیز بسیار افزایش یافته است. فست فودها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف هستند و فقط کالری بالایی دارند. در ضمن زیاده روی در مصرف آنها به کبد آسیب می رساند.

این کارشناس صنایع غذایی در ادامه خاطرنشان کرد: کافئین نوعی محرک موجود در قهوه، چای و نوشیدنی های کولا است که سبب تحرک بیش از اندازه کودکان می شود و مصرف آنها باید برای کودکان محدود شود بنابراین می توان نوشیدنی هایی سالم تر مثل آب و شیر را جایگزین کرد.

 

منبع:shahrzadpress.com

 

admin بازدید : 234 سه شنبه 10 تیر 1393 نظرات (0)

وقتی درِ منزل را باز کردم و دیدم که با چشم های اشک‌آلود، بغل پدرش نشسته و بین هق‌هق‌هایش، مدام، تکرار می‌کند که «من نمی‌خوام هیچ‌کسی رو بخورم!» حسابی نگران شدم. همسرم، در پاسخ به نگاه‌های نگران و سوال‌های شتاب‌زده من، تعریف کرد که «بردیا»، دوست صمیمی پسرم در مهدکودک، به او گفته که خیلی بی‌رحم است که گوشت می‌خورد؛ چون «ببعی‌ها گناهی ندارن که ما می‌کشیم‌شون و ازشون غذا می‌خوریم» و بعد هم با پسرم قهر کرده تا انتقام همه گوشفندها و مرغ‌ها را گرفته باشد.

قلبم از دیدن رنج پسر کوچکم و اشک‌هایی که انگار قرار نبود بند بیایند، فشرده شد، ولی واقعا نمی‌دانستم در جواب سوال‌های پشت‌سرهم او که «اصلا چرا من مجبورم گوشت بخورم؟»، «آخه ما چرا حیوون‌های کوچولو رو به‌خاطر خودمون، اذیت می‌کنیم» و...، چه جوابی بدهم.

شاید این مشکل، برای شما هم پیش آمده باشد. بچه‌ها، از سه، چهار سالگی به بعد، ارتباط بین مرغی را که توی حیاط خانه پدربزرگ دیده‌اند و جوجه‌کباب روی منقل را درک می‌کنند و می‌فهمند که گوشت توی خورش، از کجا آمده و همین مساله، گاهی، باعث ایجاد نوعی مقاومت ذهنی برای خوردن گوشت یا مرغ می‌شود.

کوتاه نیایید

شاید امتناع کودک شما، از خوردن گوشت یا غذاهای حیوانی، فقط به‌خاطر تغییر ذائقه‌اش باشد، نه به‌خاطر این‌که از فکر خوردن یک حیوان دیگر، دچار عذاب وجدان شده. پس، برای این‌که نسبت به سلامت برنامه غذایی او، اطمینان داشته باشید، به‌جای حذف کامل گوشت از رژیم غذایی، سعی کنید راهی برای دادن آن به کودک پیداکنید؛ البته بدون جنگ و دعوا!

گیاه‌خواری، گُل بی‌خار نیست

شاید پیش خودتان فکر کنید که اگر فرزند شما، به اندازه کافی، میوه، سبزی، حبوبات یا نان و غلات مصرف کند، دیگر نیازی به گوشت، مرغ، ماهی و... ندارد. خب، این طرز فکر، چندان درست نیست؛ چون منابع غذایی حیوانی، برخی از ویتامین‌ها را از جمله B12 دارند که در هیچ غذایی با منشأ گیاهی، پیدا نمی‌شود و کمبودش، باعث بروز کم‌خونی می‌شود.

بچه‌ها حساس‌ترند

کودکان، در مقایسه با بزرگ‌ترها، حساس‌ترند و نمی‌توانند به‌خوبی والدین‌شان، اهمیت مصرف گوشت یا غذاهایی را درک کنند که منشأ حیوانی دارند. بچه‌ها از این‌که بدانند غذایی که توی بشقاب‌شان است، تا همین چند وقت پیش، زنده بوده، راه می‌رفته و آن‌طور که بعضی بچه‌ها، به ماجرا، پر و بال می‌دهند، «جیک‌جیک می‌کرده و برای بچه‌هاش غذا می‌برده»، احساس بدی پیدا می‌کنند. پس، به احساس‌شان احترام بگذارید و مسخره‌شان نکنید.

وقتی کودک‌تان می‌پرسد «آیا مجبورم گوشت بخورم؟»، چه پاسخی برایش دارید؟

اگر کودک‌تان دو تا چهار ساله است:

خوردن گوشت و مرغ، برای سلامتی‌ات، مفید است؛ حتی اگر یک تکه کوچک باشد. مجبور نیستی هر روز گوشت بخوری. یکی، دو بار در هفته کافیه و بقیه روزها هم می‌تونی تخم‌مرغ و پنیر بخوری که دوست داری.

اگر کودک‌تان، چهار تا هفت ساله است: نمی‌خواهم مجبورت کنم که گوشت قرمز بخوری، ولی گوشت مرغ یا ماهی، کمک می‌کنه که زودتر بزرگ بشی. یادت باشه حالا که کم‌تر گوشت می‌خوری، باید به اندازه کافی، شیر و میوه و سبزی بخوری تا مریض نشی.

اگر کودک‌تان، بزرگ‌تر از هفت سال است:

ما، آدم‌ها، همه‌چیزخوار هستیم؛ می‌دونی یعنی چی؟ یعنی در برنامه غذایی ما، هم غذاهایی با منبع حیوانی و هم گیاهی وجود داره؛ چون بدن‌مون، طوری ساخته شده که به هر دو نوع غذا، احتیاج داره. مثلا خداوند، به ما دندون داده تا بتونیم گوشت رو بجویم و از پروتئین اون استفاده کنیم. اگر گوشت رو این شکلی که درست کردم، دوست نداری، می‌تونی کمکم کنی تا غذاهای جدیدی برایت بپزم که طعم‌شان رو دوست داشته باشی.

 

منبع:bartarinha.ir

 

admin بازدید : 197 جمعه 06 تیر 1393 نظرات (0)

تغذیه مناسب در این دوران بسیار مهم است و به داوطلبان کنکور توصیه می شود در این روزها هیچ وعده غذایی را از برنامه خود حذف نکنند.

admin بازدید : 163 جمعه 06 تیر 1393 نظرات (0)

 اگر برای تهیه صبحانه برای فرزند خود زمان کافی ندارید، می توانید با خوراکی های ساده اما کاملا مقوی آنها را روانه مهد یا مدرسه کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ کودکان هنگام صبح به انرژی نیاز دارند. برای تولید این انرژی نیز باید غذایی را انتخاب کنید که سرشار از کالری و ویتامین است.

صبحانه در یک ثانیه
گرانولا این خوراکی از جو دو سر، گندم‌، مغز بادام، كنجد و عسل‌ و قطعات‌ میوه‌هاى خشك‌ درست‌ می شود و بیشتر براى صبحانه‌ به همراه شیر خورده‌ مى‌شود. شما می توانید عسل را زیاد بزنید تا مواد به خوبی به هم بچسبند و تکه ای از آن را صبح به فرزند خود بدهید تا میل کند. سلول های مغز با مصرف این خوراکی پرانرژی، کربوهیدرات لازم برای کارکرد بهتر را دریافت می کنند. می توانید انواع آماده آن را از فروشگاه تهیه کنید. یا خودتان در خانه هر وقت فرصت دارید درست و در یخچال نگهداری کنید.

نان گندم و کره بادام زمینی نانی که از گندم یا دانه چاودار تهیه شده باشد فیبر بالایی دارد. کره بادام زمینی نیز منبع غنی پروتئین است و بیشتر چربی آن طبیعی است و به رگ های بدن هیچ آسیبی نمی رساند.

مافین سبوس جو این کیک های کوچک سرشار از فیبر، پتاسیم و منیزیوم هستند.

میوه سیب سرشار از فیبر و مواد انرژی زا است موز نیز از دیگر میوه های مقوی برای صبحانه است که منبع غنی پتاسیم و دیگر مواد معدنی به شمار می رود. به عنوان میان وعده بین صبحانه و ناهار نیز می توان این میوه ها را به کودک داد. این باعث می شود تا قند خون کودکان در طول فعالیت و بازی کاهش پیدا نکند.

صبحانه های دو دقیقه ای
اسموتی پرتقال و موز – آب پرتقال، ماست کم چرب و موز را با هم مخلوط کنید تا مایعی غلیظ و نرم به دست بیاید. این اسموتی سرشار از ویتامین، کلسیم و مواد معدنی است. حتی می توانید زنجبیل نیز به این مخلوط اضافه کنید. البته باید ببینید فرزندتان طعم قوی زنجبیل را دوست دارد یا خیر. البته به توصیه پزشکان، کودکان نباید بیش از نصف لیوان آب میوه در طول روز میل کنند.

پوره میوه. باور کنید یا خیر محققان در مقایسه مواد غذایی مفید میوه ها به این نتیجه رسیده اند که کیوی بیشتر از همه میوه های دیگر ماده غذایی مفید در خود دارد. کیوی را پوست بگیرید و همراه موز، آب سیب و تمشک در مخلوط کن بریزید.

سالاد میوه. میوه های فیبردار را درون کاسه ای خرد کنید و روی آن کمی ماست بریزید تا علاوه بر مواد معدنی، کلسیم و پروتئین نیز به بدن کودک برسد.

صبحانه های ده دقیقه ای
بهترین و مقوی ترین صبحانه برای کودک کورن فلکس به همراه شیر کم چرب است. این مخلوط سرشار از کلسیم و فیبر است. بیشتر کورن فلکس ها، ویتامین هایی همچون ویتامین B و اسید فولیک دارند. سعی کنید انواعی را خریداری کنید که شکر کمی دارند. به کودک خود بیاموزید برای شیرین کردن کورن فلکس می تواند از عسل یا میوه هایی همچون موز استفاده کند. برای اینکه بدن کودک آهن موجود در کورن فلکس را جذب کند، یک لیوان آب میوه 100 درصد طبیعی سرشار از ویتامین C نیز برای او تهیه کنید.

از جمله سیریِل های مقوی می توان به مخلوط دانه های جو یا گندم اشاره کرد. این صبحانه ویژه ورزشکاران است. کورن فلکس های سرشار از دانه های گندم یا جو برای ساعت های طولانی کودک را پر انرژی نگه می دارند.
انواع کشمش و مویز نیز بهترین انتخاب هستند.

منبع:salamatnews.com

admin بازدید : 158 جمعه 06 تیر 1393 نظرات (0)

بستنی‌ها دو گروه شیری و یخی دارند. بستنی‌های یخی از اسانس‌، رنگ‌های خوراکی و شیرین‌کننده‌هایی مانند شكر تشكیل می‌شوند. البته این نوع از بستنی‌ها هم انواع کارخانه‌ای دارند و هم غیرکارخانه‌ای. در كارخانه‌های معتبر در فرایند تولید از رنگ‌های طبیعی و مشابه آن كه جزو رنگ‌های خوراكی مجاز هستند، برای رنگ‌دادن به بستنی استفاده می‌شود، بنابراین رنگ آنها خطرساز نیست اما اگر بستنی یخی در كارگاه‌های كوچك و بدون نظارت وزارت بهداشت تولید شود، ممكن است از رنگ‌های غیرمجازی كه قاچاقی وارد شده است، در تهیه این نوع بستنی استفاده شود.

 

به این ترتیب اگر رنگ به كاررفته خوراكی و مجاز نباشد، می‌تواند برای سلامت مضر باشد و باعث بروز عوارضی مانند آلرژی، تحریك دستگاه گوارشی، تهوع، اسهال، علایم پوستی مانند كهیر و بروز بیش‌فعالی در كودكان شود. مصرف طولانی‌مدت آنها نیز با مسمومیت‌زایی كبد و كلیه و در نهایت اختلال در عملكردشان همراه است.

کدام بستنی برای کودکان مناسب است؟
معمولا بعد از 3 سالگی می‌توان 3-2 قاشق مرباخوری بستنی‌ (آن هم بستنی‌ای كه از شیر تهیه شده)، به‌عنوان جزیی از غذاهای تکمیلی و دسر در برنامه غذایی كودكان گنجاند. البته حتی این مقدار هم برای کودکانی که استعداد چاقی دارند، توصیه نمی‌شود. در ضمن، به دلیل آنكه میزان کالری انواع بستنی‌ها با یكدیگر متفاوت است، برحسب وزن کودک باید نوع مناسب بستنی را انتخاب کرد زیرا بستنی‌های معمولی به دلیل تشكیل شدن از شیر، شکر، تخم‌مرغ و مقداری خامه در هر 100 میلی لیترشان، 100 کیلوکالری انرژی دارند. كالری بستنی‌های یخی کمتر است اما نباید در مصرفشان زیاده‌روی كرد.

با توجه به اینكه بستنی‌های یخی فقط شامل شکر، رنگ و آب و فاقد هر نوع ماده غذایی هستند، مصرفشان به‌خصوص برای كودكان، سالمندان و زنان باردار توصیه نمی‌شود. زیاده‌روی در مصرف این نوع از بستنی‌ها به دلیل شکر افزوده‌شده، برای افراد کم‌تحرک یا كسانی که دچار اضافه‌وزن هستند نیز می‌تواند خطر چاقی را به همراه داشته باشد. یخ در بهشت هم سرشار از رنگ‌های مصنوعی است و هیچ ارزش غذایی‌ای ندارد و مصرفش به هیچ گروه سنی‌ای توصیه نمی‌شود. با توجه به شروع فصل تابستان و تمایل به مصرف بستنی، بهترین نوع بستنی‌هایی هستند كه از شیر تهیه شده‌اند.

 

 منبع:salamatnews.com

 

admin بازدید : 249 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

با نوزادی که شیر مادرش را نمی خورد و میلی به انواع شیرخشک ندارد چه کار باید کرد؟ چطور باید او را سیر کنیم؟ خیلی‌ها برای پیدا کردن شیر مناسب برای نوزادشان به مشکل برمی‌خورند. پیشنهاد خیلی‌ها در چنین مواردی استفاده از شیر حیواناتی مانند گاو  است. شما می‌توانید به نوزادتان شیر گاو بدهید اما  نباید فراموش کنید که جایگزین کردن شیر گاو به جای شیر مادر شرایط و استانداردهایی دارد که نباید از ذهن‌تان دور بماند.  دکتر میثم شیرزاد، متخصص طب سنتی درباره شیر مادر و شیر گاو و انتخاب مفید و سالم شیر توضیح می‌دهد.


چرا شیر مادر؟
مهم‌ترین ویژگی شیر مادر آنتی‌بادی‌های موجود در بدن مادر است که می‌تواند ایمنی مطلوبی در برابر بسیاری از بیماری‌های عفونی در بدن نوزاد ایجاد کند. شیر مادر باعث تقویت عملکرد ریه شده، از بیماری‌های تنفسی و تنگی نفس در نوزاد جلوگیری می‌کند و از ابتلا به پنومونی (ذات‌الریه) می‌کاهد.

نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، مسمومیت غذایی ندارد، برونشیت نمی‌گیرد، بدنش به عفونت‌های میکروبی دچار نمی‌شود و امکان ابتلای او به آنفلوآنزا، عفونت گوش، آلرژی، جوش، اسهال و سرخجه تقریبا به صفر می‌رسد. یکی دیگر از مزایای شیر مادر مکیدن سینه است.  مکیدن سينه مادر به رشد فک نوزاد کمک می‌کند و شیرخوارانی که از شیشه برای تغذیه استفاده می‌کنند، عمل مکیدن را به این کیفیت انجام نمی‌دهند. با توجه به این خواص منحصر به فرد، تا جایی که امکان دارد باید مادران را به تغذیه شیرخوارشان با شیر خود ترغیب کرد. در واقع موارد بسیار محدودی وجود دارد که مادر از این عمل منع می‌شود. این موارد شامل سرطان پستان، آبسه چرکی پستان و بیماری‌هایی مانند ایدز یا هپاتیت است.

بهترین زمان برای جایگزینی شیر گاو
شیرهای فله  دارای چربی و غلظت بالایی هستند و هضم آنها نسبت به شیرهای پاستوریزه دشوارتر است بنابراین در نوزادان و شیرخواران 2 تا 3 ماهه بهتر است با نظر متخصص اطفال از شیر خشک مناسب با شرایط شیرخوار استفاده کرد. اما اگر هیچ راه دیگری وجود نداشت می‌توان با مشورت متخصص از 3 ماهگی به بعد به تدریج از شیر گاو استفاده کرد. انواع شیرگاو ارزش تغذیه‌ای بالایی دارند اما باید قبل از استفاده به خوبی جوشانده شوند. بهترین شیوه جوشاندن اضافه کردن یک‌چهارم آب و جوشاندن  حداقل 15 تا 20 دقیقه با حرارت ملایم است. وقتی آب اضافه شده تبخیر شد شیر آماده استفاده است. جوشاندن کافی برای از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زای احتمالی موجود در شیر ضروری است. نکته دیگر حساسیت به پروتئین شیر گاو است که ممکن است در برخی شیرخواران بروز کند.

مدت زمان شیردهی از دید طب سنتی
نگاه طب سنتی منطبق بر شیوه‌ای است که در قرآن کریم بدان اشاره شده است. قرآن در سوره احقاف آیه 15 بیان می‌دارد که «و حمله و فصاله ثلاثون شهرا» یعنی مجموع دوره بارداری و از شیر گرفتن او 30 ماه است. به این ترتیب حدود 21 ماه را به زمان شیردهی اختصاص می‌دهد. این مطلب در منابع طب سنتی مورد تأکید قرار گرفته است. در بررسی‌های پزشکی نوین هم حدود 2 سال زمان مناسب برای شیر دادن به نوزاد ذکر شده است.

شاید آلرژی در کمین نوزاد شماست
اگر مادر بیمار باشد یا دچار سوء‌تغذیه شود، باز هم مناسب‌ترین شیر، شیر مادر است اما اگر در موارد خاصی مادر به توصیه پزشک یا نداشتن شیر کافی نتواند شیر خود را به نوزادش بدهد، نزدیک‌ترین شیری که می‌تواند جایگزین شیر مادر شود، شیر گاو است. باید توجه داشت که دستگاه گوارش نوزادان با هم تفاوت دارد و ممکن است بعضی از آنها به پروتئین موجود در شیر گاو حساسیت نشان دهند. اگر سیستم ایمنی بدن نوزاد به پروتئین شیر گاو حساسیت نشان دهد، کودک دچار علائمی مانند درد شکم، بی‌قراری، نفخ زیاد، اسهال و حتی گاهی وجود خون در مدفوع می‌شود. در این موارد باید شیر گاو و فرآورده‌های لبنی قطع و از شیر خشک مناسب مصرف شود. در چنین مواردی توصیه می‌شود مصرف شیر گاو را متوقف و با پزشک متخصص برای یک جایگزین مناسب مشورت کنید. بهترین جایگزین برای شیر گاو در نوزاد محروم از شیر مادر که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارد، شیر خشک است و بهتر است از شیر دیگری استفاده نشود.

تاثیر تغذیه دام بر کیفیت شیر
اگر دام از پوشش گیاهی متنوع تغذیه کند، مصرف شیری که از این دام تهیه می‌شود مانعی ندارد اما این نوع دام‌ها باید تحت نظر دامپزشک و معاینات دوره‌ای قرار گیرند و از نظر بیماری‌های عفونی کنترل شوند. اثرات مصرف احتمالی گیاهان خاص قابل توجه نیست. با این حال در صورت بروز علائم حساسیت به شیر باید از ادامه مصرف آن خودداری شود.

بدون مشورت پزشک اقدامی نکنید
ممکن است این سؤال برای‌تان پیش بیاید که چرا شیر گاو برای نوزاد تازه متولد شده مناسب نیست و اگر نوزاد فقط با شیر گاو تغذیه شود، دچار مشکل می‌شود؟ دادن شیر گاو به نوزاد تازه متولد شده او را دچار مشکل می‌کند چون دستگاه گوارشش کاملا شکل نگرفته و نمی‌تواند بسیاری از مواد غذایی را به راحتی هضم کند و به برخی از آنها هم حساسیت نشان می‌دهد. شیر گاو دارای غلظت بالایی از پروتئین و مواد معدنی است که کلیه نوزاد نمی‌تواند آنها را به راحتی از بدن خارج کند. شیر مادر سرشار از ویتامین‌ها، آهن و مواد مغذی دیگر است که شیر گاو به مقدار کافی این مواد را ندارد. اگر به نوزاد فقط شیر گاو داده شود ممکن است دچار فقر آهن شود یا به دیواره معده و روده‌اش آسیب بزند، در چنین مواردی مقداری خون در مدفوع نوزاد دیده می‌شود. معمولا توصیه می‌شود در 12 ماه نخست زندگی نوزاد از دادن شیر گاو تا جایی که امکان دارد پرهیز شود.

 

منبع:مجله سیب سبز

 

admin بازدید : 206 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

اگر به رشد کودک خود اهمیت می دهید و می خواهید فرزند سالمی داشته باشید ویتامین ها را فراموش نکنید

اگر بخواهیم تبلیغاتی را که هر روزه در رسانه های عمومی می شود باور و به آنها اعتماد کنیم هر کودکی در طول روز نیاز به مصرف ویتامین های خوراکی مکمل به صورت قرص و شربت دارد اما سوالی که به ذهن هر پدر و مادری ممکن است هجوم بیاورد این است که آیا باید این تبلیغات را باور کنیم؟ آیا این داروهای خوراکی به آن اندازه که گفته می شود موثر هستند و سوالات زیاد دیگری در ذهن این والدین نگران  با دیدن این تبلیغات موج می زند.


به گفته پزشکان هر کودکی نیاز به ویتامین های خوراکی دارد اما باید این ویتامین ها را در به طور معمول از وعده های غذایی سالم دریافت کنند. غذاهایی مانند شیر و لبنیات دیگر هم خانواده آن مانند و ماست که پزشکان توصیه می کنند برای کودکان بالای 3 سال لبنیات کم چرب استفاده شود. انواع میوه ها و سبزیجات تازه، مواد غذایی حاوی پروتئین مانند  مرغ، ماهی، گوشت، تخم مرغ و انواع حبوبات. به نظر پزشکان کودکان امروز با عادات غذایی ناسالم مانند خوردن انواع فست فودها و خوراکی هایی مانند چیپس و پفک که آنها را به چاقی و اضافه وزن بالا مبتلا کرده اند نیاز به ویتامین های مکمل و خوراکی دارند و در کنار مواد غذایی که هر روز در وعده های غذایی خود می خورند باید ویتامین های مکمل برای رشد گنجانده شود.


چه کودکانی نیاز به ویتامین های مکمل دارند؟
متخصصان کودک مصرف مولتی ویتامین های روزانه و مکمل های معدنی را برای کودکانی که در عادات خود به دسته های غذایی زیر تقسیم شده اند توصیه می کنند.


- کودکانی که به طور مرتب و برنامه ریزی شده از وعده های غذایی که در آنها مواد تازه استفاده شده نمی خورند.


-  کودکان بد غذا که لب به هر غذایی نمی زنند


-  کودکانی که با بیماری های مزمن مانند آسم یا مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می کنند. به خصوص اگر این کودکان دارو مصرف می کنند و تحت درمان هستند. در این شرایط قبل از استفاده از داروهای خوراکی مکمل با پزشک معالجش مشورت کنید.


- کودکانی که در باشگاه ها ورزش می کنند.


-   کودکانی که عاشق فست فود هستند و از این نوع غذاها زیاد می خورند.


-  کودکانی که تحت نظر پزشک رژیم دارند. به طور مثال این کودکان اگر تنها سبزیجات مصرف می کنند باید از مکمل های آهن استفاده کنند و اگر لبنیات از وعده های غذاییشان حذف شده باید مکمل کلسیم در روز مصرف کنند.


- کودکانی که نوشیدنی های حاوی کربنات مانند نوشابه زیاد مصرف می کنند. فراموش نکنید این قبیل نوشیدنی ها باعث می شود ویتامین ها و املاح معدنی از بدن دفع شوند.

6 ویتامین برتر
در جدولی که ویتامین ها و املاح معدنی را دسته بندی کرده اند تنها تعداد کمی از آنها برای بدن و رشد کودک ضروری هستند که این 6 ویتامین را به ترتیب الفبا در زیر آورده ایم.


ویتامین A :  این ویتامین در رشد و تکامل کودک تاثیر زیادی دارد و همچنین در ترمیم استخوان ها، بافت های پیوندی پوست، بینایی و سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی بازی می کند. این ویتامین در شیر، پنیر، تخم مرغ و سبزیجاتی که زرد و نارنجی رنگ هستند مانند هویج، سیب زمینی و کدو حلوایی وجود دارد.


ویتامین B: اعضای خانواده ویتامین B  ویتامین های ب2، ب3، ب6 و ب 12 هستند که تمامی آنها در سوخت و ساز مناسب بدن، تولید انرژی، گردش خون و سیستم عصبی تاثیر مناسبی دارند. بهترین منابع غذایی برای این دسته ویتامین ها گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر، پنیر، لوبیاها، سویا و دانه های آجیل مانند پسته هستند.


ویتامین C: این ویتامین برای داشتن ماهیچه های قوی و سالم، بافت های عضلانی و پوست ضروری است. این ویتامین را می توان در خانواده مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی پیدا کرد.


ویتامین D : این ویتامین برای قوی کردن استخوان ها و دندان ها و کمک به بدن برای جذب کلسیم بسیار مناسب است. شیر و دیگر لبنیات ها، زرده تخم مرغ و روغن ماهی منابع خوبی برای این ویتامین هستند اما بهترین منبع برای ویتامین D نور آفتاب است.


کلسیم:  برای داشتن استخوان های قوی و کمک به رشد کودک کلسیم بسیار مهم است. شیر، پنیر، ماست وآب پرتغال بهترین منابع برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن هستند.


آهن: برای داشتن ماهیچه های قوی و سالم و گلبول های قرمز خون باید آهن مورد نیاز بدن تامین شود. مصرف آهن نه تنها برای کودکان بلکه بزرگسالان به خصوص در زمان عادت ماهیانه در دختران و زنان نیز توصیه می شود. آهن در گوشت گاو و دیگر گوشت های قرمز، بوقلمون، اسفناج، آلو بخارا و  لوبیا ها وجود دارد.

5 توصیه ضروری
اگر به کودک دلبندتان ویتامین های خوراکی می دهید نکات زیر را فراموش نکنید.


1.  این قرص ها را دور از دسترس کودکان خود قرار دهید تا مبادا کودکتان آنها را مانند آبنبات و بدون اجازه شما بخورد.


2.  برای دادن غذا به کودکتان خانه را به میدان جنگ تبدیل نکنید یا برای تشویق کردنش برای خوردن غذا به او قول دسر ندهید بلکه تلاش کنید این ویتامین های خوراکی را که به صورت جویدنی هستند به همراه غذا به او بدهید. این دسته ویتامین ها به همراه غذا بیشتر جذب بدن می شوند.


3.  اگر کودکتان تحت درمان خاصی قرار دارد از دکترش درباره مصرف این ویتامین ها و املاح معدنی مانند کلسیم و آهن و اثری که این داروها بر هم می گذارند بپرسید. به طور خلاصه بدون اجازه پزشک معالج فرزندتان دست به مصرف این ویتامین ها نزنید.


4.  اگر کودکتان برای خوردن مقاومت می کند از ویتامین های جویدنی به جای قرص و شربت استفاده کنید.


5.  برای دادن مولتی ویتامین های مکمل تا 4 سالگی کودکتان صبر کنید مگر اینکه دکتر آن را تجویز کند.

 

 

admin بازدید : 242 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم از انواع نوشیدنی هایی که به فرزندان خود می دهید، کدام یک سالم تر و مقوی تر هستند و کدام یک را بهتر است حذف یا کم کنید. برای همه نظرات خود نیز دلیل نوشته ایم تا بدانید چرا و چگونه این نوشیدنی ها خوب یا بد هستند.

باید توجه داشته باشید این مطلب برای کودکان بالای یک سال است. کودکان زیر 6 ماه باید فقط شیر مادر یا شیرخشک بخورند و کودکان 6 تا 12 ماه نیز می توانند در طول روز مقداری آب هم بنوشند. برای اینکه شیر گاو به فرزند خود بدهید باید تا سن یک سالگی صبر کنید. این برای سلامت کودکان بسیار مهم است.

1.    آب خالص
آب موجب تنظیم دمای بدن و آبرسانی به سلول های بدن می شود. این نوشیدنی خالص بدون اینکه قند یا کالری اضافه و مضری به بدن کودک برساند او را از انواع عفونت های ادراری و یبوست مصون می دارد.

2.    آب طعم‌دار
آب طعم‌دار حاوی موادی است که شاید بدن کودک به آنها نیاز نداشته باشد. از جمله می توان به شکر یا شیرین کننده های مصنوعی اشاره کرد. منظور از آب طعم‌دار نوشیدنی های متنوع است که شاید سرشار از ویتامین باشند یا حاوی مواد مضر همچون کافئین باشند. شاید گیاهان دارویی و نوشیدنی باشند که برای کودک مفید نیستند. اگر می خواهید به فرزند خود آب میوه بدهید، بهترین کار این است که آن را با آب خالص مخلوط کنید. اگر آب میوه آماده از مغازه می خرید هم حتما برند خوب خریداری کنید و مطمئن شوید که 100 درصد طبیعی است و مواد شیرین کننده مصنوعی یا نگهداره های مضر در خود ندارد.

3.    شیر گاو
همه می دانیم که شیر گاو یکی از بهترین و کامل ترین منابع کلسیم و ویتامین D است. همچنین پروتئین های مفید نیز دارد. کودکانی که روزانه نیم لیتر شیر گاو می خورند از نظر کلسیم و ویتامین D تامین هستند. برای کودکان بالای یک تا دوساله بهتر است شیر کامل مصرف کنید. برای کودکان بالای دو سال نیز شیر کم‌چرب گزینه مناسب تری است. بیشتر از سه لیوان شیر در روز به فرزندان خود ندهید زیرا ممکن است سیر شوند و دیگر غذاهای خود را میل نکنند.

4.    شیر بدون لاکتوز
شیرهای بدون لاکتوز نیز همچون شیر گاو، ویتامین و مواد معدنی مفید برای بدن کودک را در خود دارند. تنها فرق آنها نیز با شیر معمولی، طعم شیرین تر آنها است.

5.    شیر مادر
اگر پس از دو سالگی نیز همچنان دوست دارید به فرزندتان از سینه خود شیر دهید، مانعی وجود ندارد. شیر مادر همیشه منبع بسیاری غن یاز انواع ویتامین ها و پروتئین ها است. هچنین از نظر احساسی نیز فرزند را سیراب می کند زیرا به واسطه نوشیدن شیر، در آغوش مادر است و به او نزدیکی بیشتری را حس می کند.

6.    لبنیات، کفیر، دوغ و ..
همه انواع محصولات لبنیِ نوشیدنی نیز نیز برای کودک مفید  هستند. آنها نیز عموما از شیر تهیه می شوند و همان مواد معدنی و ویتامین ها را در خود دارند. البته باید اشاره کنیم به اندازه خود شیر کلسیم ندارند. اما باید نکته ای را اشاره کنیم: نوشیدنی های همچون دوغ، کفیر، ماست و ... توسط باکتری های زنده تهیه می شوند و به همین دلیل بدن کودک را در برابر باکتری های مضر محافظت می کنند. البته میزان باکتری های محصولات مختلف متفاوت است. نوشیدنی های لبنی که شیرین هستند نیز شکر در خود دارند که چندان برای بدن مفید نیست.

7.    شیر سویا
شیر سویا یکی از بهترین جایگزین ها برای شیر مادر است. البته مواد مفید کمتری دارد. اگر کودک شما فقط شیر سویا می نوشد، بهتر است با مشورت دکتر به او قرص مکمل نیز بدهید. ترجیحا شیرسویایی که ویتامین D و کلسیم نیز داشته باشد خریداری کنید. برای کودکان زیر دو سال بهتر است شیر کامل بخرید. شیر سویا هیچ گونه چربی اشباع شده و  کلسترول ندارد و در عوض مملو از اسیدچرب مفید امگا سه است.  البته انواع مفید آن در خود قند دارند.

8.    شیر برنج
شیری که از برنج گرفته می شود، ویتامین و پروتئین کمتر از شیر گاو دارد. اما جایگزین خوبی برای شیر گاو به شمار می رود. برای کودکان زیر دوسال بهتر است از شیر برنج کامل (نه کم‌چرب) استفاده شود. ترجیحا هم برندی بخرید که کلسیم، ویتامین D و ویتامین B12 نیز در خود دارد.

9.    شیر بادام
شیری که از بادام گرفته می شود، ویتامین و پروتئین کمتر از شیر گاو دارد. اما جایگزین خوبی برای شیر گاو به شمار می رود. برای کودکان زیر دوسال بهتر است از شیر بادام کامل (نه کم‌چرب) استفاده شود. ترجیحا هم برندی بخرید که کلسیم، ویتامین D و ویتامین B12 نیز در خود دارد.

10.    شیرنارگیل
شیر نارگیل ویتامین و پروتئین کمتر از شیر گاو دارد. اما جایگزین خوبی برای شیر گاو به شمار می رود. برای کودکان زیر دوسال بهتر است از شیر نارگیل کامل (نه کم‌چرب) استفاده شود. ترجیحا هم برندی بخرید که کلسیم، ویتامین D و ویتامین B12 نیز در خود دارد.

11.    آب میوه
نوشیدن یک لیوان آب میوه در روز بسیار خوب است. اما تا حد امکان سعی کنید فرزندتان خود میوه را میل کند. آب میوه فیبر و مواد معدنی که در خود میوه وجود دارند را ندارد. در ضمن، کودکان بیشتر دوست دارند معده خود را با آب میوه پر کنند و به این ترتیب غذاهای سالم و لازم را میل نمی کنند. اگر قرار است آب میوه به فرزند خود بدهید، حتما نوع 100 درصد طبیعی را انتخاب کنید. ترجیحا نیز بیشتر از ¾ پیمانه در روز به فرزند خود اجازه نوشیدن ندهید.

12.    آب گوجه‌فرنگی و آب آووکادو
آب این سبزیجات برای مصرف روزانه کودکان مانعی ندارد. می توانید روزی یک لیوان آب گوجه‌فرنگی یا آب آووکادو به فرزندتان بدهید. یک لیوان در روز اشکالی ندارد. اما سبزیجات دیگر را بیشتر از نیم لیوان نباید کودک مصرف کند زیرا ممکن است بیشتر از حد نیاز بدن کودک در خود سدیم داشته باشند.

13.    لیموناد خانگی
اگر خودتان در خانه آب لیموترش را می گیرید و شربت آب لیمو برای فرزندتان درست می کنید، مطمئنا ویتامین C زیادی را به بدن او می رسانید. اما لیمونادهای آماده و موجود در فروشگاه ها مملو از قند و شکر مصنوعی هستند که ترجیحا بهتر است برای فرزند خریداری نکنید.

14.    نوشابه و نوشابه رژیمی
همه می دانیم نوشابه فقط خوشمزه است و هیچ ارزش غذایی ندارد. این نوشیدنی محبوب مملو از قندهای مصنوعی و رنگ و طعم دهنده ها است. بهتر است تا جای ممکن کودک از نوشیدن نوشابه منع شود.

15.    چای سبز و چای سیاه
چای حاوی آنتی اکسیدان است که برای بدن مفید می باشد اما شاید کافئین نیز داشته باشد که برای بدن کودک مضر است. اگر قرار است فرزندتان چای بنوشد، ترجیحا بیشتر از ¼ لیوان در روز ننوشد. یا برای اطمینان بیشتر می‌توانید چای را با شیر مخلوط کنید و به کودک بدهید.

16.    دمنوش های گیاهی
دمنوش های گیاهی هیچ ارزش غذایی ندارند و بهتر است به فرزندان خود از این نوع نوشیدنی ها ندهید. برخی از این نوشیدنی ها تاثیرات منفی در بدن کودک دارند و حتی می توانند منجر به مسومیت او نیز بشوند.

17.    آب میوه های بسته بندی
بیشتر این آب میوه ها، آب قندهای رنگی با اسانس های مضر هستند و هیچ نوع ارزش غذایی ندارند. تا حد امکان از خریدن این نوع آب میوه ها برای فرزندان خود پرهیز کنید.

18.    نوشیدنی انرژی‌زا
این نوشیدنی ها نیز هیچ ارزش غذایی مفیدی برای کودکان ندارند. بیشتر آنها حاوی کافئین و شکر و شیرین کننده های مصنوعی هستند. در برخی هم انواع گیاهان و سبزیجات انرژی بخشی وجود دارند که برای بدن کودک به هیچ عنوان مفید نیستند.

 

منبع : بهترین ها

بیتوته

admin بازدید : 228 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (0)


غذاهایی که برای تغذیه کودک انتخاب می‌کنید بر نحوه عملکرد تحصیلی او تاثیر مستقیم دارد. اگر خواهان تقویت حافظه کودک خود هستید و می‌خواهید ذهن وی از رشد و عملکرد مناسبی برخوردار باشد از دادن غذاهای فرآوری شده، نوشابه‌های گازدار و دیگر غذاهای ناسالم به کودک خودداری کنید چرا که این نوع غذاها حاوی مقادیر فراوانی قند و سدیم هستند که باعث کند و ضعیف شدن فعالیت‌های مغزی وی می‌شوند.

در اینجا چند غذای مفید برای حافظه کودک را به شما معرفی می‌کنیم:


 • غلات کامل، آنتی‌اکسیدان‌ها و چولاین
غلات کامل، آنتی‌اکسیدان‌ها و چولاین که یک ماده مغذی است که عمدتا در تخم‌مرغ‌ها یافت می‌شود، برای رشد و تقویت مغز دارای اهمیت خاصی هستند. به این منظور می‌توان از انواع نان گندم و ماکارونی و یا جوی شیرین نشده همراه با انواع توت‌ها به عنوان صبحانه استفاده کرد.

آنتی‌اکسیدان‌ها را می‌توان در انواع میوه و سبزی‌جات خام پیدا کرد. بسیاری از انواع لوبیاها نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.


 • اسیدهای چرب امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 را می‌توان در روغن زیتون، آجیل، آووکادو، سالمون و تن ماهی پیدا کرد. اسیدهای چرب عملکرد شناختی حافظه را تقویت می‌کنند.

تخم کتان‌ها نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و خوشبختانه بسیاری از کودکان این ماده غذایی را به راحتی در برنامه غذایی‌شان می‌پذیرند.


 • کلسیم و آب
بدن کودک را همیشه به اندازه کافی مرطوب نگه دارید. هرگز برای مرطوب نگه داشتن بدن کودک به وی نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی ندهید.

سعی کنید همیشه در یخچال خود ماست، ‌شیر سویا، پنیر داشته باشید چرا که این مواد غذایی منبع خوبی از کلسیم محسوب می‌شوند.


 • آهن
مصرف آهن، سطح هوشیاری ذهنی و نیز انرژی بدن افزایش می‌دهد. گوشت مرغ،‌ انواع گوشت قرمز، لوبیاها و میوه‌جات خشک از منابع خوب آهن به شمار می‌روند.

 

منبع ک بیتوته

 

 

admin بازدید : 233 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

۳ ماده غذایی طبیعی برای تقویت کوتاه مدت فعالیت‌های ذهنی
۱- قهوه
قهوه یک نوشیدنی بسیار خوب برای تقویت ذهن است. مصرف روزانه یک تا ۲ فنجان می‌تواند باعث افزایش سطح هوشیاری و دقت شود؛ اما توجه داشته باشید اگرچه مصرف قهوه برای دفعات اول و یا با فواصل زمانی طولانی‌ مدت این تأثیر را بر مغز گذاشته و باعث افزایش سطح هوشیاری می‌شود، اگر شما در مصرف آن زیاده‌روی کنید و هر روز و هر دم به فکر نوشیدن قهوه باشید، نه تنها تأثیر اولیه را نخواهد داشت، با ایجاد خستگی و بی‌حالی مشکل شما را بیشتر هم می‌کند. پس فراموش نکنید قهوه مثل یک شمشیر دو لبه است. هیچ‌وقت آن را دوست صمیمی خود ندانید.

 

۲-کربوهیدرات‌های باکیفیت برای افزایش تمرکز
سعی کنید قبل از امتحان یک میان‌وعده کربوهیدراتی کوچک بخورید. مثل یک بیسکویت سبوس‌دار و یک لیوان آب پرتقال. این میان‌وعده قندخون شما را تنظیم می‌کند و با تامین تغذیه مغزی تمرکز لازم برای امتحان را افزایش می‌دهد. هیچ‌وقت با معده خالی به جلسه امتحان نروید.
از طرفی، معده‌ی کاملا پر هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ مثلاً زمانی که شما یک وعده غذایی سنگین مثلاً یک بشقاب پر ماکارونی میل کرده و سر جلسه امتحان حاضر شوید. در این شرایط مغز با اطلاع از حضور این همه غذا در معده دستور به افزایش جریان خون به دستگاه گوارش را می‌دهد تا هضم و جذب مواد غذایی صورت گیرد. پس قطعاً از جریان خون مغزی و قدرت واقعی مغز در فعالیت‌های ذهنی هم کاسته خواهد شد. خواب‌آلودگی به دنبال صرف وعده غذایی سنگین هم که جای خود را دارد. پس در انتخاب این میان‌وعده هم دقت کنید.

۳- گلوکز برای حافظه
همان‌طور که می‌دانید رژیم غذایی ما سه جزء اصلی دارد. کربوهیدرات (قند)، پروتئین و چربی. این ترکیبات بعد از ورود به بدن و هضم و جذب به ترکیبات ریزتر و قابل‌جذب خود تبدیل شده و به سلول‌های بدن ارائه می‌شوند. سلول‌ها هم از آن‌ها برای تغذیه خود استفاده می‌کنند. مسئله آنجاست که یک دسته از سلول‌های بدن ما فقط و فقط قندها را غذای خود می‌دانند. آن هم گلوکز را! آن‌ها همان سلول‌های مغزی هستند که برای فعالیت خود فقط و فقط از قند استفاده می‌کنند.

 

پس چرا گفتیم قبل امتحان کربوهیدرات پیچیده مثل بیسکویت سبوس‌دار بخورید و نگفتیم قند یا شکلات؟
تنظیم قندخون ما با هورمونی به نام انسولین انجام می‌شود. قندخون بالا ترشح انسولین را افزایش می‌دهد و این انسولین سعی در کاهش سطح قندخون دارد. اگر ما یک شکلات یا چند حبه قند و یا هر نوع دیگری از قند ساده را مصرف کنیم، قندخون ما سریعاً افزایش پیدا می‌کند. سریعاً انسولین را تحریک می‌کند و انسولین هم به سرعت افزایش قندخون را سرکوب کرده و قند دوباره افت می‌کند. خب حالا فکرش را بکنید! قندخون چند دقیقه بعد از شروع امتحان افت می‌کند؛ اما کربوهیدرات‌های پیچیده و پر فیبر مثل همان بیسکویت سبوس‌داری که گفتیم این‌طور نیستند. قندخون را آرام‌آرام بالا می‌برند و انسولین هم آرام‌آرام تحریک شده و قند را تنظیم می‌کند. بدون اینکه باعث افت قندخون شود.

و حالا مواد غذایی که فواید طولانی مدت برای تقویت فعالیت‌های ذهنی دارند:
۱- سبزیجات و حبوبات
ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B6 و B12 نقش بسیار مهمی در حفظ فعالیت‌های ذهنی و تقویت سیستم عصبی مرکزی دارند. این ویتامین‌ها باعث تقویت حافظه و هوشیاری می‌شوند. درست است که این ویتامین‌ها را به راحتی می‌توان با خوردن یک مولتی‌ویتامین دارای B6 و B12 تامین کرد؛ اما خوردن منابع غذایی طبیعی آن می‌تواند مفیدتر باشد. اسفناج، کلم بروکلی و لوبیاها از منابع غنی این ویتامین‌ها هستند که علاوه بر آن دارای آهن، فیبر بالا و ویتامین‌ها و املاح دیگری هم هستند.

 

۲- ماهی
ماهی با دارا بودن امگا ۳ از بهترین دوستان علاقه‌مند به کتاب و مطالعه است. یک ماده غذایی پر انرژی و سبک که در مقایسه با گوشت قرمز و سایر پروتئین‌ها ارزش بالاتری دارد. امگا ۳ از مهم‌ترین چربی‌های لازم برای سلول‌های مغزی و فعالیت‌های آن‌هاست. علاوه بر آن ماهی حاوی سطح بالایی از ویتامین‌های B و سلنیوم است که برای فعالیت‌های مغزی و تمرکز ضروری‌اند. برای رسیدن به این تأثیرات ماهی لازم است هفته‌ای ۲ تا ۳ واحد ماهی مصرف کنید و هر واحد ماهی تنها معادل یک قوطی کبریت ماهی است.

 

۳- مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان
مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان با حفاظت از مغز در مقابل آسیب به غشاء سلول‌های عصبی و پیشگیری از دمانس و زوال عقل نقش بسیار مهمی در تقویت هوشیاری، تمرکز و فعالیت‌های ذهنی بر عهده دارند. در این میان میوه‌های تیره‌رنگ مثل توت سیاه، زغال‌اخته، توت‌فرنگی، سبزیجات برگ‌ سبز و مرکبات مخصوصاً پرتقال و گریپ‌فروت بیش‌ترین میزان آنتی‌اکسیدان‌ها را دارا هستند.

 

۴- آب
دهیدراتاسیون یعنی کاهش سطح آب بدن از وضیعت طبیعی که اولین و بیش‌ترین تأثیر را بر مغز و سیستم عصبی می‌گذارد. آب در تمام واکنش‌های شیمیایی بدن ما نقش حیاتی دارد. پس سرعت عملکرد سلول‌های مغزی در کاهش آب بدن کاهش پیدا کرده و حتی متوقف می‌شود؛ بنابراین لازم است برای حفظ عملکرد سالم بدن خود روزانه حدود ۸ لیوان آب مصرف کنیم. دقت داشته باشید منظورمان از آب، آب خالص است و نوشیدنی‌هایی مثل چای، آب‌میوه‌ها و نوشابه‌ها هرگز جایگزین آب خالص نخواهند بود.

 

 منبع : بیتوته

 

 

admin بازدید : 179 یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

فقط چند ساعت از زایمانش گذشته است، اما همه از او انتظار دارند، وظایف مادری‌اش را بی‌وقفه آغاز کند و با جدیت ادامه دهد.

اولین وظیفه و مسئولیتش تغذیه نوزادی است که با گریه های بی امان از مادر طلب شیر می کند، ولی گویا شیر زیادی در کار نیست و مادر با مشاهده بی قراری ناشی از گرسنگی نوزاد، دچار تشویش و نگرانی بیشتر می شود.

 شیر دادن به نوزاد در روزهای اولبه گفته دکتر کورش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، برای بسیاری از مادران جای نگرانی زیادی نسبت به کم بودن شیرشان در روزها و ماه نخست پس از زایمان وجود ندارد چراکه خستگی، اضطراب و کم خوابی مادر پس از زایمان از عواملی است که مانع جاری شدن شیر، به اندازه کافی برای نوزاد می شود و پس از رفع اضطراب اولیه، مادر با بهره گیری از تغذیه مناسب، خواب و استراحت کافی قادر به شیردهی به نوزاد خواهد بود.

ناکافی بودن شیر مادر، چرا؟
بررسی ها نشان می دهد، اکثر مادران، طی چند روز یا چند هفته پس از زایمان با تغذیه مناسب، خواب و استراحت کافی توان شیردهی به نوزادشان را به دست می آورند.

البته دکتر جعفریان  تاکید می کند: فاکتورهای مختلفی در تولید شیر نقش دارد که مهم ترین آن ژنتیک است یعنی برخی مادران از قابلیت شیردهی بسیار خوبی به طور ژنتیک برخوردارند. البته سایز سینه در قابلیت شیردهی مادر تاثیر ندارد. عامل تاثیرگذار دیگر در شیردهی مادر، تغذیه خوب با برخورداری از مقادیر کافی انرژی، کربوهیدرات و مایعات از دوران بارداری و طی شیردهی است یعنی وضع تغذیه مادر پیش از بارداری و بویژه در حین بارداری، وزن و میزان توده عضلانی، ذخایر ویتامینی و املاح بدن در تولید شیر مادر تاثیر دارد. گرچه از تاثیر روانی و عاطفی در آغوش گرفتن نوزاد و تاثیرش بر ترشح بیشتر شیر از غدد پستانی نیز نباید غافل شد.

ایشان اظهار می کند: بسیاری از مادران نسبت به اثرات محیطی بر تولید شیر، بخصوص در روزهای پس از زایمان بی توجهند. خستگی و عوارض زایمان، بی خوابی مادر در هفته های نخستین پس از زایمان و اضطراب در مواجهه با شرایط جدید ـ که بویژه در زایمان های اول پیش می آید ـ مانع از جاری شدن کافی شیر از سینه مادر می شود. بی شک حمایت و مشارکت دیگر اعضای خانواده در رسیدگی به وضع نوزاد، فرصتی را برای استراحت، خوابیدن و به آرامش رسیدن مادر فراهم می کند.

شیر خوردن نوزاد، زمان نمی خواهد
متخصصان اطفال تاکید می کنند، مادر باید پس از زایمان، برای شیردهی نوزادش به آمادگی لازم دست پیدا کند تا هر زمانی که کودک خواست، به او شیر بدهد یعنی نباید در هفته های اول پس از زایمان، انتظار نظم پذیری در شیرخوردن را از نوزاد داشت، چراکه تخلیه مرتب سینه ها باعث تحریک بیشترغدد شیری می شود و در نتیجه شیر بیشتری ترشح خواهد شد، اما پس از یک تا دو هفته، ساعات شیر خوردن نوزاد، نظم خاصی خواهد یافت.

در صورت کافی نبودن شیر مادر تا چند روز یا چند هفته پس از زایمان می توان از شیر کمکی در کنار شیر مادر استفاده کرد، اما به منظور کمک به تحریک غدد شیری سینه ها، باید بتدریج از مقدار شیر کمکی کاست تا به این وسیله نوزاد، بیشتر سینه مادر را بمکد. البته نکته مهم آن است که مادر همراه با شیر خود، شیر کمکی بدهد و هرگز سعی نکند از وعده شیر دادن خود کم کند.

از غذای خود کم نکنید
بسیاری از مادران طی دوران شیردهی به علت افزایش وزنی که پس از زایمان پیدا کرده اند، درصدد هستند غذای خود، بخصوص منابع کربوهیدراتی مثل نان را در رژیم غذایی خود کاهش دهند در حالی که به گفته دکتر جعفریان، نان و غلات سبوس دار از مهم ترین مواد غذایی است که به افزایش شیر مادر کمک می کند.

همچنین دریافت انرژی روزانه از طریق مواد غذایی مادر نه تنها نباید با رژیم کاهش پیدا کند بلکه باید 500 کالری نیز بیش از دریافت کالری روزانه در شرایط معمول باشد.از سوی دیگر، مصرف مایعات یعنی شیر، آب میوه طبیعی و میوه و سبزیجات به افزایش شیر بسیار کمک می کند.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که توصیه هایی که در طب سنتی برای افزایش شیر مادر می شود تا چه اندازه مبنای علمی و تائید شده دارد، می گوید: بسیاری از مواردی که در طب سنتی برای افزایش شیر مادر توصیه می شود، از آنجایی که باید با مایعات مصرف شود یا این که مواد غذایی آبدار محسوب می شود، در تولید شیر موثر است. نمونه آن مصرف شوید، اسفناج، حبوبات، گرمک، کاهو، ماءالشعیر و آب هویج است. البته از نظر علمی توصیه های طب سنتی ثابت نشده، ولی تجربه نشان می دهد که بسیاری از این توصیه ها در افزایش شیر مادر، موثر است.

یک واقعیت اثبات شده درباره افزایش شیر مادر وجود دارد و آن تأمین املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن و داشتن رژیم غذایی متعادل است که دربرگیرنده تمامی مواد مغذی اعم از هیدروکربن و چربی ها است؛ همچنین داشتن آرامش، خواب و استراحت کافی می تواند به عملکرد بهتر سلول های عصبی و تولید و ترشح شیر مادر کمک کند.

 

منبع : بیتوته

 

admin بازدید : 183 پنجشنبه 07 فروردین 1393 نظرات (0)

قرار دادن کودک در رختخواب با شیشه شیر، تماشای تلویزیون با وی و تشویق او به تمام کردن غذایش، همه رفتارهایی است که محققان معتقدند باعث افزایش خطر ابتلای کودک به چاقی در مراحل بعدی زندگی می‌شود و بر اساس یک نظرسنجی جدید این رفتارها به شدت در والدین شایع است.

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 480
  • کل نظرات : 36
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 105
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 124
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 124
  • بازدید ماه : 233
  • بازدید سال : 6,939
  • بازدید کلی : 412,713
  • کدهای اختصاصی
    دریافت کد حرکت متن چت روم

    قالب