loading...
فرامادرانه
انشارات خورشید خانم

برای آشنایی بیشتر روی کتاب ها کلیک کنید.

http://s5.picofile.com/file/8120817918/skar.jpg

http://s5.picofile.com/file/8120817876/sakoochooloo.jpg

http://s5.picofile.com/file/8120817976/sdsh.jpg

admin بازدید : 299 پنجشنبه 23 مرداد 1393 نظرات (0)

 

شیرمادر خوردن نه تنها برای کودک بلکه برای شیر دادن مادر هم خوب است، به ویژه اگر بیش از ۶ ماه طول بکشد. در اینجا  به ۵ دلیل از مهم ترین دلایلی که به مادر توصیه می شود شیر خود را به فرزندش بدهد، اشاره می کنیم.

 

۱) فرزند قوی تر می شودبه لطف پادتن ها و سلول های بدن شما، فرزندتان کلیدهای طلایی دفاع را پیدا می کند و در طول مدت ۳ تا ۴ ماه به خوبی در برابر حملات میکروب ها مقاومت خواهد کرد تا آنکه بدن خود او پادتن و سلول های دفاعی اش را کامل کند. در ضمن شیر مادر میزان، ریفلاکس معده، ناراحتی های گوارشی و اسهال را کاهش می دهد. شیر مادر همچنین از کودک در برابر عفونت های تنفسی و دیگر بیماری های رایج این دوران حفاظت می کند.

 

۲) میزان ابتلا به آلرژی کاهش می یابد در صورتی که در خانواده شما ابتلا به آلرژی مرسوم است، باید بدانید شیردهی بیش از ۳ تا ۶ ماه می تواند احتمال اگزما را در کودک به شدت کاهش دهد.بهتر است مادر طی دوران شیردهی از خوردن میوه های آلرژی زا مثل کیوی، گردو و بادام خودداری کند. در رابطه با مصرف لبنیات و تخم مرغ باید به متخصص مراجعه کرد. به خود کودک نیز پیش از یک سالگی نباید مواد آلرژی زا داده شود اما تخم مرغ و ماهی را از ۶ ماهگی می توان به غذای کودک اضافه کرد.

 

۳) رابطه مادر و فرزندی قوی می شود وقتی مادر به فرزندش شیر می دهد، یک رابطه نزدیک پوست به پوست برقرار می شود که نه تنها به کودک بلکه به مادر هم آرامش می دهد. در حین مک زدن نوزاد هورمون اسیتوسین که هورمون محبت است، ترشح می شود و هم مادر و هم کودک احساس راحتی خواهند کرد.

 

۴) احتمال سرطان پستان کاهش می یابد وقتی یک زن در طول عمر خود به فرزندان اش شیر می دهد، احتمال ابتلا به سرطان پستان را در او با هر سال شیر دادن ۴ درصد کاهش می یابد. بارداری و شیردهی به دلیل آنکه سبب توقف ترشح هورمون استروژن می شود، احتمال سرطان پستان را پایین می آورد.

 

۵) به راحتی وزن کم می کنید در صورتی که ۹ تا ۱۰ ماه به نوزاد خود شیر دهید، ماهی یک کیلو وزن کم خواهید کرد. در واقع برای هر لیتر شیری که شما سنتز می کنید ۹۴۰ کیلوکالری می سوزد، در صورتی که شما تنها ۵۰۰ کیلوکالری برای شیردهی جذب می کنید چون تعادل در این میان وجود ندارد، حتی بدون آنکه رژیم بگیرید، وزن کم می کنید. توصیه می کنیم در کنار شیردهی یک ورزش را هم شروع کنید.

 

منبع:seemorgh.com


admin بازدید : 361 شنبه 18 مرداد 1393 نظرات (0)

 

کودکان در حال رشد،به دلیل آموختن و آموزش ورشد سریع، با مصرف نکردن صبحانه اغلب دچار مشکلات یادگیری می‌شوند. از این رو، لازم است مادران نسبت به مصرف صبحانه کودکان و نوجوانان دقت لازم را بعمل آورند.

مصرف صبحانه برای دانش‌آموزان و نوجوانان که در مرحله رشد به سر می‌برند، لازم و ضروری است.

 20 درصد از موادغذایی مصرفی روزانه در صبحانه تأمین می‌که بتواند قند مازاد موجود مغز را از چرخه خارج کند و با توجه به برنامه‌ریزی بدن و مغز در صبح برای فعالیت در یک روز کاری و انجام وظایف مربوط به اندیشه و توانایی جسمی، مصرف صبحانه و ترکیب آن بسیار مهم است.

بیشترین ترکیب در صبحانه مربوط به گروه‌های غلات و لبنیات بوده و بیشترین منابع دریافتی انسان در صبحانه عبارتند از: شیر، نان، پنیر، کره و ...که برای تنوع بخشیدن به صبحانه، ترکیب آن با مواد دیگری از جمله خرما، تخم مرغ، سبزیو... لازم است.

مصرف صبحانه در تأمین نیازهای کلی بدن بسیار مؤثر است. صبحانه و میل کردن آن علاوه بر نقش تأثیرگذار در سلامت، ترمیم و رشد، مهم‌ترین اثر را در تمرکز انسان دارد و افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند توانایی ذهنی و فکری کامل را ندارند. کودکان همچنین چون در حالت رشد، آموختن و آموزش سریع هستند، با مصرف نکردن صبحانه اغلب دچار مشکلات یادگیری می‌شوند. از این رو، لازم است مادران نسبت به مصرف صبحانه کودکان و نوجوانان دقت لازم را بعمل آورند.

مصرف صبحانه برای دانش‌آموزان و نوجوانان که در مرحله رشد به سر می‌برند، بسیار لازم و ضروری است. برای موفقیت هر چه بیشتر دانش‌آموزان در دوران تحصیلی اولین اموری که معمولاً به فکر والدین می‌رسد، انتخاب مدرسه مناسب و آماده‌سازی امکانات خوب، و همینطور انتخاب معلمان و همکلاسی‌های خوب برای فرزندانشان است و ممکن است کمتر به فکر مسئله تغذیه مناسب برای کودکانشان باشند.

برخی از مناسب‌ترین موادغذایی برای مصرف در وعده غذایی صبحانه که می‌تواند مورد توجه مادران قرار گیرد، عبارتند از:


1. انواع نان: بهترین نوع نان برای صبحانه نان‌های سبوس‌دار مثل نان سنگک و نان‌های تیره فانتزی است. این ماده غذایی جزء اصلی صبحانه است که با تأمین کربوهیدرات روزانه تا حدودی انرژی مورد نیاز فرد را تأمین خواهد کرد.

2. نوشیدنی‌های مناسب برای صبحانه، شیر و آبمیوه‌های طبیعی بدون قند اضافی هستند. بهتر است چای صبحانه را شیرین نکنید و اگر خیلی دوست دارید چای شیرین بخورید چای را با عسل و یا مقدار خیلی کمی شکر شیرین کنید. بهتر است از قندهای طبیعی مثل عسل و خرما استفاده کنید.خوردن موادقندی به خصوص قندهای ساده برای صبحانه توصیه نمی‌شود، چون مصرف موادقندی باعث افزایش موقتی قند خون شده و بعد از آن احساس خستگی به شما دست می‌دهد، بنابراین ترجیحاً مقدار قند و شیرینی‌ها را در برنامه غذایی‌تان به حداقل برسانید.

3.  عسل: این ماده‌ غذایی در گروه قندها جای می‌گیرد و بر مربا ارجحیت دارد، اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

4. پنیر: یکی از مواد پر پروتئین صبحانه پنیر است و از نوع کم‌نمک و کم‌چرب آن توصیه می‌شود. شما می‌توانید پنیر را با ماده غذایی دیگری مانند کنجد، گردو و حتی سبزیجات معطر طعم‌دار کنید.

5. گردو: یکی از اجزای چرب صبحانه گردو است. خوردن این مغز که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است حتی برای افرادی که کلسترول بالایی دارند نیز مفید است. پس حداقل 2 عدد گردو در صبحانه بخورید.

6.  کره و خامه: یکی دیگر از اجزای پر کالری صبحانه است که اسیدهای چرب موجود در آن از نوع اشباع‌ هستند. از آنجاکه کره می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد، مصرف آن برای کودکان و نوجوانان و نیز افراد بزرگسال که فعالیت بدنی زیاد دارند و مبتلا به کلسترول بالا نیستند، توصیه می‌شود.

7.  تخم ‌مرغ: یکی دیگر از مواد پروتئینی صبحانه تخم ‌مرغ است که آن را به صورت آب‌پز، عسلی، نیمرو و املت میل می‌کنند. نوع آب‌پز آن برای کسانی که محدودیت دریافت انرژی دارند توصیه می‌شود و بهتر است از نوع عسلی آن صرف‌نظر شود، زیرا امکان آلودگی به میکروب در آن بالاست؛ نوع نیمرو و املت آن به دلیل سرخ شدن در روغن برای افرادی که کمبود وزن دارند بهتر است.

8.  عدسی: این منبع پروتئین گیاهی یکی از غذاهای تنظیم‌کننده قند خون در صبحانه به حساب می‌آید که برخی آن را با سیب‌زمینی و کره و برخی به تنهایی میل می‌کنند. یک کاسه عدسی جایگزینی مناسب برای پنیر یا تخم‌مرغ است.

9.  میوه و سبزی: مصرف میوه‌های تازه مثل سیب و پرتقال به دلیل داشتن فیبر و ویتامین C برای صبحانه مناسب هستند. مصرف آب پرتقال به همراه شیر می‌تواند باعث افزایش جذب کلسیم موجود در شیر شود.

منبع:mehrkhane.com

admin بازدید : 223 جمعه 27 تیر 1393 نظرات (0)

جوانه‌های غلات و دانه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی اند و در گروه سبزی‌ها قرار می‌گیرند.


ماش، عدس، گندم، جو و شنبلیله، دانه‌هایی هستند که بیش از همه برای تهیه جوانه مناسب هستند.

طی جوانه زدن، نشاسته، پروتئین و چربی‌های موجود در دانه به واحدهای قابل هضم و جذب‌تری تبدیل می‌شوند .

در این فرآیند میزان ویتامین، املاح معدنی و پروتئین دانه افزایش، اما کالری و کربوهیدرات‌هایش کاهش می‌یابد زیرا نشاسته موجود در گندم، برای تأمین املاح و ویتامین‌ها مصرف می‌شود.

اگر چه نشاسته موجود در جوانه‌ها کمتر می‌شود اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد چون ارزش غذایی 4 قاشق غذاخوری جوانه گندم، معادل یک واحد نان است. به عبارت ساده‌تر، 100 گرم گندم، 500 کیلوکالری و 100 گرم جوانه گندم، 200 کیلوکالری انرژی دارد.

ویتامین B موجود در جوانه گندم نیز نقش موثری در تعادل سیستم عصبی دارد و مصرف آن در کسانی که دچار اختلالات خواب (کم‌خوابی) یا استرس هستند، باعث آرامش خاطر، تقویت اعصاب و رفع بی‌خوابی و بهبود عملکرد طبیعی اعصابشان می‌شود و احساس خستگی مفرط، ضعف و بی‌حالی را کاهش می‌دهد.

جوانه در ماست
جوانه گندم به دلیل داشتن ویتامین‌های E، سلنیوم و منیزیم، رادیکال‌های آزاد را حذف می‌کند و به تقویت سیستم ایمنی و فعالیت‌های مغز کمک می‌کند. بهترین روش مصرف جوانه گندم به صورت تازه است نه پودر یا خشک‌شده آن.

می‌توان جوانه‌ها را به انواع سالادها افزود و به میزان مناسب همراه غذا خورد یا به ماست اضافه کرد. به این ترتیب هم تنوع و هم ارزش غذایی سالاد افزایش می‌یابد.

توصیه می‌شود جوانه گندم را در غذای بچه‌های زیر 2 سال هم بریزید اما به دلیل طعم خاص آن، بهتر است برای بچه‌های بین سنین 5-2 سال، آن را به ماست اضافه کنید. در صورتی که کودک بالای 5 سال است، حتماً جوانه‌ها را به سالاد بیفزایید.

مصرف جوانه همراه با سالاد یا ساندویچ‌های خانگی، میان وعده‌ای مناسب برای تمام افراد به خصوص دانش‌آموزان است.

منبع : سلامتیران

admin بازدید : 275 جمعه 27 تیر 1393 نظرات (0)

در طول ماه مبارک رمضان، اینکه از چه مواد غذایی به هنگام سحر و یا قبل از سپیده دم استفاده می کنیم، فوق العاده مهم می باشد .ما در اینجا مواد غذایی را که باید از خوردن آنها اجتناب کنید و یا اینکه باید آنها را بیشتر مصرف کنید را برایتان آورده ایم.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

خرما میوه ای کوچک است که حاوی قند، فیبر و مواد مغذی بوده و به علت انرژی زیادی که دارد مصرف آن به هنگام سحر بسیار توصیه شده است. حضرت محمد ( ص ) نیز فرموده اند : خرما بهترین بهترین ماده ی غذایی به هنگام سحر می باشد.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

در  مواد غذایی چون جو ، گندم ، عدس ، غلات و ...کربوهیدرات های زیادی وجود دارد که خوردن این نوع غذاها به هنگام سحر باعث می شود که شما احساس سیری بیشتری در طول روز داشته باشید.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

خوردن موز و سایر میوه ها یی که غنی از کربوهیدرات های و فیبر می باشند بسیار توصیه می شود. موز همچنین منبع خوبی از پتاسیم و سایر مواد مغذی ضروری است.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

نوشیدن مقدار زیادی آب نه تنها در طول افطار بلکه به هنگام سحر باعث می شود که آب زیادی را در بدن ذخیره کنید.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

خوردن غذاهایی با فیبر بالا مانند غلات، حبوبات، انجیر، سبوس ، گندم سبوس دار ، سیب زمینی ، سبزیجات و تقریبا تمام میوه ها(به خصوص زردآلو و آلو ) به علت آنکه باعث می شود که هضم غذا به آرامی انجام پذیرد توصیه می شود.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

از خوردن غذاهای سرخ کردنی وغذاهای چرب و سرخ شده به هنگام سحراجتناب کنید ، چرا که خوردن این جور غذاها احساس بی حالی و شل شدن و پف کردن را به بدن می دهد و بهتر است از غذاهای آب پز بیشتر استفاده شود.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

از خوردن نوشیدنی های کافئین دار به هنگام سحر اجتناب کنید چرا که یک ماده غذایی ادرارآور می باشد که باعث از دست دادن سریع آب بدن شده و در نهایت منجر به کم آبی بدن می شود.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

خوردن غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، ماست یا گوشت نیز بسیار توصیه می شود چرا که باعث استقامت بیشتر بدن خواهد شد.

 

هضم غذا , تغذیه ماه رمضان ,غذاهای سرخ کردنی

 

از خوردن انواع شیرینی ها مانند کیک، بیسکویت، شکلات و ...اجتناب کنید چرا که این مواد غذایی باعث می شود که کربوهیدراتهای تولید شده در بدن بسیار سریع سوخت شوند.

منبع:seemorgh.com

admin بازدید : 269 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

انجیر میوه ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم خورده شده است. نام عربی آن " تین " و نام انگلیسی آن " "FIG"می باشد.

درخت انجیر بومی آسیای غربی و كشورهای مدیترانه است و از آنجا به عربستان ، سوریه و فلسطین اشغالی برده شده است .

انجیر درختی است با برگ های زرد و پنجه ای و به رنگ سبز خاكستری كه بلندی آن تا شش متر می رسد و به دلیل عدم مقاومت در مقابل سرمای شدید ، در مناطق معتدله و گرمسیر كشت می شود .

درخت انجیر معمولا از سال چهارم شروع به میوه دادن می كند و تا سن بیست سالگی میوه می دهد.


ارزش غذایی انجیر
انجیر، قند زیادی دارد. 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم ، منیزیم  ، کلسیم  ، فسفر  و ویتامین های C  , B , A  است.

انجیر منبع غنی فیبر غذایی می باشد. لیگنین یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد.

انجیر منبع غنی فیبر غذایی و نیز منبع خوبی از منیزیم ، کلسیم ، فسفر و ویتامین های C , B , A است.

سایر خواص غذایی انجیر عبارتند از :
1- از انجیر می توان در رژیم های غذایی خاص مثل رژیم کم چربی ، کم سدیم ، پرفیبر ، کاهش وزن ، دیابتی و حتی رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کرد.

2- انجیر سدیم و چربی ندارد و مانند سایر میوه ها بدون کلسترول است.
3- 40 گرم انجیر تازه یا یک چهارم لیوان از خرد شده ی آن، معادل یک واحد میوه است.

4- 5/1 عد انجیر خشک معادل یک واحد میوه یا 15 گرم کربوهیدرات است که کربوهیدرات آن از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است.

5- انجیر، فیبر غذایی بالایی دارد و هر واحد آن 20 درصد نیاز روزانه را تأمین می کند که بیش از هر نوع میوه تازه یا خشک می باشد.

6- انجیر بیش از سایر میوه ها املاح دارد. 40 گرم انجیر تازه دارای 244 میلی گرم پتاسیم ( 7 درصد نیاز روزانه ) ، 53 میلی گرم کلسیم ( 6 درصد نیاز روزانه ) و 2/1 میلی گرم آهن ( 6 درصد نیاز روزانه ) می باشد.


خواص درمانی انجیر
انجیر از نظر طب قدیم ایران ، گرم و تر است .
- انجیر تعرق بدن را زیاد می كند .

- ادرار آور است . اگر ترشح ادرار كم باشد ،خوردن انجیر باعث ازدیاد آن می شود .
- حرارت بدن را كاهش می دهد .

- چاق كننده است و برای آنهایی كه می خواهند وزن اضافه كنند بسیار مفید است . بدین منظور می توان آن را با شیر مخلوط كرد و در بین غذاها خورد.

- انجیر ( تازه یا خشک ) یبوست را برطرف می كند و یكی از بهترین میوه ها برای تمیز كردن روده بزرگ و رفع یبوست است . در قدیم برای از بین بردن یبوست از شربت انجیر استفاده می كردند .

- برای درمان ناراحتی های سینه حدود 20 گرم از خرما ، عناب ، انجیر خشك و مویز را با هم مخلوط كرده و آسیاب می کنند. سپس این پودر را با یك لیتر آب می جوشانند تا حجم آن به نصف برسد . از این جوشانده می توان به مقدار سه فنجان در روز مصرف نمود .

- جوشانده انجیر خشك درمان كننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی ، كلیه ، ذات الریه ، ذات الجنب ، سرخك ،مخملك و آبله می باشد .

- جوشانده غلیظ انجیر خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است و غرغره کردن آن گلودرد را برطرف می کند.

خواص تغذیه ای و درمانی انجیر
- برای برطرف كردن سیاه سرفه ، برونشیت و ذات الریه از " قهوه ی انجیر" استفاده كنید. برای درست كردن این قهوه ، انجیر خشک را ابتدا بو می دهند و سپس آن را آسیاب می كنند تا بصورت پودر درآید .

- انجیر دستگاه هاضمه را تقویت می كند .
- انجیر برای درمان سوء هاضمه مفید است .

- سوپ انجیر بسیار مقوی است و برای افزایش شیر در زنان شیرده مفید است .برای تهیه سوپ ، انجیر نرسیده را با گوشت بپزید .

- برای برطرف كردن ورم گلو ، 50 گرم انجیر زرد را در 500 گرم شیر ریخته و مدت 15 دقیقه بگذارید بماند. سپس آن را غرغره كنید و مقدری از آن را نیز بنوشید. می توانید آن را با عسل هم شیرین كنید .

- انجیر خشک جوشیده شده در شیر برای درمان آنژین ، ورم لثه و ورم مخاط دهان مفید است .

- یكی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه می باشد . این مخلوط سموم مختلف را از بدن خارج كرده و درد را از بین می برد.

- انجیر ، به خصوص انجیر خشک خیسانده در آب یا شیر ، موثرترین درمان برای رفع یبوست است.

- انجیر را می توان همراه با میوه های دیگر مصرف كرد. انجیر با میوه های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست .

- انجیر برای آنهایی كه قند خونشان پائین می آید و یك دفعه احساس ضعف می كنند مناسب است، زیرا قند آن به سرعت در روده كوچك جذب می شود.

- خوردن انجیر باعث افزایش نیروی جنسی می شود .
- برای برطرف كردن ورم بناگوش و دمل ها ، ضمادی از انجیر خشك با آرد جو و گندم درست كنید و روی ورم دمل بگذارید .

 

خواص انجیر, خواص درمانی انجیرAds by OffersWizard


- دم كرده انجیر با شنبلیله ، برای سینه درد مفید است .
- برای رفع ورم طحال، انجیر را به مدت 9 روز در سركه خیس كنید و هر روز پنج عدد از آن را با سركه بخورید .

- انجیر ضد سرطان است .
- انجیر در معالجه بیماری های پوستی  موثر است .

- مربا و کمپوت انجیر برای درمان یبوست موثر است ،5 لذا می توان 3 یا 4 انجیر تازه را چهار قطعه کرد و در نیم لیتر شیر جوشاند تا بپزد و آن را با 12عدد کشمش صبح ناشتا بخورند.

- هضم انجیر آسان است و مصرف آن برای بچه ها و اشخاصی که از بستر بیماری برخاسته اند و دوره نقاهت را می گذرانند، بسیار مفید است.

- انجیر به علت دارا بودن دانه های ریز، باعث تقویت معده و روده می شود، ولی برای کبدهای ضعیف زیان آور است.
- سرشار بودن انجیر از پتاسیم، تامین کننده سلامتی کودکان ضعیف و کم خون  و بی اشتها ست.

- اگر انجیر و عسل را به طور مساوی با هم مخلوط نمایید و بخورید، جهت زخم معده  بسیار مفید است.
- انجیر به علت داشتن پتاسیم، درجه قلیائیت بدن را بالا برده و در دفع اوره و چربی خون بسیار موثر است.

- شربت انجیر، تسکین دهنده دردهای گلو و سرفه  است.

- انجیر خشک خیسانده شده در شیر بسیار خوشمزه و برای درمان یبوست شدید بسیار مفید است. همچنین خوردن انجیر خشک خیسانده در روغن زیتون  در صبح ناشتا ، برای رفع یبوست موثر است. ( نوشيدنی شير و انجير خشک )

نظر پیامبر و امامان در مورد خواص انجیر :

* رسول گرامی اسلام (ص) خواص ذیل را برای انجیر بر شمرده اند و مسلمانان را به خوردن آن ترغیب کرده اند :

- انجیر میوه ای بهشتی است که بواسیر را قطع می کند.
- انجیر نقرس را معالجه می کند.

- انجیر، قوای جنسی را زیاد می کند و رطوبت و سردی را که موجب ضعف نیروی آمیزش است ، برطرف می نماید.


* حضرت علی (ع) می فرمایند : انجیر برای باد قولنج مفید است. در روز از آن زیاد بخورید ، ولی در شب کم بخورید.

* در حدیثی از امام محمد باقر (ع) آمده است که فرمود:

بر کبد "حزقیل" پیامبر زخمی ظاهر شد که او را آزار می داد. خداوند به او وحی کرد که شیره انجیر را بگیر و بر سینه خود بمال. وی نیز این کار را انجام داد و بهبود یافت.

* در حدیثی ازامام رضا (ع) چنین آمده است که :

انجیر بوی بد دهان  را از بین می برد ؛ استخوان را محکم می سازد؛ باعث رویش مو  می شود ؛ درد را بر طرف می کند و با وجود انجیر دیگر به دارو احتیاج نیست.

 

خواص انجیر, خواص درمانی انجیرAds by OffersWizard


مضرات
- انجیر برای كبدهای ضعیف مناسب نیست و آنهایی كه كبد ضعیف دارند ، باید انجیر را با گردو  بخورند.
- زیاده روی در مصرف انجیر باعث نفخ شكم و اسهال می شود و برای چشم نیز مضر است .

- انجیر برای مبتلایان به بیماری قند مضّر است.
- انجیر برای مبتلایان به اختلال معده و روده مضّر است.

- زیاده روی در خوردن انجیر، برای معده و چشم  زیان آور است و خنثی کننده زیان آن، کرفس  است.

تهیه دسر با انجیر
برای تهیه پوره انجیر، 240 گرم انجیر را با یک سوم لیوان آب یا آب میوه، در مخلوط کن بریزید و با هم مخلوط کنید. پوره انجیر می تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای چربی و یک شیرین کننده در سفره غذایی شما استفاده شود.

خرید و نگهداری انجیر
موقع خرید انجیر دقت کنید که تازه و پوست آن صاف باشد. اگر بوی ترشیدگی می داد، آن را نخرید ، زیرا این بو نشان می دهد که قند موجود در انجیر تخمیر و میوه خراب شده است.

انجیر تازه را حتماً باید در یخچال نگهداری کنید ، ولی انجیر خشک را می توانید در یخچال یا در هوای اتاق نگهداری کنید. البته باید در یک ظرف یا بسته بندی بدون هوا و رطوبت باشد که در اینصورت برای چندین ماه می توان آن را نگه داشت.

منبع : tebyan.net

admin بازدید : 197 جمعه 06 تیر 1393 نظرات (0)

تغذیه مناسب در این دوران بسیار مهم است و به داوطلبان کنکور توصیه می شود در این روزها هیچ وعده غذایی را از برنامه خود حذف نکنند.

admin بازدید : 960 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

عسل چربی های اطراف قلب را آب می کند

  عسل يك واژه عربي است كه در فارسي آن را انگبين مي‌گويند و عبارت است از شهد گل‌ها كه زنبور عسل توسط خرطوم كوچك خود آن را مكيده و از راه دهان به كيسه بسيار كوچك خود موسوم به كيسه عسلي وارد مي‌كند. وقتي ميزان شهد جمع‌آوري شده به حدود "40" ميلي‌گرم رسيد، گل‌ها را رها كرده و به سمت كندو پرواز مي‌كند. جالب اينكه براي تهيه يك كيلو عسل، زنبور بايد شهد "20" ميليون گل را جمع و به كندو حمل كند. جالب‌تر اين است كه زنبور عسل خاصيت ثابت گلي دارد، يعني تا وقتي كه مشغول جمع آوري شهد يك گل است، روي ساير گل‌ها نمي‌نشيند.

admin بازدید : 206 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

اگر به رشد کودک خود اهمیت می دهید و می خواهید فرزند سالمی داشته باشید ویتامین ها را فراموش نکنید

اگر بخواهیم تبلیغاتی را که هر روزه در رسانه های عمومی می شود باور و به آنها اعتماد کنیم هر کودکی در طول روز نیاز به مصرف ویتامین های خوراکی مکمل به صورت قرص و شربت دارد اما سوالی که به ذهن هر پدر و مادری ممکن است هجوم بیاورد این است که آیا باید این تبلیغات را باور کنیم؟ آیا این داروهای خوراکی به آن اندازه که گفته می شود موثر هستند و سوالات زیاد دیگری در ذهن این والدین نگران  با دیدن این تبلیغات موج می زند.


به گفته پزشکان هر کودکی نیاز به ویتامین های خوراکی دارد اما باید این ویتامین ها را در به طور معمول از وعده های غذایی سالم دریافت کنند. غذاهایی مانند شیر و لبنیات دیگر هم خانواده آن مانند و ماست که پزشکان توصیه می کنند برای کودکان بالای 3 سال لبنیات کم چرب استفاده شود. انواع میوه ها و سبزیجات تازه، مواد غذایی حاوی پروتئین مانند  مرغ، ماهی، گوشت، تخم مرغ و انواع حبوبات. به نظر پزشکان کودکان امروز با عادات غذایی ناسالم مانند خوردن انواع فست فودها و خوراکی هایی مانند چیپس و پفک که آنها را به چاقی و اضافه وزن بالا مبتلا کرده اند نیاز به ویتامین های مکمل و خوراکی دارند و در کنار مواد غذایی که هر روز در وعده های غذایی خود می خورند باید ویتامین های مکمل برای رشد گنجانده شود.


چه کودکانی نیاز به ویتامین های مکمل دارند؟
متخصصان کودک مصرف مولتی ویتامین های روزانه و مکمل های معدنی را برای کودکانی که در عادات خود به دسته های غذایی زیر تقسیم شده اند توصیه می کنند.


- کودکانی که به طور مرتب و برنامه ریزی شده از وعده های غذایی که در آنها مواد تازه استفاده شده نمی خورند.


-  کودکان بد غذا که لب به هر غذایی نمی زنند


-  کودکانی که با بیماری های مزمن مانند آسم یا مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می کنند. به خصوص اگر این کودکان دارو مصرف می کنند و تحت درمان هستند. در این شرایط قبل از استفاده از داروهای خوراکی مکمل با پزشک معالجش مشورت کنید.


- کودکانی که در باشگاه ها ورزش می کنند.


-   کودکانی که عاشق فست فود هستند و از این نوع غذاها زیاد می خورند.


-  کودکانی که تحت نظر پزشک رژیم دارند. به طور مثال این کودکان اگر تنها سبزیجات مصرف می کنند باید از مکمل های آهن استفاده کنند و اگر لبنیات از وعده های غذاییشان حذف شده باید مکمل کلسیم در روز مصرف کنند.


- کودکانی که نوشیدنی های حاوی کربنات مانند نوشابه زیاد مصرف می کنند. فراموش نکنید این قبیل نوشیدنی ها باعث می شود ویتامین ها و املاح معدنی از بدن دفع شوند.

6 ویتامین برتر
در جدولی که ویتامین ها و املاح معدنی را دسته بندی کرده اند تنها تعداد کمی از آنها برای بدن و رشد کودک ضروری هستند که این 6 ویتامین را به ترتیب الفبا در زیر آورده ایم.


ویتامین A :  این ویتامین در رشد و تکامل کودک تاثیر زیادی دارد و همچنین در ترمیم استخوان ها، بافت های پیوندی پوست، بینایی و سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی بازی می کند. این ویتامین در شیر، پنیر، تخم مرغ و سبزیجاتی که زرد و نارنجی رنگ هستند مانند هویج، سیب زمینی و کدو حلوایی وجود دارد.


ویتامین B: اعضای خانواده ویتامین B  ویتامین های ب2، ب3، ب6 و ب 12 هستند که تمامی آنها در سوخت و ساز مناسب بدن، تولید انرژی، گردش خون و سیستم عصبی تاثیر مناسبی دارند. بهترین منابع غذایی برای این دسته ویتامین ها گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر، پنیر، لوبیاها، سویا و دانه های آجیل مانند پسته هستند.


ویتامین C: این ویتامین برای داشتن ماهیچه های قوی و سالم، بافت های عضلانی و پوست ضروری است. این ویتامین را می توان در خانواده مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی پیدا کرد.


ویتامین D : این ویتامین برای قوی کردن استخوان ها و دندان ها و کمک به بدن برای جذب کلسیم بسیار مناسب است. شیر و دیگر لبنیات ها، زرده تخم مرغ و روغن ماهی منابع خوبی برای این ویتامین هستند اما بهترین منبع برای ویتامین D نور آفتاب است.


کلسیم:  برای داشتن استخوان های قوی و کمک به رشد کودک کلسیم بسیار مهم است. شیر، پنیر، ماست وآب پرتغال بهترین منابع برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن هستند.


آهن: برای داشتن ماهیچه های قوی و سالم و گلبول های قرمز خون باید آهن مورد نیاز بدن تامین شود. مصرف آهن نه تنها برای کودکان بلکه بزرگسالان به خصوص در زمان عادت ماهیانه در دختران و زنان نیز توصیه می شود. آهن در گوشت گاو و دیگر گوشت های قرمز، بوقلمون، اسفناج، آلو بخارا و  لوبیا ها وجود دارد.

5 توصیه ضروری
اگر به کودک دلبندتان ویتامین های خوراکی می دهید نکات زیر را فراموش نکنید.


1.  این قرص ها را دور از دسترس کودکان خود قرار دهید تا مبادا کودکتان آنها را مانند آبنبات و بدون اجازه شما بخورد.


2.  برای دادن غذا به کودکتان خانه را به میدان جنگ تبدیل نکنید یا برای تشویق کردنش برای خوردن غذا به او قول دسر ندهید بلکه تلاش کنید این ویتامین های خوراکی را که به صورت جویدنی هستند به همراه غذا به او بدهید. این دسته ویتامین ها به همراه غذا بیشتر جذب بدن می شوند.


3.  اگر کودکتان تحت درمان خاصی قرار دارد از دکترش درباره مصرف این ویتامین ها و املاح معدنی مانند کلسیم و آهن و اثری که این داروها بر هم می گذارند بپرسید. به طور خلاصه بدون اجازه پزشک معالج فرزندتان دست به مصرف این ویتامین ها نزنید.


4.  اگر کودکتان برای خوردن مقاومت می کند از ویتامین های جویدنی به جای قرص و شربت استفاده کنید.


5.  برای دادن مولتی ویتامین های مکمل تا 4 سالگی کودکتان صبر کنید مگر اینکه دکتر آن را تجویز کند.

 

 

admin بازدید : 150 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

اگر تا بحال از کلم بروکلی استفاده نکرده اید دستور پخت های زیر را امتحان کرده و بروکلی را وارد رژیم غذایی خود کنید.

قطعا شما از خواص بیشمار کلم بروکلی و ضرورت استفاده از آن آگاه هستید. این سبزی کم کالری و سرشار از ویتامینها، مواد معدنی و فیبر می باشد. علاوه بر همه اینها منبع فوق العاده غنی از آنتی اکسیدانها و مواد شیمیایی گیاهی محسوب می شود. اگر تا بحال از این سبزی منحصر بفرد استفاده نکرده اید دستور پخت های زیر را امتحان کرده و بروکلی را وارد رژیم غذایی خود کنید:

1 - بروکلی چرب
2 فنجان بروکلی را بخار پز کنید تا نرم شوند، سپس آنها را به یک غذاساز منتقل کرده و یک عدد آووکادو خرد شده را به آن اضافه کنید و 5 تا 10 ثانیه مخلوط کنید تا یکدست شوند. سپس 1 عدد گوجه فرنگی خرد شده، یک چهارم فنجان پیاز قرمز خرد شده، کمی فلفل سبز تند خرد شده، یک چهارم فنجا ن گشنیز، یک چهارم قاشق چایخوری پودر سیر و کمی نمک را به بقیه مواد درون غذاساز اضافه می کنیم وتا جایی که یک مخلوط همگن بدست آید هم می زنیم. می توانید این غذا را با کاسنی و کرفس نیز سرو کنید.
2 - بروکلی با سس فتا
2 فنجان کلم بروکلی را بخارپز کرده و کنار می گذاریم. در یک تابه نچسب یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و نصف یک پیاز ریز شده و پخته و 2 حبه سیر رنده شده را می ریزیم و تفت می دهیم تا همه آنها نرم شوند. بروکلی را به این مواد اضافه کرده و تفت می دهیم تا وقتی پیازها بیرنگ شوند. 2 قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه را به مواد تابه اضافه کرده و مواد را درون غذاساز یا مخلوط کن ریخته و نصف فنجان پنیر فتا ، یک چهارم فنجان آب و سبزیجاتی مانند جعفری یا شوید را به آنها می افزاییم و هم می زنیم تا نرم و یکدست شوند.

3 - پوره بروکلی
یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را بر روی حرارت ملایم گرم کرده و یک دسته کوچک  گل کلم و یک دسته کوچک بروکلی را خرد کرده  و به آن می افزاییم و به مدت 8 دقیقه تفت می دهیم، سپس سه چهارم فنجان آب اضافه کرده و شعله را زیاد کرده  تا نرم شوند(حدود 5 دقیقه). مواد را به یک کاسه منتقل کرده و یک چهارم فنجان پارمیزان به آنها اضافه می کنیم. می توانیم این مخلوط را له کرده و بصورت پوره در بیاوریم و با نمک و فلفل طعم دار کنیم. این پوره را می توان به جای پوره سیب زمینی به عنوان یک پوره کم کالری و سالم سرو کرد.

 

منبع : سیمرغ

 

admin بازدید : 251 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

همیشه لاغر کردن و رسیدن به اندامی مناسب یکی از سوژه های اصلی مطالب علمی بوده است و به همین دلیل کمتر به موضوع چاق شدن و افزایش وزن پرداخته شده است.
چاقی بسیار زیاد و یا کمبود وزن هر دو از جمله مواردی هستند که نمی توان به آن ها به عنوان شرایط سالم نگاه کرد.

 

افرادی که کمبود وزن دارند ضعیف تر هستند و  ممکن است به بیماری های مختلفی دچار شوند در حالی که با کمی غذا خوردن می توانند به وزن دلخواهشان برسند. در این مطلب بهترین موادی که برای چاق شدن می توانید مصرف کنید را معرفی می کنیم.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** گردو: گردو یکی از آجیل هایی است که به شما کمک می کند تا خیلی سریع و طبیعی چاق شوید. میزان امگا3 در این ماده بسیار زیاد است و از بیماری های مختلف در بدن شما جلوگیری می کند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** شیر پرچرب: شیر به تنهایی می تواند بسیاری از بیماری های بدن را از بین برد ولی بسیاری از پزشکان نوع کم چرب آن را توصیه می کنند شیرپرچرب تمام خواص شیر را دارد و گزینه مناسبی برای افرادی است که می خواهند چاق شوند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** نارگیل: نارگیل یکی از بهترین میوه هایی است که می توانید از آن استفاده کنید. آب نارگیل دارای مواد مغذی بی شماری است و کالری بالایی دارد که می تواند به شما در ازایش وزن کمک کند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** موز: موز میوه ای که می تواند به عنوان یک کربوهیدارات سالم از آن نام برد یکی دیگر از  مواد خوب برای چاق شدن است. موز همچنین می تواند انرژی روزانه شما را نیز تامین کند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** دانه های مغذی: از جمله دانه های مغذی می توانیم به تخم کتان، دانه هندوانه، شاه دانه و کنجد اشاره کنیم که هر کدام آن ها دارای اسیدهای چرب مفید برای بدن هستند و به شما در چاق شدن کمک به سزایی می کنند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** بادام: بادام یکی از تنقلات سالم که می توانید روزانه از آن استفاده کنید. سرشار از ویتامین های مختلف و همچنین مبارز بیماری های عصبی است. بادام نیز می تواند به افراد لاغر کمک به سزای بکند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** روغن زیتون: هیچ پزشکی را پیدا نخواهید کرد که روغن زیتون را توصیه نکند. این روغن نه تنها به شما در چاق شدن کمک می کند بلکه از بیماری هیا قلب و عروقی نیز پیشگری می کند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** سیب زمینی: منبعی عظیم از کربوهیدارات ها و همچنین مملو از مواد مغذی که البته همیشه به عنوان یک ماده چاق کننده از آن نام برده می شود.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** لوبیا: لوبیا مملو از پروتئین است و با کالری زیادی که دارد می تواند انرژی شما را برای کارهای سخت تامین کند و همچنین به شما در چاق شدن نیز کمک به سزایی می کند.

 

رژیم غذایی, درمان لاغری, افزایش وزن

 

** موجودات دریایی: ماهی های آزاد و تن و همچنین میگو از جمله مواد دیگری هستند که دارای مواد مغذی مختلف مانند امگا3 هستند. این مواد همچنین به شما در داشتن بدنی سالم و چاق نیز کمک می کنند.

 

منبع : بیتوته

 

 

admin بازدید : 263 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

در یک لیوان شیر بیش از ۲۰ نوع ترکیب ضددرد، آنتی بیوتیک و هورمون رشد وجود دارد

 

 

 

متخصصان علوم پزشکی در کشورهای اسپانیا و مراکش می گویند نتایج یک تحقیق مشترک آنان نشان داده است که یک لیوان شیر بیش از ۲۰ نوع ترکیب مسکن و ضددرد، آنتی بیوتیک و هورمون رشد وجود دارد. آنان عنوان کردند که یک لیوان شیر معادل یک مسکن عمل می کند .

 

 

 

این متخصصان با استفاده از یک آزمایش فوق العاده حساس، مجموعه ای از مواد شیمیایی را که برای درمان بیماری ها در حیوانات و انسانها استفاده می شوند در نمونه های بدست آمده از شیر گاو، بز و شیر مادر پیدا کردند.

 

آنان عنوان کردند گرچه دوز این ترکیبات آنقدر پایین است که تاثیر مشهودی روی انسان ندارند اما نتایج این بررسی تایید می کند که چطور مواد شیمیایی ساخت دست بشر در تمام زنجیره های غذایی وارد می شوند. بیشترین مقدار این ترکیبات دارویی در شیر گاو پیدا شده است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که یک لیوان شیر می تواند همچون مسکن و انتی بیوتیک عمل کند. محققان در این آزمون بسیار حساس برای درمان بیماری ها نمونه شیر گاو و بز را مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه به داشتن مواد دارویی هر کدام از شیرها پی برده شد و دریافتند شیر دارای مواد دارویی است.

کارشناسان معتقدند که برخی از این داروها و هورمون های رشد به دا م ها داده شده اند و یا از طریق غذا یا آلودگی در مزارع وارد شیر این حیوانات اهلی شده است. متخصصان در این آزمایش می گویند از آنجا که نمونه های حاصل از دام های اسپانیا و مراکش حاوی این ترکیبات بودند به احتمال زیاد همین وضعیت در انگلیس و شمال اروپا نیز وجود دارد. تحقیقات نشان داد شیر حاوی آثاری از مسکن های ایبوپروفن و ناپروکسن، همراه با آنتی بیوتیک تریکلوزان و برخی هورمون ها است .

منبع:iranianclinic.com

admin بازدید : 216 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

lea europaeao :نام علمی

 

گياه شناسي

 

زيتون درختچه اي است به ارتفاع تقريبا سه متر ولي هنگاميكه در شرايط مساعد پرورش مي يابد ارتفاع آن حدود 1مترو قطر تنه اش به 3 متر ميرسد. چوب درخت زيتون بسيار سخت و مقاوم است . رنگ آن زرد است كه خطوطي قهوه اي رنگ در آن وجود دارد .

admin بازدید : 195 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

به گفته یک کارشناس تغذیه در نیویورک، رژیم غذایی نامناسب، استعمال سیگار، عدم تعادل هورمون‌ ها و کم خوابی در سلامت موها اثر می‌گذارد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، لیزا دریر یکی از کارشناسان تغذیه در نیویورک درباره مراقبت از موها گفت: برای داشتن موهایی سالم و درخشان پروتئین را در رژیم غذایی فراموش نکنید.

admin بازدید : 278 شنبه 27 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

با افزایش سن  ضخامت مو کاهش میابد. زنان  از سن 30 سالگی دچار کاهش مو می شوند و مردان از سن  60 طاس می شوند. دلایل بسیار زیادی وجوددارد که عبارتند از:

 

فشار

دارو و وضعیت پزشکی

کمبود تغذیه ای

تیروئید

يائسگي

زایمان

آلوپسی

عفونت قارچی سر

admin بازدید : 152 یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

1- کاهش وزن بدن

یکی از دلایلی که به شما توصیه می کنیم که لیمو را به آب خود اضافه کنید تاثیر آن بر روی وزن شماست، لیمو به دلیل داشتن ماده ای به نام فیبر پکتین مانع از احساس گرسنگی شده و به کاهش وزن کمک می کند.

آب لیمو همچنین دارای فوایدی برای سیستم گوارشی بدن نیز است مصرف آب لیمو به افزایش تولید صفرا کمک می کند، صفرا به هضم مواد غذایی کمک کرده و همچنین باعث تمیز نگه داشتن کبد می شود و عملکرد کبد را بهبود می بخشد که باعث می شود متابولیزه چربی ها سریعتر و بهتر انجام شود.

2- تقویت سیستم ایمنی بدن

نوشیدن آب لیمو می تواند باعث تقویت سیستم دفاعی بدن شود، آب لیمو دارای خواص ضد باکتریایی بوده و نه نتها کمک زیادی در نابود باکتری های مضر بدن می کند، بلکه می تواند در هنگام ابتلا به گلودرد نیز کمک کننده و تسریع بخش درمان آن باشد.

آب لیمو همچنین نقش پشتیبانی از سیستم لنفاوی بدن دارد و باعث می شود عملکرد گره های لنفاوی بهبود یابد، آب لیمو کمک می کند تا لنف های ذخیره شده توسط گره های لنفی پاکسازی شوند.

3- کاهش التهاب

مصرف آب لیمو می تواند کمک قابل توجهی به کاهش التهاب بدن کند، همان طور که گفتیم آب لیمو به تنهایی به دلیل اسیدیته بالای آن دارای عوارضی است، یکی دیگر از این عوارض ایجاد التهاب است، مصرف تنهای آب لیمو به ایجاد التهاب کمک می کند اما مصرف آب لیمو به همراه آب اشامیدنی به دلیل اینکه خاصیت اسیدیته آن را از بین برده و می تواند برای کسانی که دچار التهاب هستند مفید باشد و به کاهش التهاب کمک مهمی بکند.

محققین و پژوهشگران پیشنهاد می کنند به ازای هر 8 اونس آب 1.4 اونس آب لیمو تازه به آن بیافزایید تا از اثرات آن بهره مند شوید.

 

منبع : مجله زیگیل

 

 

admin بازدید : 292 پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

به گفته دانشمندان انگلیسی مصرف مرتب شکلات داغ سلولهای مغز را جوان می کند.


admin بازدید : 219 پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
مواد غذایی گوناگون به علت داشتن ریز مغذی‌هایی نظیر ویتامین‌ها و مواد معدنی، نقش موثری در   حفظ سلامت بافت دهان، زبان و لثه‌ها دارند. كمبود هر گروه از این ریزمغذی‌ها می‌تواند اثرات منفی بر بافت دهان و لثه‌ها داشته باشد. 
admin بازدید : 201 پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

توصیه: حداقل نصف غلات مورد نیازتان را از غلات سبوس‌دار (مانند نانهای سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، ماکارونی‌های سبوس‌دار …) انتخاب کنید. یک واحد غلات برابر است با یک برش ۳۰ گرمی از نانها (یک و نیم برش ده در ده نان سنگک = ۲ برش ده در ده نان تافتون = ۴ برش ده در ده نان لواش = یک و نیم عدد نان تست = ۱ برش ده در ده نان بربری) یا نصف لیوان برنج یا ماکارونی پخته.

admin بازدید : 244 یکشنبه 07 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

زندگی مثبت: تخمه‌ها منبع غني چربي هستند که هنگام رسيدن، مقدار زيادي از نشاسته خود را از

دست مي‌دهند و به ميزان چربي آنها افزوده مي‌شود. از نظر نوع چربي هم داراي اسيدهاي چرب

اشباع و غيراشباع هستند که البته مقدار اسيدهاي چرب غير اشباع (مفيد) آنها بيشتر است...

تخمه‌ها مانند ماهي‌ها از نظر امگا -3 غني‌اند. امگا-3 موجود در تخمه‌ها به کاهش بي‌نظمي‌هاي

ضربان قلب، تري‌گليسريد خون، خطرات تشکيل لخته، سرعت سخت شدن شرايين، خطر فشارخون

بالا و کاهش سرطان و اختلالات رفتاري در جوانان کمک مي‌کند و برعکس امگا3 هاي دارويي، خطر

مسموميت ندارند. در ادامه مطلب به خواص برخي از انواع تخمه‌ها اشاره مي‌كنيم.


تخمه آفتابگردان: انرژي ساز

تخمه آفتابگردان سرشار از فسفر، منگنز، روي، پتاسيم، منيزيم، آهن و حاوي ميزان قابل‌توجهي فولات (اسيدفوليک)، ويتامين5 Bو ويتامين‌هاي ديگر گروه B است كه اين ويتامين‌ها باعث مي‌شوند بدن به خوبي بتواند از كربوهيدرات‌ها (قندها) استفاده کند و پرانرژي باشد. يک مشت تخمه‌ آفتابگردان 55 درصد تيامين يا همان ويتامين 1 Bموردنياز روزانه‌ افراد را تامين مي‌کند. تخمه‌هاي آفتابگردان سرشار از اسيدهاي چرب اشباع‌نشده چند باندي‌، به‌خصوص اسيدلينولئيک هستند که نوعي اسيدچرب امگا 6 محسوب مي‌شود. علاوه بر اين، اين تخمه‌ حاوي اسيدهاي چرب اشباع‌نشده‌ تك‌باندي نيز است كه اين اسيدهاي چرب براي سلامت قلب و عروق بسيار مفيدند. يک مشت از اين تخمه‌ها، 90 درصد نياز روزانه به ويتامين E را تامين مي‌کند. در 100 گرم تخمه آفتابگردان 580 کالري انرژي نهفته است. اين تخمه حاوي 24 درصد مواد پروتئيني، 47 درصد روغن،‌ 20 درصد کربوهيدرات و سرشار از فسفر، پتاسيم، آهن، کلسيم، منيزيم و ويتامين A، B و E است.

تخمه هندوانه: دشمن پوکي استخوان


100 گرم تخمه هندوانه، 590 کالري انرژي دارد و در 10 عدد آن، 5 کالري انرژي نهفته است. تركيب‌هاي موجود در اين تخمه مانند انواع ديگر است و مصرف متعادل آن مي‌تواند از کم‌خوني، بي‌اشتهايي، سوءجذب و التهاب جلوگيري كند. اين تخمه بيشتر به نام تخمه جاباني (ژاپني) معروف است و کلسيم آن براي زنان يائسه در پيشگيري از ابتلا به پوکي استخوان مفيد به نظر مي‌رسد. تخمه جاباني با توجه به گونه‌هاي مختلف هندوانه اندازه‌هاي ريز و درشت دارد و مي‌توان آن را به صورت بوداده در طعم‌هاي نمکي (البته کم‌نمک)، گلپر و آبليمو مصرف كرد.

تخمه خربزه: خون ساز


مغز تخمه خربزه بوداده حاوي چربي، پروتئين، آهن، ويتامين E و فيبر است. تخمه خربزه نيز غني از مواد معدني و ويتامين‌هاست، به خونسازي کمک مي‌كند و خاصيت آنتي‌اکسيدان دارد.

تخمه کدو: سلامت پروستات

با خوردن 100 گرم تخمه کدو نيمي از نياز روزانه بدن به منگنز، منيزيم و فسفر تامين مي‌شود. تخمه کدو مي‌تواند براي سالمنداني که در معرض پوکي استخوان قرار دارند آجيل مناسبي باشد. به علاوه تخمه کدو در حفظ سلامت پروستات نقش ضدالتهابي ايفا مي‌کند. تخمه کدو تنبل بهترين منبع منيزيم است و به گفته دانشمندان، سطح بالاي منيزيم در خون تا 40 درصد احتمال مرگ زودرس را کاهش مي‌دهد. در پاييز که فصل کدوتنبل است مي‌توانيد تخمه آن را خشک و اين دانه را به برنامه غذايي روزانه‌تان اضافه كنيد. در هر 30 گرم دانه برشته شده کدو تنبل، 150 ميلي‌گرم منيزيم وجود دارد. برخلاف افکار عمومي تخمه کدو دفع‌کننده کرم است و باعث افزايش و تقويت حافظه مي‌شود. تخمه کدوي کاغذي نيز سرشار از فيتوسترول و ويتامين E و اسيدهاي چرب لينولئيک است و براي ورم پروستات و سوزش مجاري ادرار استفاده مي‌شود.

مغز تخمه پوست‌كنده بخوريم يا نه؟

از مصرف مغز تخمه‌ها به‌صورت پوست‌کنده و آماده حتي‌الامکان خودداري کنيد زيرا در اين صورت هم از مصرف تخمه لذت کمتري مي‌بريد، هم کالري خيلي بالايي دريافت مي‌کنيد. علاوه بر اينها، احتمال اکسيده شدن اين مغز تخمه‌ها بيش از خود تخمه‌هاست. درضمن اگر از هر چند تخمه‌اي که مي‌خوريد يکي تلخ است معني آن اين است که اين تخمه‌ها در حال فساد هستند.

مضرات مصرف بي‌رويه تخمه‌ها


در مصرف انواع تخمه‌ها محتاط باشيد چراکه زياده‌روي در مصرف آنها به دليل چربي و کالري بالا منجر به اضافه‌وزن مي‌شود و نمک به کار رفته در آنها براي طعم‌دار شدن باعث افزايش فشارخون و برخي عوارض ديگر در بدن خواهد شد بنابراين بهتر است از آجيل‌هايي استفاده كنيد که طعم ديگري به غير از شوري براي آنها در نظر گرفته شده است. اگرچه تخمه‌ها از هر نوع فيبر محلول و نامحلول، غني هستند ولي عمدتا ميزان فيبر نامحلول بالاتري دارند. مصرف متعادل اين خوراكي براي افرادي که به يبوست، بيماري‌هاي التهابي، سرطان روده بزرگ، افزايش چربي و فشارخون مبتلا هستند، مناسب خواهد بود. فراموش نكنيد در اثر حرارت نامطلوب، چربي تخمه نيز دستخوش تغييرات نامطلوب و روغن مفيد آن به روغني مضر تبديل مي‌شود. پروتئين و کربوهيدرات‌هاي آن نيز به علت قهوه‌اي شدن افت تغذيه‌اي پيدا مي‌كند. اگر درجه حرارت خيلي بالا باشد، با تشکيل مواد سمي که بوي تند نامطلوبي دارد شروع به تجزيه شدن و سوختن مي‌کنند بنابراين توصيه مي‌شود هميشه از آجيل‌هاي بو نداده استفاده کنيد يا در صوت لزوم، بو داده آن را از مراکز معتبر وزارت بهداشت كه داراي مجوز بهداشتي و تاريخ مصرف هستند، تهيه كنيد.

 

admin بازدید : 183 پنجشنبه 07 فروردین 1393 نظرات (0)

قرار دادن کودک در رختخواب با شیشه شیر، تماشای تلویزیون با وی و تشویق او به تمام کردن غذایش، همه رفتارهایی است که محققان معتقدند باعث افزایش خطر ابتلای کودک به چاقی در مراحل بعدی زندگی می‌شود و بر اساس یک نظرسنجی جدید این رفتارها به شدت در والدین شایع است.

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 480
  • کل نظرات : 36
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 129
  • بازدید سال : 6,835
  • بازدید کلی : 412,609
  • کدهای اختصاصی
    دریافت کد حرکت متن چت روم

    قالب