loading...
فرامادرانه
انشارات خورشید خانم

برای آشنایی بیشتر روی کتاب ها کلیک کنید.

http://s5.picofile.com/file/8120817918/skar.jpg

http://s5.picofile.com/file/8120817876/sakoochooloo.jpg

http://s5.picofile.com/file/8120817976/sdsh.jpg

admin بازدید : 366 چهارشنبه 22 مرداد 1393 نظرات (0)

                      
ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دﻳﮕﺮ ﻣﻮاد ﻣﺼﺮﻓﻲ در آﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ از ﻣﺎﻧﺪﮔﺎري ﺑﺎﻻﺗﺮي ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ. ﺣﺒﻮﺑﺎت گلستان از آن دﺳﺘﻪ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺑﺎ رﻋﺎﻳﺖ ﻧﻜﺎﺗﻲ آﻧﻬﺎ را در ﻣﻜﺎن ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﮕﻬﺪاري ﻛﺮد.

ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻧﮕﻬﺪاري، ﻧﺤﻮه ﭘﺨﺘﻦ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻧﻴﺰ ﺑﺮاي ﻫﻀﻢ ﺑﻬﺘﺮ از اﻫﻤﻴﺖ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.

ﺣﺒﻮﺑﺎت دﺳﺘﻪای از ﺳﺒﺰﯾﺠﺎت ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﻧﺸﺎﺳﺘﻪای داﺷﺘﻪ و ﺷﺎﻣﻞ اﻧﻮاع ﻟﻮﺑﯿﺎﻫﺎ، ﻧﺨﻮدﻫﺎ و ﻋﺪس ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻳﻦ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ ﺣﺎوي ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮای ﮔﻮﺷﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻢ ﭼﺮب ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻣﯿﺰان ﮐﻠﺴﺘﺮولﺷﺎن ﺻﻔﺮ اﺳﺖ.

اﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﭼﻪ ﻧﻜﺎﺗﻲ را از ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻬﻴﻪ و ﻧﺤﻮه ﻧﮕﻬﺪاري و ﻣﺼﺮف آن در اﻧﺒﺎر و آﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار داد،با هم مرور می کنیم.

ﺧﻴﺴﺎﻧﺪن ﻧﺨﻮد؛ 2 روز ﻗﺒﻞ از ﻣﺼﺮف
ﺑﺎ توجه ﺑﻪ ﻧﺤﻮه ﭘﺨﺖ اﻧﻮاع ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺮاي ﻃﺒﺦ ﻏﺬاﻫﺎ در ﺧﺼﻮص ﻧﺤﻮه ﭘﺨﺖ ﻟﻮﺑﻴﺎ ﻗﺮﻣﺰ ﺑﺮاي ﺗﻬﻴﻪ ﻏﺬا باید ﺑﺮاي ﻫﺮ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ اﻧﺪازه 25 ﮔﺮم ﻟﻮﺑﻴﺎ ﻧﻴﺎز ﺑﻮده اﻳﻦ در ﺣﺎﻟﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺒﻞ از ﭘﺨﺖ، ﻟﻮﺑﻴﺎ ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺳﻪ ﺑﺎرﺷﺴﺘﻪ و ﭘﺲ از آن ﺑﺎ آب ﭘﺨﺘﻪ ﺷﻮد. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮاي ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻮي زﺧﻢ آن ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﻳﻚ ﭘﻴﺎز ﻫﻢ ﺑﻪ آن اﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﯿﻢ.

ﺑﻌﺪ از ﭘﺨﺘﻪ و ﺳﺮد ﺷﺪن ﻟﻮﺑﻴﺎ آن را ﺑﻪ دﻳﮕﺮ ﻣﻮاد اﺿﺎﻓﻪ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ اﻳﻦ در ﺣﺎﻟﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻟﻌﺎبدار ﺑﻮدن آب ﻟﻮﺑﻴﺎ از آن ﻣﻲﺗﻮان در ﻏﺬا اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮد.

ﺗﻨﻬﺎ در ﺻﻮرﺗﻲ ﻟﭙﻪ ﺟﺪا ﭘﺨﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ دﻳﺮﭘﺰ ﺑﺎﺷد. در ﻏﻴﺮ اﻳﻦ ﺻﻮرت ﺑﺮاي ﺗﻬﻴﻪ ﺧﻮرﺷﺖ ﻗﻴﻤﻪ، ﻟﭙﻪ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﮔﻮﺷﺖ ﺑﻌﺪ از ﺳﺮخ ﺷﺪن ﭘﻴﺎز اﺿﺎﻓﻪ ﻣﻲﮔﺮدد.

ﺗﻨﻬﺎ ﻧﺨﻮد ﺑﺮاي ﻣﺼﺮف در آب ﺧﻴﺴﺎﻧﺪه ﻣﻲﺷﻮد،ﺑﺮاي ﻃﺒﺦ آش، آﺑﮕﻮﺷﺖ و ﻓﻼﻓﻞ از دو روز ﻗﺒﻞ ﻧﺨﻮد را ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻧﻔﺎخ ﺑﻮدن در آب ﺳﺮد ﻓﺮاوان ﺧﻴﺲﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﻫﻀﻢ آن راﺣﺖﺗﺮ ﺷﻮد.

ﺳﻴﺎه ﺷﺪن، ﻛﺮم زدن و ﭘﻮك ﺷﺪن ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺷﺴﺘﻦ روي آب ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ را از ﻋﻼﻳﻢ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻓﺎﺳﺪ ﻋﻨﻮان ﻛﺮد.

ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪي ﺣﺒﻮﺑﺎت:
ﭘﺮﻣﺼﺮفﺗﺮﻳﻦ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻟﭙﻪ، ﻟﻮﺑﻴﺎي ﻗﺮﻣﺰ، ﻟﻮﺑﻴﺎي ﭼﻴﺘﻲ، ﻟﻮﺑﻴﺎ ﺳﻔﻴﺪ و ﻋﺪس می توان ﻋﻨﻮان ﻛﺮد و در ﺧﺼﻮص ﻧﺤﻮه ﺗﻬﻴﻪ ﺣﺒﻮﺑﺎت می توان گفت:ﺑﺮاﺳﺎسﻇﺮﻓﻴﺖ ﻣﻴﻬﻤﺎﻧﺎن یا اعضای خانواده اﻗﺪام ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪاري ﺣﺒﻮﺑﺎت کنید.

ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻤﻮل ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﻪ ﻣﺪت ﻳﻚﺳﺎل ﻣﺎﻧﺪﮔﺎري دارﻧﺪ،ﻣﺤﻴﻂ ﻋﺎري از رﻃﻮﺑﺖ و ﻧﻮر و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﻮع ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪي ﻛﻪ ﻫﻮا داﺧﻞ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻧﺸﻮد در ﻧﮕﻬﺪاري اﻳﻦ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.

دﻳﺮﭘﺰ ﻳﺎ زودﭘﺰ ﺑﻮدن ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ آن دارد، نوع ﺑﺬر و آب و ﻫﻮاي ﻣﻨﻄﻘﻪ در ﻣﺮﻏﻮﺑﻴﺖ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬار اﺳﺖ.

ﻧﺤﻮه ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻏﻴر ﻗﺎﺑﻞ ﻣﺼﺮف:
ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺷﻜﻞ و رﻧﮓ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺧﺎرج ﺷﺪن ﮔﺮده و ﺧﺎك از آﻧﻬﺎ از راهﻫﺎي ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻓﺎﺳﺪ اﺳﺖ.

ﺷﺴﺘﺸﻮي ﺣﺒﻮﺑﺎت در آب ﺟﻮش:
درباره ی ﻧﺤﻮه ﻣﺼﺮف ﺣﺒﻮﺑﺎت می بایست ﻗﺒﻞ از ﻃﺒﺦ ﻏﺬا ﺣﺒﻮﺑﺎت در دو ﺳﺮي داﺧﻞ آب ﺟﻮﺷﺎﻧﺪه و در ﻣﺮﺣﻠﻪ آﺧﺮ ﺑﺮاي ﭘﺨﺘﻦ داﺧﻞ آب رﻳﺨﺘﻪ شوند.

اﮔﺮ ﻣﺤﻞ ﻧﮕﻬﺪاري ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﻣﺪت ﻃﻮﻻﻧﻲ ﻣﻲﺗﻮان آﻧﻬﺎ را ﻣﺼﺮف ﻛﺮد، ﻟﻪ و ﺑﺎز ﺷﺪن ﺣﺒﻮﺑﺎت در آب از ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎي ﻓﺎﺳﺪ ﺷﺪن ﺑﻮده و اﻳﻦ درﺣﺎﻟﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺮمزدﮔﻲ و ﺳﻮراخ ﺷﺪن ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺧﺸﻚ ﻧﻴﺰ از ﻋﻼﻳﻢ ﻏﻴﺮﻗﺎﺑﻞ ﻣﺼﺮف ﺑﻮدن آن اﺳﺖ.

آﻳﺎ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻗﺒﻞ از ﻣﺼﺮف در آب ﺧﻴﺴﺎﻧﺪه شوند ﻳﺎ ﺧﻴﺮ ؟
ﺧﻴﺲ ﻛﺮدن ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻧﻮع ﻏﺬا دارد. ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل ﺑﺮاي درﺳﺖﻛﺮدن ﺳﻤﺒﻮﺳﻪ ﻳﺎ ﻓﻼﻓﻞ ﻧﺨﻮد ﻗﺒﻞ از ﻣﺼﺮف ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﻣﺪت زﻣﺎﻧﻲ در آب ﺧﻴﺴﺎﻧﺪه ﺷﻮد.

 

روش نگهداری حبوبات, روش پخت حبوبات        


ﻧﮕﻬﺪاري ﺣﺒﻮﺑﺎت در ﻇﺮف ﻫﺎی ﻣﺨﺼﻮص:
ﺣﺒﻮﺑﺎت داﺧﻞ ﮔﻮﻧﻲ را داﺧﻞ ﻇﺮفﻫﺎي ﻣﺨﺼﻮص دردار بریزید و ﺳﭙﺲ در اﻧﺒﺎر ﻧﮕﻬﺪاري نمایید.
ﻣﺤﻞ ﻧﮕﻬﺪاري ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺧﻨﻚ و ﺧﺸﻚ ﺑﺎﺷﺪ.

برای شناسايی حبوبات آلوده اين دو روش را به کار ببرید:
الف) چنانچه حبوبات بسته بندی شده خریداری می کنید، بسته را در دست چپ بگيريد و با انگشت وسطی دست راست به آن ضربه بزنید. چنانچه حشره داشته باشد، به سمت نایلون مي‎آيد و ديده می شود.


ب) مقداری حبوبات در آب بریزید. در این صورت حبوبات سوراخ‏دار به سطح آب می آیند و شما آنها را جدا می کنید. در ضمن بر اثر خیس خوردن، حشرات موجود در دانه حبوبات، به روی آب می آیند که باید قبل از مصرف، آنها را جدا کنید.

روش نگهداری حبوبات:
دو نکته گفتني است:
الف) این مطلب برای حبوبات خشک ذکر شده است.
ب) جبوبات جزء مواد غذایی هستند كه دیر فاسد مي‎شوند.
با توجه به اين دو تذکر, می توان حبوبان را در جای خشک و خنک به مدت یک سال نگهداری کرد. اگر چه به طور معمول, مدت نگهداری حبوبات (تاریخ تولید و انقضا) بر روی بسته آن نوشته شده است، قرار دادن حبوبات در محل های مرطوب, سبب رشد کپک ها بر روی حبوبات می شود. در ضمن, به دلیل حساس بودن لوبیای چشم بلبلی می توان برای نگهداری آن از یخچال استفاده کرد.

روش هایی دیگر جهت نگهداری حبوبات:
1- لابه لای حبوبات چند برگ از درخت گردو قرار دهید .
2- حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید .
3- حبوبات را داخل فریزر نگهداری کنید .
4- می توانید حبوبات را فقط یک جوش داده ( آب را جوش آورده حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بخورد ) داخل آبکش ریخته و آنرا خشک کنید به هیچ عنوان دچار آسیب دیدگی نمی شوند (روش قدیمی ها)

روش پخت حبوبات:
براي کاهش نفخ ناشی از آن, حبوبات را به مدت 12 ساعت در آب سرد خیس کنيد و سپس آن را عوض کنید و دور بریزید. حبوبات خیس شده را جداگانه بپزید و مصرف کنید. در ضمن می توانید آن را با مواد خوراکی دیگر مخلوط کنید. در این عمل, مقدار زیادی از قندهای جذب ‎نشدني و مواد سمی که موجب نفخ می شود, از حبوبات جدا می شوند.یادآوری می شود جدا کردن پوست حبوبات، سبب هضم آسان‎تر آنها خواهد شد .

ارزش غذایی:
حبوبات پس از غلات, دومین منبع مهم غذایی محسوب می شود. حبوبات یا «بنشن» حاوي مقدار زیادی پروتئین، مقداری کربوهیدرات و مقدار نسبتا فراوانی مواد معدنی است. همچنين, مقدار زیادی از ویتامین های گروه « ب» به استثنای «ریبوفلاوین» را دارد.
ارزش زیستی پروتئین حبوبات از گوشت کمتر است و این کمی ارزش به علت کمبود «اسیدهای آمینه گوگرد دار» مانند «متیونین» و «سیستئین» در این مواد خوراکی است.

جایگاه غذایی حبوبات:
در هرم راهنمای غذایی، حبوبات جزء گوشتها محسوب می شود؛ زیرا حبوبات از نظر پروتئینی بسيار غنی اند. پروتئین حبوبات 2 تا 3 برابر غلات و 10 تا 20 برابر بیشتر از گیاهان غده ای ( نشاسته ای) است. به طور معمول, حبوبات را «گوشت مردم فقیر» می نامند.
همچنین, دانه های حبوبات, از نظر آهن و کلسیم غنی است. 2 تا 3 واحد حبوبات معادل 1 تا 5/1 لیوان حبوبات پخته شده است.

اختلالات گوارشی:
حبوبات به علت وجود مقدار زیادی از قندهای غیرقابل جذب و مواد سمی، هنگام مصرف، ممکن است ایجاد اختلالات گوارشی بویژه «نفخ شکم» کند.
این قندها در روده کوچک هضم نمی شوند؛ زیرا آنزیم مناسب آن وجود ندارد. بنابر این, آنها هضم نمي‎شود و وارد روده بزرگ می شود، جایی که باکتریهای تخمیرکننده موجب تولید گاز می شود و همچنين, سبب عوارضی مانند: اسهال، دل آشوب و دل درد می گردد.

کاهش اختلالات گوارشی
به هنگام خیساندن و شستشوی حبوبات, سموم محلول در دانه های آنها خارج می شود، بنابر اين باید:
الف) پختن آنها در مقدار آب کافی و خارج ساختن آب, قبل از مصرف با دقت انجام گیرد.
ب) خیس کردن دانه در آب سرد برای تمام طول شب انجام شود. به طور کلی خیساندن حبوبات قبل از پخت, سبب کاهش اختلالات گوارشی در هنگام هضم می شود.

منبع :hotelmagazine.ir
                                                                                   

admin بازدید : 234 چهارشنبه 22 مرداد 1393 نظرات (0)



نکاتی برای طبخ ماهی
فرار ماهی:
برای اینکه ماهی هنگام تمیز کردن از دست شما سُر نخورد، کمی نمک روی تخته ای که زیر ماهی گذاشته اید بپاشید و بعد ماهی را روی آن قرار دهید. ماهی به نمک می چسبد و بدون آنکه بلغزد، می توانید آن را پاک کنید.

جلوگیری از پخش شدن پولک ماهی:
برای پیشگیری از پخش شدن پولک ها به هنگام پاک کردن ماهی، آن را درون ظرف بزرگ و پُر آبی قرار دهید و فلس ها را داخل آب، از بدن ماهی جدا کنید

از بین بردن بوی ماهی از دست:
برای از بین بردن بوی ماهی از دست، دست های خود را با محلول سرکه و آب یا آب و نمک بشویید.

جلوگیری از متلاشی شدن ماهی آب پز:
اگر جزو کسانی هستید که ماهی آب پز می خورید، ولی با این مشکل روبرو هستید که ماهی به هنگام پختن در آب متلاشی می شود، برای جلوگیری از این کار، کمی سرکه در آب جوش بریزید و ماهی را در آن بپزید.

شیر و ماهی:
هیچ وقت برای ذوب کردن یخ ماهی آن را درون آب نگذارید. آن را درون شیر قرار دهید. شیر مزه یخ زدگی را از ماهی می گیرد و طعم دلپذیری به آن می دهد و همه فکر می کنند، ماهی کاملا تازه است.

تیغ ماهی:
اگر تیغ ماهی در گلویتان گیر کرد، کمی سیب زمینی پخته یا تکه ای نان خمیر بخورید. برای کم کردن درد و ناراحتی ناشی از تیغ ماهی در گلو، یک لیمو ترش را از وسط به دو نیم کنید و بعد به آرامی آب لیمو را بمکید. این کار به نرم شدن تیغ ماهی کمک می کند و زود احساس راحتی می کنید.
منبع : sooran.com

admin بازدید : 184 سه شنبه 24 تیر 1393 نظرات (0)

چند نکته در مورد پخت برنج


۱) برای اینکه برنج شما سفید شود می‌توانید چند قاشق ماست، داخل ظرف برنج درحال جوشیدن بریزید.


۲) اگر برنج شما بیش از حد معمول جوش خورده بود، می‌توانید ۳-۲ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید تا برنج شما خراب نشود.

 


برای از بین بردن بوی سوختگی برنج


۱) یک تکه نان روی برنج قرار دهید و موقع کشیدن، نان را بردارید.


۲) یک عدد پیاز را پوست کنده و در داخل برنج فرو کنید پیاز بوی سوختگی را به خود می‌گیرد.

 


برای خوشمزه ‌ترشدن شوید پلو


برای اینکه شوید پلوی شما خوشمزه‌تر شود می‌توانید از ادویه مخصوص پلو که سبزرنگ است و (در عطاری‌ها موجود می‌باشد) استفاده کنید بعد از آبکش‌کردن برنج کمی ادویه لابه‌لای برنج بپاشید.

 


برای خوشمزه‌ تر شدن شیربرنج


اگر می‌خواهید شیربرنج شما خوشمزه‌تر شود، برنج را با شیر خیس کنید. این کار باعث می‌شود که شیربرنج شما خوشمزه‌تر شود.

 


اگر برنج شما بی ‌نمک شد


اگر بر اثر فراموشی برنجتان بی‌نمک شد اصلاً نگران نباشید، موقع کشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمک را با مقدار بسیار کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید. با این کار بی‌نمکی برنج شما رفع می‌شود هرگز نمک را مستقیم در روغن نریزید زیرا نمک در روغن حل نمی‌شود.

 


اگر برنج شما شور شد


اگر قبل از آبکش‌کردن برنج متوجه شدید که برنج شما شور شده است موقع آبکش‌کردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبکش بریزید اما اگر بعد از آبکش‌کردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگر چاره‌ای برای برطرف‌کردن شوری آن ندارید. مگر اینکه خورش را بی‌نمک درست کنید.

 


آب برنج برای بچه ‌ها


وقتی می‌خواهید برنج را آبکش کنید یک لیوان از آب آن را بردارید و با یکی دو قاشق ماست مخلوط کنید. این آب برنج درصورتی که شور نباشد برای بچه‌ها خیلی مفید است.

 


از بین بردن بوی نامطبوع برنج


اگر به‌هردلیلی برنج خشک شما بو گرفت برنج را روی یک سطح پهن کنید البته باید حتماً در سایه باشد تا بوی نامطبوع برنج از بین برود زیرا اگر برنج را جلوی نورآفتاب قرار دهید باعث خردشدن برنج می‌شود و برنج حالت خود را از دست می‌دهد و وقتی آن را داخل آب‌جوش می‌ریزید از هم پاشیده می‌شود.

 


پخت برنج برای خانم‌های کارمند


خانم‌هایی هستند که بیرون از خانه کار می‌کنند و وقتی ظهر به خانه می‌آیند، فرصت پختن برنج را ندارند و یا اینکه دوست ندارند از شب قبل برنج آماده کنند. اینگونه افراد از این روش می‌توانند کمک بگیرند: صبح یا شب قبل برنج را آبکش کنند البته کمی آن را خشک بردارند، سپس ته‌دیگ برنج را آماده کرده و برنج را داخل قابلمه بریزند و قابلمه را داخل یخچال قرار دهند، ظهر برنج را کمی آب و روغن دهند و آن را دم کنند تا سالاد را آماده کنند برنج هم دم کشیده است.

admin بازدید : 173 سه شنبه 24 تیر 1393 نظرات (0)

پارمزان :

 

پنیر سفید و کهن ایتالیاست که از شیر گاو تهیه شده است پارمزان به دو نوع کهن و جوان وجود دارد پارمزان کهن طعمی بسیار عالی دارد و بهای بیشتری نسبت به پارمزان جوان دارد.

 

موارد استفاده :

سس ها ، سوپ ها ، پاستاها و خوراک های با برنج و غذاهای داخل فر

 

 

چدار :

 

پنیری انگلیسی که تکه تکه های بریده شیر را روی هم قرار می دهند و به همین دلیل به این اسم مشهور شده است چدار دارای چربی حدودا 48 % در ماده خشک است و گونه ای از ان به سبب استفاده از رنگ پرتقال نارنجی است و بهای گرانتری نسبت به چدار مهمولی دارد.

 

 

گودا :

 

پنیر معروف هلندی است که وطن اصلی ان شهر کوچکی است به همین نام در ابتدا از شیر خام تهیه شده است اما از اوایل قرن بیستم با شیر پاستوریزه تهیه می شود گدا دارای 48 % چربی در ماده خشک است.

 

موارد استفاده :

به سبب ذوب شدن سریع برای غذاهای که داخل فر پخته می شوند مناسب است.

 

 

موتزارلا :

 

پنیری ایتالیایست که در ایران به اشتباه به ان مازارلا یا موزارلا گفته می شود به سبب تولید فراوان و عم دستیابی به شیر گاو میش از شیر گاو ساخته می شود ایتالیا یی ها از دیر باز برای پخت پیتزا از ان استفاده می کردند.

 

موارد استفاده :

چون سریع ذوب نمی شود در تهیه انواع سالاد و خوراک ها و ساندویچ های سرد استفاده می شود ترکیب این پنیر با گوجه فرنگی ، ریحان تازه و روغن زیتون از بهترین خوراکیهای روزهای گرم است.

 

 

بوترکیزه :

 

پنیر چرب المانیست که انواع 40 ، 50 و 60 % چرب ان تولید می شود.

 

موارد استفاده :

به علت چربی زیاد وطعم خوب ان برای غذاهای داخل فر و رنده شده ان برای سالاد های سرد و به صورت ورقه ای برای صبحانه مناسب است.

 

 

فتا :

 

پنیری است که سالها در ایران تولید می شود اصل ان با شیر گوسفند در بلغارستان و یونان تهیه می شود.

 

موارد استفاده :

ویژه سالاد و غذاهای سرد است .

admin بازدید : 261 سه شنبه 24 تیر 1393 نظرات (0)

تا به حال در مورد فواید سیر مطالب زیادی نوشته شده است اما برای آنکه بتوانید بیش‌ترین استفاده را از این خوراکی ببرید باید نکاتی را رعایت کنید که به کمک آن‌ها خواص سیر چندین برابر می‌شود.

استفاده از هر ماده غذایی یک ترفند و روش خاص دارد که باید رعایت شود چرا که با درست استفاده کردن از مواد اولیه خواص آن‌ها از بین نمی‌رود.  سیر یکی از موادی است که باید نکاتی در مورد استفاده از آن رعایت شود که در ادامه به آن می‌پردازیم :

* اولین نکته‌ای که باید در هنگام استفاده از سیر در ذهن داشته باشید میزان تازگی و طراوت آن است. برای استفاده از سیر بهتر است تازه‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. سیرهای بسته‌بندی‌شده یا مانده بیش از نیمی از خواص خود را از دست می‌دهند.

* قبل از آنکه سیر را در غذای خود بریزید حتماً آن را بریده و چند دقیقه‌ای در هوای آزاد قرار دهید. بریدن سیر باعث می‌شود تا برخی از ترکیبات سولفید آن آزاد شده و با اکسیژن واکنش دهد. این واکنش در 10  تا 15  دقیقه انجام شده و این باعث می‌شود تا خواص سلامتی سیر بالاتر رود.

* بسیاری همیشه به این نکته می‌اندیشند که استفاده از سیر در حالت‌های کوبیده شده، بریده شده و یا بدون تغییر مفید است. با توجه به نکته گذشته باید به این اشاره کرد که اگر سیرها را رنده و له کنید بیشتر سلول‌های داخلی آن‌ها شکسته شده و سلامت سیر بالاتر می‌رود.

* بوی سیر نکته آخری است که باید به آن اشاره کنیم. بسیاری از سر آشپزها و افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند سیر را دوست دارند. سیر طعم و بویی عالی به غذا می‌بخشد و برای سلامتی، به ویژه قلب، بسیار مفید است. سیر سرشار از آنتی‌اکسیدان است، اما متأسفانه ترکیبات سولفور موجود در سیر، که خواص متعدد سیر را ایجاد می‌کنند، باعث می‌شوند دهان و نفس شخصی که سیر مصرف کرده است بوی ناخوشایندی بگیرد.

قبل از آنکه سیر را در غذای خود بریزید حتماً آن را بریده و چند دقیقه‌ای در هوای آزاد قرار دهید. بریدن سیر باعث می‌شود تا برخی از ترکیبات سولفید آن آزاد شده و با اکسیژن واکنش دهد. این واکنش در 10 تا 15 دقیقه انجام شده و این باعث می‌شود تا خواص سلامتی سیر بالاتر رود .

چرا نفس شما بوی سیر می‌گیرد؟
سیر و سایر سبزیجات هم خانواده آن (پیاز، موسیر و پیازچه) ترکیبات سیستئین سولفوکسید را ایجاد می‌کنند. این ترکیبات عناصر تشکیل‌دهنده بو و مزه سیر هستند. این ترکیبات سولفوری بسیار شبیه ترکیباتی هستند که توسط باکتری‌های مولد بوی بد دهان ایجاد می‌شوند. سیر از دو طریق باعث می‌شود دهان شما بوی بدی بگیرد. اولین راه از طریق دهان شما است. بدین صورت که هنگامی که شما سیر مصرف می‌کنید، این ترکیبات سولفوری وارد دهان شما می‌شوند و بلافاصله بوی ناخوشایندی ایجاد می‌کنند. این ترکیبات بد بو تا زمانی که شما مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید در دهان شما باقی می‌مانند. دومین راه تأثیر بوی سیر بر نفس شما از طریق ریه‌ها است. تحقیق جالبی در این زمینه در سال 1936، توسط دو پزشک صورت گرفته است. این دو پزشک مدتی، به یکی از بیماران خود که مبتلا به سرطان مری بود، از طریق یک لوله مخصوص که مستقیماً وارد معده می‌شد، سوپ سیر می‌دادند. در این روش غذا به هیچ عنوان وارد دهان نمی‌شد، اما آن‌ها متوجه می‌شدند که با وجود اینکه غذا وارد دهان بیمار نمی‌شود، نفس او پس از حدود 3 ساعت بوی سیر به خود می‌گیرد. این تحقیق تائیدی است برای سایر تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است.

ترکیبی که باعث می‌شود نفسی که از ریه‌ها خارج می‌شود بوی سیر بگیرد، الیل متیل سولفید (AMS) است. این ترکیب گازی است که هنگام هضم سیر جذب خون می‌شود. این ترکیب از طریق خون به ریه‌ها راه پیدا می‌کند. به همین دلیل فرد با بازدم هوا از ریه‌ها بوی سیر را در فضا منتشر می‌کند. برخی از این ترکیبات AMS از طریق پوست نیز منتشر می‌شوند. به همین دلیل است که گاه خلاص شدن از بوی بد سیر کار بسیار مشکلی است. فرد هر چه قدر هم که دهان خود را مسواک می‌زند و از دهان‌شویه استفاده می‌کند، نمی‌تواند این بوی بد را از بین ببرد. علت این است که در چنین مواقعی منشأ بوی بد ریه‌ها هستند نه دهان.

چگونه بوی سیر را از بین ببریم؟
بهترین و موثرترین راه خلاص شدن از دست بوی سیر، نخوردن سیر است. اگر می‌خواهید اصلاً بوی سیر ندهید، نباید سیر بخورید. اما با توجه به ارزش غذایی بالا و خواص فراوان سیر، مصرف آن بسیار مفید است و نباید از برنامه غذایی افراد حذف شود، بنابراین می‌توانید برای کاهش بوی آن از راهکارهای زیر استفاده کنید. فراموش نکنید که شما هرچه قدر هم که تلاش کنید بوی سیر را در دهان خود از بین ببرید، همچنان از طریق ریه‌های شما منتشر می‌شود. به همین جهت نیز راهکارهایی که به شما معرفی می‌کنیم فقط بوی سیر را کاهش می‌دهند و آن را به طور کلی از بین نمی‌برند.

 

نکته های استفاده‌ بهتر از سیر, نحوه استفاده‌ از سیر


راهکارهایی برای از بین بردن بوی سیر
موثرترین راه از بین بردن بوی سیر این است که ترکیبات سولفوری مولد این بو را از دهان حذف کنید. این کار را می‌توانید با مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه انجام دهید. همچنین باید زبان خود را حتماً مسواک بزنید. این کار برای از بین بردن بوی سیر بسیار مهم است. سایر راهکارهایی که به شما معرفی می‌کنیم نیز می‌توانند کمک کنند. شما می‌توانید از این راه‌ها قبل یا بعد از مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که حذف ترکیبات سولفوری باید حتماً صورت بگیرد و این راه‌ها را نمی‌توان جایگزین حذف ترکیبات کرد. اگر شما بدون اینکه ترکیبات سولفوری را از بین ببرید، از راه‌های زیر استفاده کنید، اقدامات شما در کاهش بوی سیر تأثیر چندانی نخواهند داشت.

لیموترش
استفاده از لیموترش در کاهش بوی سیر بسیار موثر است. لیمو همچنین می‌تواند باکتری‌های مولد بوی بد دهان را از بین ببرد. سعی کنید بعد از خوردن سیر یک تکه لیموترش را در دهان خود بگذارید و بمکید. همچنین اگر دست شما بوی سیر گرفته است، می‌توانید با استفاده از آب لیمو، این بو را از بین ببرید.

جعفری
در بسیاری از مواقع، سرآشپزها در کنار سیر از جعفری نیز برای پخت غذا استفاده می‌کنند، زیرا جعفری بوی سیر را کاهش می‌دهد. می‌توانید برای کاهش بوی سیر، بعد از مصرف آن مقداری جعفری خام بجوید.

چای
چای، خصوصاً چای سبز و چای نعناع، حاوی پلی‌فنول است. پلی‌فنول ترکیبات سولفوری که سیر ایجاد می‌کند را از بین می‌برد. سعی کنید هنگام خوردن سیر یا پس از آن چای بنوشید.

هل، نعناع، رازیانه و میخک
این دانه‌ها و گیاهان معطر می‌توانند مانند جعفری بوی سیر را کاهش دهند.
استفاده از لیموترش در کاهش بوی سیر بسیار موثر است. لیمو همچنین می‌تواند باکتری‌های مولد بوی بد دهان را از بین ببرد .

شیر
در مطالعاتی که در سال 2010 صورت گرفت ثابت شد که مصرف شیر می‌تواند بوی سیر را کاهش دهد. محققان معتقدند که چربی موجود در شیر تأثیر ترکیبات سولفوری را در دهان کاهش می‌دهد. در نتیجه تأثیر شیر پرچرب در این خصوص بیش از شیر کم چرب است.

آدامس بدون قند
جویدن آدامس می‌تواند بوی سیر را بپوشاند و درعین‌حال تکه‌های سیر را که بوی سیر را منتشر می‌کنند از بین دندان‌های شما خارج کند.

دانه‌های قهوه
بسیاری از افراد معتقدند که جویدن دانه‌های کامل قهوه و یا آسیاب شده آن پس از خوردن سیر می‌تواند بوی سیر را کاهش دهد، البته لازم نیست این دانه‌ها را بخورید. می‌توانید پس از جویدن، آن‌ها را از دهان خود خارج کنید.

از مکمل‌های سیر استفاده کنید
اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که سیر را به خاطر خواص غذایی و درمانی آن مصرف می‌کنند، می‌توانید به جای مصرف سیر، از مکمل‌های آن استفاده کنید. این مکمل‌ها خواص سیر را دارا هستند، اما بوی بدی ندارند.

امیدواریم با استفاده از این راه‌ها بتوانید بوی سیر را از بین ببرید و یا حداقل تأثیر آن را کاهش دهید.

منابع : مشرق نیوز
دنیای تغذیه

admin بازدید : 255 سه شنبه 24 تیر 1393 نظرات (0)

امروز چند تا از تجربه‌های شخصی خود را می نویسم. البته ممکنه همه‌تون بلد باشید. ولی نوشتن آنها ضرر ندارد.
۱- اگه داخل آب در حال جوش ماکارونی و لازانیا زردچوبه بریزید، به‌هم نمی‌چسبند. زردچوبه برای خوش‌رنگ‌کردن برنج ، میگو ، پلو و کلم‌پلو و لوبیاپلو هم خوبه. یک بار امتحان کنید! البته زردچوبه زیاد نریزید که غذایتان بوی زردچوبه بگیره‌ ! نصف قاشق چای‌خوری کافی است . موقع دم‌کشیدن هم زعفران فراموش نشود چون باعث می‌شود بوی زردچوبه کاملا از بین برود ( برای آنهایی که به بوی غذا خیلی حساس هستند ) .

۲- کمی دارچین را همراه ادویه‌های دیگر در غذا امتحان کنید. هم خوش‌بو و خوش‌مزه می‌شود هم جلوی بالا رفتن قند خونتان را می‌گیرد.

۳- موقعی که روغنتان داغ شده و می‌خواهید چیزی را داخل آن سرخ کنید، یک برگه روزنامه داخل دستتان بگیرید. بعد که غذا(بادمجان، کوکو، تخم‌مرغ و...) رو ریختید در روغن، روزنامه رو به سرعت بذارید روی آن تا روغنی که داره جلز و ولز می‌کند و پاشیده می‌شود روی گاز و کابینت نپاشد. کاغذ آن را جذب می‌کند و عرق هم نمی‌کند. بعد از چند دقیقه، جوش روغن می‌خوابد و احتیاجی به روزنامه نیست.

۴- موقع سرخ‌کردن بادمجان، یکی‌دو لایه بادمجان هم روی آنهایی که در حال سرخ شدن هستند بذارید. این‌کار باعث می‌شود در مراحل بعد که می‌خواهید ردیف‌های رویی رو سرخ کنید روغن کم‌تری مصرف بشود.

۵- قارچ رو قبل از شستن ده دقیقه توی آب‌نمک شناور بذارید تا شن‌هایی که داخلشه بریزن بیرون. بعد هم آنها را داخل آبلیمو خرد کنید تا موقع پخت سیاه نشوند.

admin بازدید : 289 سه شنبه 24 تیر 1393 نظرات (0)

از این به بعد موزهای خیلی رسیده و نرم را که پر از لکه های تیره هستند و اگر به هر کسی آنها را تعارف کنید نوعی توهین حساب میشود دور نریزید زیرا آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی نشان میدهد که موزهای له شده و سیاه دارای ماده معجزه آسای تی – ان – اف میباشند که قدرت مبارزه با سلول های سرطانی و از بین بردن آنها را دارند و هر چقدر موز رسیده تر و سیاه تر باشد بیشتر دارای این ماده است.

بر اساس تحقیقات دانشمندان ژاپنی در میان میوه هایی که خاصیت ضد سرطان دارند مثل انگور – سیب – هندوانه – آناناس – گلابی – و خرمالو، موز خاصیت بیشتری در افزایش گلبول های سفید و قوی کردن سیستم ایمنی بدن و شکست دادن سلول های سرطانی دارد زیرا میزان ماده تی – ان – اف در موزهای رسیده از میوه های دیگر بیشتر است .

از این به بعد موزهای زرد و شاداب را نخورید و صبر کنید تا سیاه و پژمرده شوند آنوقت آنها را بخورید زیرا موز رسیده هشت برابر بیشتر از موز نرسیده تی – ان – اف دارد به عبارت دیگر هشت برابر بیشتر خاصیت ضد سرطان دارد .

دانشمندان ژاپنی خوردن یک تا دو عدد موز را در روز توصیه میکنند .

منبع : banovan.com

admin بازدید : 185 دوشنبه 23 تیر 1393 نظرات (0)

ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است. دلیل اهمیت این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی آن می باشد که عبارتست از کاهش عوامل شیمیایی مخربی که در اثر استرس های فیزیولوژیکی و محیطی در بدن به وجود می آیند. روغن های گیاهی، مغزها و جوانه گندم از منابع غذایی ویتامین E به شمار می روند.

تحقیقات اخیر محققان فرانسوی نشان می دهد که دو میوه آووکادو و کیوی نیز سرشار از ویتامین E هستند. آووکادو  میوه ای روغنی است که به دلیل دارا بودن بسیاری از مواد مغذی به ویژه اسیدهای چرب مفید می تواند به عنوان یکی از اجزای سالاد سبزیجات ،به رژیم غذایی افزوده شود.

کیوی به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از مواد مغذی از جمله ویتامین C و فلاونوئیدهای مختلف اهمیت بسیار زیادی در تامین سلامت و پیشگیری از بیماری های مختلف دارد. بر اساس مطالعات اخیر از این پس کیوی به عنوان یکی از منابع ویتامین E نیز به شمار رفته و در پیشگیری از انواع سرطان ها نقش دارد.

نکته مهم این است که بخش عمده ویتامین E، در پوست کیوی موجود است، بنابراین توصیه می شود که این میوه را به خوبی شسته و با پوست مصرف نمایید.
منبع : seemorgh.com

admin بازدید : 250 دوشنبه 23 تیر 1393 نظرات (0)

پیاز از قدیمی‌ترین سبزی‌هایی است که بشر استفاده می‌كند. از این سبزی نه‌تنها برای طعم دادن به غذا، بلکه حتی برای بسیاری حکم طلا داشته و آن را در داد و ستدهایشان به كار می‌برده‌اند .
ارزشی که قدیما برای پیاز قائل بودند، بی‌دلیل نیست زیرا تحقیقات گسترده پژوهشگران در دهه اخیر از حقایق جالبی در این زمینه پرده برداشته‌ است. اگر از افرادی هستید که علاقه‌ای به مصرف پیاز ندارند، حتما این مطلب را بخوانید.

1 - پیاز ضدانعقاد است
پیاز قرمز می‌تواند به حفظ کلسترول خوب کمک و از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری کند. محققان با انجام مطالعاتی روی حیوانات متوجه شدند مصرف پیاز قرمز بعد از 8 هفته می‌تواند میزان کلسترول بد را در بدن به میزان 20 درصد کاهش دهد اما در همین دوره زمانی، هیچ تغییری در میزان کلسترول‌های خوب بدن به وجود نمی‌آورد. طبق نتایج تحقیقاتی كه در سال 2012 در مجله Clinical investigation منتشر شد، فلاونوئیدی به نام روتین كه به وفور در خانواده پیازها و سیب وجود دارد، از تشكیل لخته‌های خونی در عروق پیشگیری می‌كند. در حقیقت، تشكیل فیبرین در سیاهرگ‌ها و تجمع پلاكت‌ها در سرخرگ‌ها از عوامل بروز لخته‌های خونی و سكته است كه این تركیب مانع ساخت آن می‌شود.

2 - پیاز ضد سرطان است
محققان دانشگاه كورنل بعد از مطالعه تاثیر پیاز بر رشد سلولی و تخریب رادیكال‌های آزاد، در سال 2004 اعلام كردند موسیر و انواع پیاز به دلیل خواص آنتی‌اكسیدانی‌ برجسته‌، تاثیر ویژه‌ای بر کاهش پیشرفت سرطان كبد دارند و از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌كنند. طبق تحقیقات دیگر دانشمندان، مصرف منظم پیاز به میزان 2 بار در هفته، به‌طور واضح خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم می‌کند. پیاز سرشار از فلاونوییدهاست و از رشد تومورها جلوگیری و سلول‌های روده بزرگ را از آسیب حفظ می‌کند. پختن گوشت با پیاز نیز می‌تواند به کاهش مواد سرطان‌زایی که هنگام پخت گوشت در حرارت ایجاد می‌شوند، کمک کند.

3 - پیاز خون‌ساز است
اسیدفولیك یا ویتامین 9 B یكی از تركیبهای مورد نیاز مغز و تضمین‌كننده سلامت روان و احساس افراد است. 125 میلی‌لیتر یا نصف پیمانه آب‌پیاز می‌تواند 9 درصد از نیاز روزانه بدن به اسیدفولیك را برطرف کند بنابراین عادت به خوردن پیاز به تامین نیاز بدن به اسید فولیک کمک می‌کند.

4 - پیاز استخوان ساز است
طبق تحقیقات پژوهشگران دانشکده پزشکی جنوب کالیفرنیا که مشروح آن در سال 2009 منتشر شد، تراکم استخوان‌ها در زنانی که روزی یک پیاز مصرف می‌کنند، 5 درصد بیش از زنانی است كه یك بار در ماه پیاز می‌خورند. از سوی دیگر، در زنانی كه مرتب پیاز مصرف می‌‌كنند در مقایسه با زنانی كه پیاز نمی‌خورند، احتمال شكستگی لگن 20 درصد كاهش می‌یابد. بنابراین به خانم‌ها توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، خوردن پیاز را به یکی از عادت‌های غذایی خود تبدیل كنند.

5 - پیاز ضددرد است
براساس تحقیقی كلینیكی كه در سال 1990 در داكوتای شمالی انجام شد، زنانی كه رژیم‌غذایی غنی از منگنز دارند، كمتر دچار علایم نشانگان قبل از قاعدگی مثل دردهای شكمی یا بدخلقی می‌شوند زیرا پیاز یکی از منابع خوب منگنز به شمار می‌رود و این ماده معدنی مانند یک ضددرد عمل می‌کند.

6 - پیاز ضدفشارخون است
پیاز مانند سیب منبع بسیار خوب نوعی آنتی‌اكسیدان به نام كركتین است. تحقیقات پژوهشگران كه نتایج آن در سال 2007 منتشر شد، نشان داد كركتین تاثیر ویژه‌ای بر كاهش فشارخون دارد و از تخریب دیواره عروق پیشگیری می‌كند و به این ترتیب خطر بروز بیماری‌های قلبی- عروقی را كاهش می‌دهد.

خواص داروئی پیاز, دلایل خوردن پیاز
چگونه پیاز بیشتری بخوریم؟
پیاز را به صورت خام یا پخته می‌توانید مصرف کنید ولی یادتان باشد که پیاز خام آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارد. البته پخت و پز میزان آنتی‌اکسیدان‌های این ماده غذایی را فقط کمی کاهش می‌دهد.

توصیه می‌کنیم از پیاز خام برای تهیه انواع سالاد استفاده کنید. البته پیاز به تنهایی معجزه نمی‌کند. زمانی خواص این ماده‌ غذایی بیشتر می‌شود که تغذیه سالم و متنوع حاوی انواع میوه و سبزی‌های سرشار از آنتی اکسیدان داشته باشید. در بیشتر غذاها می‌توانید از پیاز برای گرفتن بوی زحم استفاده کنید اما اگر می‌خواهید پیاز را بپزید یا سرخ کنید، از روغن زیاد استفاده نکنید. اگر هم علاقه‌ای به پیاز پخته ندارید، می‌توانید آن را ریز رنده یا از آب آن در غذاها استفاده كنید.

منبع : salamat.ir

admin بازدید : 268 دوشنبه 23 تیر 1393 نظرات (0)

خواص درمانی كاكائو

از دانه‌های جمع‌آوری شده درخت كاكائو، پودر كاكائو تهیه می‌شود كه به عنوان ماده دارویی و غذایی، نوشیدنی، شكلات، و...، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص دارویی كاكائو , فواید كاكائو
كاكائو را بیشتر مردم تحت عنوان شكلات كاكائویی می‌شناسند.

كره كاكائو نیز در شیرینی‌پزی، پردازش توتون، صابون و فرآورده‌های آرایشی استفاده می‌شود و گران‌ترین چربی جهان است.

كاكائو به عنوان دارویی انرژی‌بخش، شادی‌آفرین و تقویت‌كننده قلب شناخته می‌شود.

در بعضی از مطالعات ثابت شده است كاكائو باعث كاهش فشار خون و تنظیم كلسترول بد در خون می‌شود.

این گیاه به عنوان ضدعفونی‌كننده و انگل‌كش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از خواص دیگر كاكائو می‌توان به خاصیت ادرارآوری، قاعده‌آوری و سقط‌كنندگی آن اشاره كرد.

در بعضی از نقاط دنیا از كاكائو برای درمان طاسی، سوختگی، سرفه، خشكی لب‌ها و چشم استفاده می‌كنند.

كاكائو انرژی‌بخش بوده و باعث از بین رفتن بی‌حالی، سختی‌های زایمان ، حاملگی و روماتیسم می‌شود.

محلی‌ها از كاكائو در درمان مارگزیدگی و جراحت‌ها نیز بهره می‌برند.

به علت وجود تانن در پوسته و ریشه كاكائو، فعالیت ضدتوموری برای این گیاه نیز پیش‌بینی شده است.

كاكائوی خالص و تصفیه نشده اثر آنتی‌اكسیدانی قوی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان دارد، اما طی فرآیند شكلات‌سازی، مقدار زیادی از مواد آنتی‌اكسیدانی كاكائو از بین می‌رود. بنابراین می‌توان گفت شكلات تهیه شده از كاكائو به دلیل انجام فرآیند در كارخانه خواص مفید دانه كاكائوی خالص را ندارد.

نوشابه كاكائو
اگر پوست هسته كاكائو را دم كنید، نوشابه مطبوعی از آن به دست می‌آید كه بوی شكلات دارد و دارای مقدار زیادی ویتامین و برای تقویت استخوان‌ها مفید است. مخصوصا به كسانی كه دارای نرمی استخوان (راشیتیسم) هستند، مصرف این جوشانده توصیه می‌شود.

كره كاكائو
دانه كاكائو دارای 50 درصد چربی است. از كاكائو در صنعت لوازم آرایش و زیبایی و همچنین عطرسازی استفاده می‌شود.

عوارض جانبی
مصرف ناصحیح كاكائو باعث عوارض كبدی و قلبی می‌شود. كسانی كه طبع گرمی دارند، باید از خوردن بیش از حد كاكائو و محصولات آن خودداری كنند. برای افراد دچار بیماری قند نیز خوردن كاكائو ممنوع است.

منبع :Jamejamonline.ir

admin بازدید : 242 دوشنبه 23 تیر 1393 نظرات (0)

اگر از دیابتی هایی هستید که به توصیه پزشک میتوانید روزه بگیرید در این بخش برای افطار شما رسپی مخصوصی را آموزش می دهیم .

مواد لازم :

 روغن مایع مخصوص سرخ کردنی  به مقدار لازم
 تره فرنگی  ۲ عدد
 اسفناج تازه  ۱۷۵ گرم
 تخم مرغ  ۵ عدد
 پیازچه  ۴ عدد
 سبزی کوکو  ۱۵۰ گرم (حدود ۳ مشت)
 گردو  ۲۰ گرم
 نمک و فلفل  به مقدار لازم


توجه : سبزی کوکو شامل گشنیز، جعفری، شوید، تره، پیازچه و کمی نعنا می باشد.


طرز تهیه :
تره فرنگی و اسفناج را خرد می کنیم .
پیازچه را نیز ساطوری می کنیم .کمی روغن (حدود ۱ قاشق) را در ماهی تابه می ریزیم تا داغ شود.
 تره فرنگی های خرد شده را کمی در روغن تفت می دهیم.
سپس اسفناج خرد شده را به آن می افزاییم و می گذاریم روی حرارت متوسط ۳ دقیقه بماند تا اینکه کمی نرم شود.


تخم مرغ ها را هم زده و اسفناج، تره فرنگی، پیازچه و سبزی کوکو را به آن می افزاییم.
سپس نمک، فلفل، گردوی خرد شده را به آن اضافه می کنیم.
مواد را در ماهیتابه دارای روغن داغ ( روغن حدود ۳ قاشق غذاخوری ) می ریزیم.
درب ماهیتابه را می گذاریم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بپزد.
بعد آن را پشت رو می کنیم تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود.

منبع : idpcf.com

admin بازدید : 218 دوشنبه 23 تیر 1393 نظرات (0)

ماهی یک ماده غذایی بسیار مفید و لازم در برنامه غذایی می‌باشد که از ارزش تغذیه ای بسیار بالایی برخوردار است.

ماهی منبع خوبی از پروتئین بوده که براحتی قابل هضم می‌باشد. گوشت ماهی از لحاظ میزان آهن و سایر مواد مغذی مشابه گوشت قرمز بوده و حتی به دلیل کلسترول کمتر و میزان اسیدهای چرب اشباع پایین‌تر و در مقابل اسیدهای چرب غیراشباع بالاتر برای سلامتی مفیدتر محسوب می‌شود. ماهی‌ها سرشار از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن می‌باشند از جمله ویتامین‌های گروه B که موجب سلامت سیستم عصبی بدن می‌شوند و همچنین سرشار از ویتامین‌های A و D می‌باشند.

ماهی منبع خوبی از روی، منیزیوم و نیز آهن است که در خون‌سازی، مقاومت بدن در مقابل میکروب‌ها و جلوگیری از خستگی مفرط و ضعف عمومی موثر می‌باشد. علاوه بر این ماهی منبع خوبی جهت تامین ید مورد نیاز بدن می‌باشد. ید در رشد بدن بسیار موثر می‌باشد و به همین دلیل مقدار مصرف کافی ماهی به کودکان در حال رشد توصیه می‌شود. ید در ساخته شدن سیستم‌های عصبی نیز نقش مهمی را ایفا می‌نماید. بنابراین کمبود مصرف ید در زنان باردار موجب اختلال رشد جسمی و ذهنی جنین می‌شود. ماهی حاوی مقادیر قابل توجهی از فسفر می‌باشد؛ فسفر نقش مهمی در سلامت و استحکام دندان‌ها و استخوان‌های بدن دارد. مصرف ماهی در سلامت بدن، پیشگیری از بیماری‌ها و کنترل بیماری‌ها موثر می‌باشد.

آشنایی با سالمترین و مضرترین روش های پخت ماهی

ماهی‌ها منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مورد نیاز بدن می‌باشند که این چربی‌ها برای سلامتی قلب و عروق و بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر ازجمله دیابت و آلرژی‌ها مفید می‌باشند. همچنین امگا 3 در پیشگیری از پوکی استخوان موثر می‌باشد. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی در پیشگیری و کنترل آسم موثر می‌باشند لذا مصرف ماهی به بیماران آسمی توصیه می‌شود. با توجه به اثرات مفید مصرف ماهی توصیه‌ها مبنی بر مصرف دو تا سه وعده غذایی ماهی در هفته می‌باشد. وجود فلزات سنگین مانند سرب و جیوه در هوای آلوده موجب آلودگی آب‌ها شده و به صورت متیل جیوه در ماهی‌ها ذخیره می‌گردد و موجب آسیب به سیستم عصبی بخصوص در کودکان می‌شود لذا توصیه‌ها بیش از 3-2 وعده در هفته نمی باشند. بر حسب ذائقه‌های مختلف، ماهی روش‌های مصرف گوناگونی دارد.

ماهی تازه

ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب مفید غیراشباع می‌باشند. وجود این اسیدهای چرب به خاطر سرعت و شدت اکسیداسیون نگهداری این قبیل روغن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. لذا شیوه طبخ آرام و ملایم را انتخاب کنید.اسيدهاي چرب امگا3 نیز مانند بسیاری دیگر از اسیدهای چرب در برابر حرارت بسیار حساس هستند و زمانی که در معرض دمای خیلی بالا قرار می‌گیرند، از بین می‌روند. به همین خاطر بهتر است به جای سرخ کردن یا کبابی کردن ماهی با حرارت بالا، دمای کم و روش‌هایی مانند بخارپز کردن، پیچیدن ماهی در کاغذ فویل و … را انتخاب کنید. ماهی را بدون روغن طبخ کنید. مهم ترین عناصر غذایی موجود در ماهی امگا3، ویتامین‌های A، D و E است که محلول در چربی هستند. در واقع اگر ماهی را در روغن سرخ کنیم، این مواد از بین می‌روند.

همانطور که می‌دانید در مورد نحوه طبخ ماهی روش‌های متنوعی وجود دارد که هر یک از آنها از نظر تغذیه‌ای ویژگی‌های خاص خود یا بعبارتی مزایا و معایبی دارند که از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آب‌پز کردن
آب‌پزكردن یکی از روش‌های مناسب پخت و پز ماهی می‌باشد که در آن از روغن استفاده نمی‌شود و لذا برای افرادی که رژیم کاهش وزن دارند و یا نمی‌خواهند اضافه وزن پیدا کنند روش ایده‌آلی است. یکی از معایب این روش ورود مقادیری از مواد مغذی ماهی به آب بوده که در نتیجه از رسیدن به بدن بازمی‌ماند. توجه داشته باشید که هر چه در آب‌پز کردن مواد غذایی از آب بیشتری استفاده شود و زمان جوشاندن افزایش یابد، از دست دهی عناصر معدنی و ویتامین‌های محلول در آب مواد غذایی بیشتر خواهد بود.

بخارپز کردن
این روش در واقع سالم‌ترین روش پختن غذا به شمار می‌رود، زیرا از دست رفتن مواد مغذی در آن حداقل میزان ممکن می‌باشد. از جمله معایب این روش از دست رفتن ویتامین‌هایی نظیر ویتامینC و فولات می‌باشد زیرا در این روش زمان پخت طولانی است و این ویتامین‌ها هم در حرارت طولانی مدت از بین می‌روند. بخارپز کردن علاوه بر ماهی جهت پخت مرغ و برخي از سایر گوشت‌ها نیز مناسب است.

سرخ کردن
سرخ کردن از جمله روش‌های سریع طبخ غذا است. این روش به دلیل استفاده از چربی و روغن زیاد، خطر چاقی و افزایش وزن را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن زمانی که چربی‌ها حرارت می‌بینند، در آنها عوامل سرطان‌زا پدید می‌آید و با مواد غذایی آمیخته می‌شود و هر چه میزان سرخ شدن، حرارت و روغن را افزایش دهید به همان میزان باعث از بین بردن مواد غذایی و افزایش کالری علاوه بر افزایش تولید مواد سرطانزا خواهید شد. لذا هر چه روغن کمتری برای سرخ کردن ماده غذایی استفاده کنید، مواد مغذی آن کمتر از بین خواهد رفت.

آرام‌پز کردن
تغییراتی که در غذا حین آرام پختن رخ می‌دهد مانند جوشاندن است ولی با سرعت کمتری رخ می‌دهند. در این روش از حرارت پایین‌تری استفاده می‌شود و غذاهای پروتئینی تردتر خواهند شد. چون کاهش مواد غذایی در این روش بسیار کم می‌شود، این روش برای پختن ماهی روش مناسبی است.

کنسرو ماهی 
يکي از مهم‌ترين روش‌هاي آماده سازي يا فرآوري مواد خوراکي، حرارت دادن آنها مي‌باشد. در مورد ماهي و ديگر فرآورده‌هاي دريايي نيز، حرارت دادن آنها ابتدا به منظور بهبود کيفيت خوراکي و در مرحله بعد جهت متوقف ساختن فعاليت‌هاي ميکروبي و شيميايي انجام مي‌گيرد. فرآيند حرارتي در ماهي سبب نرم شدن بافت‌‌ها، تغییر کیفیت پروتئين‌ها و تغييرات ديگر مي‌شود و از طرفي ماندگاري آن را بهبود مي‌بخشد. کنسرو ماهي فرآورده‌اي است که پس از پخت اوليه و پُر شدن در قوطي و افزودن روغن و نمک به آن به دست می‌آید. دقت داشته باشید که قوطي اين فرآورده بايد عاري از زنگ زدگي، باد کردگي، لحيم شدگي، ضرب ديدگي باشد و همچنین بافت گوشت ماهي در فرآورده بايد سفت و محکم بوده و متلاشي نشده باشد.

از لحاظ ارزش غذایی کنسرو ماهی در مقایسه با ماهی تازه، ارزش آنها به شرایطی که ماهی در آن فراوری شده است، بستگی دارد. اگر در فراوری نکته‌های بهداشتی رعایت شود و شرایط و زمان پخت ماهی تازه طبق اصول پروتکل موجود باشد، تفاوت چندانی بین ارزش غذایی ماهی تازه و ماهی کنسروی وجود ندارد.

توجه داشته باشید که کنسروهایی که ماهی به همراه استخوان آن کنسرو شده است مانند کنسرو ساردین، کيلکا و تن به همراه استخوان آن، دارای کلسیم و فسفر فراوان می‌باشند بنابراین در سلامت استخوان‌های بدن نقش مهمی را ایفا می‌نمایند. همچنین در کنسرو ماهی، معمولا از ماهی‌های چرب استفاده می‌شود که منابع غنی از امگا3 هستند. اما باید گفت که ماهی کنسرو شده در روغن نسبت به ماهی کنسرو شده به شکل طبیعی، مقادیر کمتری امگا 3 دارد زیرا همان طور که گفته شد در این صورت امگا3 در روغن باقی می‌ماند که معمولا نیز مصرف نمی شود. پس توصیه می‌شود انواع بدون روغن را انتخاب کنید و تا حد‌امكان محصولی را که دارای نمک کمتری می‌باشد انتخاب نمایید.

ماهی دودی
ماهی دودی با استفاده از شور کردن ماهی به روش مخلوط و سپس دود سرد تهیه می‌شود. دود دادن ماهی ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﯾﺶ زﻣﺎن ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری بلکه سبب بهبود طعم و دلپذیری ماهی می‌گردد.

اگر برای دودی کردن از مواد سوختنی خوب استفاده کنیم، مواد رنگی داخل مواد سوختنی نباشد یا از چوب‌هایی که طعم و اسانس زیادی دارند مانند چوب درخت کاج استفاده نشود، دودی ‌کردن ضرر چنداني برای مصرف ‌کننده نخواهد داشت اما استفاده از چوب‌‌های رنگ ‌شده یا چوب‌‌های اسانس‌‌دار و یا چوب‌های آغشته به مواد نفتی مضر است. لازم است بدانید در اثر سوختن چوب‌های نامناسب، دودی که تولید می‌شود حاوی ترکیبات سرطان‌‌زا است که وارد غذا شده و در طولانی ‌مدت می‌‌تواند سبب بروز سرطان شود. متاسفانه چون دودی کردن در خانه یا در کارگاه‌‌ها به روش سنتی انجام می‌گیرد، نمی‌‌توان مطمئن بود که در فرآیند دودی ‌کردن از چه نوع چوبی استفاده شده است؛ به همین دلیل مصرف زیاد محصولات دودی توصیه نمی‌‌شود.

 

منبع : funfal.com

admin بازدید : 189 دوشنبه 23 تیر 1393 نظرات (0)

بيشتر ما ايراني‌ها عادت داريم کنار انواع کباب، سبزي‌هايي مانند گوجه‌فرنگي، فلفل سبز يا دلمه‌اي و قارچ هم كباب كنيم …

کباب کردن سبزی ها خوبي‌ها و بدی هايي دارد. مثلا سبزي‌هايي مانند گوجه‌فرنگي که داراي ويتامين C نسبتا زيادي هستند، در اثر حرارت ديدن، مقداري از ويتامين‌ خود را از دست مي‌دهند زيرا ويتامين C حساس‌ترين ويتامين نسبت به حرارت است.

بايد بدانيم که ساير ريزمغذي‌هاي موجود در سبزي‌ها، چندان تحت‌تاثير حرارت ناشي از کباب کردن قرار نمي‌گيرند. بهتر است بدانيد حتي جذب گروهي از ريزمغذي‌ها مانند بتاکاروتن‌ها و فلاونوئيدها در اثر حرارت دادن بيشتر مي‌شود. ضمن اينکه حرارت دادن ملايم سبزي‌ها باعث از بين رفتن آلودگي و ميکروب‌هاي احتمالي موجود در آنها هم مي‌شود. سبزي‌هايي مانند گوجه‌فرنگي و قارچ، جزو خوراکي‌هاي بسيار کم‌کالري هستند که مصرف آنها به‌صورت خام، بخارپز يا کبابي در کنار غذاهاي مختلف، بسيار خوب است.

نحوه پخت گوجه فرنگی, بهترین روش پختن گوجه فرنگی


معمولا مصرف سبزي‌هاي خام توصيه مي‌شود اما زماني که قارچ با روش کبابي يا بخارپز حرارت مي‌بيند، پروتئين‌هاي آن براي بدن قابل‌هضم‌تر مي‌شود بنابراين بهتر است قارچ را قبل از مصرف کمي حرارت بدهيد.

البته اگر قرار است قارچ‌ها را کباب کنيد، بايد آنها را تاحدي که لايه رويي‌شان سياه نشود، حرارت بدهيد و بگذاريد بافت قارچ فقط کمي نرم شود.

اين حرارت‌دهي ملايم براي تمام سبزي‌ها مطرح است اما برخي افراد سبزي‌هايي مانند گوجه‌فرنگي را به‌اندازه‌اي حرارت مي‌دهند که پوست رويي آن کاملا سياه مي‌شود. اگر اين اتفاق براي گوجه يا فلفل بيفتد، بايد پوست رويي و سياه آنها را پيش از مصرف جدا كرد. نتايج برخي از تحقيقات نشان مي‌دهد احتمال سرطان‌زا بودن قسمت‌هاي سوخته مواد غذايي که در اثر کباب کردن تغيير رنگ داده‌اند، وجود دارد. هرچه ميزان سوختگي مواد غذايي بيشتر باشد، احتمال سرطان‌زا بودن آنها هم بيشتر مي‌شود. در نهايت اينکه روش کباب کردن مواد غذايي، به‌شرطي که حرارت ملايم باشد و ماده غذايي نسوزد، جزو روش‌هاي پخت مناسب محسوب مي‌شود.

 

منبع : funfal.com

admin بازدید : 276 دوشنبه 23 تیر 1393 نظرات (0)

از آن جایی که دو سوم افراد جامعه به چاقی دچار هستند، سرخ کردن غذا باعث می‌شود این چاقی تشدید شده و غذاها از سمت سالم بودن به سمت ناسالم بودن برود.

در ادامه با 5 روش عالی غذاهای تان را سالم تر سرخ کنید.
_ در صورتی که نیاز به سرخ کردن غذا است توصیه می کنیم از روغن کلزا و کانولا که حاوی امگا 3هستند و چربی‌های مفید را به ما می‌رسانند، استفاده شود.

_ استفاده از روغن‌های جامد بخاطر فرآیندهای هیدروژن اسید چربی ترانس بالایی دارند که دشمن قلب محسوب می‌شود.

_ کره به دلیل داشتن چربی‌های اشباع گزینه‌ مناسبی برای سرخ کردن محسوب نمی‌شود.

_ بهتر است، برای سرخ کردن از تابه های دوطرفه که حداقل روغن را جذب می کند استفاده شود یا این که ته سینی فر را چرب کنیم و از آن برای سرخ کردن استفاده کنیم.

_ برای غذاهایی که روغن زیادی به خود می گیرد مثل بادمجان بهتر است آن را سرخ نکنیم و به صورت آبپز مصرف کنیم و همچنین سبزی را یا سرخ نکنیم یا اگر مجبور به سرخ کردن هستیم آن را یک تفت مختصر بدهیم.

منبع : yjc.ir

admin بازدید : 234 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

استفاده از گوشت شیوه های مختلفی دارد ولی در این بخش می خواهیم ببینیم کدامیک برای سلامتی خوب است . شیوه های مختلف گوشت بطور کلی شامل کباب کردن گوشت، آب پز و یا بخارپز کردن و سرخ کردن انواع گوشت است .


هنگام کباب کردن گوشت، اگر شیره گوشت در معرض تماس مستقیم شعله قرار گیرد و حالت سوختگی پیدا کند، مطلوب نیست چرا که در دراز مدت این نوع سوختگی در گوشت باعث بروز سرطان می‌شود.


در حالتی که گوشت سرخ می‌شود، روغن زیادی جذب گوشت می‌شود و علاوه بر اینکه کالری بسیار بالایی پیدا می‌کند، نوع روغن و میزان روغن مصرفی هم در کاهش کیفیت و ارزش غذایی گوشت پخته شده تاثیرگذار است.


روش پخت آب پز و بخارپز کالری کمتری نسبت به انواع دیگر دارد ضمن اینکه آهن و روی در گوشت با انواع پخت، تغییر زیادی نمی‌کنند و معمولا در انواع روش‌های نام برده، محفوظ می‌مانند.

گوشت‌های کبابی را نازک ببرید
معمولاً مدت زمان پخت گوشت در روش کبابی پایین است و امکان خام ماندن بخش‌های مرکزی آن با این روش بالاست. به همین دلیل توصیه می‌شود گوشت‌های کبابی را بسیار نازک ببرید و در صورت امکان برش‌هایی بر سطح گوشت‌ها بزنید تا مرکز آن‌ها هم به خوبی پخته شوند. در ضمن، بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های انگلی یا مسمومیت از مصرف کباب‌های نیم پز و آبدار خودداری کنید.

گوشت را در دمای مناسب نگه دارید
یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در تهیه کباب که متأسفانه بیشتر خانواده‌ها به آن اهمیتی نمی‌دهند، نگهداری گوشت خام در دمای مناسب تا پیش از کباب کردن آن است. شما باید گوشت کبابی را حداکثر در دمای 6 تا 8 درجه سانتی‌گراد بالای صفر نگهداری کنید زیرا نگهداری گوشت در دمای بالای 8 درجه بیشتر از 2 ساعت باعث فساد گوشت خواهد شد.

 

برای حفظ دمای مطلوب می‌توانید گوشت کبابی را از چند ساعت قبل داخل فریزر بگذارید یا آن را تا هنگام مصرف و پیش از خارج شدن از خانه داخل کلمنی پر از یخ قرار دهید. در ضمن به خاطر داشته باشید که گوشت کبابی باید آخرین وسیله‌ای باشد که از منزل خارج می‌کنید و بهتر است تا آخرین دقیقه داخل یخچال یا حتی فریزر باقی بماند.

منبع : yjc.ir - سلامتیران

admin بازدید : 229 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

ممکن است شما هم از جمله افرادی باشید که از طعم سرکه لذت می برید.اما بهتر است سرکه های طعم دار را نیز امتحان کنید ما روش طعم دار کردن سرکه را به شما یاد می دهیم.

نحوه طعم دار کردن سرکه, نکاتی برای طعم دار کردن سرکه


شاید برایتان پیش آمده باشد درحالی‌که در کنار قفسه‌های مواد غذایی قدم می‌زنید، چشمتان به بطری سرکه پر شده با سبزیجات می‌افتد و دلتان می‌خواهد آن را بخرید اما هزینه آن برایتان زیاد است. ما در اینجا شما را با روش‌هایی برای طعم دار کردن سرکه با روش‌های بسیار ارزان‌تر آشنا می‌کنیم:

نحوه طعم دار کردن سرکه, نکاتی برای طعم دار کردن سرکه


مراحل
غذا ساز خود را آماده کنید و سه چهارم فنجان از سبزیجات مورد علاقه خود را در آن بریزید.

نحوه طعم دار کردن سرکه, نکاتی برای طعم دار کردن سرکه


حدود یک فنجان سرکه به آن اضافه کنید.

نحوه طعم دار کردن سرکه, نکاتی برای طعم دار کردن سرکه


درِ غذا ساز را بگذارید و آن را به مدت سی ثانیه با درجه زیاد روشن کنید. سپس سبزیجات بیشتری اضافه کنید و دو فنجان سرکه دیگر بریزید. یک تا دو دقیقه دیگر غذا ساز روشن بماند.

نحوه طعم دار کردن سرکه, نکاتی برای طعم دار کردن سرکه


داخل چای‌صاف‌کن یا الک را با فیلتر قهوه بپوشانید و به آرامی مخلوط سرکه و سبزیجات را در آن بریزید تا سرکه از فیلتر عبور کرده و داخل کاسه بریزد. به دقت سبزیجات را به فیلتر فشار دهید تا همه سرکه از آن خارج‌شده و وارد کاسه شود.

نحوه طعم دار کردن سرکه, نکاتی برای طعم دار کردن سرکه


دوباره الک را با فیلتر قهوه دیگری بپوشانید و زیر آن کاسه قرار داده و سرکه را در الک بریزید تا از صافی عبور کند و وارد کاسه شود تا سبزیجاتی که ممکن است در مرحله قبل وارد آن شده باشند، گرفته شوند. 

 

نحوه طعم دار کردن سرکه, نکاتی برای طعم دار کردن سرکه


سرکه به دست آمده را در یک شیشه تمیز با درپوش محکم، نگهداری کنید.

نحوه طعم دار کردن سرکه, نکاتی برای طعم دار کردن سرکه


می‌توانید تمام سبزیجات و ادویه‌تان را اضافه کنید. هر قدر سرکه بیشتر بماند طعم آن قویی‌تر می‌شود.

توصیه‌ها
برخی ترکیبات گیاهی که خوش‌طعم می‌شود:

 پیاز، سیر، ارگانو، ریحان
پوست لیمو، شوید، رازیانه
گوجه‌فرنگی خشک‌شده ( ترجیحاً خشک‌شده در آفتاب)، ریحان، سیر، پیاز
فلفل تند، پیاز، سیر
رزماری، آویشن، سیر
مریم گلی، شوید، گشنیز
سیر، پیاز، ریحان، هسته کاج

هشدار
در صورت امکان از سبزیجات تازه استفاده کنید چون طعم بیشتری به سرکه می‌دهند. از سرکه خوب استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. اگر پیش از این از گیاهی استفاده نکرده‌اید و آلرژی دارید با پزشک خود ابتدا مشورت کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت نخواهید داشت.

آزمایش – سرکه‌ها انواع مختلف دارند، از جمله سرکه سفید، سرکه قرمز، سرکه سیب، سرکه برنج و سرکه انگور.

 

منبع : wiki.5040.ir

admin بازدید : 178 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

آشپزی اگرچه برای برخی از مردم یک هنر والا و البته تمام عیار تلقی می شود اما برای عموم آدم ها صرفا عادتی است روزانه که برای رفع گرسنگی جدی گرفته می شود. هر چند اکثر آشپزهای بزرگ دنیا معتقدند باید به آشپزی عشق ورزید و با عشق آشپزی کرد اما در قاموس زندگی روزمره مردم کمتر توجه اینچنینی به مقوله آشپزی می شود.
 
شاید دقیقا به همین دلیل است که برای آشپزهای بزرگ دنیا فوت و فنهای طبخ غذا آنقدر مورد توجه قرار می گیرد که دست پخت آنها را از دیگران کاملا متمایز می کند.

باید باور کنید که بعضی ریزه کاری ها در آشپزی می تواند شما را هم به آشپزی متبحر تبدیل کند. آن وقت است که می بینید دست پختتان خوب شده و در نتیجه به آشپزی عشق می ورزید و دیگر به آن به چشم یک برنامه روتین زندگی نگاه نمی کنید. همه اینها مقدمه ای بود برای گوشزد کردن برخی اشتباهات رایج در آشپزی که معمولا بین قریب به اتفاق مردم مشترک است. بهتر است این مطلب را با دقت مطالعه کنید و از تکرار این اشتباهات بپرهیزید. این عادتها را ترک کنید. ترک عادت همیشه هم موجب مرض نیست!

1 - داغ کردن بیش از حد روغن!
بیشتر دستورهای غذایی با داغ کردن روغن داخل تابه شروع می شود. وقتی تابه را روی اجاق می گذارید معمولا زمان کوتاهی طول می کشد تا تابه شما داغ شود. سپس ما روغن را داخل تابه می ریزیم و بعد خودمان را سرگرم کار دیگری می کنیم تا روغن داخل تابه داغ شود. قبل از اینکه متوجه شوید چه خبر است ناگهان به خودتان می آیید و انبوهی از دود را می بینید که اطراف تابه را فرا گرفته است. این اتفاق برای خیلی ها یک معنا می دهد، آن هم اینکه تابه داغ شده و آماده آشپزی است! اگر این شگرد شما برای شروع آشپزی است باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. بهتر است بدانید که داغ شدن بیش از حد روغن تا جایی که دود از آن بلند شود نه تنها مزه روغن را بد می کند بلکه بسیار هم مضر خواهد بود و در واقع روغن را خراب می کند طوری که دیگر قابل استفاده برای طبخ غذا نخواهد بود. این اتفاق نه تنها آنتی اکسیدان های موجود در روغن را از بین می برد بلکه از آن ترکیب مضری برای سلامت می سازد. با این اوصاف بهتر است به محض اینکه کوچکترین صدای جلز و ولزی از روغن شنیدید آشپزی را آغاز کنید. قرار نیست روغن شما بیش از حد داغ شود فقط کافی است آن را کمی داغ کنید و بعد کارتان را شروع کنید.

2 - غذا را بیش از حد هم نزنید!
این طبیعی است که شما برای جلوگیری از سوختن غذا آن را مرتب هم بزنید اما در عین حال باید بدانید هم زدن بیش از حد غذا اتفاق بدی است که در آشپزی شما می افتد. در واقع هم زدن بیش از حد غذا مانع از رنگ گرفتن آن می شود چون شما پیش تر انواع ادویه های خوش طعم و خوش رنگ را به غذا اضافه کرده اید و باید به این ادویه ها فرصت بدهید تا در زمانی که مواد غذایی داغ هستند به خورد آنها برود و رنگ و لعابی را که انتظار دارید به غذا بدهد اما اگر مرتب غذا را هم بزنید مواد غذایی مختلف را از هم جدا کرده اید و مانع از ترکیب درست و حسابی آنها با یکدیگر شده اید و نتیجه اش هم این است که غذای شما لعاب نمی اندازد و شل می شود بنابراین برای هم زدن غذا اصرار بیش از حد نداشته باشید مگر اینکه در دستور غذایی خاص به شما تاکید شده باشد که هم زدن باید دائم صورت بگیرد.

3 - وقتی به گوشت اجازه استراحت نمی دهید!
شما گرسنه هستید و فقط می خواهید به جان استیکی بیفتید که همین چند لحظه پیش آن را گریل یا سرخ کرده اید. صبر کنید! اجازه بدهید گوشت قبل از اینکه تکه تکه شود، استراحت کند. در فاصله ای که گوشت را برای استراحت رها می کنید، سسی را که برای استیک آماده کرده اید روی آن بریزید حتی اگر قبلا این کار را کرده اید مقداری از سس را نگه دارید و در زمان استراحت گوشت دوباره روی آن بریزید تا حسابی به خورد گوشت شما چه در قالب گوشت مرغ، چه ماهی و چه انواع دیگر گوشت ها برود. اگر بلافاصله بعد از طبخ، گوشت را تکه تکه کنید، سسی که برای مزه دار کردن آن پیش تر رویش ریخته بودید به اطراف پخش می شود و در نهایت گوشت شما مزه سس را نخواهد گرفت. اگر اجازه بدهید گوشت شما فقط 5 دقیقه استراحت کند، دیگر مشکلات اینچنینی به وجود نخواهد آمد.

4 - گوشت را قبل از پختن می شویید؟!
بهتر است گوشت را همان موقع که می خرید و خرد کرده و تقسیم بندی می کنید، بشویید و صد البته بعد از شست وشو با دستمال های تمیز آنها را پاک کنید. شست وشوی چند باره گوشت در سینک ظرفشویی هر چند گوشت را تمیز می کند اما ممکن است باعث نشستن باکتری های موجود در سینک روی گوشت شود، بنابراین شست و شوی چندباره خیلی فایده ای نخواهد داشت. در عوض می توانید از دستمال هایی که مطمئن هستید تمیز هستند برای پاک کردن آرام و بی دردسر گوشت استفاده کنید. البته فراموش نشود بعد از اینکه گوشت را خریداری کردید و به خانه آوردید حتما باید یک بار آن را شست و شو دهید که بهتر است گوشت ها را داخل آبکش ریخته و بدون اینکه تماسی با سینک ظرفشویی شما داشته باشند، آنها را بشویید.

5 - مخلوط کردن مایعات داغ!
شما مجبور هستید 3، 2 مایع داغ را با یکدیگر مخلوط کنید بدون اینکه بدانید ممکن است این اتفاق بر اثر بی احتیاطی باعث یک انفجار در آشپزخانه شما شود! البته ما درباره مواقعی می گوییم که شما قصد دارید با استفاده از مخلوط کن این ترکیب را انجام بدهید. اغلب مخلوط کن ها در قسمت بالایی خود یک درپوش متحرک کوچک دارند. اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که بر اثر ترکیب مواد داغ داخل مخلوط کن یک انفجار هر چند کوچک را تجربه کرده اید باید بدانید که کوتاهی از خودتان بوده چون فراموش کرده اید درپوش را قبل از ترکیب مواد بردارید. در واقع بخار ناشی از ترکیب مایعات داغ فشار عجیبی را ایجاد می کند که اگر این درپوش برداشته نشده باشد این فشار به درپوش وارد می شود و باعث پرتاب شدن آن با ضرب و در نتیجه پاشیده شدن مواد به خارج از مخلوط کن خواهد شد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی درپوش را قبل از اینکه مایعات داغ را با یکدیگر مخلوط کنید بردارید و به جای آن یک دستمال بگذارید که بر اثر تا خوردن چند لایه شده باشد. به این ترتیب هم مانع ایجاد فشار شده اید و هم از پاشیده شدن احتمالی مایع به اطراف جلوگیری کرده اید. فراموش نکنید که دستمال را باید خیلی ساده جای درپوش بگذارید نه اینکه آن را به زور آنجا قرار دهید تا دوباره مانع خروج آرام بخار از آن نقطه شوید.

6 - تابه را بیش از حد پر نکنید!
گاهی اوقات آشپزی نیاز به صبر دارد. شاید فکر کنید اگر تابه یا قابلمه مورد نظر خود را پر از مواد لازم کنید سرعت کار شما بالاتر برود اما این کار برخلاف تصور شما باعث کندی در پخت مواد غذایی می شود، در نهایت هم غذایی رنگ پریده و البته آبکی را تحویلتان می دهد. اگر می خواهید مواد لازم را تفت بدهید باید بدانید در صورتی که تابه را بیش از حد پر کنید مواد غذایی داخل آن به جای اینکه برشته شوند بیشتر حالت بخارپز پیدا می کنند و به نوعی نیمی پخته و نیمی خام خواهد بود در صورتی که شما به دنبال برشته کردن و چه بسا سرخ کردن آنها بوده اید. این اتفاق درباره طبخ انواع گوشت هم مصداق پیدا می کند. جا دادن بیش از حد مقدار زیادی گوشت در تابه ای که ظرفیت آن کمتر از مقدار گوشت هایی است که شما به زور داخل آن ریخته اید سبب می شود میزان حرارت تابه به سرعت پایین بیاید. این اتفاق باعث می شود تکه های گوشت به هم بچسبند و مشکل جدیدی برای شما به وجود بیاید! بهترین راه برای شما ابتدا دسته دسته کردن گوشت ها و بعد تفت دادن هر دسته جدا از دیگری است. طبیعی است که شما در این صورت زمان بیشتری را صرف خواهید کرد اما در عوض نتیجه آشپزیتان بیشتر از آنچه که فکرش را می کنید بهتر خواهد بود.

7 - ظروف نچسب روی حرارت زیاد!
وقتی برای پخت و پز از ظروف نچسب استفاده می کنید بهتر است شعله ای که ظرف مورد نظر را روی آن گذاشته اید کم کنید چون حرارت بیش از حد باعث می شود پوشش خاص این ظروف کربن را به شکل بخار آزاد کند و این دقیقا همان گاز مضر برای کبد است. اگر از ظروف نچسب استفاده می کنید حتما به بروشور کارخانه تولید کننده آن ظروف مراجعه کنید تا مطمئن شوید چه درجه حرارتی برای آن ظرف خاص ذکر شده است.

8 - قاشق های فلزی و ظروف نچسب!
استفاده از قاشق های فلزی برای ظروف نچسب اصلا ایده خوبی نیست. اگر برای آشپزی ظروف نچسب را ترجیح می دهید بهتر است بدانید تماس قاشق های فلزی با سطح این ظروف داخل آنها را خش می اندازد که نه تنها ظاهر این ظروف زشت خواهد شد بلکه این اتفاق باعث می شود کربن از پوشش نچسب ظروف آزاد شود و شما بدون اینکه بدانید و البته بخواهید قاشق قاشق کربن را همراه غذا قورت بدهید! با این وصف باید برای ظروف نچسب حتما از قاشق های چوبی استفاده کنید. لطفا این موضوع را جدی بگیرید!

9 - پیرکس را روی حرارت نگذارید!
پیرکسها بهترین گزینه برای طبخ یک لازانیای خوشمزه داخل فر هستند اما اگر قرار باشد روی گاز بروند اوضاع کاملا فرق خواهد کرد. در واقع پیرکس نباید حتی برای دقایقی هر چند کوتاه روی حرارت مستقیم قرار بگیرد بلکه پیرکس مختص حرارت های غیر مستقیم از جمله حرارت های داخل فر است آن هم با درجه های مشخص. اگر پیرکس را روی حرارت مستقیم گاز قرار بدهید، اصلا بعید نیست که ترک بخورد و البته بشکند با این وصف از پیرکس هرگز برای حرارت های مستقیم استفاده نکنید.

10 - زیادی میکس نکنید!
وقتی می خواهید ماده غذایی را خرد کنید و سپس این خرده ها را با هم ترکیب کنید می خواهید همه چیز به بهترین شکل ممکن با هم مخلوط شود و به همین منظور سراغ میکسر یا همان مخلوط کن می روید. اما فراموش نکنید که میکس کردن بیش از حد هم خیلی خوب نیست. در واقع پروسه مکانیکی میکس شدن باعث شکل گیری گلوتن می شود و این موضوع نتیجه ای جز خشک و سفت شدن و البته چسبندگی ترکیب غذایی شما نخواهد داشت بنابراین اگر برای ترکیب مواد از میکسر استفاده می کنید قبل از اینکه زیادی با هم مخلوط شوند دستگاه را خاموش کنید و بگذارید همه چیز روند آرام خودش را طی کند.

 

منبع : برترین ها

admin بازدید : 254 یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

دو سس مایونز و کچاپ یا همان سس گوجه فرنگی، مادر تمام سس‌ها هستند یعنی با کمی تغییر در مواد تشکیل‌دهنده و کم و زیاد کردن برخی طعم‌دهنده‌ها و ادویه‌هایشان می‌توان انواع و اقسام سس‌ها را تهیه کرد. پس پایه آموزش سس‌ها آن است که ابتدا طرز تهیه این دو سس مهم را یاد بگیریم اما هنگام تهیه آنها باید به نكته‌هایی توجه كرد:

1 - هنگام تهیه سس مایونز و پس از مخلوط کردن زرده و سرکه، باید روغن را مداوم و آهسته به‌طوری که روغن حین ریخته شدن به نخی باریک تبدیل شده باشد، افزود زیرا در غیر این صورت سس می‌برد.

2 - خیلی‌ها فکر می‌کنند این سس را فقط می‌توان با دستگاه مخلوط کن تهیه کرد در حالی که با همزن‌های دستی پره‌دار نیز می‌توان این سس را تهیه کرد. البته پره‌های همزن باید زیاد باشند و این وسیله یکنواخت در کاسه‌ای که محتویات در آن وجود دارد، به حرکت درآید. سسی که با همزن دستی تهیه می‌شود، به مراتب خوش‌طعم‌تر است.

3 - روغن‌های مناسب برای تهیه این سس به ترتیب اولویت عبارتند از: روغن زیتون بدون بو، روغن آفتابگردان و روغن کانولا. به غیر از این روغن‌ها در تهیه مایونز از روغن دیگری استفاده نکنید.

4 - سفیده تخم‌مرغ در تهیه سس مایونز نباید به کار برده شود زیرا باعث بریدن سس می‌شود و حاصل کار چیزی نخواهد بود که انتظارش را دارید.

5 - برای تهیه سس مایونز، از سرکه سیب و کمی آبلیموی تازه استفاده کنید این ترکیب بوی زحم تخم‌مرغ را خواهد گرفت.

6 - سعی کنید از تخم‌مرغ‌هایی استفاده کنید که زرده کمرنگ‌تری دارند زیرا زرده‌ پررنگ، رنگ سس را خراب می‌كند و زرد خواهد شد.

7 - در تهیه این سس از ادویه خاصی استفاده نمی‌شود. فقط کافی است کمی به آن فلفل سیاه بیفزایید و در صورت علاقه به طعم تند، به آن کمی فلفل قرمز اضافه کنید.

8 - طعم‌دهنده‌هایی مانند گشنیز خشک، شوید، جعفری، زنجبیل رنده‌شده، کیپر یا غنچه خشک‌شده گل محمدی بهترین انتخاب‌ها برای مزه‌دار کردن سس مایونز هستند اما در صورت افزودن یکی از آنها، باید از ریختن بقیه آنها صرف‌نظر کرد.

9 - شکر یکی از اجزای اصلی سس قرمز است و انتخاب نوع آن بر طعم سس اثر دارد. باید شکر پودری باشد و بوی ماندگی و به اصطلاح «گونی» ندهد زیرا در این صورت عطر و طعم سس گوجه‌فرنگی‌ خراب خواهد شد.

10 - سرکه‌ای که در تهیه سس کچاپ استفاده می‌کنید، بهتر است خانگی باشد و در میان انواع سرکه‌ها، سرکه انگور قرمز و سفید از بهترین‌ها هستند.

11 - رب گوجه‌فرنگی که در تهیه این سس استفاده می‌شود، باید خوشرنگ باشد از ریختن رب‌هایی که رنگشان به سیاهی می‌زند، خودداری کنید. طعم رب هم بهتر است که ترش و شیرین باشد.

12 - ادویه‌هایی که می‌توانید در تهیه سس گوجه‌فرنگی استفاده کنید، فلفل سیاه، دارچین و پاپریکا یا همان فلفل قرمز شیرین است.

13 - در صورت تمایل می‌توانید به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای یا به جای هر دوی آنها از عسل برای تهیه این سس استفاده کنید.

14 - برخلاف سس مایونز، هنگام تهیه سس گوجه‌فرنگی هرگز نباید به محتویات سس، آبلیمو اضافه کرد. اجزای اصلی سس کچاپ فقط شکر، سرکه و رب گوجه‌فرنگی هستند.

15 - این توصیه را در تهیه هر دو سس در نظر داشته باشید؛ اندازه‌ها بسیار مهم هستند. زیاد و كم کردن مقدار مواد اولیه اصلی، در غلظت، عطر و طعم سس‌های تهیه شده تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 480
  • کل نظرات : 36
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 94
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 109
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 109
  • بازدید ماه : 218
  • بازدید سال : 6,924
  • بازدید کلی : 412,698
  • کدهای اختصاصی
    دریافت کد حرکت متن چت روم

    قالب